Toon posts:

Digitaal signaal naar D-SUB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een "long shot," maar toch...

Ik wil gebruik maken van de scaling-opties van mijn ATI-videokaart, maar deze zijn alleen beschikbaar als je een digitaal signaal gebruikt, DVI dus. Omdat mijn monitor alleen een D-SUB-ingang heeft, heb ik nu gewoon een analoog signaal, D-SUB naar D-SUB.

Maar wat als ik nu een DVI-kabel haal, deze aansluit op de DVI-uitgang van m'n videokaart, en een D-SUB-naar-DVI-converter op de monitoringang zet? Zou ik dan wel gebruik kunnen maken van de ATI-scaling?

(Ik heb ooit eenzelfde soort probleem gehad met een audioaansluiting, en toen bleek een soortgelijke oplossing te werken, vandaar.)

Bedankt!

Verwijderd

Converters die het digitaal signaal naar analoog omzetten of anders om zijn normaal gesproken zo duur dat een ander beeldscherm een betere optie is.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Mits je een DVI-I uitgang hebt wel.. Anders precies wat -The_Mask- hierboven zegt.

Verwijderd

Met DVI-I veranderd er niks, dan gebruik je nog steeds gewoon analoog en wordt er niks omgezet.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Je bent minimaal €60,- kwijt voor een actieve converter en dan heb je een b-merk apparaatje. Zoals The_Mask zegt, voor niet veel meer heb je al een monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dat is duidelijk.

Waarom is het signaal nog steeds analoog als je de DVI-uitgang gebruikt, eigenlijk?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:44:
Oké, dat is duidelijk.

Waarom is het signaal nog steeds analoog als je de DVI-uitgang gebruikt, eigenlijk?
Omdat er niets digitaals is aan het analoge signaal dat de DVIpoort ook uitstuurt.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de scaling van ATI hangt niet af van het digitale signaal, maar puur het gebruik van de DVI-poort i.p.v. de DSUB? Waarom zou mijn voorgestelde oplossing niet werken dan?

Als ik trouwens wat specs over DVI opzoek staat er wel degelijk te lezen dat het een digitaal signaal betreft, met uitzondering van de DVI-A-variant.

(Sorry als ik de n00b uithang.)

edit: Overigens bedoel ik met "converter" simpelweg zo'n verloopstukje, die je meestal bij je videokaart geleverd krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2012 12:53 ]

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Als je de stekkertjes van een dvi-kabel en zo'n dvi naar vga-blokje vergelijkt zie je dat ze andere pinnetjes gebruiken. De dvi-aansluiting op je videokaart heeft analoge en digitale pinnen en de stekker bepaalt dus of je iets digitaal of analoog aansluit.

www.nintendocasemods.com

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09
Je hebt DVI en DVI :)

Je zegt specifiek digitaal signaal, en dat is DVI-D. Je hebt ook DVI-A, dat geeft over een DVI-stekker enkel en alleen Analoog signaal (andere pinnetjes in dezelfde stekker). Ten slotte heb je nog de combinatie van die twee: DVI-I, beide signale over 1 stekkertje. Die aansluiting zit over het algemeen op je videokaart, waardoor je met een simpel verloopje toch een monitor met D-SUB-aansluiting kunt gebruiken.

Als je nu je monitori via de analoge aansluiting en een simpel verloopje op je DVI-poort van de videokaart prikt gebruik je dus het analoge signaal, en daarmee werkt (volgens eigen zeggen) dat scaling niet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:53
waarom wil je die scaling opties uberhaupt gebruiken?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn monitor 16:10 is en alle andere aspect ratios beeldvullend maakt, wat ik lelijk vind.

Zo wil ik nu een spelletje spelen dat 4:3 gebruikt. Mijn monitor heeft geen eigen scalingopties, en mijn ATI-kaart ook niet, om wille van die aansluiting. Ik heb nog gekloot met PowerStrip en dergelijke tools, maar dat was ook niet de oplossing.

Wat wel werkt is mijn desktop in de laagste ondersteunde 16:10-resolutie zetten en het spel in een window spelen. Maar ja, fullscreen is toch 10x mooier.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2012 13:10 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:52:
Dus de scaling van ATI hangt niet af van het digitale signaal, maar puur het gebruik van de DVI-poort i.p.v. de DSUB? Waarom zou mijn voorgestelde oplossing niet werken dan?

Als ik trouwens wat specs over DVI opzoek staat er wel degelijk te lezen dat het een digitaal signaal betreft, met uitzondering van de DVI-A-variant.

(Sorry als ik de n00b uithang.)

edit: Overigens bedoel ik met "converter" simpelweg zo'n verloopstukje, die je meestal bij je videokaart geleverd krijgt.
Zo'n verloopstukje doet niet meer als het analoge signaal dat je ook op je DVIpoort hebt staan omzetten naar een connector waar je je DSUBconnector aan kan hangen. Het doet NIETS met het signaal zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik snap 'm nu. Dat verloopje dat ik heb liggen is inderdaad DVI-I en dan zijn alleen de analoge pinnetjes verbonden met de D-SUB aan de andere kant van het verloopje. Right?

• haarbal
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:09:
Omdat mijn monitor 16:10 is en alle andere aspect ratios beeldvullend maakt, wat ik lelijk vind.

Zo wil ik nu een spelletje spelen dat 4:3 gebruikt. Mijn monitor heeft geen eigen scalingopties, en mijn ATI-kaart ook niet, om wille van die aansluiting. Ik heb nog gekloot met PowerStrip en dergelijke tools, maar dat was ook niet de oplossing.

Wat wel werkt is mijn desktop in de laagste ondersteunde 16:10-resolutie zetten en het spel in een window spelen. Maar ja, fullscreen is toch 10x mooier.
je monitor heeft niet een instelling om de aspect ratio te behouden? vaak zit deze best wel goed verstopt.

een heel aantal spellen kan je ook de resolutie en aspect ratio in een bestandje aanpassen, waardoor je alsnog goed kan spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, Widescreengaming, ik ken het. Dit spel weigert echter om in iets anders dan 640x480 te spelen. Behoorlijk old-school, dus. (The Longest Journey, adventure met 2D-artwork, dus makes sense.)

Monitor heeft maar één scalingmodus en dat is alles stretchen. Met SoftMCCS of PowerStrip lukt het ook niet om dit te forcen.

• haarbal
maar als je een analoge aansluiting gebruikt kan je toch in het menu van de monitor je beeld stretchen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat kon vroeger met die CRT-monitoren, kon je gewoon aan zo'n wieltje draaien. Ik kan wel het beeld horizontaal of verticaal verplaatsen, maar niet uitrekken of inkrimpen. Dit kan weer wel softwarematig via PowerStrip, maar dan pas je het aantal pixels aan waardoor je allerlei onstabiele en wazige resoluties krijgt.

Het is dus of in een window spelen, of fat people.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:19:
Ja, Widescreengaming, ik ken het. Dit spel weigert echter om in iets anders dan 640x480 te spelen. Behoorlijk old-school, dus. (The Longest Journey, adventure met 2D-artwork, dus makes sense.)

Monitor heeft maar één scalingmodus en dat is alles stretchen. Met SoftMCCS of PowerStrip lukt het ook niet om dit te forcen.
Ik heb een vergelijkbaar probleem met een stukje software van mijn vader opgelost door het in een dosbox te draaien. Hij heeft oud dos-progje voor zijn genealogie welke ook onmogelijk normaal wil weergeven op Vista en Win7, het is of een heel klein venster of een vreselijk gestreched beeld. Ik heb daarom een dosbox voor hem ingericht met de juiste instellingen en nu heeft hij het heel mooi fullscreen in de juiste verhoudingen. Het is wel even uitvogelen met dosbox om het helemaal naar wens te krijgen, maar in principe kan je alles aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is volgens mij wel gewoon een Windows-executable, dus denk niet dat DOSBox dan soelaas biedt.
Pagina: 1