Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan geen OS installeren

Pagina: 1
Acties:

• GrannyNL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-11 17:15
Alweer mijn 2e topic over dit systeem helaas, het zelf bouwen gaat me nog niet al te goed af vrees ik. Na een BIOS update heb ik eindelijk het systeem aan de praat gekregen, ik heb nu in ieder geval beeld, maar nu zit ik met een volgend probleem: ik krijg er geen enkel OS op geinstalleerd...

Ik heb de volgende distro's geprobeerd: Linux Mint 12 64bits, Windows 7 professional 64 bits, Ubuntu 11.10 32 bits, Debian Squeeze. Geen van allen krijg ik werkend. Er is wel een verschil tussen het gedrag van Windows en Linux:
Bij Linux krijg ik zwart beeld. Zowel bij Ubuntu, Mint als Debian kies ik de optie om te installeren en vervolgens geen beeld meer! Ubuntu biedt de optie aan te booten vanaf USB/DVD/CD en dat werkt ook niet.
Bij Windows klik ik op install now waarna er wordt aangegeven dat "A required CD/DVD drive device driver is missing". Ik heb de bijgeleverde DVD van het mobo geprobeerd om dit te verhelpen, maar dit helpt niet. Heb ook nieuwe mobo drivers geprobeerd van ASRock zelf, heeft ook geen effect.

Verder heb ik ook al een floppy gemaakt (jaja een floppy...). Dit heeft de volgende reden. Als ik de pc boot met de driver disk van het mobo in de drive krijg ik een menu waarin ik een floppy aan moet maken. In de hoop dat hierdoor wellicht de driver boven zou komen heb ik dit gedaan, maar ook dit mocht niet helpen.
Ik heb ook de instellingen in de BIOS van het mobo gevarieerd tussen RAID, AHCI en IDE, maar geen van allen helpt...

Kortom, ik ben ten einde raad en weet ook niet goed in welke hoek ik het nu moet zoeken. Ik heb al vele malen een OS geinstalleerd op een PC, maar nog nooit zo veel problemen gehad. Ik hoop daarom dat iemand hier een suggestie kan doen hoe ik dit probleem op kan lossen.

Specs van het systeem (idee is om het als server te gebruiken):
ASRock A75M-HVS
AMD A4-3300
Bitfenix Merc Alpha
Kingston ValueRam 4 gb (2x2gb)
Be Quiet! Pure Power L7 350W
WD Caviar Green 2TB (komen uiteraard meer bij, maar gezien de prijs van HDD's op het moment slechts 1)

• ItMeAedri
  • Laatst online: 19-11 16:00
Al een installatie via usb geprobeerd?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je toevallig de bootsector geblokkeerd in de BIOS (valt vaak onder virusprotection).

Wat gebeurt er als je van een live CD opstart (Knoppix) en dan de harde schijf formatteert en bootable maakt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GrannyNL
Ik heb inderdaad al een installatie via usb geprobeerd, met Debian, Ubuntu en Mint. Ik kan dus ook geen live CD gebruiken.. Ik heb eerst geprobeerd Ubuntu echt te installeren op de harde schijf, dat werd geweigerd (tenminste, beeld werd zwart en bleef zwart). Vervolgens geprobeerd om vanaf de CD te booten (dus live CD) maar dat gaf ook zwart beeld..

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GrannyNL schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:35:
Vervolgens geprobeerd om vanaf de CD te booten (dus live CD) maar dat gaf ook zwart beeld..
Dan is er echt wat mis met je hardware. Kun je geen enkele live CD (Knoppix etc) starten?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 11:23

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Probeer eens de DVD speler/brander en de HDD op andere SATA-poorten.
Wellicht gebruik je een SATA-poort die niet door de standaard chipset aangestuurd wordt?

't Is wel een vreemd moederbord, maar zou zeker Windows varianten aan moeten kunnen, gezien de beschikbare drivers.

Maar lijkt hardware probleem dus zoals de tweaker hieronder meldt daarop troubleshooten......

[ Voor 34% gewijzigd door PeepPeepPeep op 11-02-2012 18:47 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En koppel eens wat hardware los, bijvoorbeeld zonder harde schijf, met minder RAM etc. Hangen en Opstarten Troubleshooter gebruiken (zie FAQ).

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11 19:05
Heb je RAID aanstaan?
Dat is zowat de enige reden waarom Windows bij installatie om een driver zou vragen.

Bios/uefi instelling 'optimized default' of vergelijkbaar geprobeerd?

andere DVD-speler/sata kabel proberen.

aanvulling: symptomen zijn anders, maar een draadloos toetsenbord wil ook wel eens voor rare resultaten zorgen bij een installatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Tens op 11-02-2012 19:19 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• GrannyNL
Wat extra info: de dvd-speler is dus een externe.. Weet niet of dat uit maakt, ik heb geen interne aangeschaft omdat het een server is en dat in principe dus niet nodig zou moeten zijn. Zou eventueel wel een oude uit een andere pc kunnen slopen mocht het echt nodig zijn.

Tens, heb je misschien enig idee waar die instelling zou moeten zitten?
Toetsenbord en muis die zijn aangesloten zijn beiden bedraad.

Ik ga nu even proberen een live cd te booten zonder harde schijf, kijken of dat wel werkt..

Dat werkt dus niet helaas :(. Zelfde probleem, helemaal geen beeld... Boot vanaf een live usb stick dus kan ook niet liggen aan het feit dat de speler extern is. Andere suggesties?

[ Voor 15% gewijzigd door GrannyNL op 11-02-2012 19:55 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GrannyNL schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:51:
Wat extra info: de dvd-speler is dus een externe..
Dat had je wel wat eerder mogen zeggen. Die werken nu eenmaal lang niet altijd als bootdevice.

Probeer het dan met een bootable USB-stick.

• GrannyNL
gambieter schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:55:
[...]

Dat had je wel wat eerder mogen zeggen. Die werken nu eenmaal lang niet altijd als bootdevice.

Probeer het dan met een bootable USB-stick.
Ik heb ook een aantal berichten terug al aangegeven dat een bootable USB stick niet werkt..

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-11 10:30

tomk94

Developer

GrannyNL schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:56:
[...]

Ik heb ook een aantal berichten terug al aangegeven dat een bootable USB stick niet werkt..
Heb je de USB Stick ook echt bootable gemaakt met bijvoorbeeld Windows ISO to USB/CD tool. Niet alle computers(de meeste) kunnen er anders niet mee omgaan.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GrannyNL schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 19:56:
Hoe heb je die bootable gemaakt? Wees heel specifiek in je informatie, werkt de USB-stick wel op een andere PC?

• GrannyNL
Windows vanaf een USB heb ik (nog) niet geprobeerd. Net de Ubuntu live usb in een andere pc gedaan en dat gaat helemaal prima, maar niet op de "server". Heb m bootable gemaakt zoals hier beschreven http://www.pendrivelinux....ler-easy-as-1-2-3/#button (en dat werkt dus ook)

Mint heb ik ook geprobeerd te booten vanaf USB, net als Debian, allen met hetzelfde resultaat.. (zwart scherm)

[ Voor 16% gewijzigd door GrannyNL op 11-02-2012 20:12 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-11 20:27

-36-

Trust me. I'm an amateur

zou voor de zekerheid ook even integriteit van hdd en geheugen testen

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 11:46
Zitten er ook USB2 poorten op het moederboard? Prik daar de USB stick of externe drive even in. USB 3 kan weleens problemen geven.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer eens met een ander video-kaart, het liefst een Nvidia kaart.

talkin' is cheap, people follow like sheep

• GrannyNL
Ik heb een interne dvd-speler weten op te duiken en zit nu in de installatie van Windows 7 :). Lijkt toch te helpen, al vind ik het wel bizar dat Linux Mint alsnog niet wil installeren met deze drive :S. Linux experts hier die daar misschien een idee over hebben? En ook bizar dat installeren vanaf een usb stick dan ook niet werkte :S

• Tens
Je mobo heeft dus duidelijk problemen met booten vanaf usb, mogelijk heb je usb3 poorten gebruikt die werken niet altijd zonder driver.

Er is een optie 'legacy usb3' support in het uefi, misschien dat dat werkt, anders usb2 gebruiken om te booten; zou wel moeten werken.

de 'optimized defaults' heet in uefi: 'load uefi defaults', zit in het exit scherm.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• GrannyNL
Ik heb gewoon de USB 2.0 poorten gepakt steeds, omdat ik ergens inderdaad al gehoord had dat 3.0 nog wel eens problemen wil geven. Verder snap ik dan ook niet helemaal waarom de Linux Live cd's ook niet werken als ik een interne dvd speler aansluit met SATA... :S Vind het allemaal heel vreemd

• Tens
Win7 werkt nu dus, en de linux-CD's werken wel op andere PC's?

Dan zou ik toch contact op nemen met de leverancier/fabrikant, het lijkt erop dat je toch zit met een bord wat op één of andere manier niet 100% betrouwbaar is.

• LCK
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 15:52

LCK

Ik heb hetzelfde probleem gehad met dit moederbord. Ubuntu laat zich niet installeren. Komt volgens mij door de geïntegreerde video die niet wordt ondersteund door Ubuntu. Beeld wordt zwart.
Pagina: 1