Netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Hallo,

Ik ga naar een nieuwe kamer en hier liggen nog geen internet kabels. Ik heb een PC, Xbox 360 en Interactieve tv van KPN. De kamer is op zolder en moet dus een afstand van 9 meter overburggen. Voor de interactieve tv moet een losse ethernet kabel komen en voor de Xbox 360 en PC samen 1, deze komt dan eerst in een switch (10/100mbit) en daarna gaat hij naar de PC en Xbox toe.

Nu heb ik 3 vragen:
  • Is CAT5E genoeg voor deze apparaten?
  • Moet het SHIELDED (STP), UNSHIELDED (UTP) of FOILED (FTP) ze lopen in het zelfde leiding samen met een telefoon kabel.
  • Is stugge kabel of soepele kabel beter?
Ik heb zelf deze 2 kabels al voor een niet al te hoge prijs gevonden:
UTP Stug
FTP Stug

Heeft iemand nog tips?

Groet Michel.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

1. Cat5e is uiteraard voldoende voor 100mbit.
2. Unshielded is goed genoeg voor een simpel klein thuisnetwerk.(alhoewel ik zelf cat6 heb liggen)Wikipedia: Category 6 cable.Ik verwacht niet dat de telefoonlijn veel problemen zal opleveren, maar als je het zekere voor het onzeker wilt nemen, dan neem je toch shielded kabels.
3. Soepele kabel is beter om weg te werken.

[ Voor 65% gewijzigd door CrankyGamerOG op 10-02-2012 11:03 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• michelv5
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:59:
1. Cat5e is uiteraard voldoende voor 100mbit.
2. Unshielded is goed genoeg voor een simpel klein thuisnetwerk.(alhoewel ik zelf cat6 heb liggen)Wikipedia: Category 6 cable.Ik verwacht niet dat de telefoonlijn veel problemen zal opleveren, maar als je het zekere voor het onzeker wilt nemen, dan neem je toch shielded kabels.
3. Soepele kabel is beter om weg te werken.
Oke bedankt voor je snelle reactie, is het nog een groot verschil tussen FTP en STP? Mijn lijn is 30Mbit dus ik ga de 1000Mbit nooit halen dus cat6 is voor mij overbodig denk ik of zijn er nog meer voordelen dan alleen de snelheid?

Nog een kleine vraag:
Ik krijg dus theoretisch 30Mbit, maar mijn PC (met gigabit aansluiting) komt niet boven de 11Mbit ligt dit misschien aan de switch of aan de cat5 die er nu ligt?

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

michelv5 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:07:
[...]

Nog een kleine vraag:
Ik krijg dus theoretisch 30Mbit, maar mijn PC (met gigabit aansluiting) komt niet boven de 11Mbit ligt dit misschien aan de switch of aan de cat5 die er nu ligt?
Ligt eraan wat je router is. Maar haal (correct me if i'm wrong) je nu niet snelheden door elkaar? Ik denk dat jij bedoeld is dat je op je netwerk 11MB/s, en dat je internetlijn max 3MB/s is.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ga CAT6 aanleggen, het kost praktisch niks meer dan CAT5e maar er is geen enkele reden het niet te doen, prijsverschil is nagenoeg verwaarloosbaar. Vergeet niet dat dit er wel de komende jaren zal gaan liggen, dan wil je wel gewoon goed spul hebben :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• michelv5
LnC schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:40:
[...]

Ligt eraan wat je router is. Maar haal (correct me if i'm wrong) je nu niet snelheden door elkaar? Ik denk dat jij bedoeld is dat je op je netwerk 11MB/s, en dat je internetlijn max 3MB/s is.
Nee ik heb een abbo van 30Mbit bij de KNP en ik krijg op mijn PC maar 11Mbit als ik meerdere PC's aan heb en Xbox blijft de snelheid wel stabiel op 11Mbit maar als alles uitstaat behalve PC en ik wil iets downloaden komt hij niet boven de 11/12Mbit

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:48:
Ga CAT6 aanleggen, het kost praktisch niks meer dan CAT5e maar er is geen enkele reden het niet te doen, prijsverschil is nagenoeg verwaarloosbaar. Vergeet niet dat dit er wel de komende jaren zal gaan liggen, dan wil je wel gewoon goed spul hebben :)
Het kost toch nog het dubbele van cat5, je hebt ook wel gelijk, maar sommige mensen moeten genoegen nemen met minder.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29
Heb je die 30Mbit van KPN ook op het nieuwe adres?

who put a "stop payment" on my reality check

• michelv5
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:36:
Heb je die 30Mbit van KPN ook op het nieuwe adres?
Ja dit blijft hetzelfde ja

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou 1 kabel weglaten. UTP kan prima 2 x 4 aderparen 100 Mbit aan. Of je kan 2 van de 8 draden gebruiken voor de telefoon.

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 18:28
1000Mbit is verwaarloosbaar voor het huidige doeleinde, dat klopt. Wil je in de toekomst videomateriaal streamen vanaf je systeem op zolder, dan zou ik sowieso Cat6 nemen. Mocht je eventueel nog overstappen op glasvezel in de toekomst, dan is het mooi meegenomen :)

• michelv5
RemcoDelft schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:40:
Ik zou 1 kabel weglaten. UTP kan prima 2 x 4 aderparen 100 Mbit aan. Of je kan 2 van de 8 draden gebruiken voor de telefoon.
Hoe bedoel je?

Dit telefoonkabel ligt eral, en ik heb 2 keer utp nodig omdat interactieve tv bepaald slot van de router heeft.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:03
RemcoDelft schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:40:
Zou ik niet doen, levert alleen maar gezeik op. Soms werkt het, soms is het gigantisch onstabiel. En waarvoor? Voor 2 euro aan kabel... Het is een leuke iets om te proberen als je echt niet anders kunt, maar over het algemeen is het het gewoon echt niet waard.

Cat5e is ruim voldoende, UTP werkt uitstekend. Als je er doosjes op monteert (http://www.netwerkkabel.eu/accessoires/wandcontactdozen wat wel mooier is imho) dan neem je stugge kabel, als je er connectoren aan knijpt neem je soepele (stranded) kabel :)

Er wordt al snel geroepen dat het groter, sneller, nieuwer, duurder moet, maar simpele goedkope UTP Cat5e werkt uitstekend en haalt gewoon gigabit :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Xander
  • Laatst online: 18:06
jens17 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:45:
1000Mbit is verwaarloosbaar voor het huidige doeleinde, dat klopt. Wil je in de toekomst videomateriaal streamen vanaf je systeem op zolder, dan zou ik sowieso Cat6 nemen. Mocht je eventueel nog overstappen op glasvezel in de toekomst, dan is het mooi meegenomen :)
1000Mbit gaat ook prima over Cat5E, zeker op een korte afstand als 9m.
michelv5 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:57:
• Is CAT5E genoeg voor deze apparaten?
Ja, dat lijkt me prima.
• Moet het SHIELDED (STP), UNSHIELDED (UTP) of FOILED (FTP) ze lopen in het zelfde leiding samen met een telefoon kabel.
Unshielded is goed genoeg.
• Is stugge kabel of soepele kabel beter?
Ik zou zeggen, voor installatie in de muren: Stug! En dan op zolder afmonteren in een muurdoosje waar je een soepele patchcable in steekt.
Heeft iemand nog tips?
Hm, ik zou zelf overwegen om de telefoonkabel ook te vervangen door een stuk Cat5E. Je kunt over zo'n kabel ook prima een telefoonsignaal laten lopen en misschien wil je de kabel over een aantal jaar ergens anders voor gaan gebruiken (een IP telefoon ofzo, weet ik het). Als je nu toch bezig bent zou ik die optie open houden. Als je het door de buis krijgt tenminste. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• michelv5
Xander schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:01:
[...]

1000Mbit gaat ook prima over Cat5E, zeker op een korte afstand als 9m.

[...]

Ja, dat lijkt me prima.

[...]

Unshielded is goed genoeg.

[...]

Ik zou zeggen, voor installatie in de muren: Stug! En dan op zolder afmonteren in een muurdoosje waar je een soepele patchcable in steekt.

[...]

Hm, ik zou zelf overwegen om de telefoonkabel ook te vervangen door een stuk Cat5E. Je kunt over zo'n kabel ook prima een telefoonsignaal laten lopen en misschien wil je de kabel over een aantal jaar ergens anders voor gaan gebruiken (een IP telefoon ofzo, weet ik het). Als je nu toch bezig bent zou ik die optie open houden. Als je het door de buis krijgt tenminste. :P
Oke hartelijk dank voor je informatie. Ik was al van plan om die muurdoosjes te gaan kopen omdat dit het geheel mooier maakt en overzichtelijker.

• Xander
Dan is er wat betreft soepele/stugge kabel simpelweg maar één optie: Een stugge kabel. Soepele kabel monteren in LSA-stroken is een no-go.

• michelv5
Xander schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:10:
Dan is er wat betreft soepele/stugge kabel simpelweg maar één optie: Een stugge kabel. Soepele kabel monteren in LSA-stroken is een no-go.
Oke bedankt voor de informatie.
Ik ga de muur in met stugge UTP Cat5e kabel. 1 kabel monteer ik op een wandcontact doos en de andere zal ik klemmetjes opzetten en meteen mijn interactieve tv in doen. Beide kabels rechtstreeks op de router met klemmetjes en tule eroverheen.

• Xander
Als je stekkertjes wilt gaan gebruiken kun je beter soepele kabel nemen... zoals Paul ook al zei. En anders goed opletten dat je stekkertjes geschikt zijn voor stugge kabel, daar maken ze aparte stekkertjes voor.

Het ontgaat me alleen even wat er netjes is aan één kabel monteren in een doosje en de andere rechtstreeks naar de TV laten lopen? :P Doe ze dan allebei in een tweevoudige doos.

• michelv5
Xander schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:30:
Als je stekkertjes wilt gaan gebruiken kun je beter soepele kabel nemen... zoals Paul ook al zei. En anders goed opletten dat je stekkertjes geschikt zijn voor stugge kabel, daar maken ze aparte stekkertjes voor.

Het ontgaat me alleen even wat er netjes is aan één kabel monteren in een doosje en de andere rechtstreeks naar de TV laten lopen? :P Doe ze dan allebei in een tweevoudige doos.
Het pijpje komt midden in de kamer binnen (lange muur in het midden) en dan rechts komt me tv te staan en links mijn PC, De kabel die de wandcontact doos komt wilde ik slim doorlussen zodat ik met 1 kabel 2 internet poorten had. Dan heb ik er 1 spare die ik kan gebruiken voor andere pc's/ tijdelijke apparaten.

• Paul
Zoals ik al zei, dat slim doorlussen is niet zo slim :) Soms werkt het, soms niet, en het scheelt je maar liefst 2 euro aan kabel om het gewoon netjes en goed te doen.

Stel, het werkt nu goed. Dan ga je over 2 jaar alsnog vloeken als je er (bijvoorbeeld) een gigabitaansluiting van wilt maken: "Waarom heb ik toen 2 euro bespaard? Nu moet ik een veelvoud ervan uitgeven en weer aan het klussen slaan, had ik het toen maar meteen goed gedaan!"...

Been there, done that :P Ik had mijn PS/3 en de HTPC ook op één kabel (netjes de aderparen gebruikt en zo), werkte voor geen meter. De ene kabel deed het perfect, de andere haalde nog geen 3 mbit stabiel. Uiteindelijk toch een 2e kabel erbij getrokken; had ik beter meteen kunnen doen :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• michelv5
Paul schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:39:
Zoals ik al zei, dat slim doorlussen is niet zo slim :) Soms werkt het, soms niet, en het scheelt je maar liefst 2 euro aan kabel om het gewoon netjes en goed te doen.

Stel, het werkt nu goed. Dan ga je over 2 jaar alsnog vloeken als je er (bijvoorbeeld) een gigabitaansluiting van wilt maken: "Waarom heb ik toen 2 euro bespaard? Nu moet ik een veelvoud ervan uitgeven en weer aan het klussen slaan, had ik het toen maar meteen goed gedaan!"...

Been there, done that :P Ik had mijn PS/3 en de HTPC ook op één kabel (netjes de aderparen gebruikt en zo), werkte voor geen meter. De ene kabel deed het perfect, de andere haalde nog geen 3 mbit stabiel. Uiteindelijk toch een 2e kabel erbij getrokken; had ik beter meteen kunnen doen :P
Maar 3 utp kabels en 1 telefoon passen simpelweg niet door 1 pijpje. Ik trek er 2 nieuwe UTP kabels in. 1 voor interactieve tv omdat die op een bepaalde poort moet zitten en de andere voor PC en Xbox.
Het slimme doorlussen ga ik proberen door een extra stuk kabel te pakken en de aderen aan elkaar maken en dan in de box en dan de andere aan de andere poort. (Ze staan dan in serie zoals in een switch)

• Paul
Ah, die 'slimme manier' is juist heel dom, die werkt al helemaal niet ;) Zo werkt telefonie en ISDN wel, maar ethernet werk heel anders. Als jouw manier wel zou werken dan zou niemand switches gebruiken ;)

Wat je wel kunt proberen (wat Remko ook voorstelt, en ik je afraad) is NT FAQ - Kan ik ook twee pc's aansluiten met één UTP-kabel?.

Ik ben nu even kwijt waar je de switch neer wilt zetten waar je het in de openingspost over hebt :)

Ik zou 2 UTP-kabels en de telefoonkabel door de buis doen, dat zou moeten passen. De ene UTP-kabel doe je beneden in de TV-poort van je router en boven in je TV. De andere UTP-kabel stop je in de LAN-poort van je router en stop je op zolder in de switch. Op die switch sluit je vervolgens je PC en je XBOX aan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• michelv5
Paul schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:53:
Ah, die 'slimme manier' is juist heel dom, die werkt al helemaal niet ;) Zo werkt telefonie en ISDN wel, maar ethernet werk heel anders. Als jouw manier wel zou werken dan zou niemand switches gebruiken ;)

Wat je wel kunt proberen (wat Remko ook voorstelt, en ik je afraad) is NT FAQ - Kan ik ook twee pc's aansluiten met één UTP-kabel?.

Ik ben nu even kwijt waar je de switch neer wilt zetten waar je het in de openingspost over hebt :)

Ik zou 2 UTP-kabels en de telefoonkabel door de buis doen, dat zou moeten passen. De ene UTP-kabel doe je beneden in de TV-poort van je router en boven in je TV. De andere UTP-kabel stop je in de LAN-poort van je router en stop je op zolder in de switch. Op die switch sluit je vervolgens je PC en je XBOX aan :)
Aah oke dankje. Ik wilde dus eigenlijk De wandcontact doos als een spare poort gebruiken voor eventuele tijdelijke aansluitingen omdat ik wel eens computers repareer en dergelijke.

(Hoe kan ik een plaatje posten?)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Paul schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 14:39:

Gelijk hebben jij en Tsurany natuurlijk wel, door dezelfde afweging heb ik dus cat6 neergelegd door mijn huis, om idd op de toekomst voorbereid te zijn.

• michelv5
Nog even over de RJ45 connectoren? Moeten dat CAT5 of CAT6 zijn of maakt dat helemaal niet uit en is het een commercieel praatje?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:53:
[...]

Gelijk hebben jij en Tsurany natuurlijk wel, door dezelfde afweging heb ik dus cat6 neergelegd door mijn huis, om idd op de toekomst voorbereid te zijn.
Wat is die "toekomst" dan? 10Gb? Dan kun je beter glasvezel door je muur jagen en op elke verdieping een switch neerzetten. :P
Waarom doen mensen altijd alsof hun huis elk moment als datacenter ingezet moet kunnen worden? Cat5e is snel genoeg.
Pagina: 1