SpiceWorm schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:53:
Hé Martin, ik wil niet arrogant doen, maar volgens mij is de door mij voorgestelde oplossing simpeler, heeft minder componenten, goedkoper, geen koppelingen tussen cv ketel / aansturingen nodig en minder nadelen. Tegelijkertijd behoud je alle buffer functies en verwarmd het systeem niet meer dan je wil maar ook niet minder.
Door slechts één pomp in het systeem kun je het geschetste probleem van de OP niet krijgen.
Met een 3 weg klep laat je het cv retour water door je zonneboiler lopen wanneer de zonneboiler warmer is dan de retour. Zo niet dan stroomt het water zoals het dat nu doet.
Je hangt een extra thermostaat op; die de zonnewarmte toevoer regelt (zonneboiler thermostaat).
Daarnaast maak je een stukje elektronica wat de zonneboiler thermostaat combineert met de temperatuur van de boiler (bijv. boven de 45c), is deze warm en is er warmtevraag zet je de pomp in de cv ketel aan. Omdat de zonneboiler warmer is dan de retour van de verwarming staat de 3weg klep om, en verwarm je het cv retour water met je zonneboiler.
Stel, de ketel besluit om wat voor reden dan ook de brander te ontsteken, dan kan dat probleemloos! Ook draagt de zonneboiler tijdens CV bedrijf nog bij. Zodra de zonneboiler te koud is om nog bij te dragen gaat de 3weg klep weer in de standaard stand en gaat het verwarmen zonder zonneboiler traploos door. Je gaat dus ook niet met gas je zonneboiler opwarmen die daarna alleen maar weer kan afkoelen, plus dat je daarna weer minder zonnewarmte kan opvangen.
Daarnaast behoud je de bufferfunctie; je gaat niet verwarmen op het moment dat daar geen behoefte aan is (ook zonnewarmte verspil je dan, die kun je later alsnog gebruiken voor je huis of douche).
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je geen automatische triggering hebt; als het erg mooi weer is, en de boiler gaat richting 70 graden kun je het beste wel warmte in je huis gaan dumpen. Hier is echter ook weer wat op te vinden.
Ook kun je de zonneboiler thermostaat als klokthermostaat uitvoeren; deze laat je elke dag een uur of anderhalf uur voordat je thuis komt al aan slaan; zo kun je op een lage temperatuur je boiler al leeg trekken, en je huis langzaam voor verwarmen.
Deze optie heeft een aantal nadelen die mijn setup weer niet heeft.
1. Ik moet parallel mijn CV pomp gaan schakelen en ik heb geen idee hoe de bestaande electronica in de CV hier op reageert, plus dat ik liever 0,0 ketelaanpassingen ga doen.
2. ( als ik je setup volledig begrijp uiteraard

) In dit geval kan het nog steeds voorkomen dat de retour van de CV warmer is dan de aanvoer van de CV waarna de ketel in een regelstoring knalt. Dit zou weer te voorkomen zijn met een instelbaar mengventiel met een servomotor maar dan wordt de regeling en de software juist weer complexer. Plus dat ik nu EN de aanvoer en de retour van de CV moet meten.
Bij mijn ketel mag de retour nooit heter worden dan de aanvoer. En de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is om dat instelbaar mengventiel te gebruiken.
Of ik moet de status van de CV ketel weten wanneer die aanspringt om de driewegklep om te zetten. Maar ja, die status moet ik NU ook al weten
In mijn nieuwe optie met twee pompen heb ik geen driewegklep nodig ( is minder sturing ) dit vang ik op met twee terugslagkleppen. Een statisch mengventiel ingesteld op bijvoorbeeld 30 graden of 35 graden zorgt voor het terugmengen van het CV water.
Met een LTV temperatuur van 30 graden gaat mijn CV ketel dit nooit merken als die aanslaat, op dat moment gaat P2 uit en begint hij simpelweg met verwarmen en doet de hele zonneboiler niet mee waardoor de storingssituatie ook nooit kan optreden.
Met mijn huidige setup heb ik nodig:
2 terugslagkleppen ( die zijn transparant in het systeem )
3 temperatuursensoren ( makkelijk uit te lezen met een Arduino )
Sensor1: Temperatuur zonneboiler bij 2e warmtewisselaar
Sensor2: Temperatuur woonkamer
Sensor3: Temperatuur retour CV
Status van de CV ketel.
De achterliggende code voor de Arduino wordt nu zoiets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
| CONSTANTEN
temperatuurKamerZBThermostaat <-- 20
DeltaTStartTemperatuurZBSolo <-- 8
DeltaTEindTemperatuurZBSolo <-- 2
INITIALISATIE
StatusTempStartBereiktZBSolo <-- FALSE
ZOLANG 1 = 1
// ------------------------------------------------------------------------------------------------------
// Lees stand van sensoren.
// ------------------------------------------------------------------------------------------------------
S1 <-- LeesTemperatuurSensor(S1)
S2 <-- LeesTemperatuurSensor(S2)
S3 <-- LeesTemperatuurSensor(S3)
P1 <-- LeesStatusPomp(P1)
P2 <-- LeesStatusPomp(P2)
BewaarStatus(S1,S2,S3,P1,P2);
// zonneboiler deltaT regeling voor solo bedrijf. ( dus afhankelijk van kamerthermostaat zonneboiler ).
DeltaTZBKamer = S1 - S3;
ALS DeltaTZBKamer >= DeltaTStartTemperatuurZBSolo EN StatusTempStartBereiktZBSolo == FALSE
DAN
StatusTempStartBereiktZBSolo <-- TRUE
EINDE ALS
ALS DeltaTZBKamer < DeltaTEindTemperatuurZBSolo EN StatusTempStartBereiktZBSolo == TRUE
DAN
StatusTempStartBereiktZBSolo <-- FALSE
EINDE ALS
// -------------------------------------------------------------------------------------------------------
// De logica zelf voor het controleren van de stand van pomp2.
ALS P1 == AAN
DAN
// CV is aan, zet 2e pomp uit!
ALS P2 == AAN
DAN
// pomp2 moet uit het moment dat pomp1 aan gaat.
P2 <-- UIT
EINDE ALS
ANDERS
// Er is geen warmtevraag van de CV-kamerthermostaat maar er is wel warmtebehoefte in de woonkamer.
ALS ( StatusTempStartBereiktZBSolo == TRUE ) EN
( S3 < temperatuurKamerZBThermostaat ) EN
( S2 <= S1 ) EN
( ScheduleMagAan == TRUE )
DAN
// mengventiel staat vast op 1 temperatuurstand. maximaal 40 graden is instelbaar.
ALS P2 == UIT DAN
P2 <-- AAN
EINDE ALS
ANDERS
// geen warmtevraag.
ALS P2 == AAN
DAN
// zet de pomp uit, er is geen warmtevraag (meer).
P2 <-- UIT
EINDE ALS
EINDE ALS
EINDE ALS
Slapen(2000); // 2 seconden slapen.
EINDE WHILE |
Veel simpeler als dit kan het bijna niet, ik hoef alleen P2 aan te sturen en te weten wat de status is van P1 + wat temperatuur sensoren.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.