Goedenavond,
Het probleem: De Computer geeft tijdens de POST de volgende melding "1x lang, 3x kort"
(gevolgd door "2x zeer kort")
De Situatie: Afgelopen woensdag prima gewerkt met de computer, in de avond sloeg de zekering van de stroomgroep er uit. Wat er precies op de groep zit weet ik niet, niet mijn huis... In iedergeval, gebeurde het voorval door een piekspanning op de groep.
De volgende dag de computer geprobeerd aan te zetten, sindsdien doet het probleem zich bij elke boot voor.
Waar wil ik naar toe:
Ik zou graag de computer weer in zijn oude staat willen brengen zodat ik nog wat heb aan dit apparaat.
Het systeem is een samenraapsel, heeft echter 6 maanden zonder problemen gedraaid.
Wat heb ik geprobeerd:
Al het onnodige losgekoppeld, en toen een boot gedaan in combinatie met het volgende:
Ik ken tweakers als een sterke community met mensen die bereid zijn anderen te helpen, daar hun energie en tijd in te stoppen. Ik verwacht constructieve feedback en meedenken.
Ik hoop hiermee eventuele discussies over de kwaliteit van de onderdelen te voorkomen, dat is niet het probleem.
Vragen/onduidelijkheden graag aangeven, dan probeer ik die zo goed mogelijk te beantwoorden.
Het probleem: De Computer geeft tijdens de POST de volgende melding "1x lang, 3x kort"
(gevolgd door "2x zeer kort")
De Situatie: Afgelopen woensdag prima gewerkt met de computer, in de avond sloeg de zekering van de stroomgroep er uit. Wat er precies op de groep zit weet ik niet, niet mijn huis... In iedergeval, gebeurde het voorval door een piekspanning op de groep.
De volgende dag de computer geprobeerd aan te zetten, sindsdien doet het probleem zich bij elke boot voor.
Waar wil ik naar toe:
Ik zou graag de computer weer in zijn oude staat willen brengen zodat ik nog wat heb aan dit apparaat.
Het systeem is een samenraapsel, heeft echter 6 maanden zonder problemen gedraaid.
- Moederbord: Asus P5L 1394
- Voeding: HKC Power Supply OEM SZ-400 DR (400 Watt).
- CPU: Intel® Core™2 Duo Processor E4400
- RAM: 2x MDT 512MB DDR2-667 + 2x MDT 1024MB DDR2-667
- GPU: EVGA GeForce 8600 GT (NVIDIA)
- HDD: Samsung, 500gb.
- Toeg: dvd-rom drive van LG, Sitecom Wifi kaartje.
Wat heb ik geprobeerd:
Al het onnodige losgekoppeld, en toen een boot gedaan in combinatie met het volgende:
- "Reseaten" van het Ram geheugen. (alle mogelijke combinaties)
- "Reseaten" van de videokaart.
- "Reseaten" CPU+FAN (inc. schoonmaken en vervangen koelpasta)
- Schoonmaken van de connectoren (RAM en Videokaart)
- Booten zonder videokaart.
- Booten met andere videokaart (XFX GeForce 8600 GT (NVIDIA)
- Booten met andere processor (Intel Pentium D Dual Core 805 @ 2.66 GHZ)
- Booten met andere voeding (Antec earthwatts 500w Green)
- Computer laten staan, zonder CMOS Lithium batterij, zonder voeding om er zeker van te zijn dat de condensatoren leeg zouden zijn.
- Bios Gecleared (dmv. CMOS Jumper)
- Geheugen getest in een andere computer (Asus P5KPL, ondersteund ook DDR2-667)
- Ander moederbord (Asus P5SD2-X, Geen beeld en geen POST beeps)
- Een "Breadboard" test om kortsluiting met de behuizing uit te sluiten
- Documentatie ASUS P5L 1394
- Website Asus (Support sectie)
- PC Support tbv. AMIBIOS Beep Codes
- Tweakers "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter"
- (Collega die los is op pc's)
- Mogelijk defect moederbord
- Mogelijk defect geheugen
- Wat kan ik nog proberen?
Ik ken tweakers als een sterke community met mensen die bereid zijn anderen te helpen, daar hun energie en tijd in te stoppen. Ik verwacht constructieve feedback en meedenken.
Ik hoop hiermee eventuele discussies over de kwaliteit van de onderdelen te voorkomen, dat is niet het probleem.
Vragen/onduidelijkheden graag aangeven, dan probeer ik die zo goed mogelijk te beantwoorden.
[ Voor 7% gewijzigd door Wokkel_NL op 19-02-2012 20:48 ]