Buizenversterker klinkt neuzig?

Pagina: 1
Acties:

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
Beste Medeforummers,

Afgelopen weekend heb ik de stap gemaakt om een buizenversterker te kopen. De Onix Melody sp3mk2 mocht het worden.

In vergelijking tot mijn qaud4 set een verbetering.

Enige wat mij opvalt is dat de helft van mijn cd collectie oppervlakkig en neuzig klinkt.

Met de qaud had ik hier geen last van.

Kan dit aan de buizen liggen? Zijn ze versleten of is het het model.
En welke buis kan dan een wat transparantere klank en helderder hoog geven?

Gebruikte buizen:
4x 5881
2x12ax7
2x12au7
2x6922
Edit: Merk is mischien wel makkelijk. Buizen zijn van Sovtek

Groeten,
Jeroen

[ Voor 5% gewijzigd door raze88 op 09-02-2012 10:35 ]

Verwijderd

Ik denk dat jij deze vraag beter in een ander topic kan stellen .....( hifi uit China bijv )

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Heb je een nieuwe versterker gekocht of is het een gebruikte? En wat voor luidsprekers heb je er achter hangen?

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• raze88
Het gaat om een gebruikte versterker. De kef q5 zit er nu achter.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-02 23:10
Buizen + Platen = heerlijk :)

• raze88
Platen speler staat over een tijdje in de planning. Ik hoop de speler van mijn stiefvader ooit eens te mogen overnemen(ariston RD40) Maar tot die tijd nog gewoon even met cd's.

• Killer

Killer

Hatseflats!

raze88 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:53:
Het gaat om een gebruikte versterker. De kef q5 zit er nu achter.
Dan kan het heel goed zijn dat de buizen versleten zijn of dat de bias-instelling verlopen is. De Q5 zou geen probleem mogen opleveren voor deze versterker. Ik zou eerst de bias-instellingen controleren. Verhelpt dat het probleem niet dan de buizen (laten) checken op slijtage. Beide problemen kunnen hoorbaar zijn in het hoog.

• raze88
Bias heb ik nageken en opnieuw ingesteld. Dit zorgde wel voor een verbetering, maar echt geweldig is het niet. Mischien dat deze buizen een andere bias instelling nodig hebben dan het origineel. Dit zou ik uit moeten zoeken.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Wat je 6922 betreft die staat bekend om zijn ""karakter" en deze tekst geeft aan wa tik daarmee bedoel
Special ECC88/6922 note for technicians: I think we can say, this is one of the most difficult tubes, if you need a good replacement. If any discussion comes up about about too much noise, or bad sound, it is with this tube. Where does this come from? There are many amplifiers using this tube in so called SRPP circuits. As you know, with a circuit like this, both halves of one tube are put in series, so must draw the same plate current per definition. Problems will come with an unselected tube, where both tube halves by itself actually would have liked to draw a different current. The result of such an unbalanced tube in an SRPP circuit is, both tube halves are in a "battle" about what current they can draw. One of the two halves will try to dominate, and determine the final current for the circuit. The voltages in the circuit are now not correct any more. Also the actual current drawn can be too high or too low, depending if the "higher" or "lower" current tube is the winner. If a stronger unbalance occurs, the circuit will produce more noise than normal and add too much distortion. Also tube wear out can be the result of this, and an acceptable result in the beginning will soon be less good, and the complaints starts from the beginning.
Probeer die eens te vervangen door een goed merk ECC88 Philps maakte daar heel goede van: kijk bijv eens hier:
http://www.ebay.de/sch/i...._sacat=See-All-Categories of dichter bij huis:
http://kopen.marktplaats....nced=1&q=ECC88&g=0&qsf=0&

[ Voor 6% gewijzigd door SED op 09-02-2012 13:16 ]

Copyright and left by SED...

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien heeft de KEF Q5 geen impedantiecorrectie? Samen met de hoge uitgangsimpedantie van een buizenversterker worden bepaalde frequentiegebieden dan wat benadrukt.

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 09-02-2012 13:16 ]

Verwijderd

Idd probeer eens een mooie set ECC88... op ebay is er genoeg moois te vinden

• raze88
Nog bepaalde merken die eruit springen en betaalbaar zijn? Of bepaalde merken die ik beter kan vermijden?

• Killer

Killer

Hatseflats!

raze88 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:47:
Nog bepaalde merken die eruit springen en betaalbaar zijn? Of bepaalde merken die ik beter kan vermijden?
Sovtek springt eruit als betaalbaar en nieuw. Qua NOS..Tschjaa..Philips, Telefunken. Ik zou me er echter niet al teveel van voorstellen qua verbetering, tenzij je huidige buizen echt op zijn natuurlijk.

Pas heel erg op voor NOS buizen. Vaak worden ze verkocht als NOS, maar zijn het of fake buizen of versleten buizen. Zorg dat je een betrouwbare leverancier hebt, of zorg dat je van gokken houdt.

• raze88
Even een update: Ik zie dat ik een typefout heb gemaakt bij de 6922. Na de buis eruit te hebben gehad blijkt hier een 7308 in te zitten. Merk is onleesbaar maar kleur was groen, Type staat in grijs bovenaan de buis. Op foto;s lijkt hij qua tekstplaatsing op de Sylvania Jan. ook de 12AX7Wa blijkt van Sylvania te zijn. De12AU7 kan ik niet meer lezen (staat niks meer op de buis).. De eind buizen zijn wel van Sovtek 5881 WXT

[ Voor 5% gewijzigd door raze88 op 10-02-2012 17:35 ]

• Killer

Killer

Hatseflats!

raze88 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 17:33:
Even een update: Ik zie dat ik een typefout heb gemaakt bij de 6922. Na de buis eruit te hebben gehad blijkt hier een 7308 in te zitten. Merk is onleesbaar maar kleur was groen, Type staat in grijs bovenaan de buis. Op foto;s lijkt hij qua tekstplaatsing op de Sylvania Jan. ook de 12AX7Wa blijkt van Sylvania te zijn. De12AU7 kan ik niet meer lezen (staat niks meer op de buis).. De eind buizen zijn wel van Sovtek 5881 WXT
Probeer het eerst met een setje nieuwe Sovtek buizen. Die kunnen voor een heel goed geluid zorgen en zijn betaalbaar. Tube-rolling geeft in de meeste gevallen slechts subtiele verschillen en zal je probleem niet oplossen. Als het probleem met nieuwe Sovtek buizen ook aanwezig blijft dan klinkt de combi versterker\luidsprekers gewoon neuzelig. Is het dan over dan zou je kunnen gaan wisselen met andere merken om het geheel nog een beetje te fine-tunen.

[ Voor 8% gewijzigd door Killer op 13-02-2012 00:46 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
Killer schreef op maandag 13 februari 2012 @ 00:45:
[...]

Probeer het eerst met een setje nieuwe Sovtek buizen. Die kunnen voor een heel goed geluid zorgen en zijn betaalbaar. Tube-rolling geeft in de meeste gevallen slechts subtiele verschillen en zal je probleem niet oplossen. Als het probleem met nieuwe Sovtek buizen ook aanwezig blijft dan klinkt de combi versterker\luidsprekers gewoon neuzelig. Is het dan over dan zou je kunnen gaan wisselen met andere merken om het geheel nog een beetje te fine-tunen.
Helemaal mee eens. Ik zou vooral de eind-buizen eerst vervangen. Kan iemand aangeven of dat een quad-setje moet zijn in deze versterker? (bias wordt per buis handmatig ingeregeld toch?)

• raze88
Bias kan ik per buis instellen, maar ik denk dat een setje dat geselecteerd is beter is.
Gisteren heb ik de bias gecontroleerd en hij verloopt in de loopt van de tijd(uren).

• Killer

Killer

Hatseflats!

Op zich is het normaal dat de bias verloopt tijdens gebruik. Dat komt door het opwarmen van de buizen en de electronica. In principe moet je de bias afstellen als de versterker inclusief buizen op bedrijfstemperatuur is (en dat is als de bias zich stabiliseert). Maar over uren verlopen is in principe niet goed (een heel klein beetje is echter wel normaal, de bias is nooit 100% stabiel)

Als je de BIAS per buis kunt afstellen heeft het totaal geen toegevoegde waarde om match-pairs te kopen. En zelfs zonder afzonderlijke bias instelling is het in de meeste gevallen discutabel of matched pairs zin hebben. Vaak is het namelijk helemaal niet duidelijk waarop de buizen precies gematched worden (bias, plate-weerstand, warmte dissipatie) en hoe groot de verschillen mogen zijn om een matched pair te zijn.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou in jou geval mijn bestaande buizen laten testen. Als dat niet mogelijk is, dan zou ik ze vervangen door de goedkoopste nieuwe buizen die ik kon vinden. Pas als je zeker bent van het feit dat je buizen technisch goed zijn en goed afgesteld staan, pas dan kun je bepalen hoe de versterker klinkt. En als dat dan goed is kun je kleine aanpassingen (fine-tuning) doen door te gaan experimenteren met verschillende merken\typen buizen. Als je daar direct mee begint zul je nooit weten wat je probleem opgelost heeft (als dat het geval zou zijn): Was het de merk X buis, of was het het feit dat er nu wel een goede buis in zat?
Maar goed, als je portemonnee dik genoeg is dan kun je natuurlijk gaan voor een gematched quad-setje NOS eindbuizen en een setje NOS voorbuizen. Voor de 12AX7 raad ik dan de Telefunken aan met het <> symbool in de bodem. Die moet NOS nog wel op te pakken zijn voor een €200,- 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Killer op 13-02-2012 16:37 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
@Killer

ik heb die 5881á wel eens gebruikt als vervanging van EL34's. Weet jij of andersom ook mogelijk is? Dat zou de TS nog meer geld schelen.

• raze88
EL-84 heb ik er 2 van liggen. Dan zou ik er nog 2 bij moeten aanschaffen.

• Killer

Killer

Hatseflats!

blissard schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:17:
@Killer

ik heb die 5881á wel eens gebruikt als vervanging van EL34's. Weet jij of andersom ook mogelijk is? Dat zou de TS nog meer geld schelen.
De EL37 is een drop-in replacement voor de 5881's. Ik zou de spec. sheet erbij moeten pakken om te kijken of de EL34 als vervanger kan voor de 5881. Ik dacht het wel..De EL34 kan een veel hogere plate-voltage aan dan de 5881 als ik het mij goed herinner en dus zou het geen probleem mogen zijn. Bias instelling zal dan wel aangepast moeten worden.

Ik zou er Sovtek 6L6 inzetten. Die heb je voor ongeveer een tientje per stuk nieuw.
raze88 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 20:34:
EL-84 heb ik er 2 van liggen. Dan zou ik er nog 2 bij moeten aanschaffen.
DE EL-84 KAN NIET!!!. Dat geeft vonken o.i.d.

[ Voor 37% gewijzigd door Killer op 14-02-2012 00:41 ]

Pagina: 1