Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isotope5004
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 21:43
Hi,

Ik koel mijn AMD Phenom II x4 955BE (@4,0) met een Noctua NH-D14, waarbij ik de 2 fans op 1 fan header (zo heet zo'n ding toch?) aangesloten, maar nu heb ik het probleem dat mijn fans gewoon niet langzaam willen gaan. Idle zit ik ongeveer op 33 graden C (op deze koude winterdagen), full load met Prime95 na ongeveer een uur zit hij op 46 graden. Ik heb eerlijk gezegd niet echt een idee hoe ik de fans langzamer kan laten gaan zonder er een noise adapter tussen te zetten (je krijgt er twee bij de Noctua, ik gebruik er al één voor de fan aan de zijkant van mijn Thermaltake Element V)

Ik heb geprobeerd de Cool 'n Quiet te disablen/enablen, de temps (bij H/W Monitor volgens mij) in de bios te veranderen en met speedfan ze langzamer te laten draaien dmv, alles zonder succes.

Nou is mijn vraag, kan ik de twee fans langzamer laten draaien, zonder de hardware aan te passen (noise adapters, externe fan controllers etc.)? Als je meer info wil hebben, vraag het. Ik kan wel even een paar plaatjes van mijn BIOS (of kast) schieten als je dat wil.

Thanks voor het lezen,

Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Als je met een fan header die 3pins aansluiting op je moederbord bedoelt, dan kun je niks regelen als je er 2 op hetzelfde ding aansluit.
Het 3e kabeltje geeft namelijk een puls die de toeren van de fan weergeeft. sluit je er 2 op dezelfde aan dan is dat signaal onbruikbaar.
De meeste moederborden hebben 2 of 3 van dit soort aansluitingen. Dus sluit ze apart aan.
Heb je ze aangesloten op je voeding met zo'n 4polige stekker, dan kun je de snelheid van de fan niet automatisch regelen. Daar heb je dan wat extra hardware voor nodig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Daar heeft de tweakers al jaren dit tooltje voor:
http://www.almico.com/speedfan.php

Overigens zou ik wel oppassen met 2 fans op 1 header. Ik heb begrepen dat, als de fans meer vermogen trekken dan dat de header kan leveren, er een kans bestaat dat de boel kapot gaat. Het fijne ervan kan ik je helaas niet vertellen. Maar ik zou voor de zekerheid er even op googlen...

Oja, hoeveel pins zijn de fans? 3 of 4?
RocketKoen schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:35:

Het 3e kabeltje geeft namelijk een puls die de toeren van de fan weergeeft. sluit je er 2 op dezelfde aan dan is dat signaal onbruikbaar.
Dat geldt toch alleen voor PWM (4pins) fans? Ik dacht dat 3 pins wel kon...

[ Voor 29% gewijzigd door ChojinZ op 09-02-2012 15:39 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isotope5004
Speedfan werkte niet zoals ik al zei, de fans zijn 3 pins.

Volgens mij heb ik maar 1 CPU fan header, ik heb een MSI 790gx-g65 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Je moet je cpu fan header niet te gebruiken met een cpu fan. Het is gewoon handig. Mijn msi mobo werkt prima, en enkel via speedfan. Moet trouwens wel zien dat rest van opties in je bios dan uit staan. Mijn cool en quit moet uitstaan, en speedfan aan. Anders werkt het niet bij mij.

ik moet wel zeggen dat ik in speedfan enkel manueel kan regelen, op auto krijg ik het ook niet ingesteld :(
Mijn mobo staat niet tussen de lijst en een gelijkaardig mobo geeft toch foutmeldingen :(

[ Voor 26% gewijzigd door Joindry op 09-02-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Isotope5004 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:41:

Excuses... overheen gelezen... 8)7

Maar heb je speedfan wel goed geconfigureerd? Veel mensen (geen persoonlijk verwijt) roepen hier dat Speedfan niet werkt maar vervolgens blijkt dat ze niets geconfigeerd hebben.

Overigens zie ik (zover dat mogelijk is met dit plaatje :X ) 3 (!) fanaansluitingen. 1 maal rechts boven en 2 keer rechts van de audio aansluitingen.
reviews: Drie AM3-borden vergeleken

[ Voor 22% gewijzigd door ChojinZ op 09-02-2012 15:49 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Met het ene bord kan je wel 3-pin fans regelen, met de ander niet.

2x een 3pin fan op dezelfde header kan je nog steeds regelen, alleen het fanspeed signaal slaat nergens meer op, dus je kan niet kijken hoe hard je fan draait. Speedfan regelt gewoon het voltage, dus 0% is het minimum voltage wat op de header kan, 100% het maximum.

Heb je al in je bios gekeken wat er daar voor opties zijn voor regeling? als de automatische regeling aan staat zal speedfan uberhaupt niks doen.

[ Voor 38% gewijzigd door haarbal op 09-02-2012 15:48 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isotope5004
CPU fan header niet gebruiken met CPU fan... lijkt me apart, maar oké. Hoe zit het als ik één van de CPU fans op een sysfan header aansluit, en de ander op de cpu fan header? Ik zal zo proberen om alles in de bios qua temperaturen uit te zetten, en dan speedfan nog eens proberen. Ik weet niet wat de goede confguratie is voor speedfan, dus excuses daarvoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Isotope5004 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:48:
CPU fan header niet gebruiken met CPU fan... lijkt me apart, maar oké. Hoe zit het als ik één van de CPU fans op een sysfan header aansluit, en de ander op de cpu fan header? Ik zal zo proberen om alles in de bios qua temperaturen uit te zetten, en dan speedfan nog eens proberen. Ik weet niet wat de goede confguratie is voor speedfan, dus excuses daarvoor :P
Lees mijn vorige post nog even (kheb em ge-edit). Volgens mij heb je gewoon 3 fan aansluitingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isotope5004
ChojinZ schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:50:
[...]

Lees mijn vorige post nog even (kheb em ge-edit). Volgens mij heb je gewoon 3 fan aansluitingen ;)
Klopt, maar twee daarvan zijn SYSFANs.

Ik heb net alles wat met temperatuur te maken had gedisabled in de bios. Heeft geen invloed gehad. Ik zal nu eens proberen om de de fans apart aan te sluiten.

brb

(No SSD #Firstworldproblem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Is toch niks mis mee, Het enige waarvoor je cpufan dient is dat het meestal een 4pins is, en de anderen driepins. En normaalgezien is je bios zo geregeld dat wanneer je CPU te heet wordt en je instelt dat de cpu lager moet draaien, hij toch op 100% gaat draaien mocht de boel te heet worden. EEn soort beveiliging. Voor de rest zit daar geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik heb een AMD (Weliswaar AS Rock mobo), waar ik één en ander ook niet aan de praat kreeg. Totdat ik: een CPU target temperature instelde (graad of 60) in combinatie met de laagst mogelijke fan snelheid (handmatig) in bios.

Hij is nu fluisterstil en gaat alleen loeien als ie heel lang vol belast wordt.

JwS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Isotope5004 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:41:

Klopt, maar dat heeft 90% van de consumenten borden. Meestal heb je ook maar 1 cpu. ;)
Isotope5004 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:55:
[...]

Klopt, maar twee daarvan zijn SYSFANs.
Maakt niet uit. Je kan de fans daar gewoon op aansluiten en via Speedfan aansturen. Sterker nog, de 2 fans op je koeler zijn waarschijnlijk bedoelt als system fans. De meeste moderne CPU fans hebben namelijk 4pinnen.

[ Voor 9% gewijzigd door ChojinZ op 09-02-2012 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isotope5004
In de imgs wat ik heb geprobeerd, zonder resultaat. 1 fan is aangesloten op de cpu fan header, de andere op een sysfan. Ik wil ze eigenlijk niet allemaal aansluiten als sysfan, want één header zit vlak voor mijn GTX580. Ik ben nu met sysfan bezig, de fan die als sysfan staat krijg ik niet meer draaiend... dat komt denk ik doordat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4tSoK.jpg

Target staat op 60, min fan speed op 0..
Cool n Quiet staat ook uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Isotope5004 op 09-02-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Op mijn moederbord (ook een msi) kan ik de 2 sysfans aansturen met speedfan, die 50% is de snelheid waarop ze draaien bij het opstarten, als je geen speedfan hebt blijven ze daar gewoon staan.

De headers mogen best veel vermogen leveren, je kan waarschijnlijk prima 2 fans op 1 sys fan header zetten. Ik zou bij 1 van de fans het 3e kabel niet doorverbinden, dan kan je iig nog van 1 fan de snelheid uitlezen.

de cpu header kan je waarschijnlijk niks mee als je geen 4pin fan hebt. Er zijn wel borden waar je die regeling ook op voltage kan zetten, waardoor je alsnog een 3pin fan kan regelen, maar de meeste hebben gewoon een apart signaal op de 4e pin en de snelheidsregeling zit dan in de fan zelf.

wat maakt het trouwens uit dat 1 van de headers bij je videokaart zit? Maakt toch niet uit dat je een fankabeltje een keer haaks ombuigt, kan je best een paar keer doen en terugbuigen voor het kapot is.

[ Voor 38% gewijzigd door haarbal op 09-02-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik denk dat de beste tip inderdaad is, om op één van de fans die op één connector zitten. de gele draad niet te verbinden. Dit betekent minder pulsen op de mobo connector, waardoor deze wellicht beter de snelheid meet van de Fan in RPM.

[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 09-02-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isotope5004
Oké, ik hoor nu bijna niks meer, en mijn idle temp is gestegen naar een graad of 40, en full load is ongeveer 53 (dit kan nog gewoon toch?) Ik heb de twee fans als sysfan 2 en 3 ingesteld, en mijn achterste fan (die warmte eruit blaast) aangesloten op sysfan1, het enige probleem is: die draait altijd 100%, dus ik heb er een weerstand tussengeplaatst. Ik denk dat ik het zo hou, als iemand nog een tip heeft hoe ik die sysfan1 langzamer kan laten gaan zonder weerstand wil ik er nog wel weer even naar kijken, zo niet, dan is het ook goed.

Voor de rest, een beetje irritant dat Speedfan moet runnen om mijn fans te controleren, maar dat is dan maar zo. Nu alleen nog zorgen dat hij ook opstart bij windows boot.

Als laatst: iedereen bedankt die even mee heeft geholpen, I appreciate it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Als je speedfan met windows op wil starten moet je dat via de "task scheduler" doen, en "run with highest priveliges" aanvinken.

Of gewoon naar run slepen maar dan moet UAC uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Isotope5004 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 17:40:
Ik denk dat ik het zo hou, als iemand nog een tip heeft hoe ik die sysfan1 langzamer kan laten gaan zonder weerstand wil ik er nog wel weer even naar kijken, zo niet, dan is het ook goed.
pricewatch: Noiseblocker Fan Speed Controller / 3 Pin / Slot

Ik weet het, tis niet wat je wilde. Maar dit vind ik persoonlijk een mooiere oplossing dan een weerstand. En voor het geld hoef je het niet echt te laten. ;)

Overigens leuk om te horen dat het nu wel werkt! :)

Pagina: 1