Toon posts:

Probleem met powerplug oude laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb een klein probleempje met een oude laptop die ik aan het ombouwen ben tot tablet. Scharnieren waren kapot, powerplug zat losjes dit gecombineerd met een batterij van een halve minuut leidde tot veel ongewenste uitvallen van de laptop.

Dus aangezien ik toch aan het ombouwen was, had ik een oude oplader rechtstreeks aan het moederbord gesoldeerd. Zelfde connecties als met de plug. Lijkt in orde denkt men dan, maar hij wou niet opstarten. Als ik dan de kapotte plug instak, zonder dat daar stroom opzat (maar wel op de gesoldeerde verbinding) wil hij wel opstarten.. Maar als de plug weer wat scheef zit valt hij uit..

Aan wat ligt dit? Die plug heeft enkel een + en een - toch? Of mis ik hier iets.. Zit er een 'beveiligingssysteem' op zodat er een plug moet inzitten? En wat doe ik om die te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Meestal hebben dat soort pluggen 3 pinnen.
Een plus, een min en een contact.

Dat contact is verbonden met de min tenzij er een plug ingedrukt zit.
Dat contactje zal hij dan wel gebruiken om te zien of er een adapter inzit.

Meestal kan je dan simpelweg het contact van de printplaat afhalen om het op te lossen.

Mocht het een ander type plug zijn dat de standaard barrel plug (dat de stekker zelf meer dan 2 pinnen heeft) moet je wat meer info geven over wat voor stekker het is enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De stekker zelf heeft maar 2 aansluitdraden, vandaar ook men verwarring.. Dus gewoon de vrouwelijke kant van de aansluiting desolderen van het moederbord en het zou in orde moeten zijn?

Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 17:44
en een via ebay connector + plug kopen? Is dat niet makkelijker vooral aangezien je een ''tablet'' wilt maken denk ik toch dat je bepaalde onderdelen zult moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Is het geen meerlaags PCB? Als je een voeding direct op de print soldeert kan het zijn dat niet elke laag contact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het kan prima dat er maar 2 draden zijn. de 3e pin hoeft ook geen elektrische functie te hebben. enkel een mechanische om de laptop te laten weten dat er een plug is.

of misschien is de 3e pin aan de plus verbonden met de ground of de voeding om het contactje omhoog of omlaag te trekken.

wat voor connector heb je?
http://ontechforce.com/se.../stories/dc_powerjack.jpg
of
http://t3.gstatic.com/ima...1jQeCVJGM9fuH_rcbb5h2v49W

bij die laatste is het middelste gaatje voor een datalijn of ander 'ik ben er'-signaal
bij die eerste zit er misschien een schakelaartje intern oid.

@DJsmiley
dan zal het inpluggen van een losse stekker geen zin hebben

[ Voor 5% gewijzigd door timberleek op 10-02-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is het eerste type.. Welja, Wou geen connector kopen omdat ik dan behoorlijk wat moest solderen, en had (al een tijdje geleden toen ik nog niet zo'n held was met een soldeerbout) gewoon 2 draden snel gesoldeerd.. Was het "veiligste" aangezien ik toen geen onomkeerbare schade kon toebrengen.. Maar de batterij is toch kapot dus moet toch altijd aan de stroom hangen.. Waarom dan niet ineens rechtstreeks was mijn idee.. Eens het allemaal op punt staat kan ik nog kiezen voor een plug.. Zie nog wel :)

Het is de eerste versie.. Zal eens proberen om te desolderen, update komt zeker! Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Als hij toch kapot is is fysiek kapot knippen en de contacten in de printplaat laten zitten een veiliger optie.

Je hebt namelijk de kans dat je je meerlaags printplaat sloopt bij het eruit halen van de contacten als je daarvoor te lang moet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
Wat voor merk + type laptop gaat het om? Een Dell toevallig? Die doen inderdaad moeilijk met zo'n 3e pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb nog best welleens dat soort connectoren eraf gesoldeerd, om ze te vervangen. Wat ik dan altijd doe is voorzichtig de connector met een zijkniptang kapot "knippen", zodat je een aantal losse delen die ieder nog maar met 1 pin aan het moederbord vastzitten. Hierdoor kun je stukje voor stukje los solderen, en heb je minder kans op het te veel verhitten van de printplaat.

zoals thinkpad al zij helpt het erg als we het merk + type van de laptop weten, dan kunnen we voor je nakijken wat voor connector erop zit.

[ Voor 15% gewijzigd door huub8 op 12-02-2012 20:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Acer Aspire 9550. Als ik het hier allemaal lees zal het effectief wel om een derde pin gaan.. Kan niks anders bedenken wat het zou kunnen zijn..

Jammergenoeg heb ik door ziekte nog niks kunnen proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij maken gebruik van dezelfde computer. Maar mijn computer is prima.
Pagina: 1