Systeem compleet vernieuwen of gedeeltelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Neogeo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-02 20:23
Hallo tweakers!

Ik zit met wat dingen in me hoofd en kan de knoop niet doorhakken. Moet ik nou mijn complete pc vernieuwen of gedeeltelijk?

Even de specificaties of een rij:

Mobo: Asus M4A79XTD EVO Sata 300
CPU: AMD Phenom II x4 955 Black edition
Mem: Corsair XMS3 CM3X2G1600C9
Video: Club 3D 9800gtx+ 512mb
HDD: WD WD1002FAEX 1TB Sata 600
PSU: Zalman 710 Watt

Budget is 500 euro.

Plus/Negatieve punten deze opstelling:

Plus:
- Snel genoeg voor Windows

Negatief:
- Opstarten duurt lang
- Browsen internet modzilla langzamer dan i5 die hier naast staat
- Laadtijden
- Kopieren van 1 schijf na andere langzaam
- Uitpakken van bijv 2 iso tegelijk begint Windows het erg moeilijk te krijgen
- Aantal spellen draaien wel maar bijv bf3 valt tegen (low)

Mijn idee voor een upgrade:

1.

- Nieuwe Mobo met 600sata aansluiting.
- Nieuwe Videokaart
- SSD voor OS 60 gig bijv?
- Nieuw geheugen die wat beter tegen overklokken kan

Systeem overklokken.

2.

- Nieuwe mobo plus cpu en geheugen.
- Nieuwe AMD x4 cpu met mobo die de andere cores kan unlocken
- Nieuwe Videokaart

Zo laten

Wat is jullie idee hier over of hebben jullie andere ideeën? Deze hoor ik graag en ook bijv mensen die onderdelen te koop hebben die mijn huidige pc een boost kunnen geven! Of die mijn huidige onderdelen willen kopen?

Alvast bedankt voor alle reacties! Tweakers is the BOMB! ;)

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Het magische woord: SSD. Dit gaat je hele systeem een andere feel geven. Verder kun je ook je videokaart vervangen, maar dan kun je beter in de richting van een nieuw systeem gaan denken. Je CPU is snel zat voor jouw taken. Een SSD zorgt ervoor dat het systeem responsief blijft. Hoop dat je er wat aan hebt.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:03
Wat ik zou doen:

ram aanvullen tot 8GB (of gewoon een 8GB dualchannel kit kopen, kost toch weinig)
nieuwe videokaart voor battlefield
tikje overclocken
ssd als er nog budget over is.

een ssd is fantastisch voor opstarten en laadtijden, maar spellen zijn enorm groot tegenwoordig, shogun2, battlefield 3, allebei 16GB ofzo. Je moet dus kiezen wat wel en wat niet op dat ding kan, steam helpt niet, als die op de ssd staat wil die alles daar zetten. De 8gb ram zal ook helpen bij laadtijden van bf3 (bij mapwissels iig). Ook bij het uitpakken van iso's helpt het omdat windows het ram als write buffer gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door haarbal op 11-02-2012 13:21 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:28
Gebruik een SSD voor Windows zelf en voor de rest HDD's. Misschien is het een idee om er ook een extra HDD bij te zetten (dat je dus 2x 1TB hebt). Vergeet niet om je swapfile in te stellen zodat ie op de HDD staat ipv op de SSD.

Daarnaast is die videokaart de grootste bottleneck. Als je niet merkgebonden bent zou je een AMD Radeon HD 77xx (komt binnenkort uit) of HD78xx (komt over ongeveer een maand uit) of HD79xx (is al uit) kunnen kiezen. Dan heb je één van de nieuwste kaarten van dit moment en hoef je die niet meer up te graden als je processor toch niet langer blijkt te voldoen.

En je geheugen upgraden naar 8GiB kan ook geen kwaad (huidig setje verkopen).

[ Voor 6% gewijzigd door NitroX infinity op 11-02-2012 14:02 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
6gb totaal is voldoende geheugen.
Mugen 2 voor het overklokken (de 955 kan op 4 ghz).
Ssd voor de respons en laadtijden (kan evt groter binnen budget).
Veeeel betere videokaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 85,50€ 85,50
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 19,80€ 19,80
1Gigabyte GeForce GTX 560 Ti€ 253,80€ 253,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,09

• Neogeo
Super de reacties :) Ik heb al 8 gig geheugen. Ik heb deze afgelopen jaar geupgrade maar merk niet meer verschil vergeleken met me oude 4 gig. Alleen dat de ze zelfs wat langzamer zijn en moeilijk over te klokken zijn.

Wat voor videokaart zou ik nodig hebben en niet de nieuwste?

SSD wat voor 1 want heb een sata 300 aansluiting en weet dat er veel 600 zijn. Geef dit geen verlies?

Verwijderd

Klopt met een SSD harde schijf start de pc/laptop veel sneller op.
De programma's en spellen starten ook sneller op.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29

MsG

Forumzwerver

Ik zou gewoon een SSD kopen. Die SATA300 is dan jammer, maar alsnog is het een enorme winst ten opzichte van een traditionele HDD. Als je dan ooit je moederbord vervangt heb je ook weer SATA600.

Daarnaast een tweedehands HD5850 ofzo voor 90 euro, tenzij je alle games volledig nieuw op z'n hoogst wil, dan kan je beter een nieuwere kopen.

Kan je het overige geld opsparen voor als er op den duur meer onderdelen verouderd raken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Hoe bedoel je moeilijk te overklokken het geheugen? Op welke manier probeer je geheugen te overklokken?
En zoals de andere hier ook al zeggen SSD + nieuwe videokaart.

• Neogeo
Zenix: ik had met mijn oude geheugen geen bluescreens. In mijn bios kan ik aangeven zoveel procent en als ik die nu al op 8% zet dan krijg ik de mooie schermen :) verleden had ik dit niet en kon ik tot 18% makkelijk.

MsG: ik speel al mijn spellen op 1680 bij 1050 en is dit dan voldoende?

• Permutor
  • Laatst online: 02-03-2022
SSD - geen twijfel.
Dit verkort de laadtijden enorm.
De swap file naar de HD omzetten, of beter wellicht, zoals ik al jaren doe, bij machines met voldoende geheugen (overkill ja) gewoon UITzetten.
Dit maakt je spellen niet sneller, maar aanzienlijk kortere laadtijden. En je zult merken dat W7 ook aanzienlijk sneller boot.
Moet het allemaal nog sneller, of trekt de videokaart het niet meer, dan kun je het geld beter in een nieuwe machine steken.

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Neogeo schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:03:
Zenix: ik had met mijn oude geheugen geen bluescreens. In mijn bios kan ik aangeven zoveel procent en als ik die nu al op 8% zet dan krijg ik de mooie schermen :) verleden had ik dit niet en kon ik tot 18% makkelijk.

MsG: ik speel al mijn spellen op 1680 bij 1050 en is dit dan voldoende?
Bij geheugen overklokken bij AMD heb je er meer aan als je de timings lager maakt dan iets hogere kloksnelheid bijv de CL van 9 naar 8. En daarnaast kan je er ook wat meer voltage door heen gooien want je hebt niet een limiet zoals een i5 ( 1,7v bijvoorbeeld ), en ook voltage van je CPU/NB(IMC) En je kan ook niet zeker weten het geheugen schuld geven, IMC in combinatie met dat type geheugen kan ook niet de beste combinatie zijn. En als je het geheugen gaat overklokken moet je geen auto functie gebruiken maar je inlezen en goed testen met memtest/prime95.
Permutor schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 18:07:
SSD - geen twijfel.
Dit verkort de laadtijden enorm.
De swap file naar de HD omzetten, of beter wellicht, zoals ik al jaren doe, bij machines met voldoende geheugen (overkill ja) gewoon UITzetten.
Dit maakt je spellen niet sneller, maar aanzienlijk kortere laadtijden. En je zult merken dat W7 ook aanzienlijk sneller boot.
Moet het allemaal nog sneller, of trekt de videokaart het niet meer, dan kun je het geld beter in een nieuwe machine steken.
Pagefile uitzetten zou ik sowieso niet doen, want zijn genoeg programma´s die niet goed functioneren zonder pagefile. En ik denk niet dat het zoveel effect heeft zoals jij zegt.

[ Voor 27% gewijzigd door Zenix op 11-02-2012 18:15 ]

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-02 10:52

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

SSD schijfje voor Windows is sowieso een must. Met 120 GB kom je heel eind, eventueel 180 GB schijfje als je extra ruimte voor je ISO's wil.

Bij 32 bits Windows is meer dan 4 GB intern geheugen onzin. Dus bij meer dan 4 GB intern geheugen plaatsen is 64 bits Windows weer een must.
Overklokken geheugen levert weinig op. Net als duur, "snel" geheugen. Beter is de meerprijs in snellere andere componenten (processor, videokaart, schijf) te steken.

AMD Phenom II x4 955 Black edition al overklokt? Met goede koeler (Scythe Mugen) zeker optie om tientallen procenten te winnen zonder grote kosten of vervanging. Gebruik goede koelpasta.
Gewoon ff googlen op videokaartnaam + overklokken, moet zeker 1 Ghz. te overklokken zijn als je het goed aanpak!

Voor gamen de videokaart upgraden. pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC bijvoorbeeld voor nog geen 200 Euro. Of vergelijkbare ATI kaart, ook heel smakelijk.

Totaal voor SSD, videokaart, koeler en geheugen (ga naar 64 bits Windows toe!) moet binnen budget haalbaar zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door PeepPeepPeep op 11-02-2012 18:32 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Neogeo
Ik draai zelf 64 bit windows met 8 gig geheugen. Heb ook afgelopen 6 jaar geen 32 bit gedraaid eigenlijk.

Ik heb de AMD x4 nog niet goed overklokt. ik heb wel veel websites afgespeurd naar de goede instellingen maar niks gevonden.

Ik vraag me ook af of de mobo wel een goed overklokmoederbord is. Iemand ervaring met deze?

Leuke videokaart PeepPeepPeep! Ik heb hem opgeschreven! Hoe herken je goede pasta? Duur is niet altijd goed?

• Permutor
  • Laatst online: 02-03-2022
@Zenix: uitzetten pagefile geeft geen performance boost. Hooguit is er bij booten minder werk te verrichten. De vraag is of je het merkt. Echter, als je weet dat de programma's die je draait ALTIJD binnen het beschikbare RAM geheugen verwerkt moet kunnen worden, dan heb je de swapfile niet nodig. En als je die wel nodig gaat gebruiken dat is dat door een memory leak. Dat kan dan beter snel knallen. Daarnaast, als je de swapfile uitzet, dan maakt het niet uit op welke schijf je hem zet.
Vaak zie ik de tip om de swapfile op de HD te zetten, maar je moet de swapfile juist op de SSD zetten.

Edit: Mark Russinovich schrijft
http://blogs.technet.com/...e/2008/11/17/3155406.aspx
Some feel having no paging file results in better performance, but in general, having a paging file means Windows can write pages on the modified list (which represent pages that aren’t being accessed actively but have not been saved to disk) out to the paging file, thus making that memory available for more useful purposes (processes or file cache). So while there may be some workloads that perform better with no paging file, in general having one will mean more usable memory being available to the system (never mind that Windows won’t be able to write kernel crash dumps without a paging file sized large enough to hold them).

Edit 2: Swap file toch op SSD
http://nl.hardware.info/f...s/201085-Swap-file-en-SSD
Lekker op je SSD laten staan. Swapfile wordt voornamelijk gelezen ... Ideaal voor op een SSD dus. Een reden om hem er niet op te zetten is als je die paar GB hard nodig hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Permutor op 12-02-2012 21:21 . Reden: Toevoeging info Mark R. / Toevoeging swapfile op SSD ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:03
Ik zou ook de swapfile op de ssd houden als je daar windows installeert. Wel de hibernate file wegpleuren. scheelt weer 7GB.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Neogeo
Is het een idee om bijv windows in raid te zetten? Lees er veel over maar wie heeft hier ervaring mee?

Weet iemand een goede behuizing?

-zwart
-voeding onderin
-cable management
-goede koeling zijkant boven onder
-degelijk

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Neogeo schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:26:
Is het een idee om bijv windows in raid te zetten? Lees er veel over maar wie heeft hier ervaring mee?

Weet iemand een goede behuizing?

-zwart
-voeding onderin
-cable management
-goede koeling zijkant boven onder
-degelijk
corsair carbide series ;)

wat ik zou doen is een nieuwe gpu, nieuwe ssd en een nieuw moederbord. geheugen en cpu kunnen nog wel mee.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Neogeo
Wel een hele mooie kast maar boven budget. Ik wil max ongeveer 75 euro uitgeven

En een nieuw moederbord kan ik dan gewoon een am3+ pakken? Moet ik dan opletten voor 140 watt cpu ondersteuning?

• Fordox

Fordox

00101010

elk am3+ bord is voldoende. ze zijn erop berekend (zolang je maar geen b-merk matx of kleiner pakt).
ik zou de asus sabertooth 990fx aanbevelen, of de gigabyte ga-990fxa-ud3.

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Neogeo schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:19:
Wel een hele mooie kast maar boven budget. Ik wil max ongeveer 75 euro uitgeven
Deze?

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Neogeo schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 21:01:
Ik heb de AMD x4 nog niet goed overklokt. ik heb wel veel websites afgespeurd naar de goede instellingen maar niks gevonden.
Niet doen! Je moet je CPU zelf overklokken je eigen instellingen vinden, niet die van anderen over nemen. Elke chip is anders namelijk. Daarom haal je over het algemeen dus betere resultaten als je er dus zelf moeite voor doet.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

• Fordox

Fordox

00101010

Sniperzkillz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:03:
[...]

Niet doen! Je moet je CPU zelf overklokken je eigen instellingen vinden, niet die van anderen over nemen. Elke chip is anders namelijk. Daarom haal je over het algemeen dus betere resultaten als je er dus zelf moeite voor doet.
+1

• mitsumark
  • Nu online
Nah, ik pak altijd gewoon waardes van een reviewer.
Als dit niet stabiel/koel loopt kun je altijd nog wat dingen aanpassen.

Een 955 met dit moederbord kun je sowieso zonder problemen op 1.45V en 16x240 MHz zetten.
(in ieder geval 99% van de chips, zo niet merk je dit vanzelf)
Mijne draait op 17x250 @ 1,5V en sommigen gaan nog hoger.

Als je alles zelf moet uitzoeken ben je zo een dag verder, beetje zonde van je tijd imo.

• Fordox

Fordox

00101010

Elk stukje hardware blijft anders. Wat je overneemt en aanpast zijn bijna nooit de beste waarden voor de beste prestatie. Daar gaat voor een goeie klok wel een paar volle dagen in zitten, maar voor velen is het een hobby. Ik hou zelf ook veel van geluid, maar elke box en versterker is anders. Je kunt geen preset equalizer aan zetten en perfect geluid krijgen. Werkt alleen optimaal puur als je het zelf afstemt, of laat afstemmen.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

SSD nemen, nieuwe GPU en 4GB ram erbij of gewoon een 8GB setje kopen en deze verkopen. Dan kan je er weer even tegenaan. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• mitsumark
  • Nu online
Fordox schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:59:
Elk stukje hardware blijft anders. Wat je overneemt en aanpast zijn bijna nooit de beste waarden voor de beste prestatie. Daar gaat voor een goeie klok wel een paar volle dagen in zitten, maar voor velen is het een hobby. Ik hou zelf ook veel van geluid, maar elke box en versterker is anders. Je kunt geen preset equalizer aan zetten en perfect geluid krijgen. Werkt alleen optimaal puur als je het zelf afstemt, of laat afstemmen.
Het hoeft ook niet gelijk perfect, alleen (een stuk) beter dan stock.
Op deze manier kun je binnen 30 minuten de cpu 20-25% overklokken (gegeven waardes instellen en voor de zekerheid een kwartiertje stressen).
Wil je naar 30% moet je daar gelijk een dag (of meer) voor uittrekken, ik denk niet dat de TS daar zin in heeft.

Als het je hobby is doe je dat natuurlijk wel, maar ook dan kun je alvast bij de 20% oc beginnen.

Verwijderd

Eh, heb je nu 3 x 2 GB geheugen? Dan zou ik om te beginnen een setje pakken/aanschaffen dat dual channel doet, want het verschil met single channel is wel groot.

Je kan daarvoor één reepje uit de juiste slot verwijderen, dan draai je dual channel, maar 4 GB is wel net een beetje karig.
Pagina: 1