Toon posts:

athlon en frontside bus vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
bij een bx bord is de fsb gelijk aan de kloksnelheid van het geheugen, maar hoe zit dat nu bij een athlon?

ik heb iets gehoord over de athlon die intern op 200 mhz zou lopen,is dat zo? en als dat zo is hoe pakt dat uit voor je geheugen,loopt dat nu op volle fsb of op bijvoorbeeld de helft van de fsb.

ff off-topic, heeft iemand ervaring met de a-open ak72?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Dat is 100 MHz officieel.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

fsb is 100Mhz dus hetzelfde als bij alle andere mobo's of je hebt 133Mhz. Die 200MHz is van de interne EV6 bus. De athlon kan 2x data berekenen met het opkomen van de klok en het afgaan van de klok. Dus effectieve 200Mhz bus, 2x 100MHz. zo zit dat dus.
Correct me if im wrong ;)

Verwijderd

Topicstarter
dus ... een athlon 500 werkt op 2.5x100 wat intern 500 mhz geeft?

en als ik ga opklokken geeft een fsb van 110 dus 110x2.5x2=550 mhz?

Verwijderd

Das helemaal correct. En als je een bordje hebt met een KX133 chipset kun je je geheugen nog sneller laten draaien.
Die kun je dan instellen op +33 Mhz. Dat is dus officieel 133Mhz. Maar je moet het lezen als 33% sneller dan je bus. Want als je je bussnelheid 10% omhoog gooit (110Mhz) gaat je geheugen naar 1.1*133=146Mhz

Verwijderd

vergeet niet dat die 33Mhz van je pci clock afkomstig is...

Verwijderd

Topicstarter
hoe zit dat met die via, ik kan dus een fsb van 100 hebben maar kan ik mn geheugen dan tegelijk op 133 klokken (dus onafhankelijk van elkaar)

vraagje 2 wat opborrelt

als ik bv fsb 110 heb gekozen kan ik dan ook voor +23 kiezen (is de plusfunctie dus traploos of niet?)

Ghz_ , wat bedoel je precies?

Verwijderd

Ja, de Athlon-FSB is in principe onafhankelijk van de geheugen-snelheid. Het hangt van de chipset af, waar het geheugen op kan/mag draaien.

Bij de oude AMD chipset (75x) is dat gewoon 1:1 .

De KX133 van VIA doet 1:1 of 4:3, en die laatste moemen ze inderdaad geheel onterecht "+33M" want dat klopt alleen bij een FSB van 100MHz.

Mijn EPoX trekt een 115MHz FSB (dus 230MHz Data-rate van Athlon naar chipset en v.v.), en mijn geheugen op "+33M" liep toen op 115 * 4/3 = 153 MHz (dus 153MHz van chipset naar geheugen en v.v.) !

Een Athlon-500 draait met een FSB van 115 op 575 MHz, en met een FSB van 120 MHz (het record geloof ik tot nu toe) op 600MHz, en dat is dan natuurlijk zonder Goldfinger of soldeerwerk.

Maar aangezien een A500 toch echt wel de 650 tot 750 MHz haalt met GFD en/of solderen, heeft FSB-overclocken alleen voor de, eh, "voorzichtige tweakers" onder ons ;) nut.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt iedereen

enne bunny, mijn broer is GEEN "echte tweaker" >:) maar wel heel nieuwsgierig.
Pagina: 1