Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:43
Beste,

Zoals iedereen ben ik heel zuinig op mijn Canon 450D, maar helaas. Gisteren is hij gevallen en kwam hij met de linker hoek op de grond. :( In eerste instantie gelukkig geen zichtbare schade.

Maar toen ik door de viewfinder keek, zag alles er wel wat wazig uit. Snel een foto afgedrukt en die kwam gewoon scherp op het scherm. Ik draaide wat aan het kleine wieltje (knop voor dioptrische aanpassing, zie ook pagina 36 hier: http://www.budgetcam.nl/s...iding-EOS450D_NL_Flat.pdf). Maar tot mijn grote schrik zag ik het hele beeld (in de viewfinder) bewegen van links naar rechts (incl de digitale tekst onderin). Overigens werd het beeld ook weer scherp. Maar na een beetje schudden met de camera is het weer onscherp, door weer wat met het wieltje te rommelen 'springt' het beeld weer op scherp.

Als het beeld scherp is, zie ik ook de focuspunten en de digitale tekst onderin scherp, als het onscherp is, zijn ook de punten en tekst onscherp.

Kortom, er lijkt iets los te zijn geraakt in de camera. Komt iemand dit soort schade bekend voor? Ben wel benieuwd wat er nu precies los is geraakt en waarom het reageert op het wieltje naast de viewfinder. Misschien heeft iemand een soortgelijke schade eens laten repareren, in dat geval ben ik benieuwd naar de kosten.

Ow en ten slotte, weet iemand nog een betrouwbaar adres voor reparatie in Utrecht of omgeving?

Grt, Jeroen

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik betwijfel of het de moeite is om een reparatie aan te vragen. Een 450D kost tweedehands niet zo veel meer (300 euro ongeveer). Ik zou het zelf niet de moeite dan vinden om er nog eens meer dan 100 euro aan uit te geven. Ik zou dan gewoon een nieuwe kopen, al dan niet tweedehands.
Als mijn 450D kapot gaat/sluiter versleten is, dan ga ik die niet laten repareren, dan verkoop ik hem voor een zacht prijsje met kapotte sluiter en koop ik mij de (hopelijk tegen dan verkrijgbare) 7d mark II.

Je kan eens kijken bij ROFA of Techrepair.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:09
Ik denk dat je matglas los zit. Dit is meestal relatief makkelijk te repareren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
Twee heel verschillende antwoorden. :-) Als reparatie te duur is, dan doe ik het inderdaad niet. Dan zou ik ook liever deze verkopen en een nieuwe (nieuwer model) terug kopen. Maar als het voor een paar tientjes (lees onder 100,-) is opgelost, dan wil ik dat er wel aan uit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:09
Matglas kun je makkelijk zelf controleren. Lens van de camera afhalen, op zijn kop neerleggen en kijken of het matglas los ligt. Voel er niet met je vinger aan, maar met iets zachts. Een plaatje van het matglas in de 450D:

Afbeeldingslocatie: http://www.focusingscreen.com/work/picture/450d/003.jpg

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de canon heeft geen Penta prisma .
maar een pentamirror .
en dat zit nu scheef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
Ik heb even gekeken, maar het matglas lijkt goed vast te zitten. Het lijkt er op dat de viewfinder uit 2 lensjes achter elkaar bestaat. Het voorste lensje zit vast (waar je oog tegen aan zit) en het achterste lensje lijkt verstelbaar (met dat wieltje voor dioptrische aanpassing). Dat achterste lensje zit denk ik los.

Kan iemand bevestigen dat de viewfinder inderdaad uit 2 lensjes bestaat? Als ik hier op een exploded view kijk, zie ik het niet goed (blz 10, pg 4, onderdeel CG2-2200): https://docs.google.com/v...vjWZPGDt-BxlSuaYJRKk5d9xg

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 16:10

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ha die Jeroen :)

Je zou kunnen proberen om de lens eraf te halen, dop erop, en kijken of je de onder/achterkant los kan halen. Misschien dat je zo kan zien welk onderdeel er los zit. Hou tijdens het openhalen zoveel mogelijk je sensor naar beneden gericht, om stof op de sensor te voorkomen (ook al zit de dop erop).

Het feit dat je camera nog goed focust en afdrukt klinkt in ieder geval bemoedigend...

Ik denk wel dat dit een lastige klus is... dus orden je schroefjes bij het loshalen :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
Ik vind het wat 'eng' om hem zelf open te maken. Ik heb wat handleidingen op internet gevonden, maar je moet echt 1001 schroefjes los halen (waarvan een aantal verstopt). Aangezien de verzekering heeft uitbetaald, *knip*

Grt
Jeroen

[ Voor 16% gewijzigd door Nordlys op 20-04-2012 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
Er is (geoorloofd) geknipt in het vorige bericht, maar om het verhaal lopender te maken, toch een aanvulling:

Aangezien de verzekering heeft uitbetaald, gaat de oude camera weg. Ik ge hem dus niet meer (laten) repareren.

Pagina: 1