Systeem in elkaar gezet 2 keer zelfde probleem

Pagina: 1
Acties:

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Een beetje een cryptische titel maar ik wist niets beters.

Ik heb nu 2 keer helemaal zelfstandig een systeem in elkaar geschroefd. Ik zag er altijd tegenop, maar eigenlijk kan ik nu concluderen dat het best wel meevalt. Met wat handige tools en wat geduld en rust gaat het prima.

Ik loop alleen altijd vast met het volgende:

Nadat ik de afstandsbusjes in de kast heb geschroefd en het moederbord er op heb gelegd zijn er altijd afstandsbusjes die doordraaien als ik het moederbord heb vastgeschroefd. Hierdoor krijg ik deze schroeven niet zonder meer los en moet ik soms behoorlijk moeilijk doen. Ook de afgelopen keer was er wederom 1 schroef die doordraaide icm het afstandsbusje. Ik heb het nu maar zo gelaten, maar ik snap niet waarom het aldoor fout gaat.

Ik gebruik deze schroeven voor het moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://www.globalgroupbuy.com/images/products/p/gm5161_p.jpg

De afstandsbusjes heb ik gewoon uit zakjes die bij diverse moederborden en hardare zaten. Volgens mij zijn deze allemaal hetzelfde.

Mijn kast is een Coolermaster CM 690 II Advanced, die gelukkig aan beide kanten open kan, waardoor ik soms de schroeven nog los kreeg door met een tang de achterkant van het afstandsbusje vast te pakken terwijl ik het moederbord los schroefde.

Hebben jullie dit ook weleens en is het vrij normaal of doe ik iets fout?

Iemand een idee?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Ik heb dit nog nooit gehad en heb zo'n 10 PC's gebouwd. Misschien draai je de schroeven te ver door? Bij mij is vast wanneer de schroef met de hand niet meer gedraaid kan worden.

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
veel computers in elkaar gezet nog nooit last van gehad; volgens mij zitten die gouden dingen behoorlijk stevig vast in de kast

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10

Cheezus

Luiaard

Voor je moederbord moet je de m3 schroefjes gebruiken, de schroefjes uit je afbeelding zijn met metrisch empirisch, 6-32 om precies te zijn, draad en alleen bedoeld voor dingen die je aan je case schroeft: uitbreidingskaarten, je voeding, side-panels e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheezus op 11-02-2012 17:21 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je moet ten eerste het afstandsbusje goed vastzetten, eventueel met wat loctite ofzo.
Ten tweede: dat zijn thumbscrews voor behuizingen en pci-kaarten! Die hebben een soort parker-schroefdraad (zelftappend als er nog geen draad in zit), en in die afstandsbusjes zit M3 of M4 schroefdraad.

Edit: inderdaad, met die schroefjes is: vast=vast en niet nog eens doordraaien! (zowiezo met alles in een pc...)

[ Voor 16% gewijzigd door Bartjezz op 11-02-2012 17:21 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

thumbscrews zien er anders uit (stuk groter).

[ Voor 9% gewijzigd door job op 11-02-2012 17:22 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15

D4NG3R

kiwi

:)

Ik gebruik zelf altijd M3 schroefjes (Onderste in dit plaatje). Die bovenste zijn bedoeld voor HDD's en uitbreidingskaarten etc.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/M3_screw_and_6-32_UTS_screw_with_ruler_thread_pitch.png

Je draait de schroefdraad kapot waardoor ze muurvast komen te zitten.

Bij de CM690 Adv II kreeg ik zelf zat (Zwarte) schroefjes om een mobo vast te zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 11-02-2012 17:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Thumbscrews zijn zoals de naam al doet vermoeden schroeven die je met je vingers kunt draaien, alhoewel deze in pc's voornamelijk worden uitgevoerd met de dikke schroefdraad uit m'n vorige post kunnen alle soorten schroefdraad natuurlijk met een 'vingerdraaikop' worden uitgerust.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat de TS de verkeerde schroeven in z'n afstandsbusjes schroeft :P

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Die zwarte hadden het dus altijd, dus die heb ik maar weggegooid. Ik gebruik een schroevendraaier met een handvat die wat breed is. Dat ik teveel kracht zet zou misschien kunnen. Volgende keer op letten.

Doen jullie ook altijd die soort van rubberachtige ringetjes tussen de schroeven en het moederbord?

[ Voor 20% gewijzigd door MsG op 11-02-2012 17:32 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee en dat moet je ook NIET doen. De schroeven zijn er juist voor bedoeld om contact te maken tussen het mobo en de behuizing (Op de daarvoor bedoelde plekken). Zodat deze geaard word.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
MsG schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 17:27:
Die zwarte hadden het dus altijd, dus die heb ik maar weggegooid. Ik gebruik een schroevendraaier met een handvat die wat breed is. Dat ik teveel kracht zet zou misschien kunnen. Volgende keer op letten.

Doen jullie ook altijd die soort van rubberachtige ringetjes tussen de schroeven en het moederbord?
Nope, iets meer aarde/ground... ;) Die zilverkleurige pads rond die gaten zijn juist om te geleiden!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Oke, dan zou ik geen verder doel weten voor die dingen :-P.

Deze bedoel ik he: http://www.ebay.nl/itm/10...563c8ed8b8#ht_2447wt_1163

[ Voor 59% gewijzigd door MsG op 11-02-2012 17:35 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nog nooit gezien bij moederborden :s .

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Die zijn er voor om die zilverkleurige pads te beschermen. De onderkant van je moederbord wordt tegen de spacer aan gedrukt en maakt dus het elektrische contact. De bovenkant zou je kunnen beschadigen door draaien+kracht van de schroef (zeker met die schroeven van de TS, met tanden aan de onderkant) en deze kun je dus beschermen met die ringetjes.
Dat is de theorie, in de praktijk schroef je je moederbord 1 keer vast en dan blijven die soldeerpads echt nog wel heel.

edit:

Ohja, de rubber ringetjes kunnen ook nog voorkomen dat schroefjes lostrillen, dit zal bij de meeste consumenten echter ook niet zo snel gebeuren :P

[ Voor 15% gewijzigd door Cheezus op 11-02-2012 19:35 ]

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 14:10
Je gebruikt de verkeerde schroefjes, je moet deze hebben:

Afbeeldingslocatie: http://www.silverpcs.com/images/screws_mb.jpg

of deze

Afbeeldingslocatie: http://images.devshed.com/dh/stories/Building_System_Scratch/scews.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door S0epkip op 11-02-2012 19:47 ]

PVO

Pagina: 1