[PHP] iDEAL professional probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 12:25
Ik ben momenteel bezig met een testproject op te zetten voor eigen gebruik met iDEAL professional van de Rabobank.

Nu gebruik ik de voorbeeldbestanden van ideal-simulator.nl maar loop ik tegen een vreemd probleem aan.
Voor de communicatie met de iDEAL servers is er een certificaat nodig.
Ik heb middels OpenSSL een private.key en private.cer certificaat aangemaakt.
Deze heb ik geupload in de test en live omgeving in het iDEAL dashboard bij de rabobank.

Daarna heb ik deze bestanden dus ook gebruikt in mijn eigen project. Het wachtwoord opgegeven in de config en de URL's naar de rabobank laten verwijzen, merchant ID en dergelijke allemaal goed ingesteld.

Er zijn 3 stappen in het testproject.
- 1 De banken ophalen
- 2 Transactie uitvoeren
- 3 Status van transactie opvragen

De eerste stap werkt prima, de banken worden succesvol ingeladen.
Daarna geeft ik een bedrag, omschrijving en transactienummer in.
De transactie wordt succesvol aangemaakt en verstuurd naar de servers.

Maar nu komt het, zodra ik na de transactie de status van de betaling wil ophalen krijg ik continue een 'Unknown fingerprint' error terug.
Volgens de handleiding van de Rabobank is er dan iets niet in orde met de certificaten, logisch.
De certificaten worden ook gebruikt in stap 1 en 2, maar die zijn succesvol te doorlopen.

Ook zijn er geen errors naar boven gekomen tijdens het maken van de certificaten.
Heb ook al meerdere malen een nieuwe certificaat aangemaakt, zelfs al geprobeerd om het certificaat op windows aan te maken aangezien ik normaal op een mac werk.
Ook dit heeft niet mogen baten.

Hoop dat er iemand is die weet wat hier het probleem nog kan zijn en bereid is om mij verder te helpen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 11:23
Klassieke fout is in ieder geval om de live- en test-omgevingen door elkaar te halen.
Zeker weten dat je je certificaten hebt geconfigureerd in de test-kassa, en je bij stap3 ook met de test-kassa communiceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hoe teken je de berichten? Bij elk request is de handtekening anders:

Afbeeldingslocatie: http://juriansluiman.nl/caps/39e168.png

Verder maak je snel fouten met de test en productie-omgeving. Weet je zeker dat je bij alle drie de requests dezelfde omgeving gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
Ik weet zeker dat ik alleen maar met of de test of de live omgeving praat. Hiervoor is een variabele opgenomen:

PHP:
1
2
$this->sPublicCertificateFile = 'rabobank.cer';
$this->sAquirerUrl = 'ssl://ideal' . ($bTestMode ? 'test' : '') . '.rabobank.nl:443/ideal/iDeal';

[ Voor 97% gewijzigd door Valuco op 11-02-2012 13:57 . Reden: Code tag vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

gebruik ff de <code> tag staat een stuk netter

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
Voor de verschillende handtekeningen bestaan verschillende classes die dit afhandelen:
Heb een paar functions eruit gelaten omdat het bericht anders te groot was.

*snip*
Je code debuggen mag je in eerste instantie zelf doen....

[ Voor 97% gewijzigd door Creepy op 11-02-2012 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat probeer je hier nu mee te zeggen :? We stellen een aantal vragen cq geven aanwijzingen om te kijken waar het mis gaat. Het is dan handig om antwoord te geven op die reacties dan gewoon je hele code neer te dumpen.

Ik herken het ook als exact de code van de idealsimulator.nl, dus zoek dan gewoon support bij Martijn Wieringa
als je er zelf niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
Het is ook exact de code van ideal-simulator.nl zoals ik al zei in mijn startpost.
De code die ik zelf heb geschreven staat helemaal los van het 'iDEAL' stuk, daarvoor gebruik ik de code van Martijn.

Antwoord op de reacties heb ik ook gegeven, er wordt immers op alle punten met dezelfde idealserver gecommuniceerd. De code staat er voor aan te geven dat er inderdaad gebruik wordt gemaakt van verschillende handtekeningen in het proces.

Ook heb ik reeds al contact gehad met Martijn over het probleem, ik ben niet van het type 'pleur op forum en laat anderen het maar oplossen'. Ik zoek graag zelf dingen uit om er zo ook een leerproces uit te trekken.

Martijn gaf aan dat het probleem wellicht ook nog kon zitten in het certificaat van iDEAL zelf aangezien deze veranderd zou kunnen zijn tov het certificaat dat hij mee levert in het voorbeeld pakket.
Uiteraard is dit certificaat dus ook al vervangen voor de versie die meegeleverd is vanuit Rabobank in de implementatie handleiding.

Het vreemde blijf ik vinden dat er in de eerste twee stappen van de betaling alles goed gaat. Daarna wordt de status opgevraagd en blijkt er ineens een conflict te zijn tussen de fingerprints van de certificaten. Ik post dit probleem dan ook hier om:
1. Te kijken of andere dit probleem wellicht eerder hebben gehad en mij hiermee verder kunnen helpen.
2. Voor de toekomst mochten andere personen een vergelijkbaar probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Even snelle opmerking want ik ben hier toevallig ook veel mee bezig:
Gooi de bestanden (volgens mij maar 1 file) in je ideal/cache of ideal/temp eens leeg en refresh.
Vanavond zal ik eens dieper bekijken.

2e wat ik ben tegengekomen voor rabobank is dat de standaard certificaat wat ideal simulator.nl meegeeft niet werkt. Haal die uit: Ideal dashboard -> documenten -> ehhh daar 1 van de documenten. Daar zit een rabobank.cer in de zip en die heb je nodig

[ Voor 38% gewijzigd door Guillome op 13-02-2012 16:40 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98590

Zitten er soms "speciale tekens" (&, ", < of >) in je description of één van de andere velden? Die iDeal-code bevat (bevatte?) namelijk een bug waardoor je dan een dergelijke error kunt krijgen.

Ooit een paar uur aan kwijt geweest. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241683

Je controleert de fingerprint wel met het juiste certificaat? Niet met je ideal certificaat?

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Hetzelfde probleem met iDeal bij mij (maar dan met een eigen code ipv ideal-simulator).

Ik krijg de volgende response bij idealtest.rabobank.nl

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<AcquirerStatusRes xmlns="http://www.idealdesk.com/Message" version="1.1.0">
  <createDateTimeStamp>2012-02-16T12:00:19.459Z</createDateTimeStamp>
<Acquirer>
  <acquirerID>0020</acquirerID>
</Acquirer>
<Transaction>
  <transactionID>0020000033090974</transactionID>
  <status>Success</status>
  <consumerName>Hr J A T Verfürth en/of Mw T V Chet</consumerName>
  <consumerAccountNumber>0117301582</consumerAccountNumber>
  <consumerCity>Sögel                   </consumerCity>
</Transaction>
<Signature>
  <signatureValue>jMhphDESZAV0/IyswfzG6mRJrFhKFJCTskgxFoVcs4T/ciPN91S1vR+D06pRxL1VnlxxxkkvK6AMIcF6N8Mk4RDoinQI0SnJJVwi11+N5TPUbmR3fNyURUPeUgV8eMq1FiG5vFKMH0ibwP8qHo2f48huKgc2M3rWyEsG3e9tJ/g=</signatureValue>
  <fingerprint>0F642EF6C18D8BC609DB5CF7DDC7855353C22AFE</fingerprint>
</Signature>
</AcquirerStatusRes>

Echter zou de fingerprint volgens mijn code worden gerenderd als
code:
1
9EDA0AA4C14A1529650E6C46A70FAD7380D309E4

Ook ik gebruik het ideal.cer bestand van het iDeal dashboard. Geen enkel idee hoe dat nou weer kan. Mocht je het opgelost hebben ben ik iig benieuwd naar de oplossing

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
het wordt opgelost door de volgende certificaten te gebruiken. http://www.chillcreations...-fingerprint-unknown.html

Lijkt erop dat je testomgeving sinds kort andere certificaten heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
Ik kreeg inderdaad exact diezelfde response en stond met verbazing te kijken op welke naam de rekening stond. Heb dit ook direct doorgezet als ticket naar de Rabobank. Maar volgens mij wordt daar maar 1x per week gereageerd, zit al dagen te wachten.

Heb nu geprobeerd met de gewijzigde certificaten van bovenstaande link. De testomgeving wordt dan goed doorlopen en kan dus ook netjes de status van de betaling opvragen.

Maar in de live omgeving wil het nog steeds niet lukken, ik krijg dat nu terug dat mijn merchant ID onbekend is. Dit terwijl ik deze toch echt via onderstaande XML verstuur:

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<DirectoryReq xmlns="http://www.idealdesk.com/Message" version="1.1.0">
    <createDateTimeStamp>2012-02-17T09:07:33.000Z</createDateTimeStamp>
    <Merchant>
        <merchantID>#mijn_mechant_id#</merchantID>
        <subID>0</subID>
        <authentication>SHA1_RSA</authentication>
        <token>6CD88E981F2ACF6AB0D0DB673716F0131DE5E8B9</token>
        <tokenCode>Qh6dgVdP8imsLStMdcldJaKfXD0fOhMfHb3EF0MgBRj5n2QpfFFb/zr0FweOq17VB7UtNPmkW76q63Yw8xQiN2ZbOsVW80vAslpywHW2kpo0TpTcF4z2WNPrhAAL3V2tKNXdJtwECOnkRv+kT3ggqEmhlunkK01kU40MdF+VQQw=</tokenCode>
    </Merchant>
</DirectoryReq>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Cache legen..

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
Cache heb ik uitstaan tijdens het testen.

Rogierslag: wat zijn jou bevindingen met de andere certificaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 00:12
Valuco schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:10:
Maar in de live omgeving wil het nog steeds niet lukken, ik krijg dat nu terug dat mijn merchant ID onbekend is. Dit terwijl ik deze toch echt via onderstaande XML verstuur:

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<DirectoryReq xmlns="http://www.idealdesk.com/Message" version="1.1.0">
    <createDateTimeStamp>2012-02-17T09:07:33.000Z</createDateTimeStamp>
    <Merchant>
        <merchantID>#mijn_mechant_id#</merchantID>
        <subID>0</subID>
        <authentication>SHA1_RSA</authentication>
        <token>6CD88E981F2ACF6AB0D0DB673716F0131DE5E8B9</token>
        <tokenCode>Qh6dgVdP8imsLStMdcldJaKfXD0fOhMfHb3EF0MgBRj5n2QpfFFb/zr0FweOq17VB7UtNPmkW76q63Yw8xQiN2ZbOsVW80vAslpywHW2kpo0TpTcF4z2WNPrhAAL3V2tKNXdJtwECOnkRv+kT3ggqEmhlunkK01kU40MdF+VQQw=</tokenCode>
    </Merchant>
</DirectoryReq>
Na de tests succesvol te hebben doorlopen duurt het 24+ uur voor je live omgeving geactiveerd word. Soms moet je er ook om vragen of ze hem kunnen activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
Zojuist de tests succesvol afgerond. In de iDEAL testomgeving van de rabobank zie ik de 7 tests succesvol staan. Nu uiteraard even wachten totdat ik de account live kan zetten.

Wat ik me wel afvraag, in de live iDEAL omgeving zie ik ook de tests terug komen van 1 t/m 7 euro. Moeten die daar ook nog uitgevoerd worden voordat het live kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valuco
Inmiddels hier alles live en succesvol draaien, code is voor de rest niet meer gewijzigd. Probleem lag dus echt aan de certificaten die waren uitgegeven.

Vind het wel erg slecht van de banken dat ze die niet up-to-date houden.
Zelfs na het versturen van tickets komen ze niet met het idee om de certificaten na te kijken.
Lijkt wel alsof ze er zelf niet van op de hoogte zijn dat er verkeerde certificaten online staan in de testomgeving.
Pagina: 1