Toon posts:

Internetabbo upgraden, ook andere kabels kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb momenteel fiber power 30Mb/s internet van upc. In de praktijk haal ik deze snelheid ook wel.
Nu zou ik graag willen upgraden naar fiber power 60 of 120Mb/s ,

Mijn vraag is of ik voor deze upgrade ook andere internetkabels moet aanschaffen? Of kan ik gewoon upgraden en heb ik 2 tot 4 keer zo snel internet zonder problemen?

Ik neem aan dat UPC medewerkers mij hier niet echt een objectief antwoord op geven :P .Ik heb overigens een linksys e2000 router, dus die moet prima voldoen geloof ik.

Ik hoor het graag

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:26
Totaal niet!!! Zolang je cat5(e) of cat6 kabels hebt, is het voldoende voor 60Mb of 120Mb internet van UPC. Je router voldoet prima voor toekomstige snelheid. Dus niks veranderen, tenzij je geen cat5(e) of cat6 kabels hebt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Voor 120Mbps heb je in ieder geval Gigabit nodig (om het volledig te gebruiken). Helaas vertel je niets over je netwerk (op de router na), dus...:
  • hoe zijn de apparaten verbonden met de router?
  • welke kabels gebruik je nu?
  • wat zijn internetkabels?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-02 23:43

basdej

OutSystems Consultant

als je cat5e kabels hebt is het geen probleem

Hoi.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga even checken of ik de juiste snelheid heb.

Hier de specs van de router:
Dual-Band processor 2,4 GHz of 5 GHz
Snelheid 300 / 54Mbps
4 port switch
10/100/1000 Mbps LAN
100 Mbps WAN-poort
WPA/WPA2 versleuteling
Verbeterd draadloos bereik en hogere snelheid

300mbs wireless en 1000mbs bedraad, zoals ik het begrijp.

Maar het gaat mij voornamelijk om de draadloze snelheid, en dan in het bijzonder de wifi speed op mijn galaxy tab en iphone.

Heeft het voor mij nut om een 120mbs abbo te nemen t.o.v. 60mbs wanneer het primair gaat om de wifi snelheid?

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 12:47

NielsNL

DigiCow

Dual-Band processor 2,4 GHz of 5 GHz
Waar ga je de verbinding dan voor gebruiken, niet voor downloaden neem ik aan, op een tablet... Misschien HD youtube? Maar dan lijkt me 30Mb/s voldoende.
Waarom wil je sneller?

[ Voor 14% gewijzigd door NielsNL op 12-02-2012 13:02 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:01
120mbit in ieder geval niet aansluiten op de wan poort die is 100mbit

Freelance Drupal Developer

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Die is bij de E2000 volgens mij ook gewoon 1000Mbit. Echter de CPU haalt het niet helemaal om te routeren op die snelheid. 60Mbit zou wel kunnen icm de router.
120Mbit ook wel, maar dan moet je een aangepaste firmware als DD-WRT of Tomato flashen en de router overklokken.

Voor een overzicht van routers die de doorvoersnelheid wel aankunnen kijk ik altijd even op SmallNetBuilder

En volgens mij ga je ook niets merken van hogere downloadsnelheid op je tablet of telefoon. CPU en opslag in beide apparaten zal voorlopig de remmende factor zijn.

[ Voor 115% gewijzigd door akimosan op 12-02-2012 16:10 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 02:17
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:54:
Maar het gaat mij voornamelijk om de draadloze snelheid, en dan in het bijzonder de wifi speed op mijn galaxy tab en iphone.

Heeft het voor mij nut om een 120mbs abbo te nemen t.o.v. 60mbs wanneer het primair gaat om de wifi snelheid?
Dan heeft upgraden weinig zin. Het zou me verbazen als je ook maar in de buurt kwam van je huidige 30Mb/s op je mobiele devices. Daarnaast, waar laat je die theoretische 120Mb/s op je iPhone/tablet ;)

Als het downloaden van Ubuntu-ISOs naar een device met vaste netwerkaansluiting je niet snel genoeg ging, dan had je nog een redelijk argument om je internetsnelheid te upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik wil 1080p bestanden van mijn NAS afspelen op mijn tablet ( middels ES file Explorer).
Dit gaat niet bepaald lekker, ik vermoed dat dit aan mijn wifi speed ligt, mp3 en kleinere video files gaan wel goed.

Ook filmpjes zoals hieronder streamen op mijn tablet en iphone niet goed.
http://www.teamhww.nl/2012/02/cotm-case-of-the-mondays/

Ik heb net de wifispeed op mijn tablet getest via speedtest.net en ik heb een dlspeed van 24.74mbs volgens deze site.

Wanneer ik een fiberpower 60 abbo neem van 60 Mb/s dan moet ik een speed van ongeveer 50Mb/s op mijn tablet halen toch? Of zie ik dat verkeerd

@akimosan:

Mijn galaxy tab 10.1 heeft een dual core processor, en in principe hoeft er niks opgeslagen te worden aangezien ik de files stream vanaf mijn nas toch?

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-02 15:46
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:38:
Nou ik wil 1080p bestanden van mijn NAS afspelen op mijn tablet ( middels ES file Explorer).
Dit gaat niet bepaald lekker, ik vermoed dat dit aan mijn wifi speed ligt, mp3 en kleinere video files gaan wel goed.

Ook filmpjes zoals hieronder streamen op mijn tablet en iphone niet goed.
http://www.teamhww.nl/2012/02/cotm-case-of-the-mondays/

Ik heb net de wifispeed op mijn tablet getest via speedtest.net en ik heb een dlspeed van 24.74mbs volgens deze site.

Wanneer ik een fiberpower 60 abbo neem van 60 Mb/s dan moet ik een speed van ongeveer 50Mb/s op mijn tablet halen toch? Of zie ik dat verkeerd

@akimosan:

Mijn galaxy tab 10.1 heeft een dual core processor, en in principe hoeft er niks opgeslagen te worden aangezien ik de files stream vanaf mijn nas toch?
Ik denk dat je probleem hier zit in het feit dat je tablet niet snel genoeg HD kan decoden.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Wat jij op je tablet aan snelheid haalt met streamen vanaf je NAS heeft helemaal niks te maken met je internet snelheid.

Je internetsnelheid is eigenlijk de snelheid van de verbinding die je hebt met het externe netwerk, wat internet heet. Je NAS is echter aan gesloten op je eigen netwerk. Binnen dit netwerk zul je de snelheid kunnen halen die je wilt, als je apparatuur maar goed genoeg is... Die router zou snel genoeg wifi met je tablet moeten leveren, dus het enige opstakel wat ik kan verzinnen is dat het decoden van het bestand niet snel genoeg gaat, of dat je te ver van je wifipunt zit. Probeer het eens met een 720P bestand, of een (bijna) compressieloze 1080P video?

Verwijderd

Topicstarter
Ok duidelijk. Ik ga een 720p bestand of een klein avi bestand eens proberen.

Indien dit wel gewoon werkt ,is dan de conclusie dat mijn galaxy tab het niet aan kan om HD video vanaf mijn NAS door te sturen?

Dat zou wel flink balen zijn zeg, het ding speelt zogezegd 1080p video af, maar kan dit dan niet streamen vanaf mijn NAS. HD videos op de sd kaart van 16 of 32GB zetten is natuurlijk ook geen optie. Way to go samsung :(

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 20:57
Heeft weinig met Samsung te maken volgens mij. Ik denk eerder dat het te maken heeft met het gebruik van wifi en de te lage bandbreedte die daarbij hoort. 1080p-content heeft vaak pieken waardoor de bandbreedte van je wifi gewoon te laag is.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Dat staat haaks op de post van Gropah hierboven.
Als het een wifi probleem is dan upgrade ik mijn abonnement gewoon no problem.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02 10:29

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb dezelfde router en had 60mbit glasvezel van onsbrabantnet. Werkt als een trein. Ik had wel alles bedraad. Ik heb een keer een test gedaan op mijn HTC via wifi. Haalde daar maar 22 mbit op.

Maar zoals is aangegeven heeft streamen van HD filmpjes niks te maken met jouw internetsnelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door H.Boss op 12-02-2012 22:26 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-02 22:03
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:04:
Dat staat haaks op de post van Gropah hierboven.
Als het een wifi probleem is dan upgrade ik mijn abonnement gewoon no problem.
Een ander abonnement nemen gaat jouw wifi problemen niet oplossen. Het is niet zo dat jouw interne verkeer tussen NAS en tablet dan sneller gaat.

Mogelijk zou je iets sneller kunnen streamen, maar zelfs dan zullen je telefoon en tablet de bottleneck zijn.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:04
Volgens mij snap je het niet helemaal. Je haalt 2 zaken door elkaar. De snelheid van het abbo dat je afneemt van je provider, in dit geval 30, 60 of 120mbit. Dat is gewoon de downloadsnelheid van internet. Dus als je een website bezoekt, bestand download, youtube kijkt whatever.

Waar jij problemen mee hebt is het streamen van data van je NAS naar je tablet over wifi. Dat neemt dus de route NAS ---> router ---> telefoon. Hierbij komt je internetabbo niet eens ter sprake. Jij hebt problemen met dat 1 van die 3 apparaten niet snel genoeg is om die video te streamen.

Je zult dus even een stukje moeten gaan troubleshooten. Daarbij kun je de volgende zaken testen/opzoeken:
- Hoe snel is mijn NAS over het bedrade netwerk (max throughput van de schijven)
- Hoe snel is mijn draadloze netwerk van de NAS naar een degelijke laptop met idem draadloze netwerkkaart (max throughput van je router over wifi)
- Hoe snel is de throughput van mijn NAS naar mijn galaxy tab

Als je eerst bovenstaande 3 zaken uitzoekt dan kun je wel vaststellen waar het probleem ligt. Maar ik gok net zoals de rest dat je probleem bij je galaxy tab ligt. Full hd streamen kost nou eenmaal wel wat bandbreedte.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En het maakt ook helemaal uit op wat voor snelheid je interne netwerk werkt.
Je router ondersteunt 300N maar het is de vraag of al je client apparaten (als iPhone, tablet eventuele laptops etc.) dat ook doen.

De iPhone ondersteunt pas vanaf versie 4 300N, daarvoor was het beperkt tot 54g (Is 54Mbits MAXIMAAL)

Die maximale snelheid ga je in de praktijk ook niet halen en 300N max snelheid werkt alleen maar als elk draadloos apparaat op de 5Ghz band verbonden is! Als je draait in compatibiliteitsmodus is de max snelheid 150Mbps.

En ik lees nu pas je post een beetje beter door. ES File Explorer streamt volgens mij helemaal niks. Verbinding met je NAS over SMB of NFS? Hij leest gewoon de file, maar niet via een efficient protocol als bijvoorbeeld DLNA of http(s). Met een uPnP client (en DLNA / UPNP server op je NAS heb je meer succes.

ES File Explorer zal gewoon proberen de hele film naar je Tablet (intern geheugen of SD kaart) te kopiëren alvorens het bestand af te spelen. Dus dat werkt voor geen meter.

Wat wellicht de snelste weg is naar een oplossing:
Ik zou er eens een bevriende kennis bijhalen die beschikt over wat ICT technische kennis, hem/haar dit hele verhaal eens voorleggen en hem/haar met een krat bier of zo in het vooruitzicht je eens op weg laten helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door akimosan op 12-02-2012 23:48 ]

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
akimosan schreef op zondag 12 februari 2012 @ 23:45:
De iPhone ondersteunt pas vanaf versie 4 300N, daarvoor was het beperkt tot 54g (Is 54Mbits MAXIMAAL)

Die maximale snelheid ga je in de praktijk ook niet halen en 300N max snelheid werkt alleen maar als elk draadloos apparaat op de 5Ghz band verbonden is! Als je draait in compatibiliteitsmodus is de max snelheid 150Mbps.
:o
Geen enkele iPhone heeft ondersteuning of de juiste onderdelen voor 300Mbps 802.11n, ook andere smartphones/tablets niet en moeten het doen met max 65 (72 met SGI) Mbps 802.11n verbindingssnelheid (=niet doorvoersnelheid). Daarnaast is er ook meestal alleen ondersteuning voor de 2,4GHz frequentie, de Tab 10.1 weliswaar met de Broadcom BCM4330 ook de 5GHz. Maar nog steeds maar single stream en geen fat channel support, ongeacht de frequentie.
Daarnaast 802.11n is 802.11n; ongeacht in welke frequentie je die gebruikt, de theoretische maximale snelheden zijn voor allebei hetzelfde. Ook al verschillen de frequenties onderling daardoor verandert de draadloze standaard niet.

Verwijderd

Topicstarter
@akimosan

Ik ben inderdaad niet heel erg thuis in deze materie. Ik vind het al vrij goed van mezelf dat ik mijn mediaspeler aan de praat heb gekregen en het hele NAS verhaal.

Wat je zegt over ES file explorer klopt inderdaad, met een andere app (ben ff de naam kwijt) lukt het beter.

Mijn zusje heeft een macbook en die kan geloof ik wel 1080p video afspelen vanaf de nas zonder problemen. Dit ga ik vanavond even verifiëren, indien dit klopt gaat de galaxy tab op marktplaats en koop ik lekker een laptop :P
Pagina: 1