• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Het betreft een zelf samengestelde desktop (Asrock 880/USB3 + Athlon X3 440? + Corsair XMS3 reepjes + Corsair CX400) van ongeveer 1,5-2jaar oud.
Het probleem is dat er geen beeldsignaal is, niet op de radeon HD56XX en niet op de interne gpu. Probleem is ontstaan binnen een week, geen beeld daarna 1 keer wel in windows gezeten tot een blauw scherm en na de crash probeerde die nog te booten maar gaf na 2 pogingen (self reboot) nooit meer beeld.

Ik heb zelf al een aardige troubleshoot doorlopen helemaal tot aan een bench test (mobo+cpu+1 reepje+ power knop en een andere voeding) waarbij er nog steeds 'no signal' is, geen piepjes wel draaiende cpu fan. 3 verschillende monitoren en kabels (om DVI en VGA te testen) die met andere pc's wel werken, evenals de voeding.

Is er een manier om zonder extra CPU vast te stellen of het moederbord of de CPU de schuldige is?

Alvast bedankt!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22
Is er een manier om zonder extra CPU vast te stellen of het moederbord of de CPU de schuldige is?
Nee, op een gegeven moment zul je onderdelen moeten gaan uitwisselen om de oorzaak te achterhalen, dus huidige onderdelen op een ander mb of andere cpu op je eigen mb.

[ Voor 16% gewijzigd door Nielson op 11-02-2012 16:34 ]

Verwijderd

En al geprobeerd om je geheugen reepje op een ander slot te zetten..

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Of een bios reset, cmos batterij er even uit wippen.

• Seraph1987
CMOS is met jumper gereset en batterij is er ook even uit geweest.
Verschillende reepjes geprobeerd en 2 verschillende sloten

Verwijderd

Al geprobeerd om alleen 220 en video aan te sluiten, om te kijken wat er dan gebeurd

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Als je zonder geheugen boot, en geen error piepjes krijgt, is het vrijwel zeker een defect MB.

[ Voor 5% gewijzigd door MetZyZteM op 11-02-2012 16:41 ]

• Seraph1987
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:37:
Al geprobeerd om alleen 220 en video aan te sluiten, om te kijken wat er dan gebeurd
Hoe bedoel je precies? de cpu en ram er helemaal uit?

• Seraph1987
MetZyZteM schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:40:
Als je zonder geheugen boot, en geen error piepjes krijgt, is het vrijwel zeker een defect MB.
Bedankt, net even geprobeerd zonder geheugen en krijg ook geen piepjes.
Dan ga ik RMA voor het mobo aanvragen.

Verwijderd

Nope, alleen je voedigs en video kabel erin laten.. en aan zetten

• Seraph1987
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:44:
Nope, alleen je voedigs en video kabel erin laten.. en aan zetten
Zonder CPU en RAM geeft hij ook helemaal niets. Case fan wel even aangesloten en die draaide wel.

Verwijderd

Bedoelde eigenlijk de gewone kabels aan de achterkant van je pc
Dus je zwarte voedigskabel, en blauw vga, dvi of hdmi

Verwijderd

CPU's gaan eigenlijk nooit zo maar kapot, de kans dat je een kapotte CPU hebt is altijd heel erg klein.

• Seraph1987
Intern had ik al het minimale aangesloten waaronder ook geen casefan (geen hdd, dvd of andere fratsen), vervolgens dus cpu en ram er uitgehaald en alleen met vga en voedingskabel aangezet.
Gaf geen beeld nog piepjes

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22
Seraph1987 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:52:
Intern had ik al het minimale aangesloten waaronder ook geen casefan (geen hdd, dvd of andere fratsen), vervolgens dus cpu en ram er uitgehaald en alleen met vga en voedingskabel aangezet.
Gaf geen beeld nog piepjes
Dat is ook wel logisch zonder cpu.

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Probeer anders je moederbord uit je kast te halen en kijk of hij dan wil booten.
Dit verhaal is bij mij wel vaker voorgekomen en alles werkt tot nu toe weer goed.

Verwijderd

Idd, als je dat nou alles doet MET cpu

• Seraph1987
hFresh schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:56:
Probeer anders je moederbord uit je kast te halen en kijk of hij dan wil booten.
Dit verhaal is bij mij wel vaker voorgekomen en alles werkt tot nu toe weer goed.
Dat heb ik gedaan en noemde ik bench test om aan te geven dat alles er uit is geweest. Op dat moment zat cpu en ram er in: bench test (mobo+cpu+1 reepje+ power knop en een andere voeding)

• Seraph1987
Iedereen bedankt voor zijn input!

• Seraph1987
Het moederbord is bij de winkel getest en deze zeggen dat hij wel beeld geeft. De schermen die ik heb gebruikt tijdens het testen functioneren prima met andere computers. Zo ook de andere voeding.
Ik weet dat in de week voordat hij helemaal niet meer aan wilde dat hij soms zonder problemen functioneerde.
Moet ik sturen op extra tests of betekend dit dat het toch de CPU moet zijn?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 23:50
Heb je een andere videokaart geprobeerd?

Piepjes hoor je overigens alleen als je een case-speaker op het moederbord hebt aangesloten (even voor de duidelijkheid).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

al geprobeerd cmos te clearen ?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:51

D4NG3R

kiwi

:)

MetZyZteM schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:40:
Of defecte CPU :> . Veel mobos piepen niet zonder CPU.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-02 10:45
D4NG3R schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 00:34:
[...]

Of defecte CPU :> . Veel mobos piepen niet zonder CPU.
Maar, naar mijn ervaring gaat een CPU bijna nooit zomaar kapot, tenzij de TS hem er onlangs af heeft gehaald en er een pinnetje krom is oid.

• Seraph1987
Cmos was gecleared, aanvankelijke setup was met een graka (radeon HD56XX) het testen op de interne gpu gaf ook no signal.
De pc was een tijd niet open geweest dus handmatige beschadiging aan de CPU is uit te sluiten.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

PhaeTom schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 00:37:
[...]

Maar, naar mijn ervaring gaat een CPU bijna nooit zomaar kapot, tenzij de TS hem er onlangs af heeft gehaald en er een pinnetje krom is oid.
Correct, het is redelijk zeldzaam dat een CPU onder normale omstandigheden kapot gaat, laat staan DOA is. Echter vergeten veel mensen dat er (zoals je zelf al aangeeft) pinnen onder zitten die daarintegen WEL erg makkelijk kapot of omgebogen kunnen raken.

• Seraph1987
CPU en RAM getest in een ander systeem, deze blijken probleemloos te werken.

• thesinsher
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-02-2023
Seraph1987 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:28:
CPU en RAM getest in een ander systeem, deze blijken probleemloos te werken.
Dus je moederbord is dus alsnog defect?

Ik heb dus exact het zelfde probleem als jij en heb dus niet kunnen uitsluiten of het aan de moederbord of aan de CPU lag.

Op de moederbord dat ik altijd had gebruikt, als ik zonder ram probeer op te starten, dan piept die.

Maar nu ik een andere moederbord heb gekocht, piept die niet als de ram eruit is, dus deze is dan DOA.

Overmorgen ga ik mn DOA mobo omruilen met een nieuwe en hopen dat dat het verhelpt.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Applaus, Je hebt een topic van 14 maanden oud gebumped.

• thesinsher
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-02-2023
D4NG3R schreef op zondag 05 mei 2013 @ 00:37:
Applaus, Je hebt een topic van 14 maanden oud gebumped.
Ik wil alleen weten of het probleem welke 'Seraph1987' had is opgelost, en zoja, hoe?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Je kunt je problemen het beste aankaarten in je eigen topic (welke je al hebt) en niet een ander gaan rond vragen.

edit:
Vele maken overigens een topic aan, hebben hun probleem opgelost gekregen, vermelden hier niks over en zien we ook niet terug.

[ Voor 99% gewijzigd door Swordlord op 05-05-2013 09:19 ]

Pagina: 1