Aero op meerdere schermen

Pagina: 1
Acties:

• Yos1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-02 21:45
hey y'all

ik heb recent een probleem opgelopen waarvan ik niet weet waar het vandaan is gekomen of hoe ik het moet op lossen. nadat ik thuis kwam installeerde ik mijn laptop weer op zijn gebruikelijke plaats op mijn bureau, waarna ik alle kabeltjes er weer in prik. als laatste mijn extra monitor welke ik aansluit via DVI. het scherm word dan even zwart en detecteert de nieuwe hardware, waarna mijn desktop 'extended' word, zoals ik het gebruik. echter schakelde hij deze keer mijn aero theme uit en het is me sindsdien niet gelukt om deze weer aan te zetten via het Personalization menu.

het rare is dat aero terugkeert wanneer ik: de monitor af koppel, wanneer ik mijn desktop dupliceer, of wanneer ik softwarematig een van mijn 2 displays afsluit. met andere woorden, aero werkt wanneer ik één desktop heb, maar niet met 2.

ik moet eerlijk toe geven dat ik niet heel veel verstand heb van computers in zijn algemeen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gebruikte hardware/software:

CPU: Core I7-2630QM (2.00 GHz - 8 CPUs)
GPU: AMD Radeon HD 6970M
Screen: Generic PnP Monitor
Screen 2: NEC LCD22WV (oud beestje)
RAM: 8 Gb

Gebruikte uitgangen:
1x DVI naar mijn NEC, welke VGA is en is aangeslote met een converter.

cheers,
Yos

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik het goed lees sluit je dus je extra monitor aan wanneer de laptop aan staat, iets wat ik je toch wil afraden om onder spanning een monitor aan of af te koppelen. Dat kan 9 van de 10 keer goed gaan maar eens gaat dat fout en ben ik bang dat je je videokaartje ermee kapot kan maken. Het kan dus best zijn dat je inmiddels al iets kapot gemaakt hebt door onder spanning telkens je monitor in te prikken, maar je kan nog eens met drivers proberen te stoeien en updaten.

• Yos1
bedankt voor de snelle reply,

de drives heb ik al proberen te updaten, maar Windows gaf aan dat deze up to date waren.

dat het niet goed is een monitor aan te sluiten wanneer mijn laptop aan staat wist ik niet, maar is natuurlijk goed om te weten.

is er trouwens een manier om na te gaan of mijn GPU kapot is gegaan hierdoor?

• Roel1966
  • Niet online
Je gpu zal hoogstwaarschijnlijk niet direct kapot zijn omdat je wel normaal beeld hebt op de laptop zelf, maar er kan wel inderdaad iets beschadigd zijn waardoor je Aero theme op het 2de scherm niet meer werkt. Ik zou mij hierbij iets kunnen voorstellen dat het videogeheugen een tik gehad heeft maar dat is maar een gok.

Enigste in en uitgangen die je wel gewoon onder spanning in en uit kan trekken is eigenlijk usb en dan je audio aansluitingen, maar zeker een monitor is toch echt wel af te raden. Ik kan mij nog een topic hier op tweakers herinneren waarbij bij een laptop de complete vga aansluiting letterlijk weggesmolten was maar dat is dan wel weer heel extreem.

Je drivers moet je ook niet via Windows update updaten maar rechtstreeks via de site van AMD zelf, want daar staan altijd de laatste versie drivers. Je kan ze vinden via deze http://support.amd.com/us...es/radeonmob_win7-64.aspx link en die zou ik dan nog eens proberen gaan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Roel1966 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:07:
Als ik het goed lees sluit je dus je extra monitor aan wanneer de laptop aan staat, iets wat ik je toch wil afraden om onder spanning een monitor aan of af te koppelen. Dat kan 9 van de 10 keer goed gaan maar eens gaat dat fout en ben ik bang dat je je videokaartje ermee kapot kan maken. Het kan dus best zijn dat je inmiddels al iets kapot gemaakt hebt door onder spanning telkens je monitor in te prikken, maar je kan nog eens met drivers proberen te stoeien en updaten.
Iets wat honderduizendenkeren gedaan wordt in het dagelijk leven, zelfs windows is er op ingesteld om deze halvewege te detecten. moet genoeg zeggen. zeg maar gerust dat het 99999999 van de 100000000 keer goed gaat

Ik heb vele monitoren hdmi/dvi/vga los en vast getrokken, met nog nooit een centje pijn op die ene na die bijna op m'n voet viel

Iperf

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:33
Als j je drivers hebt geupdate zou ik even de Windows Rating Assessment opnieuw runnen. Dan heeft hij misschien door dat hij wel degelijk Aero mag gebruiken.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Yos1
de drivers zijn geupdate, en de windows rating assessment (windows experience index?) heb ik gister al geupdate, maar dat mocht niet baten.

results van WEI:
processor: 7.4
RAM: 7.6
Graphics: 7.6
gaming graphics: 7.6
primary hard disk: 5.9

het probleem houd nog aan...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou eens een system restore naar een dagje eerder doen

Iperf

• Roel1966
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:29:
[...]

Iets wat honderduizendenkeren gedaan wordt in het dagelijk leven, zelfs windows is er op ingesteld om deze halvewege te detecten. moet genoeg zeggen. zeg maar gerust dat het 99999999 van de 100000000 keer goed gaat

Ik heb vele monitoren hdmi/dvi/vga los en vast getrokken, met nog nooit een centje pijn op die ene na die bijna op m'n voet viel
Dat jij dat altijd doet en gedaan hebt wil niet zeggen dat het dan ook veilig is, en het gewoon afgeraden word en al zeker wanneer je een vga aansluiting gebruikt die analoog is. Ik zelf doe het in elk geval niet en neem hierin geen risico voor die paar minuten wat het scheelt om even laptop of pc uit te zetten. Stel het gaat wel eens mis dan ben je veel meer tijd kwijt of sterker nog dat buiten de garantie je het al helemaal kan vergeten.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Roel1966 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:16:
[...]

Dat jij dat altijd doet en gedaan hebt wil niet zeggen dat het dan ook veilig is, en het gewoon afgeraden word en al zeker wanneer je een vga aansluiting gebruikt die analoog is. Ik zelf doe het in elk geval niet en neem hierin geen risico voor die paar minuten wat het scheelt om even laptop of pc uit te zetten. Stel het gaat wel eens mis dan ben je veel meer tijd kwijt of sterker nog dat buiten de garantie je het al helemaal kan vergeten.
Ik ben benieuwd in hoeverre volgens jou een analoge vga verbinding anders is dan een digitale dvi.
Zij die elektronen anders ofzo ?

Uiteindelijk zijn beide singalen gewoon electrisch en hardstikke analoog en alleen de de verwerking ervan gewoon iets anders.

Iperf

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-02 10:48
fish schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:25:
[...]

Ik ben benieuwd in hoeverre volgens jou een analoge vga verbinding anders is dan een digitale dvi.
Zij die elektronen anders ofzo ?

Uiteindelijk zijn beide singalen gewoon electrisch en hardstikke analoog en alleen de de verwerking ervan gewoon iets anders.
Tsja, dat zijn van die vreemde dingen waar ze toen in 1980 niet aan dachten, dat mensen monitoren zouden af- en aankoppelen terwijl zo'n ding aanstaat. Net als de PS/2 poort niet werkt zonder reboot, of een paralelle poort, maar USB (serieel), serial bus (serieel) en DVI en HDMI wel. Reden zou ik niet weten, behalve dat er bij het ontwerp simpelweg niet aan gedacht is. Wat ik wel weet, is dat VGA niet slim is om af te koppelen en aan te koppelen tijdens gebruik. Het gaat ooit mis...

Verwijderd

hmmm hier t zelfde probleem met aan en afkoppelen terwijl t aanstaat... heeft me namelijk een printplaat van mn tv gekost...

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:48:
hmmm hier t zelfde probleem met aan en afkoppelen terwijl t aanstaat... heeft me namelijk een printplaat van mn tv gekost...
Tja dat bedoel ik en dat is dan net die 1ne keer dat het wel mis gaat maar de exacte oorzaak hierachter moet ik even schuldig blijven en vast en zeker zijn er techneuten die hier het fijne van weten.

@Fish : mijn zegen heb je zo lang als je maar van mijn vga stekkers af blijft :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

naarden 4ever schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:32:
[...]

Tsja, dat zijn van die vreemde dingen waar ze toen in 1980 niet aan dachten, dat mensen monitoren zouden af- en aankoppelen terwijl zo'n ding aanstaat. Net als de PS/2 poort niet werkt zonder reboot, of een paralelle poort, maar USB (serieel), serial bus (serieel) en DVI en HDMI wel. Reden zou ik niet weten, behalve dat er bij het ontwerp simpelweg niet aan gedacht is. Wat ik wel weet, is dat VGA niet slim is om af te koppelen en aan te koppelen tijdens gebruik. Het gaat ooit mis...
ik zeg niet dat het niet kan gebeuren maar ik heb best wel erg vaak die dingen verwisseld en nooit is er wat stuk gegaan. ook werken we niet meer met monitoren van 30 jaar geleden maar hooguit een paar jaar oud en daar houden ze er echt wel rekening mee hoor

1980 ... 30 jaar geleden. (pre?) cga,xga, hercules tijdperk sja.... wat zal ik zeggen die chips waren zowiezo vooral veel gevoeliger voor statische elektrischiteit. als je dan 2 geschakelde voedingen in een niet geaarde doos stopt dan kunnen letterlijk de vonken overvliegen in je hardware. (ervaring met mijn amiga, wat is dat geknetter toch :X ) (zonder aan en afkoppelen he ! )

Als je met dat soort spanningsverschillen ook nog eens gaat aan en af koppelen kan dat wel eens nadelig zijn dat neemt niet weg dat een fatsoenlijke connector vaak ook altijd eerst massa/spannings contact maakt en dan pas singaal contact waardoor deze spanningsverschillen opgeheven zijn voordat er singaalcontact optreed.

- in het geval van vga maakt normaal eerst de metalen buitenrand contact en dan pas de pinnen
- bij usb zie je ook dat de buitenste contacten langer zijn dan de binnenste
- op je sata connetor op je hd zie je ook dat sommige contacten langer zijn dan de andere.
- Vele Coaxiale connectoren
- etc
Roel1966 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 00:02:
[...]

Tja dat bedoel ik en dat is dan net die 1ne keer dat het wel mis gaat maar de exacte oorzaak hierachter moet ik even schuldig blijven en vast en zeker zijn er techneuten die hier het fijne van weten.

@Fish : mijn zegen heb je zo lang als je maar van mijn vga stekkers af blijft :)
* Aaait Roel zijn vga stekkertje *

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 11-02-2012 00:16 ]

Iperf

• Roel1966
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 00:13:
- in het geval van vga maakt normaal eerst de metalen buitenrand contact en dan pas de pinnen
- bij usb zie je ook dat de buitenste contacten langer zijn dan de binnenste
- op je sata connetor op je hd zie je ook dat sommige contacten langer zijn dan de andere.
- Vele Coaxiale connectoren
- etc
* Aaait Roel zijn vga stekkertje *
Iemand die er ervaring mee heeft zal dan ook een vga-stekker er recht in steken maar iemand die verder weinig benul van pc's heeft zal dit niet altijd zo zorgvuldig doen. Voor iemand als jij bv, en ik mag mij zelf ook wel tot de pre-historie op pc gebied noemen is het meer routine en weet je wel wat je doet.

* ruikt opeens gebakken fish :*) *

• Yos1
nou, om het nog mooier te maken werkt aero nu helemaal niet meer. de enigste keer dat het werkt is wanneer ik als mijn 2e scherm gebruik (windows logo toets + P --> Projector only). andere combinaties zorgt ervoor dat aero met geen mogelijkheid aan gezet kan worden.

ik heb ook dit geprobeerd, maar dat deed niks

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heb je nou niet gewoon die system restore geprobeert ?

Iperf

• Roel1966
  • Niet online
Een systemrestore kan inderdaad helpen maar je zo ook nog eens de videodriver kunnen de-installeren en dan driversweeper laten draaien zodat alle restanten van een oude videodriver weg zijn. Daarna nog eens de videodriver opnieuw installeren en de WEI laten draaien en kijken of dat nog enig nut heeft.

• Yos1
ow nee, niet meer gedacht aan sys restore, dom. maar ik ben een beetje huiverig daarvoor. een aantal programmas ben ik dan natuurlijk kwijt die ik na de datum heb geinstalleerd, maar raak ik ook bestanden (fotos, films, text etc) kwijt?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Normaal gesproken niet. hoeveel programmas installeer je in 2 dagen tijd en kun je niet nog ene keer installeren ?

Maar ja, belangrijke dingen maak je een backup van toch :)

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 12-02-2012 20:33 ]

Iperf

• Yos1
oh nee, het gaat me niet om de programma's, maar ik wil geen bestanden verliezen van mijn afstudeer project enzo. die programma's installeer ik gewoon opnieuw, dat is geen probleem

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En jij weet niet waar de bestanden van je afstudeer project staan, en je kan ze niet backuppen. :+

gast :D vast geen belangrijke studie

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 12-02-2012 20:35 ]

Iperf

• Yos1
ja die wel maar het 'enzo' gedeelte niet XD

EDIT: nou, restore uitgevoerd, alles is behouden gebleven (van mijn bestanden dan). het probleem lijkt opgelost, maar nog steeds jammer dat ik niet weet waar het precies door kwam, zodat ik het zou kunnen voorkomen. deze gaat weer in het laatje Wazige-Windows-Problemen.

in ieder geval bedankt iedereen.

[ Voor 78% gewijzigd door Yos1 op 12-02-2012 20:59 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:32
Mocht het weer gebeuren, probeer dan eens: Start > typ 'aero' in zoekbalk > Kies laatste optie onder "Configuratiescherm" ("Find and fix problems with transparency and other visual effects")

Heb een engelse Windows hier, maar denk dat je er wel uit komt
Roel1966 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 00:02:

U gebruikt nog VGA? :X

[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 12-02-2012 21:21 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En wat is er mis met vga :?

Er gaan jaren lang (lang voor hdmi) fantatische beelden over vga, meer dan full hd en haarscherp mits je een fatsoenlijke vgakabel en aanverwanten gebruikt.

Iperf

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:32
Heb hier 2 identieke (toegegeven, redelijk low end) schermpjes naast elkaar staan. Bij een van de schermen was eerst geen DVI kabel meegeleverd, dus tijdelijk de een op VGA, en de ander op DVI-D. Verschil was duidelijk te zien, in games was DVI veel scherper en duidelijker

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het luisterd bij vga vaak wat nouwer met singalen. maar het is echt geen slecht medium, echt niet. De meeste degradatie onstaat bij het gebruik van brakke kabels. (en dan doel ik er niet ik dat je monsterkabels van 100 euro moet kopen)

Iperf

• Yos1
FastFred schreef op zondag 12 februari 2012 @ 21:18:
Mocht het weer gebeuren, probeer dan eens: Start > typ 'aero' in zoekbalk > Kies laatste optie onder "Configuratiescherm" ("Find and fix problems with transparency and other visual effects")

Heb een engelse Windows hier, maar denk dat je er wel uit komt

[...]

U gebruikt nog VGA? :X
dat heb ik meerdere keren geprobeerd, maar die detecteerde geen problemen.
Pagina: 1