Ik overweeg mijn pensioen in eigen beheer te gaan nemen om niet meer overal een beetje pensioen te hebben en hopenlijk ook meer eraan over te houden.
Heeft iemand hier ervaring mee
Heeft iemand hier ervaring mee
[ Voor 20% gewijzigd door Whuzz op 11-02-2012 15:16 ]
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Zelf maandelijks 300 euro sparen levert bij 2% rente na 40 jaar 220.000 euro vrij opneembaar op. Lijkt me sterk dat je dat bedrag nog ooit terug gaat krijgen van een pensioenfonds, als je er al wat van terugkrijgt.Whuzz schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 15:15:
Als je een beetje fatsoenlijk pensioen op wilt bouwen, houd dan in elke geval rekening met een maandelijkse inleg van 300 - 500 euro minimaal.
inflatieHet Fantoom schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:56:
[...]
Zelf maandelijks 300 euro sparen levert bij 2% rente na 40 jaar 220.000 euro vrij opneembaar op. Lijkt me sterk dat je dat bedrag nog ooit terug gaat krijgen van een pensioenfonds, als je er al wat van terugkrijgt.
Verwijderd
2% rente lijkt me nauwelijks genoeg om de inflatie bij te benen. En zoals al aangegeven zit er een risico in het feit dat je niet weet hoelang je van je pensioen moet leven. Je spaart in de praktijk altijd veel te veel (als je kort leeft) of juist veel te weinig (als je erg oud wordt).Het Fantoom schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:56:
Zelf maandelijks 300 euro sparen levert bij 2% rente na 40 jaar 220.000 euro vrij opneembaar op. Lijkt me sterk dat je dat bedrag nog ooit terug gaat krijgen van een pensioenfonds, als je er al wat van terugkrijgt.
En hoe hoog is je salaris tegen die tijd en hoe lang ga je dat nog nodig hebben? Met die 220.000 moet je een pensioen afkopen. Aan "vrij opneembaar" heb je helemaal niets. Stel dat je vanuit die 220.000 euro je je eigen pensioen gaat uitkeren, hoe lang blijf je nog leven? Stel dat je onverhoopt nog 25 jaar blijft leven na je pensioen, ga je dan de laatste 10 jaar fijn van alleen je AOW-tje leven?Het Fantoom schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:56:
[...]
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Verwijderd
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq