Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitlezen status CV ketel ( draait de pomp? )

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Voor het koppelen van mijn zonneboiler aan mijn zonneboiler aan mijn CV moet ik weten wat mijn CV aan het doen is. Deze status is cruciaal in mijn setup. Wanneer de CV pomp gaat draaien moet onmiddelijk de extra circulatiepomp stoppen met rondpompen.

Ik wil de pomp straks gaan aansturen met een Arduino.

Hoe kan ik het beste de status van de pomp uitlezen van mijn Rehema Avanta ketel het liefst zonder dat ik hiervoor moet gaan hacken in de ketel zelf?

Ik heb zelf al gedacht aan:

1. Flowsensor in aanvoer van CV vlak na de cv ketel.
2. 230V detectie bij de pomp zelf

Optie 2 heeft twee nadelen. Ik moet de ketel gaan aanpassen en wanneer er iemand onder de douche staat dan draait de pomp ook terwijl er geen circulatie in het CV circuit is.

Optie 1 klinkt dan het meest aantrekkelijk, alleen hoe kan ik een flow sensor gebruiken als detectie voor flow ( minimaal debiet ) met een Arduino?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 20:25
Als je toch met een arduino aan de slag gaat kun je optie 2 gebruiken icm een zelfde "sensor" op de 3-wegklep. Dan kun je kijken of de pomp loopt en meteen kijken of ie loopt voor cv of warmwater. Weer leuk voor de grafiekjes:)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik vind het nadeel van optie 2 geen nadeel.
dat doen namelijk bijna alle cv ketels.
als ik douche word mijn huis ook niet verwarmd.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Voor het meten van de pomp gebruik ik een ampere meter 0=800 mA. Geeft info over CV wel/niet in bedrijf,
pomp status, modulatie graad van de brander en of CV / tap bedrijf.

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/6416/dsc04094qc.jpg

Het meten van flow moet je niet willen, een goede waterflow sensor is behoorlijk prijzig.
Je kun veel beter een afgeleide van de flow meten en dat is de delta P, is veel goedkoper en makkelijker.
Bijna alle modulerende pompen in een CV regelen op delta P
Note: Bij tapdedrijf moet de pomp altijd uit. Een combi tussen tap en CV is niet mogelijk (uitzonderingen daar gelaten)

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 09-02-2012 12:08 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

kockie schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:20:
Als je toch met een arduino aan de slag gaat kun je optie 2 gebruiken icm een zelfde "sensor" op de 3-wegklep. Dan kun je kijken of de pomp loopt en meteen kijken of ie loopt voor cv of warmwater. Weer leuk voor de grafiekjes:)
Niet iedere CV heeft een drieweg klep, weet niet of dit bij Martin is.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 16:07
Wat voor ketel heb je?
Misschien zit er wel een contact voor een extra pomp bv.

• migjes
Rehema Avanta
geen aansluiting voor extra pomp.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb inderdaad een Remeha Avanta. Zou ik eventueel buiten de pomp via een doordrukstekker door het meten van het opgenomen vermogen dit kunnen doen? <10W opgenomen vermogen = pomp uit. .Boven 10W = pomp aan?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
ik weet niet of dat kan.
de pomp is wel pwm gestuurd.

cool dat je het gaat doen trouwens.
(ik wil wel heel graag de resultaten zien volgend jaar :) )

• SpiceWorm
  • Laatst online: 25-10 09:53
Hé Martin, ik wil niet arrogant doen, maar volgens mij is de door mij voorgestelde oplossing simpeler, heeft minder componenten, goedkoper, geen koppelingen tussen cv ketel / aansturingen nodig en minder nadelen. Tegelijkertijd behoud je alle buffer functies en verwarmd het systeem niet meer dan je wil maar ook niet minder.

Door slechts één pomp in het systeem kun je het geschetste probleem van de OP niet krijgen.

Met een 3 weg klep laat je het cv retour water door je zonneboiler lopen wanneer de zonneboiler warmer is dan de retour. Zo niet dan stroomt het water zoals het dat nu doet.
Je hangt een extra thermostaat op; die de zonnewarmte toevoer regelt (zonneboiler thermostaat).

Daarnaast maak je een stukje elektronica wat de zonneboiler thermostaat combineert met de temperatuur van de boiler (bijv. boven de 45c), is deze warm en is er warmtevraag zet je de pomp in de cv ketel aan. Omdat de zonneboiler warmer is dan de retour van de verwarming staat de 3weg klep om, en verwarm je het cv retour water met je zonneboiler.

Stel, de ketel besluit om wat voor reden dan ook de brander te ontsteken, dan kan dat probleemloos! Ook draagt de zonneboiler tijdens CV bedrijf nog bij. Zodra de zonneboiler te koud is om nog bij te dragen gaat de 3weg klep weer in de standaard stand en gaat het verwarmen zonder zonneboiler traploos door. Je gaat dus ook niet met gas je zonneboiler opwarmen die daarna alleen maar weer kan afkoelen, plus dat je daarna weer minder zonnewarmte kan opvangen.

Daarnaast behoud je de bufferfunctie; je gaat niet verwarmen op het moment dat daar geen behoefte aan is (ook zonnewarmte verspil je dan, die kun je later alsnog gebruiken voor je huis of douche).

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je geen automatische triggering hebt; als het erg mooi weer is, en de boiler gaat richting 70 graden kun je het beste wel warmte in je huis gaan dumpen. Hier is echter ook weer wat op te vinden.

Ook kun je de zonneboiler thermostaat als klokthermostaat uitvoeren; deze laat je elke dag een uur of anderhalf uur voordat je thuis komt al aan slaan; zo kun je op een lage temperatuur je boiler al leeg trekken, en je huis langzaam voor verwarmen.

• migjes
sorrie spiceworm ben ik niet mee eens.
ontploft de cv ketel dan niet als die per ongeluk aan gaat als de 3 weg klep foutstaat?

mkleinmans boiler water is niet altijd of erg weinig tijd op die hoge temperaturen.

(oei beter lezen migjes je reageert weer te snel.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 09-02-2012 14:00 ]

• SpiceWorm
migjes schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:58:
ontploft de cv ketel dan niet als die per ongeluk aan gaat als de 3 weg klep foutstaat?

mkleinmans boiler water is niet altijd of erg weinig tijd op die hoge temperaturen.
Waarom zou die ontploffen? De 3 weg klep die ik voorstel schakelt enkel tussen
a) radiatoren -> ketel
of
b) radiatoren -> zonneboiler -> ketel

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SpiceWorm schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:53:
Hé Martin, ik wil niet arrogant doen, maar volgens mij is de door mij voorgestelde oplossing simpeler, heeft minder componenten, goedkoper, geen koppelingen tussen cv ketel / aansturingen nodig en minder nadelen. Tegelijkertijd behoud je alle buffer functies en verwarmd het systeem niet meer dan je wil maar ook niet minder.

Door slechts één pomp in het systeem kun je het geschetste probleem van de OP niet krijgen.

Met een 3 weg klep laat je het cv retour water door je zonneboiler lopen wanneer de zonneboiler warmer is dan de retour. Zo niet dan stroomt het water zoals het dat nu doet.
Je hangt een extra thermostaat op; die de zonnewarmte toevoer regelt (zonneboiler thermostaat).

Daarnaast maak je een stukje elektronica wat de zonneboiler thermostaat combineert met de temperatuur van de boiler (bijv. boven de 45c), is deze warm en is er warmtevraag zet je de pomp in de cv ketel aan. Omdat de zonneboiler warmer is dan de retour van de verwarming staat de 3weg klep om, en verwarm je het cv retour water met je zonneboiler.

Stel, de ketel besluit om wat voor reden dan ook de brander te ontsteken, dan kan dat probleemloos! Ook draagt de zonneboiler tijdens CV bedrijf nog bij. Zodra de zonneboiler te koud is om nog bij te dragen gaat de 3weg klep weer in de standaard stand en gaat het verwarmen zonder zonneboiler traploos door. Je gaat dus ook niet met gas je zonneboiler opwarmen die daarna alleen maar weer kan afkoelen, plus dat je daarna weer minder zonnewarmte kan opvangen.

Daarnaast behoud je de bufferfunctie; je gaat niet verwarmen op het moment dat daar geen behoefte aan is (ook zonnewarmte verspil je dan, die kun je later alsnog gebruiken voor je huis of douche).

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je geen automatische triggering hebt; als het erg mooi weer is, en de boiler gaat richting 70 graden kun je het beste wel warmte in je huis gaan dumpen. Hier is echter ook weer wat op te vinden.

Ook kun je de zonneboiler thermostaat als klokthermostaat uitvoeren; deze laat je elke dag een uur of anderhalf uur voordat je thuis komt al aan slaan; zo kun je op een lage temperatuur je boiler al leeg trekken, en je huis langzaam voor verwarmen.
Deze optie heeft een aantal nadelen die mijn setup weer niet heeft.

1. Ik moet parallel mijn CV pomp gaan schakelen en ik heb geen idee hoe de bestaande electronica in de CV hier op reageert, plus dat ik liever 0,0 ketelaanpassingen ga doen.
2. ( als ik je setup volledig begrijp uiteraard :) ) In dit geval kan het nog steeds voorkomen dat de retour van de CV warmer is dan de aanvoer van de CV waarna de ketel in een regelstoring knalt. Dit zou weer te voorkomen zijn met een instelbaar mengventiel met een servomotor maar dan wordt de regeling en de software juist weer complexer. Plus dat ik nu EN de aanvoer en de retour van de CV moet meten.

Bij mijn ketel mag de retour nooit heter worden dan de aanvoer. En de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is om dat instelbaar mengventiel te gebruiken.

Of ik moet de status van de CV ketel weten wanneer die aanspringt om de driewegklep om te zetten. Maar ja, die status moet ik NU ook al weten :)

In mijn nieuwe optie met twee pompen heb ik geen driewegklep nodig ( is minder sturing ) dit vang ik op met twee terugslagkleppen. Een statisch mengventiel ingesteld op bijvoorbeeld 30 graden of 35 graden zorgt voor het terugmengen van het CV water.

Met een LTV temperatuur van 30 graden gaat mijn CV ketel dit nooit merken als die aanslaat, op dat moment gaat P2 uit en begint hij simpelweg met verwarmen en doet de hele zonneboiler niet mee waardoor de storingssituatie ook nooit kan optreden.

Met mijn huidige setup heb ik nodig:

2 terugslagkleppen ( die zijn transparant in het systeem )
3 temperatuursensoren ( makkelijk uit te lezen met een Arduino )
Sensor1: Temperatuur zonneboiler bij 2e warmtewisselaar
Sensor2: Temperatuur woonkamer
Sensor3: Temperatuur retour CV
Status van de CV ketel.

De achterliggende code voor de Arduino wordt nu zoiets als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
CONSTANTEN

temperatuurKamerZBThermostaat <-- 20

DeltaTStartTemperatuurZBSolo  <-- 8
   DeltaTEindTemperatuurZBSolo   <-- 2

INITIALISATIE
   StatusTempStartBereiktZBSolo <-- FALSE

ZOLANG 1 = 1 

// ------------------------------------------------------------------------------------------------------   
   // Lees stand van sensoren.
   // ------------------------------------------------------------------------------------------------------
   S1 <-- LeesTemperatuurSensor(S1)
   S2 <-- LeesTemperatuurSensor(S2)
   S3 <-- LeesTemperatuurSensor(S3)
   P1 <-- LeesStatusPomp(P1)
   P2 <-- LeesStatusPomp(P2)

BewaarStatus(S1,S2,S3,P1,P2);

// zonneboiler deltaT regeling voor solo bedrijf. ( dus afhankelijk van kamerthermostaat zonneboiler ).
   DeltaTZBKamer = S1 - S3;
   ALS DeltaTZBKamer >= DeltaTStartTemperatuurZBSolo EN StatusTempStartBereiktZBSolo == FALSE
   DAN
      StatusTempStartBereiktZBSolo <-- TRUE
   EINDE ALS

ALS DeltaTZBKamer < DeltaTEindTemperatuurZBSolo EN StatusTempStartBereiktZBSolo == TRUE
   DAN 
      StatusTempStartBereiktZBSolo <-- FALSE
   EINDE ALS
   // -------------------------------------------------------------------------------------------------------

// De logica zelf voor het controleren van de stand van pomp2.
   ALS P1 == AAN
   DAN
      // CV is aan, zet 2e pomp uit!
      ALS P2 == AAN
      DAN 
         // pomp2 moet uit het moment dat pomp1 aan gaat.
         P2 <-- UIT
      EINDE ALS

ANDERS
      // Er is geen warmtevraag van de CV-kamerthermostaat maar er is wel warmtebehoefte in de woonkamer.
      ALS ( StatusTempStartBereiktZBSolo == TRUE ) EN 
          ( S3 < temperatuurKamerZBThermostaat ) EN 
          ( S2 <= S1 ) EN
          ( ScheduleMagAan == TRUE )
      DAN
        // mengventiel staat vast op 1 temperatuurstand. maximaal 40 graden is instelbaar.
        ALS P2 == UIT DAN
           P2 <-- AAN
        EINDE ALS

ANDERS
         // geen warmtevraag.
         ALS P2 == AAN
         DAN
            // zet de pomp uit, er is geen warmtevraag (meer).
            P2 <-- UIT
         EINDE ALS
      EINDE ALS
   EINDE ALS

Slapen(2000); // 2 seconden slapen.

EINDE WHILE

Veel simpeler als dit kan het bijna niet, ik hoef alleen P2 aan te sturen en te weten wat de status is van P1 + wat temperatuur sensoren.

• SpiceWorm
mkleinman schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:00:
Deze optie heeft een aantal nadelen die mijn setup weer niet heeft.

1. Ik moet parallel mijn CV pomp gaan schakelen en ik heb geen idee hoe de bestaande electronica in de CV hier op reageert, plus dat ik liever 0,0 ketelaanpassingen ga doen.
Als het een aan/uit is (relais) kan het sowieso. Ik denk dat een modulerende aansturing het ook kan hebben (het is immers zelf geen verbruiker!), maar ik heb te weinig gedetailleerde kennis van elektronica om dat zo blind te kunnen zeggen.
2. ( als ik je setup volledig begrijp uiteraard :) ) In dit geval kan het nog steeds voorkomen dat de retour van de CV warmer is dan de aanvoer van de CV waarna de ketel in een regelstoring knalt.
Weet je dat zeker? Want wanneer je in de zomer je cv ketel aan zet, kan er zo maar water van 30c retour komen naar de ketel, nog voordat de brander is opgestart...
Meet hij de retourtemperatuur überhaupt wel? Meet hij niet gewoon de temperatuur van het branderblok / uitstromende water? De ketel heeft namelijk niet iets aan die retour temperatuur. Hij hoeft hem niet te weten en als hij hem wel weet kan hij er niks mee.
Ik weet nog wel wat situaties op te noemen dat de retour opeens heter wordt dan verwacht... dan kan de ketel niet telkens in storing slaan.

[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 09-02-2012 19:27 ]

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 20:09
Ik zit zelf met een gelijkaardig iets dat ik zou willen:
m'n verwarming heeft 3 thermostaten en daarbij horen natuurlijk 3 circulatiepompen.
ik zou graag van elk van de thermostaten bijhouden of ze verwarming of koeling vragen (geven 230V door op andere draad) en meten of de pompen draaien.(ook 230V)
Waar ik niet uit ben is hoe je die 230V detectie doet...(ik dacht aan een 230V relais, maar kan het niet eenvoudiger?)

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
De avanta ...

Heeft een stromingsschakelaar

meet zowel ingaand als uitgaande temperatuur

heeft een instelling voor zonneboiler(maar ben nog niet in de documentatie tegengekomen wat deze setting nu precies doet)

Heeft een rs232 4p4c connector op ttl niveau om alle settings uit te lezen(je kunt helaas niet meer instellen dan dat je in het menu van de ketel kunt) meer info voor het uitlezen zie http://blog.hekkers.net/2...oring-the-remeha-calenta/

heeft een driewegklep

stuurt de grundfoss cv pomp standaard aan, in een hoog(ww) en laag(cv) stand. Deze wordt bewerkstelligd door meerdere 230v relais op de sturing automaat waarbij de aansturing van de spoelen in de motor eigenlijk hetzelfde is als bij zo'n 3 standen schakelaar. Officieel heeft die grundfoss pomp twee standen. de motor is een 1 fase draaistroom kortsluitankermotor met hulpwikkeling en condensator.
Er is GEEN pwm sturing al wordt dat wel door remeha een beetje geïnsinueerd.

ohja dit alles wordt met een pic18f bestuurd ;)

Verder is het bar irritant dat je een calenta moet kopen als je dingen zoals nadraaitijd van de pomp wil veranderen .... alsof de avanta dat niet kan.

p.s. driewegschakelaar vind ik ook een mooiere oplossing de cv zal niet verwarmen als het water warmer is dan zijn setpoint

[ Voor 4% gewijzigd door Mafketel op 12-02-2012 13:02 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mafketel schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:00:
De avanta ...

Heeft een stromingsschakelaar

meet zowel ingaand als uitgaande temperatuur

heeft een instelling voor zonneboiler(maar ben nog niet in de documentatie tegengekomen wat deze setting nu precies doet)

Heeft een rs232 4p4c connector op ttl niveau om alle settings uit te lezen(je kunt helaas niet meer instellen dan dat je in het menu van de ketel kunt) meer info voor het uitlezen zie http://blog.hekkers.net/2...oring-the-remeha-calenta/

heeft een driewegklep

stuurt de grundfoss cv pomp standaard aan, in een hoog(ww) en laag(cv) stand. Deze wordt bewerkstelligd door meerdere 230v relais op de sturing automaat waarbij de aansturing van de spoelen in de motor eigenlijk hetzelfde is als bij zo'n 3 standen schakelaar. Officieel heeft die grundfoss pomp twee standen. de motor is een 1 fase draaistroom kortsluitankermotor met hulpwikkeling en condensator.
Er is GEEN pwm sturing al wordt dat wel door remeha een beetje geïnsinueerd.

ohja dit alles wordt met een pic18f bestuurd ;)

Verder is het bar irritant dat je een calenta moet kopen als je dingen zoals nadraaitijd van de pomp wil veranderen .... alsof de avanta dat niet kan.

p.s. driewegschakelaar vind ik ook een mooiere oplossing de cv zal niet verwarmen als het water warmer is dan zijn setpoint
En is er in die electronica ergens te achterhalen of de pomp draait? Ik wil liever niet op de printplaat gaan solderen of iets dergelijks. Het liefste doe ik helemaal niets binnenin de CV ketel. Al was het maar om geen problemen later te krijgen met de verzekering.

Toch maar een stromingsschakelaar in de aanvoer van de CV leiding?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zou je de CV-ketel in zo'n master-slave stekkerblok kunnen steken? CV-ketel in de master, hulprelais voor de zonnepomp in de slave. Daar kan je meestal een drempel instellen om de slave wel of niet te schakelen. Het hulprelais schakelt de zonnepomp uit.

A'dam PVOutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op maandag 13 februari 2012 @ 18:10:
Zou je de CV-ketel in zo'n master-slave stekkerblok kunnen steken? CV-ketel in de master, hulprelais voor de zonnepomp in de slave. Daar kan je meestal een drempel instellen om de slave wel of niet te schakelen. Het hulprelais schakelt de zonnepomp uit.
Dat is een ontzettend goed plan. Ik moet alleen die slave poort dan "omkeren". Namelijk wanneer de ketel stroom trekt moet de slave uit staan en wanneer de CV aan staat dan *MAG* die aan. Die *MAG* schakel ik dan met een relais en een Arduino.

230V van de slave schakel ik dan weer met een relais. Eventueel zou ik ook die slave aan kunnen sluiten op de Arduino. 230V = hoog.. 0v = laag.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:13:
[...]

Dat is een ontzettend goed plan. Ik moet alleen die slave poort dan "omkeren". Namelijk wanneer de ketel stroom trekt moet de slave uit staan en wanneer de CV aan staat dan *MAG* die aan. Die *MAG* schakel ik dan met een relais en een Arduino.

230V van de slave schakel ik dan weer met een relais. Eventueel zou ik ook die slave aan kunnen sluiten op de Arduino. 230V = hoog.. 0v = laag.
Dat was ook mijn bedoeling met het hulprelais. Een 230 V relais wat bij aantrekken de spanning verbreekt. Mogelijk zou je de master slave kunnen verbouwen. Daar zitten meestal relais in met 1x maak contact (type NO) Als je daar een 1x om type in kan zetten ben je er ook.

A'dam PVOutput

• Mafketel
mkleinman schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:09:
[...]
En is er in die electronica ergens te achterhalen of de pomp draait? Ik wil liever niet op de printplaat gaan solderen of iets dergelijks. Het liefste doe ik helemaal niets binnenin de CV ketel. Al was het maar om geen problemen later te krijgen met de verzekering.
sorry als er teveel info in stond.
Mafketel schreef op zondag 12 februari 2012 @ 13:00:
eventueel kun je het ook via het opentherm protocol uitvragen maar dat heeft wat meer voeten in aarde.

[ Voor 3% gewijzigd door Mafketel op 13-02-2012 19:34 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mafketel schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:34:
[...]

sorry als er teveel info in stond.

[...]

eventueel kun je het ook via het opentherm protocol uitvragen maar dat heeft wat meer voeten in aarde.
Lol! Excuses, ik keek met mijn neus, ik zie net dat je via die Recom kabel ook de status van de pomp kan uitlezen.

Ik heb al iemand gevonden op het internet met een el-cheapo kabel ipv die 130euro dure Recomkabel.

• Mafketel
er stond ook een linkje bij met pinout en dergelijke ;)

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
deleted

[ Voor 94% gewijzigd door PetervdM op 14-02-2012 12:23 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mafketel schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:02:
er stond ook een linkje bij met pinout en dergelijke ;)
Klopt, ik zag hem inderdaad. Ik had al eens eerder die man zijn site bezocht.

De andere grote uitdaging wordt dan om die RS232 poort uit te kunnen lezen met een Arduino en daar met wat logica de status van de CV pomp uit te lezen. Ik heb iets vergelijkbaars al eerder gedaan met onder andere een Soladinlogger. Magoed dat soort statussen uitlezen met de luxe van Java of .NET is erg eenvoudig, met een Arduino is dat wat bewerkelijker denk ik.

Wat ik ook nog zou kunnen doen is een Ebox 3350Mx miniPC hiervoor te gaan gebruiken ( verbruik <5W ). Ik kan dan gewoon met Java of .NET de logger voor de ketel schrijven en de status van de CV pomp doorgeven aan de Arduino.

Ik heb dan ook meteen de mogelijkheid om de verdere, toekomstige, domotica op die miniPC aan te sluiten en te loggen.

Food for thought in elk geval :)

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

mkleinman schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:18:
De andere grote uitdaging wordt dan om die RS232 poort uit te kunnen lezen met een Arduino
Onderstaande code heb ik ooit gemaakt om mijn calenta uit te lezen via de seriele poort.
Aansluiten is een eitje: pin 2 van de calenta op input0 van Arduino(rx), pin 3 op input1 (tx), pin 1 op de gnd.
De code slaat de ontvangen data op in een file op de SD kaart. Dat heb je allemaal niet nodig.
De status van de pomp staat op index 36 van de receivechars array. Bij de calenta is dit een getal van 0-100 wat het percentage pomp modulatie voorstelt.

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
#include <SD.h>
#include <Time.h>
#include <Flash.h>

File dataFile;
char sendchars[] = {
    0x02, 0xFE, 0x01, 0x05, 0x08, 0x02, 0x01, 0x69, 0xAB, 0x03};
byte receivechars[120];
int lastday;

boolean output=false;

void setup()
{
    pinMode(2,OUTPUT);
    Serial.begin(9600);
    lastday=day();
    // make sure that the default chip select pin is set to
    // output, even if you don't use it:
    pinMode(10, OUTPUT);

// see if the card is present and can be initialized:
    if(!SD.begin(4))
    {
        //Serial.println("NoSD");
        while(1)
        {
            delay(100);
            digitalWrite(2,HIGH);
            delay(100);
            digitalWrite(2,LOW);
        }  
    }
    GetTime();
    SdFile::dateTimeCallback(dateTime); // set callback for SD file date
    OpenLogFile();
}

void dateTime(uint16_t* date, uint16_t* time) 
{
     // return date using FAT_DATE macro to format fields
     *date = FAT_DATE(year(), month(), day());
     // return time using FAT_TIME macro to format fields
     *time = FAT_TIME(hour(), minute(), second());
}

void loop()
{
    // flush serial buffer
    while(Serial.available() > 0) Serial.read();
    // send request to calenta
    for(int i=0;i<10;i++)
    {
        digitalWrite(2,HIGH);
        Serial.write(sendchars[i]);
        digitalWrite(2,LOW);
    }
    // read the response
    int receiveindex=0;
    do
    {
        if (Serial.available() > 0)
        {
            //Serial.print(receiveindex);
            digitalWrite(2,HIGH);
            char recbyte = Serial.read();
            receivechars[receiveindex++] = recbyte;
            digitalWrite(2,LOW);
        }
    } 
    while(receiveindex<74); 

// only write to file if it is open and the data is valid
    if (dataFile && receivechars[0]==2 && receivechars[6]==1) 
    {
        dataFile << "<data.array id=\"" << year() << "-" << month() << "-" << day() << " ";
        dataFile << hour() << ":" << minute() << ":" << second() << ".000\" blockCount=\"64\">";
        for(int i=0;i<64;i++)
        {
            if(i>0) dataFile << ",";
            dataFile << receivechars[i+7];
        }
        dataFile << "</data.array>" << endl;
        dataFile.flush();
        delay(1000);
    }  
    if(day()!=lastday)
    {
        lastday=day();
        //forceNewFile=false;
        CloseLogFile();
        OpenLogFile();
    }
    // wait 9 seonds before the new request
    for(int i=1;i<10;i++)
    {
        delay(500);
        digitalWrite(2,HIGH);
        delay(500);
        digitalWrite(2,LOW);
    }    
}

void OpenLogFile()
{
    char fileName[20];
    int fileCounter=0;
    // scan card until file not found
    do
    {
        fileCounter++;
        sprintf(fileName,"L%02d%02d%03d.rxs",day(),month(),fileCounter);
        //Serial.println(fileName);
    } 
    while (SD.exists(fileName));
    // now create the new filename
    dataFile = SD.open(fileName, O_CREAT | O_WRITE); // do not use FILE_WRITE. This is 100x slower
}

void CloseLogFile()
{
    dataFile << "</data.model>" << endl << "</data.file>";
    dataFile.close();
}
// read time from sync.txt: day;month;year;hour;minute;
void GetTime()
{
    String inString = "";
    int data[10];
    int i=0;
    dataFile = SD.open("sync.txt");
    if(dataFile)
    {
        while (dataFile.available() > 0 && i<10)
        {
            int inChar = dataFile.read();
            if (isDigit(inChar))
            {
              // convert the incoming byte to a char 
              // and add it to the string:
              inString += (char)inChar; 
            }
            if (inChar == ';' || inChar=='\r') 
            {
              data[i++] = inString.toInt();
              inString = ""; 
            }
        }
        setTime (data[3],data[4],0,data[0],data[1],data[2]);
    }
    dataFile.close();

} 

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
harold65 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:39:
[...]

Onderstaande code heb ik ooit gemaakt om mijn calenta uit te lezen via de seriele poort.
Aansluiten is een eitje: pin 2 van de calenta op input0 van Arduino(rx), pin 3 op input1 (tx), pin 1 op de gnd.
De code slaat de ontvangen data op in een file op de SD kaart. Dat heb je allemaal niet nodig.
De status van de pomp staat op index 36 van de receivechars array. Bij de calenta is dit een getal van 0-100 wat het percentage pomp modulatie voorstelt.

*knip*
Je hebt in dit geval geen RS232 - TTL converter nodig? Je kan rechtstreeks de aansluiting op de ketel maken? Dat zou nog eens ideaal zijn. kwestie van 1 4 aderige draad trekken naar de Arduino et voila.

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

mkleinman schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 16:19:
Je hebt in dit geval geen RS232 - TTL converter nodig? Je kan rechtstreeks de aansluiting op de ketel maken? Dat zou nog eens ideaal zijn. kwestie van 1 4 aderige draad trekken naar de Arduino et voila.
Klopt. Beide zijn TTL en kunnen met 1 telefoonkabeltje verbonden worden. Stond er zelf ook van te kijken maar het werkt perfect. (op pin 4 staat zelfs 5V waar je in theorie de Arduino mee zou kunnen voeden. Ik weet niet of deze pin voldoende vermogen levert. Heb het maar niet gegokt.)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Misschien kan je hier iets meer:

http://www.tclcode.com/opentherm/otmonitor.html#graph

Een ontwerp om Opentherm uit te lezen, hier nog een schema:

http://www.tclcode.com/opentherm/schematic.html#schematic

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben nu aan het kijken voor de juiste Arduino met bijbehorende breakout boards.

Ik heb al een paar interessante gevonden:

- http://seeedstudio.com/wiki/Seeeduino_Stalker_v2.1 als basis, is Arduino compatible, alleen moet ik nog even uitzoeken hoe ik hem via USB kan aansluiten. Er zit geen standaard USB aansluiting op.

Bovenstaande module heeft standaard een RTC aan boord.

- http://www.seeedstudio.com/wiki/Relay_Shield

Relay shield, alleen max 35VDC, en geen 230V denk ik. Misschien met een kleine aanpassing?

Edit1:

- http://openenergymonitor.org/emon/node/77

Simpel schema op 230V met een relais en de Arduino te schakelen.

Edit2:

Erachter dat een 230V shield met relais niet bestaat voor de Arduino, en met reden. 230V zo dicht bij een Arduino?

Hoe dan ook zal ik via de Arduino een 230V lijn moet schakelen voor de 2e pomp. Mooiste zou zijn om een aparte print hiervoor te maken met aan de 1e kant 5V van de arduino om het relais te schakelen en aan de andere kant de 230V in en uit.

Uitdaging: Ik kan geen printjes etsen.

[ Voor 33% gewijzigd door mkleinman op 15-02-2012 21:45 ]

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:29:
Ik ben nu aan het kijken voor de juiste Arduino met bijbehorende breakout boards.

Ik heb al een paar interessante gevonden:

- http://seeedstudio.com/wiki/Seeeduino_Stalker_v2.1 als basis, is Arduino compatible, alleen moet ik nog even uitzoeken hoe ik hem via USB kan aansluiten. Er zit geen standaard USB aansluiting op.

Bovenstaande module heeft standaard een RTC aan boord.

- http://www.seeedstudio.com/wiki/Relay_Shield

Relay shield, alleen max 35VDC, en geen 230V denk ik. Misschien met een kleine aanpassing?

Edit1:

- http://openenergymonitor.org/emon/node/77

Simpel schema op 230V met een relais en de Arduino te schakelen.

Edit2:

Erachter dat een 230V shield met relais niet bestaat voor de Arduino, en met reden. 230V zo dicht bij een Arduino?

Hoe dan ook zal ik via de Arduino een 230V lijn moet schakelen voor de 2e pomp. Mooiste zou zijn om een aparte print hiervoor te maken met aan de 1e kant 5V van de arduino om het relais te schakelen en aan de andere kant de 230V in en uit.

Uitdaging: Ik kan geen printjes etsen.
Een relais is toch een scheiding? Dus de Arduino komt dan toch niet in aanraking met 230V?

Bij KAKU schakel je met RF ook 230V en ook KAKU kan je aansturen met de Arduino (nodo).

Een relaisbord voor de Arduino is ook te verkrijgen. Dus ik denk dat je het geheel zonder etsen kan uitvoeren.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Deze is ook interessant!

http://shop.conrad.nl/com...lais-algemeen/503334.html

5V in 230V schakelen, helemaal compleet. En voor 10 euro niet duur.

Wat ik nu in mijn hoofd heb is een shield te ( laten? ) maken voor de Arduino waar ik met stekkertjes ( RJ11 ) of schroefaansluitingen alles op kan monteren. Dus 1 shield met alle logica bovenop de Arduino.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mkleinman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:14:
Deze is ook interessant!

http://shop.conrad.nl/com...lais-algemeen/503334.html

5V in 230V schakelen, helemaal compleet. En voor 10 euro niet duur.

Wat ik nu in mijn hoofd heb is een shield te ( laten? ) maken voor de Arduino waar ik met stekkertjes ( RJ11 ) of schroefaansluitingen alles op kan monteren. Dus 1 shield met alle logica bovenop de Arduino.
Goed plan, maar dat word toch zoeken naar een ´etser´.

Of zelf doen: http://www.picbasic.nl/etsen_menu.htm

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog een interessante link om 230V te schakelen met een Arduino:

http://store.arduino.cc/e...ath=16_20&products_id=113

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

8x zoveel schakelen voor 7 euro
http://www.ledsee.com/ind...n=com_virtuemart&Itemid=1

Let op: dit is wel CE (Chinese Electronics)

Ik ben in ieder geval zeer geïnteresseerd naar je uitwerking want ik wil een zelfbouw zonneboiler systeem op gaan zetten met 2 warmte-wisselaars (CV en WW), 2 pompen en zelfgemaakte boiler/collector.

Dit geheel wil ik ook aan gaan sturen met een arduino.

Het uitlezen van OpenTherm lijkt me ook makkelijk om je zonneboiler te koppelen.

[ Voor 25% gewijzigd door flippo765 op 16-02-2012 23:09 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
flippo765 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 22:59:
[...]

8x zoveel schakelen voor 7 euro
http://www.ledsee.com/ind...n=com_virtuemart&Itemid=1

Let op: dit is wel CE (Chinese Electronics)

Ik ben in ieder geval zeer geïnteresseerd naar je uitwerking want ik wil een zelfbouw zonneboiler systeem op gaan zetten met 2 warmte-wisselaars (CV en WW), 2 pompen en zelfgemaakte boiler/collector.

Dit geheel wil ik ook aan gaan sturen met een arduino.

Het uitlezen van OpenTherm lijkt me ook makkelijk om je zonneboiler te koppelen.
die Ledsee module met 8 relais zit er heel netjes uit.

Wat ik in mijn geval eigenlijk wil voorkomen is allemaal kleine losse hobby projectjes om dit mijn systeem aan te sturen. Ik wil 1 grote print met daarop alle onderdelen met een Arduino als basis. En ik wil het niet onnodig complex gaan maken.

Ik ben nu begonnen met het maken van een inventarislijst wat er allemaal op mijn custom shield zou moeten komen. Tot nu toe heb ik:
  1. Aansturen van een aantal 230V relais;
  2. Realtime clock;
  3. Temperaturen kunnen uitlezen ( in mijn geval 3 of 4 );
  4. Connectie met CV ketel ( TTL )
  5. Display shield
Die laatste is een luxe optie, maar die wil ik er denk ik wel graag op hebben.

Voor de temperatuursensoren twijfel ik nog tussen DS18S20 sensoren ( 1-wire ) of PT1000 sensoren. Qua kosten maakt het niet heel veel uit. DS18S20 is erg eenvoudig om op een Arduino aan te sluiten en omdat ze digitaal zijn ook makkelijk uit te lezen.

De PT1000 zijn analoog een stuk fout gevoeliger ( http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1249038421 ) maar zijn ook weer niet zo lastig om aan te sluiten.

Keuzes....

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 08:13:
[...]
die Ledsee module met 8 relais zit er heel netjes uit.

Wat ik in mijn geval eigenlijk wil voorkomen is allemaal kleine losse hobby projectjes om dit mijn systeem aan te sturen. Ik wil 1 grote print met daarop alle onderdelen met een Arduino als basis. En ik wil het niet onnodig complex gaan maken.

Ik ben nu begonnen met het maken van een inventarislijst wat er allemaal op mijn custom shield zou moeten komen. Tot nu toe heb ik:
  1. Aansturen van een aantal 230V relais;
  2. Realtime clock;
  3. Temperaturen kunnen uitlezen ( in mijn geval 3 of 4 );
  4. Connectie met CV ketel ( TTL )
  5. Display shield
Die laatste is een luxe optie, maar die wil ik er denk ik wel graag op hebben.

Voor de temperatuursensoren twijfel ik nog tussen DS18S20 sensoren ( 1-wire ) of PT1000 sensoren. Qua kosten maakt het niet heel veel uit. DS18S20 is erg eenvoudig om op een Arduino aan te sluiten en omdat ze digitaal zijn ook makkelijk uit te lezen.

De PT1000 zijn analoog een stuk fout gevoeliger ( http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1249038421 ) maar zijn ook weer niet zo lastig om aan te sluiten.

Keuzes....
De DS18S20 sensoren gaan maar tot 125 graden, voor de collector heb je dus een NTC of PTC nodig. (ik ook voor de rookgas temperatuur meter van de hout kachel.)

Ook is de conversie tijd lang (750ms). En als je hem via de data lijn (bus) voedt dan moet je die tijd ook wachten, kan er geen verdere communicatie over die bus.

mmmm misschien ook leuk er een op de rookgas van de CV te monteren en mee te loggen. kan ik simpel zien of hij brand etc. Een pomp aan/uit sensor zit al in de planning......

Ik denk dat een custom shield veel te duur word ..... eerst een proto, dan een final.
Als je dan toch een print gaat maken kan je ook direct de controller er ook op zetten volgens het arduino schema. Scheelt veel connectors ( en storingen)
Dan zou mijn lijstje zijn:
  • Controller chip (ATmega2560)
  • Realtime clock
  • 16 Analoge ingangen voor PTC 1000 sensors ( met parallel / serie weerstand)
  • 8 220v Solid state relais uitgangen voor pompen. ( minimaal 4 )
  • 8 Relais voor het aansturen van 3W kleppen.
  • 1 220V Zero cros detector (voor het aansturen van de pompen)
  • 16 220v aan/uit sensors (optos) ( controle van pump en klep aansturing, CV-pomp)
  • Ethernet aansluiting voor website en externe log output.
  • SD kaart slot voor intern loggen (on afhankelijk van internet)
  • Diverse ledjes voor status.
  • LCD aansluiting ....
  • EEprom voor vastleggen instellingen ( max boiler temp, proces parameters)
  • USB voor uploaden van nieuwe software.
  • Hardware watchdog timer voor automatische reboot als er wat vast loopt.....
Heb ik wat gemist?

Bovenstaande ben ik nu aan het realiseren met losse "shields".

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Pagina: 1