Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Sinds ik een 430ex II bij mn camera heb ben ik wat aan het oefenen met oa off camera flitsen.

Normaal kan je mooi door je viewfinder zien of het licht goed is, maar als je off camera flitst niet. Wat ik nu meestal doe ik afhankelijk van hoeveel omgevinglicht ik erin wil hebben 1 of 2 stops onderbelichten en dan daarna in een paar pogingen de flits sterk genoeg instellen. Kan dit efficienter? De flits gaat alleen in stapjes van bvb 1/2 of 1/4e van de maximum sterkte, niet zozeer in stops.

Hoop dat iemand hier zijn licht op kan laten schijnen :p

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoezo niet in stops? Een stop meer = 2x zoveel licht. Dus van 1/4 sterkte naar 1/2 sterkte is gewoon 1 stop.

Twee dingen die ik niet helemaal begrijp aan je verhaal:
- Hoezo kan je in je viewfinder zien of het licht goed is als je de flitser op je camera hebt zitten, maar niet zodra je de flitser van de camera afhaalt?
- Kan je de off-camera flitser niet gewoon automatisch laten flitsen?

Dan moet ik er wel bijzeggen dat ik met Nikon werk en niet heel veel ervaring heb met off-camera flitsen, dus wellicht zijn de antwoorden op mijn vragen voor de hand liggender dan dat ze voor mij lijken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Lukt dat ook niet als je FE lock gebruikt (*-knop achterop)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
nou, in de viewfinder zit een balkje met -2 -1 0 1 2 en daaronder een slider die onder een van die cijfers staat. Staat ie bvb onder -1 en k open mn diafragma dan gaat ie naar de 0. Ik wil al mn fotos gewoon netjes op 0 maken. Wanneer hij op -1 staat weet ik niet direct op hoeveel sterkte ik mn flitser moet zetten. Maar ik denk na jouw verhaal dat dit niet in elke situatie hetzelfde is. Dus toch gewoon trial and error. Kan ik na het maken vd foto met flits nog checken op hoeveel die balk staat? Of is dit alleen te bekijken adhv het histogram?

[ Voor 12% gewijzigd door Snuurtje op 12-02-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ja, hoe een lichtmeter werkt weet ik, maar op mijn Nikon maakt het geen verschil of ik nou de flitser op de camera heb staan, of de flitser los in mijn hand heb. De lichtmeter is altijd op basis van sluitertijd/ISO/diafragma. De flitser wordt daar niet in meegenomen (ongeacht on- of off-camera). Door de flitser op automatisch te zetten vult die het in principe aan tot 0.

Als jij niet automatisch kan of wil flitsen, dan ontkom je er niet aan om inderdaad steeds je flitser handmatig in te stellen en met het histogram het resultaat te checken. Uiteindelijk krijg je daar natuurlijk ook wel steeds meer gevoel voor. En als je een beetje in een constante omgeving aan het fotograferen bent hoef je natuurlijk ook niet voor elke foto je instellingen aan te passen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 10:27
Flitsmeter is evt een optie, maar die dingen zijn niet super goedkoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Nee, ben er al een beetje uit, offcamera wordt het gewoon handmatig. On camera wordt het automatisch gedaan door het ettl systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:19
Neem eens een kijkje op strobist.com. Er zal een - tijdrovende - wereld voor je opengaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Kan je camera niet als masterflitser functioneren? In dat geval kun je de 430EX in slaveflitser modus zetten en heb je praktisch "draadloos eTTL" (weet niet hoe Canon dit noemt). Gaat hier met Nikon namelijk gewoon goed, meestal heb ik goed belichte foto's op die manier. De paar keren dat dat niet zo is loop ik zelf teveel te klooien ;)

Ik kan het trouwens gemist hebben, maar welke camera hebben we het hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Canon 600d, dus ja die kan ook als master dienen, maar ik dacht dat die geen data over het licht met de flitser uitwisselt. Correct me if im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Dat is het hele doel van de masterflitser :) Deze geeft de informatie juist wel door zodat je praktisch draadloos eTTL hebt. Dat, naast het lezen van strobist.com zoals MRammeloo aanraad lost je belichtingsproblemen waarschijnlijk op.

De enige keer dat ik draadloos flits en zelf de belichting instel is bij product (macro) shots, maar hierbij hang ik de flitser ook net buiten beeld boven (en lichtelijk voor) het onderwerp zodat de belichting is zoals ik wil. In alle andere omstandigheden zal ik altijd voor draadloos flitsen met Nikon's CLS (draadloos iTTL) kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:44

mvh

State Governor

Richtgetal = diafragma x afstand (bij ISO 100) voor een educated guess? Als je twee variabelen kent is de derde uit te rekenen. Gewoonlijk is dat het ingestelde diafragma en de afstand van de flitser tot je onderwerp in meters. Als het richtgetal van je flitser 43 m is, en uit je berekening komt bijvoorbeeld 5 m, dan weet je dat je flitser op 1/8e moet staan. Je kunt dan de sluitertijd zodanig instellen dat de omgeving onderbelicht wordt in combinatie met het gegeven diafragma.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10 feet high
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Qua workflow doe je het best wel goed. Dit is een goede manier van werken, die je vooral door ervaring beter gaat beheersen.
Qua leerproces heb ik een hele andere weg gevolgd dan jij. Ik ben eigenlijk nooit off-camera gaan flitsen voordat ik vond dat ik de werking van de flits doorgrondde. En dat proces duurde bij mij ongeveer een jaar.

Ik ga nu niet zeggen dat je per se dat leerproces moet volgen. Als je wil beginnen met gevorderde technieken, mag dat gerust. Maar dan zou ik het niet op basis van trial & error zijn, maar aan de hand van specifieke leersituaties, specifieke opstellingen, zodat bij het fotograferen tss meerdere shots het aantal verschillen/variabelen zo klein mogelijk is.

Eigenlijk wil ik ook het bericht van deblaauwn onderschrijven. Kén je theorie. Probeer het hele proces van fotograferen/belichten/wireless/master-slaveconcept en alles wat erbij komt voro jezelf in zoveel mogelijk en zo klein mogelijk stukjes te kappen. Dat is nog steeds de beste manier om te leren fotograferen mét kennis van zaken.
Pagina: 1