PC traag na upgrade SSD

Pagina: 1
Acties:

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:17
Ik heb een heel vreemd probleem.
Nadat ik een pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB heb geïnstalleerd is mijn pc erg traag. Ik heb deze ssd overgenomen van een mede tweaker.

Mijn systeem:
inventaris: AM3+ systeem

De SSD werkt alleen op een sata-300 poort. Hier is hij razendsnel. De benchmarks zijn nu wel een heel stuk lager dus dat is wel zonde. De sata poort word denk ik door JMicron Controller aangestuurd. Bij de boot krijg je ook 2 seconde iets in beeld over JMicron en de ssd, in windows kan ik bij "Veilig hardware verwijderen" mijn ssd loskoppelen. ;)
Als ik hem op de sata-600 poort aansluit word mijn pc zo traag dat het lijkt op een pentium 2 die in 12 jaar nog nooit is gedefragmenteerd en waar geen virusscanner ooit overheen gegaan is.

AMD SB950 controller :
6 x SATA 6Gb/s port(s), brown
Support Raid 0, 1, 5, 10
JMicron® JMB362 controller :
2 x SATA 3Gb/s port(s), black
1 x Power eSATA 3Gb/s port(s), green
1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

-AHCI staat aan
-Sata 600 poort
-Clocks zijn normaal en idle.
-Ik heb windows geïnstalleerd met alle andere harde schijven losgekoppeld.
-Benchmarks normaal. (prestaties zakken wel in als ik tegelijkertijd bijvoorbeeld internet explorer opstart.)
-1 KEER Random restart van windows tijdens benchen.
-Error-checking van windows geeft niks aan

[ Voor 86% gewijzigd door Heilige Kaas op 12-02-2012 15:30 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
AHCI aan staan? Het ligt misschien aan andere factoren dat je pc zo traag is... Misschien is je cpu om een of andere reden gigantisch teruggeklokt?

• Heilige Kaas
AHCI staat aan en krijg een 7,5 voor mijn cpu van windows. Daar ligt het denk ik ook niet aan. Zal de clocks even controleren.

Verwijderd

Omschrijf wat er traag gaat bv. hoelang duurt het opstarten of wat en waar merk je dit presies? De scores zijn goed en Windows baseerd deze gegevens op "realworld" data dacht ik....Als het goed is staat oa defragmentatie uit en drive indexing?

Verwijderd

Hoe heb je AHCI aangezet?

• Heilige Kaas
Opstarten gaat met een redelijk tempo. niet veel sneller dan mijn volgegooide 5400rpm schijf.
Wat is er verder langzaam? Gewoonweg alles. Klikken, programma's openen of laden. Programma's installeren. Mappen openen. Start menu openen.
Hij reageert alsof ik op deze laptop veel te veel open zou hebben staan.

AHCI stond al aan voordat ik windows installeerde in de bios.
Ik zal dit nog eventjes controleren.

Clocks en temps zijn normaal en idle.

Ik ben even eten

Verwijderd

Als je boot in safe mode, heb je het dan ook? Kun je de SMART info laten zien van je SSD, om kabelfouten uit te sluiten?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:40
Weet je heel zeker dat je Windows hebt geïnstalleerd op de SSD en niet stiekem toch op de HDD? :P

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Heilige Kaas
Ik ga het eventjes testen. Hoe kom ik aan de SMART info?

En ja ik weet zeker dat het op de ssd staat. Zelfs al zou het op de hdd staan zou het nog niet zo sloom moeten zijn.

Als ik mijn harde schijven los koppel kan ik niet meer booten.
Ik ga nu eerst eens proberen windows te installeren zonder deze harde schijven aan te sluiten.

[ Voor 82% gewijzigd door Heilige Kaas op 11-02-2012 18:18 ]

Verwijderd

En SMART van je hardeschijf kan ook handig zijn. Als die een kabelprobleem heeft kan ik me ook voorstellen dat je af en toe 'hangende' schermen krijgt. Zoals van explorer die ook op je HDD kijkt.

SMART kun je zien met HDTune (health tab) of met CrystalDiskInfo of met Intel toolbox of met SSD utilities, heel veel programma's kunnen SMART uitlezen.

• Heilige Kaas
Ik ben nu eerst windows opnieuw aan het installeren. Dit zal hoogst waarschijnlijk sneller zijn dan in de huidige staat een van die programma's te installeren en te draaien. Even voor de duidelijkheid. Stel ik zou van het bureaublad naar de eigenschappen van de harde schijf gaan: deze computer openen, rechtermuisklik op ssd, eigenschappen. Dan zou ik ongeveer een minuut of 3 bezig zijn.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Heb je hetzelfde als je de overige normale schijven los koppelt?

• Heilige Kaas
Nielson schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:35:
Heb je hetzelfde als je de overige normale schijven los koppelt?
Staat in mijn begin post.
Zonder die harde schijven kan ik niet booten.

Ik ben nu windows opnieuw aan het installeren. Wat me de eerste keer al opviel was dat de stap "Windows is finalizing your settings" erg lang duurt. Nu is dat weer het geval.
Hoort dit?

[ Voor 27% gewijzigd door Heilige Kaas op 11-02-2012 18:40 ]

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
Wazig probleem... Stomme vraag misschien, heb je sata3 ports??

• Heilige Kaas
Ik neem aan van wel.
Ik heb een Asus Sabertooth 990FX

Hardeschijf bus (intern) 2x SATA-300, 6x SATA-600

[ Voor 23% gewijzigd door Heilige Kaas op 11-02-2012 18:48 ]

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 15:18
Als ik de harde schijven los koppel en alleen de SSD aan heb krijg ik de message: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected boot device and press a key"
Dit betekent dat je windows niet op je SSD geinstalleerd hebt, OF dat je MBR (Master Boot Record) op een van je hardeschrijven staat. Koppel de harde schijven af, en sluit alleen de SSD aan. Installeer windows, en controleer of alles werkt. Sluit daarna je harde schijven aan.

Verwijderd

Heilige Kaas schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:39:
[...]

Staat in mijn begin post.
Zonder die harde schijven kan ik niet booten.
Dan heb je dus een fout gemaakt met het klonenen.

Koppel alle harde schijven los, en installeer dan windows opnieuw.

Verwijderd

-Als ik de harde schijven los koppel en alleen de SSD aan heb krijg ik de message: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected boot device and press a key"

Asus moederbord:

BIOS => Boot => Boot Devices => 1st Device => Crucial CT064M4SSD2
Boot Priority => 1st Device => Crucial CT064M4SSD2

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:33
Windows 7 maakt een partitie aan van 100 MB op de eerste schijf die het systeem ziet. Is je ssd schijf 2 dan maakt hij dus die partitie op schijf 1 (je hdd dus).

• Heilige Kaas
Oké. Ik heb dus windows 7 opnieuw geïnstalleerd met alleen de ssd aangesloten.Maar wat denk je? Nog steeds een trage pc. Erg vreemd dus... Begin steeds meer te vermoeden dat mij een foutieve ssd is verkocht. Wat zal ik doen?? RMA sturen?

CrystalDiskInfo geeft 100% goed aan
HD Tune Pro geeft aan: (C7) Ultra DMA CRC Error Count 746, There were communication errors. This may be caused by a damaged cable.

Kabel omgeruild met een ander kabel en andere sata poort. (waar eerst een gewone hdd op was aangesloten ook AHCI)

Zelfde error code maar dan met 749 als Data getal.
Is mijn ssd gewoon kapot of wat is er aan de hand?

Ik ga nu lekker mijn bedje in.
Ik lees morgen wel weer verder.

[ Voor 51% gewijzigd door Heilige Kaas op 12-02-2012 02:51 ]

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ook vaag, als je al andere kabel en andere poort heb gebruikt. Ik ben ook benieuwd wat het probleem is.
Overigens als je je hdd weer aansluit, doet deze het dan weer normaal of is deze al geformateerd.

• Swordlord
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Heilige Kaas schreef op zondag 12 februari 2012 @ 02:18:
Oké. Ik heb dus windows 7 opnieuw geïnstalleerd met alleen de ssd aangesloten.Maar wat denk je? Nog steeds een trage pc. Erg vreemd dus... Begin steeds meer te vermoeden dat mij een foutieve ssd is verkocht. Wat zal ik doen?? RMA sturen?

CrystalDiskInfo geeft 100% goed aan
HD Tune Pro geeft aan: (C7) Ultra DMA CRC Error Count 746, There were communication errors. This may be caused by a damaged cable.

Kabel omgeruild met een ander kabel en andere sata poort. (waar eerst een gewone hdd op was aangesloten ook AHCI)

Zelfde error code maar dan met 749 als Data getal.
Is mijn ssd gewoon kapot of wat is er aan de hand?

Ik ga nu lekker mijn bedje in.
Ik lees morgen wel weer verder.
De Error count zal niet omlaag gaan hoor, de SSD houd gewoon bij hoe vaak hij een communicatie fout heeft gehad, dit kan dus alleen maar omhoog gaan.

Waar je nu op moet letten, is of de waarde van de ULTRA DMA CRC error count verder blijft gaan met stijgen.
Als hij namelijk blijft stijgen, dan heb je nog steeds communicatie fouten.
Stopt dit getal met stijgen, dan zijn er waarschijnlijk geen fouten meer.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 23:42

Zenix

BOE!

Heb je wel de AMD chipset drivers geprobeerd? Vooral de SB voor ACHI
Daarnaast zou ik eens proberen om hem op SATA300 te testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 12-02-2012 11:34 ]

• Heilige Kaas
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/4ryk5z.jpg
Ik weet niet of dit jullie wat zegt?
Mij in ieder geval niet ;)

Verwijderd

HDTune is onzin voor SSD's. Je kan beter crystaldiskmark draaien met 3x 50MB of iets in die richting.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Dit zegt opzicht niks, van HDtune is niet voor SSD's...

• Heilige Kaas
CDM geeft aan: met 5 keer 500?

Read - Write
522.6 - 113.8
422.4 - 113.5
25.29 - 50.93 (af en toe kwam er in beeld dat hij 2. nogwat was, een stuk lager dus)
196.4 - 111.4

Op deze error code na lijkt er niets mis te zijn met de ssd. Maar een andere kabel lost niets op.
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 746, There were communication errors. This may be caused by a damaged cable.

Ik ga nog even een andere sata poort proberen en weer even alle drivers enzo installeren

[ Voor 10% gewijzigd door Heilige Kaas op 12-02-2012 14:02 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Lees nog eens heel goed mijn post:
Swordlord schreef op zondag 12 februari 2012 @ 09:40:
[...]

De Error count zal niet omlaag gaan hoor, de SSD houd gewoon bij hoe vaak hij een communicatie fout heeft gehad, dit kan dus alleen maar omhoog gaan.

Waar je nu op moet letten, is of de waarde van de ULTRA DMA CRC error count verder blijft gaan met stijgen.
Als hij namelijk blijft stijgen, dan heb je nog steeds communicatie fouten.
Stopt dit getal met stijgen, dan zijn er waarschijnlijk geen fouten meer.

• Heilige Kaas
Met kabel A stijgt hij flink. Met kabel B niet.
Maar als hij met kabel B nog steeds langzaam is hoe kan dit het probleem dan zijn?

Andere SATA aansluiting geprobeerd. Hij zit nu op een JMicron gevalletje. Ik weet niet precies wat dit is maar hier werkt hij wel gewoon snel op.
Alleen de snelheid is drie keer zo langzaam.

Ik denk dat ik nu wel heb uitgesloten dat het aan de ssd ligt maar ik test nog verder.

172.9 - 102.7
158.0 - 101.5
23.83 - 50.71
25.14 - 59.65

Aangezien het probleem nu bij mijn moederbord ligt en niet bij de ssd ben ik een nieuwe topic begonnen in een andere categorie.
Langzame SSD op amd chipset

Deze kan op slot.

[ Voor 75% gewijzigd door Heilige Kaas op 12-02-2012 16:18 ]

Pagina: 1