Verwijderd

Topicstarter
Het volgende gebeurt:

Systeem start op tot en met windows 7 logoscherm, op moment dat welkomsscherm moet komen, reboot systeem en blijft in deze rebootlus.

Als ik PC dan uit zet en weer aan, kom ik ene keer wel en andere keer niet in windows. In windows zie ik in het log alleen een kritieke fout die wijst naar 124 (meestal deze) en 292 error codes.

In windows draait systeem verder zonder problemen.

BIOS reset gedaan waarbij de SATA modus is teruggezet naar default IDE. In IDE modus vooralsnog geen problemen, geen reboot.

Als ik deze weer omzet naar AHCI (heb windows hiermee geinstalleerd) dan komen de problemen weer mar nu keer op keer blauw scherm nu bij starten windows na logoscherm en soms bij afsluiten windows.

MAAR: als ik in de BIOS AHCI terugzet naar IDE, loopt systeem in BIOS vast. De verandering wordt wel opgeslagen maar als ik save and exit aanklik en op enter druk, hangt het systeem in BIOS. Met name dit baart mij zorgen en doet me voor 99% zeker vermoeden dat dit een hardware-issue is

Wat ik al geprobeerd heb:
- voeding vervangen
- SSD en HDD getest, levert geen issues
- SATA kabels vervangen
- getest met alleen SSD aangesloten
- meest recente BIOS staat er al op
- Memtest levert geen issues
- BIOS batterij vervangen
- BIOS reset
- Burn in test RAM, CPU, PSU geen issues

Systeem is recent alleen nog geheugen ge-update (4Gb vervangen door 8Gb), maar dit is ook al 5 weken geleden en al die tijd heeft systeem goed gedraaid

Iemand een idee waar het euvel kan liggen? Wilde gok is moederbord, met name gezien de BIOS crash. Maar voordat ik dit vervang, wil ik misschien iets meer zekerheid.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
beste @TS

Deze probleem had ik ook.. na het opnieuw installeren van Windows 7, moet je eerst iets in de registratie van win7 veranderen..

(zie hieronder een quote op de oplossing)
Haas schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 08:59:
Misschien handig om even in dit topic te vermelden:

Verander IDE mode in AHCI

SSD’s werken sneller in AHCI mode dan in IDE mode.
AHCI mode laat Native Command Queuing toe en daardoor heb je zo’n 10% snelheidswinst,
afhankelijk van je SSD schijf. (Niet in Raid)

Heb je Windows nog niet geïnstalleerd, kan je op voorhand de wijziging in het Bios doorvoeren
van IDE naar AHCI. Dan is er geen probleem.

[afbeelding]

Typ Regedit in het Start Menu zoeken box. En Enter om de Register Editor te starten.

Selecteer het bestand "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servi ces\msahci"

Klik rechts op "Start" in de "naam" kolom en kies voor "aanpassen"
en verander de "waardegegevens" in 0 (nul)

[afbeelding]

Sluit het register en start de computer opnieuw op.
Ga nu naar het BIOS en verander nu IDE in AHCI. Niet vergeten anders start windows niet meer op.
Hoop dat dit werkt voor jou

Edit:
Mocht dit niet baten, dan hoop ik voor je dat je MB een 2bios heeft (of een safe bios)
Anders heb je wss pech.

Wat je ook kan proberen, is de SSD eruit halen en een normale HDD er in doen en proberen daarop te installeren ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Soundstorm2010 op 10-02-2012 12:05 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Verwijderd

Topicstarter
Zal er iig eens naar kijken. Het vreemde is alleen dat ik windows met AHCI aan heb geinstalleerd, nooit gewijzigd en m.i. dit niet mag leiden tot een crash in de BIOS zelf.

• Soundstorm2010
eigelijk niet, maar soms (heb ik zelf ook al een paar keer gemerkt) als je windows 7 installeren op ahci of sata (van te voren dus ingesteld)

Wilt tie nadat win7 voorledig is geinstalleerd alles weer op auto gooien :S

Het kan dus ook best zijn dat je CMOS batt niet meer goed is, anders ben ik idd bang dat het je MB is, maar probeer eerst alles uit, en pas als laatste middel een nieuwe MB (A)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Verwijderd

Topicstarter
Zal eens checken.
Batterij had ik voor alle zekerheid al vervangen. Heel vroeger eens iets soortgelijks gehad op een oude (destijds razendsnelle) PII 350, vandaar :-)

• Soundstorm2010
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:16:
Zal eens checken.
Batterij had ik voor alle zekerheid al vervangen. Heel vroeger eens iets soortgelijks gehad op een oude (destijds razendsnelle) PII 350, vandaar :-)
Ik ken het probleem, heb ook genoeg oude pc's gehad (p1, p2, p3, p4, amd (scoket462) als ik me niet vergis, enzovoort)

Heb je toevallig ook geprobeerd om je PC onder stress te zetten ??

Denk hierbij aan:

memtest x86
Prime95
??

Zijn de temps ook goed ?

Verwijderd

Wat je er niet bij meld is of A. Hij het ook doet zonder kabels? en B. Of je al een BIOS update hebt gedaan. Als dit in beide gevallen ja is heb je een mobo probleem en anders kan je verder gaan zoeken? Heb je bv al een chipset driver update gedaan? Of Windows opnieuw geïnstalleerd? Ook is het handig als je per stap er bij vermeld wat het resultaat was. Heb je ook getest met minder geheugen latten helaas is mijn glaze bol nog bij de wasserette!

Verwijderd

Topicstarter
Euvel is inmiddels helder. BIOS heeft problemen met wegschrijven informatie. Mobo vervangen en nieuw systeem draait als een zonnetje.
Pagina: 1