Bevroren condens water tegen binnenkant HR++ glas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Vorige week bij een buitentemperatuur van -20 viel het mij ook al op dat op het HR++ glas bevroren condens water stond in de keuken en in de slaapkamer. Dit was in de keuken vannochtend weer het geval.

De slaapkamer kon ik nog wel verklaren door de koudeval uit de ventilatie sleuven. In de keuken is dit echter niet het geval. De binnenruimte was vannochtend 15c met een luchtvochtigheid van 42%. Enkel in de keuken stond er veel condens tegen het raam, bij andere ramen op de benedenverdieping was dit niet het geval.

Volgens mij kan dit niet goed zijn voor een woning uit 2009. Kan het zijn dat het HR++ glas verkeerd om is geplaatst

Foto ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1p7PVEZZeQ6xdWjzn4GIGCtt6Rmx0tSXrfnsQWYz0AikCL6Fg1SKcyCnDBUOsVSDA1qHpUCAnPODxBx4TVN4w3yg/WP_000245.jpg?psid=1

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Bij nadere inspectie zie ik wel dat de inscriptie in het glas niet bij alle ramen dezelfde kant op staat, een aantal ramen hebben de inscriptie naar de buitenzijde andere hebben de inscriptie naar de binnenzijde.

Zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Over verkeerd om plaatsen van HR++ staat hier een handig trucje, of het waar is durf ik niet te bevestigen: http://www.omgevingsweb.n...r-glas-verkeerd-geplaatst

En nog een heel handige vraag+antwoord:
11. Ik heb last van condensvorming aan de binnenzijde(kamerzijde) van mijn glas, hoe kan dit?

Condensvorming aan de kamerzijde ontstaat meestal bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid in de woning. Het aanwezige vocht condenseert dan tegen het glasoppervlak. Met HR++ beglazing is het risico op condensvorming het kleinst, enkel bij een zéér hoge luchtvochtigheid is condensvorming nog mogelijk. Bij standaard isolerend dubbelglas en zeker bij enkele beglazing zal veel eerder condens aan de kamerzijde ontstaan, dit is echter geen fout in het product.

Eventuele condensvorming is te voorkomen door goed te ventileren. Zeker als u uw bestaande beglazing laat vervangen, moet dus goed gekeken worden naar de mogelijkheden om te ventileren.
Bron: http://www.thuisinglas.nl/faq.asp

[ Voor 68% gewijzigd door sypie op 11-02-2012 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Is het dubbel glas niet lek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Geen idee, ik zie geen condens IN het raam. Lijkt me ook sterk voor een raam van 2.5 jaar oud.
sypie schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 10:02:
Over verkeerd om plaatsen van HR++ staat hier een handig trucje, of het waar is durf ik niet te bevestigen: http://www.omgevingsweb.n...r-glas-verkeerd-geplaatst
Op de begane grond zijn 3 van de 8 ramen met de insciptie naar binnen geplaatst. Op de tweede verdieping is 1 van de 6 ramen met de inscriptie naar binnen geplaatst.

Ik zie geen verschil met de aansteker in het vlammetje, als het donker eens nog eens proberen,.

Ik blijf het wel raar vinden condensvorming bij een luchtvochtigheid van 42% die ook nog eens gaat beviezen op glas van hoge isolatie waarde in een kozijn met een hoge isolatie waarde en een binnentemperatuur die ook niet aan de lage kant is.

Dit moet volgens mij niet kunnen in een situatie waar alles klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:44

WouterB

3680 Wp

Volgens saint globin maakt 'omgekeerd' monteren niet echt uit voor de U-waarde.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30
Als het lek is zie je dat meteen.
Dan krijg je namelijk condens aan de binnenkant van het glas.
Niet aan de woonkamer kant dus, maar tussen de 2 platen glas in.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 20:31
Is niet gewoon je kozijn of de rand rondom het glas bevroren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
bredend schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:07:
Is niet gewoon je kozijn of de rand rondom het glas bevroren?
Daar zat ik inderdaad ook aan het denken. Het lijk wel of het ijs aangroeit op de zwarte rand.
Op een of andere manier is dit dan een koude brug.

Volgens mij kan dit toch niet de bedoeling zijn. Maargoed, ik ben ook een leek op dit gebied dus ik kan er ook volstrekt naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zou inderdaad wel eens een gevalletje heel duur glas in een el-cheapo kozijn.
slecht geïsoleerd en geen ventilatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
42% luchtvochtigheid is overigens ook niet erg weinig, heb je binnen een luchtcirculatieunit? Zo ja kijk eens of die nog juist werkt/aan staat. In een woning uit 2009 wordt deze volgens mij standaard ingebouwd. Deze haalt de luchtvochtigheid behoorlijk naar beneden (bij mij is het 3-8% luchtvochtigheid binnen). Als het buiten -20 is dan kan het bij de ramen ook bij HR++ glas zeker bevriezen aan de binnenkant, vooral als wind op dat raam staat. Een hoge luchtvochtigheid zorgt er ook nog eens voor dat de warmte niet goed verdeelt kan worden binnen de woning.

Zet je de luchtcirculatieunit zelf telkens uit dan is dat waarschijnlijk de oorzaak, bij mij werd aangeraden om deze NOOIT permanent uit te zetten (alleen om de filters schoon te maken cq te vervangen).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
kfaessen schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:23:
42% luchtvochtigheid is overigens ook niet erg weinig, heb je binnen een luchtcirculatieunit? Zo ja kijk eens of die nog juist werkt/aan staat. In een woning uit 2009 wordt deze volgens mij standaard ingebouwd. Deze haalt de luchtvochtigheid behoorlijk naar beneden (bij mij is het 3-8% luchtvochtigheid binnen). Als het buiten -20 is dan kan het bij de ramen ook bij HR++ glas zeker bevriezen aan de binnenkant, vooral als wind op dat raam staat. Een hoge luchtvochtigheid zorgt er ook nog eens voor dat de warmte niet goed verdeelt kan worden binnen de woning.

Zet je de luchtcirculatieunit zelf telkens uit dan is dat waarschijnlijk de oorzaak, bij mij werd aangeraden om deze NOOIT permanent uit te zetten (alleen om de filters schoon te maken cq te vervangen).
42% is wel weinig... 45-55% is algemeen geaccepteerd als comfortabel.
Een lage luchtvochtigheid vernielt je houten meubels en jezelf...

Bedenk me trouwens net dat die condens op de HR ramen waarschijnlijk komt door het ver terugdraaien van de thermostaat snachts.
Woonkamer koelt flink af > vochtcapaciteit lucht daalt > condens > de condens bevriest op de ijskoude ramen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:38
Bij jou valt het nog wel mee. Zo te zien hebben je drie overburen veel meer last van ijs op het raam. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:39
Luchtvochtigheid van 40-60 is ok. Lager is ongezond en oncomfortabel.

Nachttemperatuur moet je wel op opletten. In een ander topic werd 15 graden genoemd om condensatie te voorkomen.

Blijft wel de vraag waarom er bevriezing plaatsvindt. De temperatuur van het glas moet dan immers onder de 4 graden celcius komen.

Hoe koud laat je het 's nachts worden binnen? En staat er misschien een koude wind op het raam?

Een koudebrug kan natuurlijk ook via de kozijnen, maar dat moet je kunnen checken door met de hand (of IR-thermometer) te voelen cq meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom ongezond?
Ik zit hier in een luchtvochtigheid van 20%, waarschijnlijk ondergrens van de meter dus kan nog lager zijn.
Ik heb nergens last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:17:
Waarom ongezond?
Ik zit hier in een luchtvochtigheid van 20%, waarschijnlijk ondergrens van de meter dus kan nog lager zijn.
Ik heb nergens last van?
tijd voor een echte hygrometer :) tussen de 40 en 60% is normaal.

TS het lijkt toch op een koudebrug van je kozijn/glasafstandhouders. Snel afkoelen in een woning van 2009 lijkt me ook vreemd aangezien ik in een woning uit 1990 niet onder de 17 graden kom met deze buitentemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
marz01 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:31:
[...]

tijd voor een echte hygrometer :) tussen de 40 en 60% is normaal.

TS het lijkt toch op een koudebrug van je kozijn/glasafstandhouders. Snel afkoelen in een woning van 2009 lijkt me ook vreemd aangezien ik in een woning uit 1990 niet onder de 17 graden kom met deze buitentemp.
De nachtverlaging staat op 15c en als het snachts een beetje vreest dan slaat vroeg in de ochtend gewoon de CV aan. Nu is het wel zo we door de weeks maar kort de CV aan hebben (van 17:00 - 22:00) op een max temp van 18.5 (in het weekend soms 19c). De gemiddelde temperatuur in de woning is dus laag waardoor het meubulair ook nooit volledig op temperatuur komt en het dus sneller afkoelt.

Toch zit ik met deze temperaturen op een verbruik van 0.15m3/graaddag. Over 2011 gemiddeld zelfs 0.11m3 / graaddag.
kfaessen schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:23:

Luchtcirculatie unit (grrr waarom geen WTW :'( ) is aanwezig maar staat snachts en overdag (als we niet thuis zijn) uit. Ik gebruik de hydrometer om te kijken wanneer of mijn dagelijkse lucht uurtje voldoende is. Ik hanteer nu een max vocht percentage van 45% bij temperaturen boven 0 max 60%.

Ik vind het eerlijk gezegt om een beetje zonde om onnodig warme lucht mijn woning uit te blazen :X.
Rukapul schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:10:
Luchtvochtigheid van 40-60 is ok. Lager is ongezond en oncomfortabel.

Nachttemperatuur moet je wel op opletten. In een ander topic werd 15 graden genoemd om condensatie te voorkomen.

Blijft wel de vraag waarom er bevriezing plaatsvindt. De temperatuur van het glas moet dan immers onder de 4 graden celcius komen.

Hoe koud laat je het 's nachts worden binnen? En staat er misschien een koude wind op het raam?

Een koudebrug kan natuurlijk ook via de kozijnen, maar dat moet je kunnen checken door met de hand (of IR-thermometer) te voelen cq meten.
Ik zal binnenkort eens een IR meter aanschaffen. Lijkt me toch wel nuttige tool. Het raam staat op het noorden en een en relatief open vlakte, dus wellicht dat dit ook mee helpt icm met een snel zakkende temperatuur en een relatieve lage nachttemperatuur van 15c

Als ik het zo hoor is het wellicht toch een combinatie van factoren.
Wel appart dat niemand soortgelijke ervaringen heeft. Misschien eens bij de buren vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2012 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 13:17:
Waarom ongezond?
Ik heb nergens last van?
Sins het plaatsen van onze kachel zitten we op een luchtvochtigheid van 25-30%.
Beide dochters zijn sindsdien van de pufjes af vanwege benauwdheid.
Wij voelen ons allen er prima bij :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Update:

Het plissegordijn voor de keuken ramen zit s'avond en snachts altijd dicht. Nu kijk dus even achter het gordijn en ik merk meteen op dat het hier een stukje kouder is, ook zie ik ook weer condensvorming ontstaan op het raam.

Binnentemperatuur keuken 19c. luchtvochtigheid 42%. Eigenlijk zou ik even moeten meten hoe koud het is achter het gordijn.

Isoleert toch goed zo plissegordijn wat van onder tot boven gesloten is 8)

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Het bevriest vooral aan de onderkant zo te zien?
Dan lijkt het me ook eerder aan het kozijn te liggen dan aan het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Soldaatje schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 21:47:
Het bevriest vooral aan de onderkant zo te zien?
Dan lijkt het me ook eerder aan het kozijn te liggen dan aan het raam.
Ja enkel de onderkant en dan vooral de hoeken, dat is ook wel logisch omdat hier het meeste condens in staat. Ik heb het plissegordijn nu wat omhoog gedaan zodat er meer warmte bij het kozijn en het raam komt.

Wat me opvalt is dat de vensterbank (van steen) echt enorm koud is (lijkt wel kouder dan het glas). Best aannemelijk dat dit de koudebrug is die dit allemaal veroorzaakt en dat dit nog eens versterkt word door het volledig gesloten plissegordijn.

Het betreffende kozijn voelt trouwens niet koud aan, gevoelsmatig even warm als de muur.
Waar kan ik zo IR thermometer halen en waar moet ik op letten?

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ja ik heb ook zo'n ir-meter, leuk speelgoed.
Er zit ook een laser die je richt op wat je wil meten en dan geeft hij de temperatuur van het oppervlak.
Zijn niet al te duur, ligt aan de kwaliteit.
Maar als je al weet dat het aan de vensterbank ligt is het misschien een beetje overbodig.
Ik zou ook niet weten wat je er verder aan kan doen eigenlijk, zo'n stenen vensterbank eruit slopen lijkt me ook niet makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Even een vraagje tussendoor? Hebben we het over een koop of huurwoning? Als het een huurwoning is dan kun je dit gewoon aankaarten bij de woningbouwvereniging en dan mogen hun dat oplossen. Bij een koopwoning dan zou ik het laten zitten en toch misschien eens de verwarming iets vaker aanzetten.

Bij mij is de luchtcirculatie unit wel een WTW installatie, of dit voor jou ook geld weet ik niet. Echter bij mij was er het advies gegeven deze nooit uit te zetten (tenzij je de filters gaat schoonmaken). Het gevolg is wel dat het ding bijna al het vocht uit de lucht haalt.

Overigens vind ik zelf een lage vochtigheid prettiger dan wat op internet staat als comfortabel. Ik hoest daardoor minder en heb het ook niet snel benauwd. Dus ik weet niet of het comfortabele bedoeld is als hoger is minder comfortabel maar lager mag wel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

het is vrij simpel, ik had het ook, en de ramen zijn correct geplaatst,
als je op buienradar de grondtemperatuur ziet, dan is het extreem laag,
en kan het optreden als een radiator verder weg staat, en ventilatie op die plek iets minder is.
ik heb het 2x gezien, verder geen last van.
ik ga ervan uit dat het glas 20c overbrugt, bij -20c is het glas aan de binnenzijde dan 0 of -1c
het trad hier op bij de ramen waarvoor lamellen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Met de temperaturen van afgelopen weken treedt er gemakkelijk condens op, ook op HR++ glas. 40% vochtigheid (bij 20 graden) lijkt laag, maar is genoeg om condens te laten ontstaan op glas kouder dan 6 graden.

Zeker wanneer er geen radiator onder het glas is, of d.m.v. een gordijn of (zoals bij mij) objecten in de vensterbank een soort van isolatie ontstaat, krijg je wanneer het buiten -10 is, of -5 bij wind op het glas, condens. Zeker bij de kozijnovergang (koudebrug) is er dan kans op plasjes water.

Je zou het ook kunnen zien als indicator dat je huis niet tochtig is, want anders zou de buitenlucht de RV binnen flink naar beneden kunnen halen.

Ik zie niet wat het verlagen of verhogen van de kamertemperatuur hieraan zou veranderen, immers de absolute vochtigheid verander je er niet mee. Je glas zal hooguit met de helft (van de temperatuurverlaging) kouder worden, en dan zou het gecondenseerde vocht kunnen bevriezen (zoals in jouw geval).

[ Voor 13% gewijzigd door Arnout op 15-02-2012 16:43 ]

Pagina: 1