Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rv.dP
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 12:41
Ok, ik kom er niet meer uit... Ik heb net een beamer gekocht en werkt fantastisch zolang ik TV / film kijk via de Humax iHDR-5050c, maar zodra ik probeer blu-ray te kijken ontstaan de problemen. Beetje jammer, want daar is'ie eigenlijk nou net voor! :/ Mooi voer voor een gestructureerde foutzoekanalyse, ware het niet dat ik tegenstrijdige resultaten krijg... :? Wat het ene moment werkt, werkt later weer niet.

Ik zie ergens iets over het hoofd, kan iemand mij helpen? Ik mis misschien inzicht in de exacte werking van HDMI handshake en/of hoe mijn specifieke apparaten ermee omgaan... Aangezien ik al het nodige zelf uitgezocht heb, hieronder een een uitgebreid verhaal - sorry daarvoor. ;)

Eerst een situatieschets:

Input Er zijn twee bronnen: een Humax iHDR-5050c en LG BD390 beide via HDMI verbonden met mijn receiver.

Verwerking Het knooppunt in de hele kabelbende die thuisbioscoop heet is mijn Marantz SR5004, waar buiten bovenstaande niks anders op aangesloten zit.

Output Aangezien de receiver maar één HDMI uitgang heeft, is deze met een kort kabeltje verbonden met een HDMI splitter van ATEN (VS182) en van daaruit naar TV (korte kabel) en beamer (10 meter high-speed kabel).

Weergave De TV is een LG 50PS3000 plasma scherm, de beamer een Panasonic PT-AE4000. Het geluid gaat uiteraard via de speakers aan de receiver.

Wat is er nu raar? Voordat ik de splitter had en de beamer dus direct op de receiver had aangesloten, zat er storing in het beeld van blu-ray's (flikkerende onderste helft van het beeld). Ik dacht doordat ik op de grens van haalbare kabellengte zat. Met splitter (en dus signaalversterking, toch?) had ik initieel helemaal geen beeld op de beamer, wel op de TV.

Na stopzetten van de blu-ray film kreeg ik wel het Home-scherm van de blu-ray speler op de beamer en na wijzigen van de frequentie van uitgangssignaal van 50Hz naar 24Hz leek het probleem opgelost: ik heb een fragment van BBC's Earth zitten kijken met de tevredenheid van een geklaard klusje!

Wel leek de HDMI handshake nogal moeizaam te verlopen, want bij starten van de film verloor de beamer z'n ingangssignaal en ging de blu-rayspeler weer terug naar z'n Home-scherm. Maar van daaruit weer 'play' startte wel de film weer direct waar ik gebleven was.

Vanavond wilde ik een blu-ray opstarten, maar met de spitter erop: niks, nada, wat ik ook probeerde qua volgorde van starten, Home-scherm opzoeken, inputsignaal beamer selecteren enz. Gekker nog: na omzeilen splitter met beamer weer direct op receiver kreeg ik zelfs niet meer het storende beeld waar ik mee begonnen was!! |:(

Als iemand even wil meedenken, graag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Uitgebreide topic start d:)b maar heb je al eens geprobeerd de HDMI kabel te vervangen. Iets dergelijks heb ik namelijk ook met mijn xbox gehad onder spellen wel geluid en op het moment dat ik een film ging kijken had ik geen geluid meer en na een tijdje helemaal geen geluid & beeld meer. Kabel vervangen en hij doet het weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Probeer eerst maar eens wat het spul doet met de receiver er tussen uit voordat je een nieuwe prijzige kabel gaat halen.
Dikke kans namelijk dat de reciever het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrX_Cuci
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11-2024
Ik weet niet of het allemaal dezelfde kabels zijn, maar bij verschillende merk HDMI kabels zou ik ze onderling eens wisselen. Op één van mijn drie kabels werkte de bluray speler bij mij ook niet. Deze kabel werkte wel voor mijn xbox360. Overigens werkte de oorspronkelijke kabel ook gewoon met de Xbox360

Wellicht kun je ergens ook nog HDMI-CEC uitzetten. Dit wil ook nog weleens voor problemen zorgen omdat verschillende merken niet met elkaar overweg kunnen. Check hier: http://www.avblog.nl/wat-is-hdmi-cec/

[ Voor 37% gewijzigd door MrX_Cuci op 11-02-2012 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Wat ook wel kan helpen is om alle apparaten van de stroom te halen, dus stekker uit het stopcontact. Daarna alles weer één voor één aansluiten, de receiver als laatste. Mocht dit niet werken zou ik de kabels verwisselen en kijken wat voor effect dat sorteert.

Edit: heeft die splitter wel genoeg bandbreedte om HDMI 1.4 te ondersteunen? Voor zover ik het kan zien is hij net aan 1.3 compatible. Nu heb ik niet gekeken naar de overige componenten dus wellicht zit ik er helemaal naast en heb je geen HDMI 1.4(a) bandbreedte nodig.

Je hebt geen HDMI 1.4(a) componenten.

Net even gekeken in dit document:

http://www.aten.com/doc_data/pdf_dm/vs182_184_video_splitters_ss_en.pdf

Daar staat: HDMI and HDCP 1.1 compatible.

[ Voor 55% gewijzigd door j-phone op 11-02-2012 02:28 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rv.dP
Hey, bedankt allemaal voor de suggesties! Helaas kwam ik er van 't weekend niet meer aan toe, maar vanavond ga ik weer aan de slag met de opties die hier genoemd worden.

Vervangen van die lange HDMI kabel ga ik overigens niet zomaar doen, die loopt onder de vloer en door de muur - ik hoop heel erg dat daar het probleem niet in zit!

@ centr1no, waarom denk je dat er "dikke kans" is dat de receiver het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:57
Wat je helaas niet vermeldt is de lengte van de HDMI kabels.

Het hele probleem lijkt mij een HDCP probleem. De handshake tussen een bron en een weergave apparaat is nogal tijd afhankelijk.
De handshake begint met een public key vanuit de Blu Ray, die vraagt om een antwoord binnen 100ms.
Daar moeten alle schakels tussen de bron en de beamer zich dus aan houden. Dat betekend, dat als je kabel naar de beamer heel lang is, de Blu Ray daar te laat een reactie van krijgt.
Het opnieuw starten vanuit het menu, kan ervoor zorgen dat die (omdat het de enige is die nog moet onderhandelen) wél op tijd is...

Dus kijk naar de lengte van je kabel, en ga misschien over op een UTP transmitter/receiver set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rv.dP
He Maarce, bedankt voor de info! Lengtes had ik wel vermeld hoor, in m'n openingspost bovenaan. Maar dan moet je wel even zoeken in een erg lang verhaal, geef ik toe. ;)

De kabel naar de beamer is 10m, de rest max 1m. Maar waarom zou m'n blu-ray dit wel hebben en m'n Humax niet? Sterker nog: waarom de ene keer wel en de andere keer niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
Rv.dP schreef op maandag 13 februari 2012 @ 09:27:
He Maarce, bedankt voor de info! Lengtes had ik wel vermeld hoor, in m'n openingspost bovenaan. Maar dan moet je wel even zoeken in een erg lang verhaal, geef ik toe. ;)
Indeed, helemaal overheen gelezen... Tis nog vroeg ;)
De kabel naar de beamer is 10m, de rest max 1m. Maar waarom zou m'n blu-ray dit wel hebben en m'n Humax niet? Sterker nog: waarom de ene keer wel en de andere keer niet? :?
Dat is het mooie van digitaal, je hebt óf wel beeld, óf geen beeld, er is maar een heel klein gebied waarbij je wat storing hebt, artifects meestal, geen analoge storingen...
Dit is het cliff effect.

De BluRay speler zal kritischer zijn dan de Humax. En het kan ook zo zijn dat de BluRay moeite heeft met het aantal stappen.
- Key 1: Receiver
- Key 2: Splitter
- Key 3: TV
- Key 4: Beamer

Dan kan het zijn dat je de processor van de Blu Ray speler behoorlijk aanspreekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Tazzios

..

Rv.dP schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:21:
.....Wat het ene moment werkt, werkt later weer niet.
...

Na stopzetten van de blu-ray film kreeg ik wel het Home-scherm van de blu-ray speler op de beamer en na wijzigen van de frequentie van uitgangssignaal van 50Hz naar 24Hz leek het probleem opgelost: ik heb een fragment van BBC's Earth zitten kijken met de tevredenheid van een geklaard klusje!

Vanavond wilde ik een blu-ray opstarten, maar met de spitter erop: niks, nada, wat ik ook probeerde qua volgorde van starten, Home-scherm opzoeken, inputsignaal beamer selecteren enz. Gekker nog: na omzeilen splitter met beamer weer direct op receiver kreeg ik zelfs niet meer het storende beeld waar ik mee begonnen was!! |:(
Heeft dit niet te maken met de blu-ray disc zelf. Op de blu-ray disc staan beveiligingseisen van de apparatuur om de content te kunnen kijken. Zou dit je kunnen verklaren waarom het het soms wel en niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
Tazzios schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:57:
[...]
Heeft dit niet te maken met de blu-ray disc zelf. Op de blu-ray disc staan beveiligingseisen van de apparatuur om de content te kunnen kijken. Zou dit je kunnen verklaren waarom het het soms wel en niet doet?
Dat kan inderdaad ook nog meespelen.
De content bepaalt op hoeveel apparaten er afgespeeld mag worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rv.dP
Nee, de disc of z'n specifieke beveiliging maakt niet uit. Ik had al meerdere discs getest om dat (min of meer) uit te sluiten. Niettemin natuurlijk wederom bedankt voor het meedenken, stel ik op prijs! :)

Maar inmiddels ben ik ook weer wat wijzer... ik heb m'n lunchpauze gebruikt voor verder onderzoek - het voordeel van thuiswerken. ;)

Heb een andere kabel aan de LG BD390 blu-ray speler gehangen en deze direct via de splitter op de beamer aangesloten (receiver er tussenuit dus). Dit verergerde het probleem alleen, dus het ligt iig niet aan de Marantz en de kabel van daaruit naar de splitter, noch aan de oorspronkelijke kabel vanuit de LG. Dat het niet aan de splitter lag wist ik al, dankzij de test met beamer direct op receiver.

Toen weer in oorspronkelijke configuratie de instellingen-menu's van de diverse componenten gedoken. De HDMI-CEC verdacht ik eigenlijk van alle ellende, dus allereerst deze op de Panasonic beamer (Vierra Link) uitgezet, daarna ook de 'SimpLink' op de LG TV (ook al staat die normaal gesproken natuurlijk niet aan bij gebruik beamer, maar voor de zekerheid...). Vreemd genoeg zie ik op de BD390 geen optie om SimpLink uit te schakelen, weet iemand hoe (of?) dit kan?? En op de Marantz ook geen optie gevonden om CEC in z'n geheel te blokkeren ofzo.

Uiteindelijk heb ik het probleem wel weten te isoleren tot play-back op de LG BD390, ongeacht of het blu-ray, Youtube of netwerk-bestanden zijn. Want: het menu van de LG kwam prima over op de beamer, maar ze raakten elkaar kwijt als ik iets ging afspelen. Vanaf dan wisten ze elkaar ook niet meer te vinden als ik retour naar het Home scherm ging, alleen bij uitschakelen van de LG kwam het exit-scherm nog heel even in beeld net voordat 'ie helemaal afgesloten was. For the record: de LG draait op de meest recente firmware.

Ik heb me suf zitten denken wát er nou gebeurt zodra de speler een video-bestand start of de Youtube startpagina laadt (dan speelt 'ie nog niet eens iets af...). Uiteindelijk uit ellende de speler maar terug laten zetten naar z'n fabrieksinstellingen en wat schetst mijn verbazing: het werkt! En wat schetst vervolgens mijn teleurstelling: de sleutel lijkt nu de resolutie te zijn. Af fabriek stuurt dat ding 1080i uit en dat komt zonder problemen op de beamer over - net zoals vanuit de Humax want die kan niet hoger als 1080i. Zet ik de resolutie weer op 1080p dan gaat 't weer mis. Zet ik 'em weer terug, is het ook direct weer goed - zonder herstart.

Is hiermee de enige juiste conclusie dat mijn 10m lange HDMI kabel geen full HD aankan? :( Of zien jullie nog andere mogelijkheden??

[ Voor 1% gewijzigd door Rv.dP op 13-02-2012 15:36 . Reden: o.a. tiebvaut... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56
Bij korte kabels kan je bijna alle kabels wel gebruiken, ook die van 1 euro.
Bij langere kabels (of veel schakels ertussen) is de kwaliteit belangrijker. Het probleem is dat de prijs niet altijd wat zegt over de kwaliteit. Je kan dus een nieuwe dure kabel kopen, maar de vraag is of dat iets oplost. Het kan net zo goed zijn dat het met een 10 meter lange kabel van 3 euro ook prima wil.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 13-02-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rv.dP
Ja, weet ik. Daar kwam ik helaas pas achter nadat ik 2 HDMI kabels van 1 meter à € 50 / st ofzo aangeschaft had, maar sindsdien gaat het beter. ;)

Ik heb inmiddels m'n beamer uit z'n hokkie gehaald en met -toevallig- 1 van voorgenoemde dure dingen aangesloten. Werkt perfect, dus m'n probleem blijkt nu definitief in de lange HDMI kabel te zitten, ondanks de versterker in de splitter... beetje jammer! Vooral omdat ik bij aanschaf nadrukkelijk had aangegeven dat er full-HD video overheen moest kunnen. gvd :(

Gelukkig kan ik voorlopig wel 1080i kijken, ook leuk - alleen niet waarvoor ik blu-ray en een dure full-HD beamer had gekocht. :/ Ik ga later wel proberen 2 UTP kabels te trekken en daarover de beamer voeden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 15:01
Rv.dP schreef op maandag 13 februari 2012 @ 20:49:Werkt perfect, dus m'n probleem blijkt nu definitief in de lange HDMI kabel te zitten, ondanks de versterker in de splitter... beetje jammer! Vooral omdat ik bij aanschaf nadrukkelijk had aangegeven dat er full-HD video overheen moest kunnen.
Dus verkeerd voorgelicht door de verkoper (what's new?). Retour en geld terug of een werkende kabel lijkt me.

Addicted to silent computing

Pagina: 1