Het is wat off-topic omdat kickstarter donaties voor DFA niet meer mogelijk zijn. Maar het lijkt me toch nuttig om mijn ervaringen met kickstarter te delen, een algemeen kickstarter topic is er niet dus dit leek me de beste plek.
Ik heb zelf geen creditcard en wil dat vooralsnog zo houden. Dat maakt het echter een gedoe om kickstarter projecten te backen. Dat is jammer, er zitten leuke (game) projecten bij. Na wat zoekwerk is het me gelukt. Helaas wel te laat voor DFA. Het project waar ik aan gedoneerd heb,
Wasteland 2, moet nog sluiten dus er zou nog iets mis kunnen gaan. Dat lijkt me echter niet waarschijnlijk.
- [b]Allereerst heb je een pre-paid creditcard of debitcard nodig[/b]. Daar heb ik [url="https://www.3vcard.nl/card_online_kopen.html"]3v[/url] voor gebruikt, van Visa.
- Hier kan je een beperkt houdbare pre-paid creditcard voor vooraf vastgestelde bedragan van 20 tot 150 euro kopen, gewoon via Ideal.
- Er komt 1-5 euro extra kosten bij. Men moet er ook nog wat aan verdienen.
- Aanmaken van een 3v account is ook nodig. Ze willen je naam, adres, e-mail en telefoon weten. Is allemaal digitaal als een regulier online account. Geen identiteitsverificatie met ID en dergelijke.
- Na betalen krijg je een e-mail toegestuurd met 3V voucher actievatiecode en instructies over hoe die om te zetten in een creditcardnummer (gaat via hun website, is een kwestie van copy+paste)
- [b]Daarna heb je een kickstarter account nodig.[/b]
- Die willen ook dat je een account aanmaakt en willen weten wie je bent, waar je woont, wat je e-mail en telefoonnummer is.
- [b]Een Amazon account is ook noodzakelijk om te betalen[/b] (ik heb amazon.com gekozen, neem aan dat co.uk of .de ook werken).
- Dit account wordt automatisch gevraagd na kiezen voor een donatie op Kickstarter (vooraf aanmaken kan natuurlijk ook)
- Ze zouden graag toch echt wel je telefoon, naam, e-mail en adres weten (kunnen ze na bovenstaande stappen niet zeker niet van het internet kunnen plukken!)
- En tenslotte vul je je creditcardgegevens in die je via 3v hebt verkregen.
3 accounts, een hoop gedoe en wat extra kosten. Maar ik heb zojuist een bedankmailtje van Kickstarter/inXile gekregen voor mijn donatie aan Wasteland 2. Dit alles op dezelfde avond.
Totale kosten:
- 3V voucher van 20 euro + 1 euro administratiekosten
- 16 dollar voor de kickstarter donatie (15 dollar donatie + 1 dollar vanwege gebruik prepaid card). Dit betekende omgerekend €12.22 + €0.21 ("FX commission", zo te googlen commissie voor het omrekenen)
- 2.50 euro als ik na afloop het restant van mijn 20 euro voucher wil overboeken naar een andere voucher. Of 5 euro als ik het restant naar mijn eigen rekening wil laten boeken
Op dit moment is 1 dollar die precies 1 euro is (?) afgeschreven van mijn 20 euro voucher, dus ik heb 19 euro over. Ik denk dat dit de verrekening is van de bovenvermelde extra dollar die kickstarter vraagt, en dat die niet nogmaals verrekend wordt. Dat weet ik echter niet zeker, kickstarter meldt namelijk op hun website niets over deze onmiddellijke afschrijving.
Als iemand die eerder prepaid betaald heeft op kickstarter dit kan verduidelijken, ik ben benieuwd.
-
Edit1: Bijna zoals hieronder vermeld door Man_in_a_shed krijg je de bovenstaande dollar terug. In mijn geval kreeg ik deze niet teruggestort, maar was mijn eerstvolgende betaling met de prepaid creditcard 1 dollar goedkoper.
... Je moet er wat tijd, energie en extra geld voor overhebben.
Hopelijk bespaart dit iemand wat tijd. Ofwel door nu te weten wat te doen, ofwel door te helpen besluiten het hele gedoe maar over te slaan
-
Edit2: Na het sluiten van de kickstarter ronde voor het spel is het geld zonder problemen afgeschreven. Dollars zijn verrekend, dus op mijn 20 euro card heb ik nog wat geld over. Deze backing voor Wasteland 2 was eigenlijk bedoeld als test, nu verder door naar The Banner Saga!
[
Voor 8% gewijzigd door
uqrax op 02-05-2012 19:42
]