Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windows 2000 Server ziet externe schijf niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met een raar probleem. Ik heb altijd Windows 2000 server gedraaid met een oude computer(dual-p3, 512mb) en 2 interne schijven. Nu is de oude server gesneuveld en heb ik sinds tijdje een Pentium 4 24Ghz HT, 512mb, 40gb HD en Externe 1TB hard disk draaien.
Hier heb ik toen Windows 2003 Standaard Edition op gedraaid, echter beviel mij dit niet omdat 2003 aanzienlijk meer intern geheugen vreet dan 2000 en ik het trager vond dan 2000 en ben ik terug gestapt op Windows 2000 Server waar ik overigens ook genoeg aan heb voor game/file server en draait als een tiet.

Op 1 ding na, mijn interne hard disk word niet weer gegeven in Deze Computer wat met Windows 2003 dus wel gebeurde en heb de externe schijf getest op mijn Windows 7 bak en daar draait hij ook zonder problemen en kan ik alles data gewoon benaderen. Heb ook nog ff een Chkdsk gedaan en niks gevonden.

Dus weer aangesloten op de Server en wordt netjes geinstalleerd en veilig verwijderen pictogram komt ook netjes onder bij de klok en in Apparatenbeheer wordt hij gewoon weer gegeven. Dus ik Computerbeheer geopend en daar staat hij ook tussen, echter zonder Schijfletter. Nu is het vreemde dat ik dus ook met de rechtermuisknop geen Schijfletter kan toevoegen, kan enkel alleen op Help klikken en daar werd ik ook niet veel wijzer van.

Heb me uren rot gezocht op Google en GoT maar niks heeft mij tot nu toe kunnen helpen, ook apps zoals GetDataBack, EASEUS Partition Master, Active Partition Recovery hebben me niet kunnen redden. Probleem is echter dat ik de data ook niet over kan zetten, het betreft 900gb en heb nergens zoveel vrije ruimte en ik vind het gewoon raar gezien het toch gewoon moet werken onder 2000??.. nog even korte samenvatting:

Externe USB 2.0 Harde schijf Western Digital EADS10 1TB
Desktop Windows 7 64-bit - Werkt schijf prima!
Laptop Windows 7 64-bit - Werkt Schijf prima!
Server met oude OS Win2003 Server - Werkte schijf prima!
Server met momentele 2000 Server SP4 - Schijf wordt wel geïnstalleerd en herkent, maar krijgt echter geen schijfletter en is op geen mogelijke manier te geven via Computerbeheer. Althans, ik krijg t niet voor elkaar.

Iemand bekent met dit probleem en/of een oplossing? Mijn dank zou groot zijn!

mvg,
Wout

• Hingj0n
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-11 23:20
Heb je mischien al Acronis Disk Director geprobeerd, dat programma heb ik altijd al gebruikt voor problemen met drive letters.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat zal met de partitiegrootte of een NTFS versie te maken hebben. Mijn Windows 2003 server kan ook niet omgaan met mijn nieuwere externe harde schijven die zijn geformatteerd in Windows 7 of Windows XP, ziet wel de schijf maar er komt geen schijfletter tevoorschijn.

Vergeet niet: Windows 2000 is al erg oud.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

gambieter schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:22:
Vergeet niet: Windows 2000 is al erg oud.
Evenals de server: P4, 512MB
Indien je zelf de stroomrekening betaald zou ik kijken voor wat zuinigers ;)

ontopic:
Wat je er vergeet bij te melden is of het uberhaubt ooit heeft gewerkt. De 1TB in combinatie met Windows 2000 bedoel ik dan.

een extra DDRbankje moet anders toch wel te vinden zijn voor 5 euro zodat je windows 2003 kunt draaien.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb tot voor een jaartje terug Win2000 AS met Exchange 2003 gedraaid op een PIII-733, zuinig maar traag :p . Nu gebruik ik een oude laptop (Centrino 1.6 GHz met 768 MB RAM).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-11 11:48

psy

als die P4 24/7 draait heb je in een jaar tijd al meer aan stroom verbruikt als een zuinig setje gekost zou hebben waar 2003 wel op draait - en deze zal in de loop der tijd elk jaar weer ook minder kosten :+
verkeerde zuinigheid idd die oude P4 troep zou verboden moeten worden :X

Ik zou er echt geen energie meer in steken.
Heb zelf nét een vergelijkbare set op ebay verkocht voor 30 euro. 775 met een celeron D.....
Vraag me niet hoe het kan....ik begrijp echt niet waarom iemand het zou willen hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door psy op 09-02-2012 16:37 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Moest je voor windows 2000 niet appart USB 2.0 drivers installeren?
Er staat me iets van bij dat USB 2.0 standaard niet ondersteund wordt door windows 2000 (zonder drivers)

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Verwijderd

Topicstarter
Is t stroom verbruik echt zo erg? tis zo'n minipc optiplex sx270n van dell. geloof dat dat 280watt dingetjes zijn? maargoed.

maargoed ontopic, ik heb de externe schijf destijds altijd als de backup gebruikt, dus dit is mijn backup schijf en heb toen altijd 2000 gedraait. verschil is dat ik hem de laatste keer opnieuw geformateerd heb met Win2003 toen ik die geinstalleerd had. Hoe dan ook, NTFS is toch NTFS, of heb ik dat mis? volgens mij moet t gewoon werken.

De Recovery apps kunnen trouwens wel de schijf en partitie zien, alleen duurd recoveren +- 700uur geeft die aan, En heb gewoon de laatste drivers geinstalleerd van dell en chipset van Intel.

Acronis Disk Director moet je voor betalen zie ik? zal ff shareware proberen kijken of t wat uithaald

• psy

psy

Zou hij dan tijdens die 2003 fase misschien zijn geconvereerd in de GPT indeling? Denk dat win2000 dat niet kan lezen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
En wat is GPT indeling? en is dat dan niet te migreren of leesbaar te maken voor 2000?

• psy

psy

over dat idle verbruik, zomaar een reactie'

Frank Martin in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
Frank Martin schreef op maandag 23 maart 2009 @ 08:15:
[...]
Ik heb een P4 2,5 Ghz geprobeerd als server. Resultaat: 110 watt verbruik met 1 HDD in gebruik. Niet echt een optie wat mij betreft als je het over 'zuinig' hebt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:44:
Hoe dan ook, NTFS is toch NTFS, of heb ik dat mis?
Er zijn verschillende versies van NTFS.

Verwijderd

Topicstarter
maar hier is geen oplossing voor dus?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:55:
maar hier is geen oplossing voor dus?
Jawel:
- afstappen van Windows 2000 (uberhaupt verstandig gezien er geen veiligheidsupdates meer voor komen)
- schijf legen en in Windows 2000 formatteren.

Verder, wat heb je zelf geprobeerd? Heb je al opgezocht wat een GPT indeling is, en of die weer aan te passen is? Je zult wel zelf aan de slag moeten :) .

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 09-02-2012 19:08 ]

• psy

psy

Hang dat ding aan die windows 7 machine, open schijfbeheer en je kan zien of het GPT is
Ik vermoed wel dat het dat is hoor:
MSDN: Windows and GPT FAQ
Q. Can Windows 2000, Windows NT 4, or Windows 95/98 read, write, and boot from GPT?
A. No. Again, legacy software will see only the Protective MBR.

wat gambieter zegt... dit was wel heel gemakkelijk zelf te achterhalen

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, had t zelf ook even opgezocht... naja helaas.. in ieder geval bedankt allemaal. :)

denk dat ik dan toch maar een ander systeempje ga zoeken met wat meer intern geheugen en minder stroom verbruik. De Athlon 64 2000+ - 3200+ zijn dat stroom vreters? Of wat adviseren jullie dan wat geen stroom vreter zal zijn? en aan hoeveel watt verschil moet ik dan denken? ben benieuwt

gebruik hem momenteel trouwens als Game(COD1, TS), DNLA, File, FTP en HTTP server.. had wat dingen gelezen over Windows Home Server, dat t vrij makkelijk te configureren en vlot draait. iemand daar ervaringen mee? Of toch voor de Win2003 gaan? WHS is op Win2003 gebouwt las ik al dus qua prestatie zal t wel niet veel uitmaken denk ik?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2012 09:56 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:54:
inderdaad, had t zelf ook even opgezocht... naja helaas.. in ieder geval bedankt allemaal. :)

denk dat ik dan toch maar een ander systeempje ga zoeken met wat meer intern geheugen en minder stroom verbruik. De Athlon 64 2000+ - 3200+ zijn dat stroom vreters? Of wat adviseren jullie dan wat geen stroom vreter zal zijn? en aan hoeveel watt verschil moet ik dan denken? ben benieuwt

gebruik hem momenteel trouwens als Game(COD1, TS), DNLA, File, FTP en HTTP server.. had wat dingen gelezen over Windows Home Server, dat t vrij makkelijk te configureren en vlot draait. iemand daar ervaringen mee? Of toch voor de Win2003 gaan? WHS is op Win2003 gebouwt las ik al dus qua prestatie zal t wel niet veel uitmaken denk ik?
P4 80~110 watt, Athlon 64 zal met cool n quiet denk grof(hoog) geschat 70~80 doen. Maar het ligt natuurlijk ook aan de rest van je systeem. Voor ideeen kun je hier een kijkje nemen.
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Als voorbeeld:
had zelf een oude PB6 met 2 celeron @450MHZ staan welke zo`n 110 watt gebruikte.
Voeding, CPU, moederbord en mem gekocht voor 190 euro verbruik 45~55 watt ( na tweaken met RMclock utility).
Volgens m'n berekening had ik dit terug verdient in 2 jaar. en bijkomend een sneller systeem waardoor ik meer mogelijkheden kreeg.

Als software draai ik zelf windows XP met een lading progs en een VM Ubuntu.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 10-02-2012 10:49 ]

• psy

psy

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:54:

Je zou eigenlijk eens moeten weten wat dat systeem nu verbruikt.

Mijn server (AMD X2 3800+ met 2GB) gebruikt 44 Watt met 1 harde schijf aangesloten en een 80% rendement voeding. Dit is een systeem uit 2006 waarschijnlijk wel te krijgen voor max 50 euro.

Ik weet dat de oude AMD's bijvoorbeeld de Barton's echt nog niet zo zuinig waren. Maar alles op bijvoorbeeld de AM2, AM3 voetjes is al behoorlijk zuinig daarmee is 45 Watt echt wel haalbaar.

Heb laatst een nieuw systeem gebouwd met dezelfde voeding maar dan met een Core i3 2100, deze gebruikte nog slechts 23 Watt. Met een ssd kwam ik zelfs tot 20 Watt _/-\o_
Ok dit kost wel een minimale 200 euro maar stel je huidige config trekt op zijn zuinigst 80 Watt dan ga je er dus zeker 55 Watt op vooruit, oftwel je gaat 110 euro per jaar besparen en dat ding is vele malen sneller.

Daarom.....gooi die P4 het raam uit of verkoop die zooi want het kost je echt gewoon geld wat je beter in nieuwe spullen kan stoppen. Het is eigenlijk verkeerde zuinigheid.

WHS is gebouwd op 2003 en een best mooi OS voor thuisgebruik.
Wel heb je meer RAM nodig.
Zelfd draai ik nog 2003 en dit draait als een tierelier met 2 GB.

[ Voor 40% gewijzigd door psy op 10-02-2012 10:58 ]

• heerhugo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-12-2020
De huidige WHS versie WHS 2011 draait op 2008R2 en deze gaat als de brandweer.
4Gb is zat voor WHS 2011, als je een virtual machine erbij wilt draaien heb je iets meer nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door heerhugo op 10-02-2012 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm... ik ga dan maar is opzoek na een goedkoop x2'tje met 4gb en aan het prutsen met een whs'je, kijken hoe dat bevalt. voorlopig maar ff zonder servertje prutsen.

nou mensen ik ben weer wijzer geworden, allemaal bedankt voor je tijd / info! ik weet voldoende ;)

mvg,
wout

Verwijderd

Topicstarter
Heb dit gevonden inmiddels. lijkt me uitstekende keus?

V&A aangeboden: Hp dx5150 Athlon 64 3200+/512Mb/80Gb/DVD/XP

dit lijkt mij in ieder geval een uitstekend systeempje. heb inmiddels al contact met de persoon.

• Tazzios

Tazzios

..

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:51:
Heb dit gevonden inmiddels. lijkt me uitstekende keus?

V&A aangeboden: Hp dx5150 Athlon 64 3200+/512Mb/80Gb/DVD/XP

dit lijkt mij in ieder geval een uitstekend systeempje. heb inmiddels al contact met de persoon.
CPU: Thermal Design Power 89W
verder singelcore CPU, 512MB en 80GB HD :X

Geef wat meer uit zodat je wat ruimte heb en een zuiniger systeem. Anders kun je net zo goed de P4 laten staan.

Verwijderd

Topicstarter
was voor mijn doen snel zat geweest! zelfs al overkill!

misschien dat ik in de toekomst nog ff geheugen stikje der bij indruk, maar mijn p4 doet t prima voor wat ik wil(DNLA, Cod1-20slots game server, ftp, file en teamspeak server). heb de p4 ff gemeten met kastje aan de stopcontact. 84watt verbruik bij gewoon draaie, d.w.z. waren 16man in de cod server en verder was er geen activiteit, dus vind t reuze mee vallen qua stroom verbruik. dus wordt ook niets anders aangeschaft. verder heb ik de externe hd draaiende gekregen met wat gepruts en mijn server draait inmiddels al full time met om de 3 dagen auto-reboot en zonder problemen dus hoef er niet meer na om te kijken.

iedereen toch bedankt voor de hulp

• Tazzios

Tazzios

..

Als de vervangende 40 watt verbruikt bespaar je (44watt*24u*365dagen=385.440Kwh*23ct) 88 euro per jaar. Of je dat veel of weinig vindt hangt natuurlijk van jezelf af.
Pagina: 1