Project: Naadloze Dropbox Sync

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twjdeboer
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-03 19:27
Lieve medetweakers,

ik ben een tijdje terug begonnen met het ideaal om al mijn bestanden overal en altijd gesynchroniseerd te houden. Eerst met Allway Sync over een QNAP NAS. Dat werkte opzich prima, totdat ik uit huis ging en de NAS via FTP ging aanspreken. Op de een of andere manier klopte de timestamps niet meer, waardoor Allway elke keer alle bestanden ging overschrijven. Niet handig.

Ik ben op zoek gegaan naar een andere manier. Vandaag heb ik de eerste stappen richting een nieuwe methode gezet.

Hierbij een kort verslagje van wat ik heb gedaan en wat ik nog ga doen. Ik merkte uit mijn omgeving dat meer mensen toch wel behoefte hebben aan zo'n systeem. Ik zelf gebruik het vooral omdat ik een laptop, vaste PC thuis, vaste PC op kamers en tablet ongeveer even vaak gebruik en al heel snel verspreiding van informatie kreeg. Daarom leek het me goed om mijn ervaringen te delen en misschien hier en daar nog een tip van jullie te kunnen ontvangen.

Stap 1
Ik heb een Dropbox van 50GB aangeschaft. Vervolgens heb ik al mijn bestanden in de C:\Users\Thomas\Dropbox\ gezet. Het viel me al snel tegen dat ik al mijn bestanden altijd moest zoeken. Dit was niet het naadloze systeem waar ik naar op zoek was.

Stap 2
Daarna kreeg ik een ingeving. Ik kende uit mijn beperkte linux achtergrond het gebruik van symlinks. Na me wat verdiept te hebben kwam ik erachter dat het beste alternatief voor symlinks op NTFS met win7 junctions zijn. Meteen het volgende BAT-bestandje gemaakt, zodat ik snel op alle pc's het systeem in kon stellen:

mklink /J "C:\Users\Thomas\Administratie" "C:\Dropbox\Administratie"
mklink /J "C:\Users\Thomas\TU Delft" "C:\Dropbox\TU Delft"
mklink /J "C:\Users\Thomas\Werk" "C:\Dropbox\Werk"
mklink /J "C:\Users\Thomas\Mijn Afbeeldingen" "C:\Dropbox\Photos"

Stap 3
Heb toen al mijn mappen uit mijn Thuismap laten verwijzen naar dropbox, behalve wat mappen die dat minder leuk vinden, zoals documents, desktop enz. en twee mappen die erg vol met zooi staan en nog uitgezocht moeten worden voordat ik het ging uploaden:

Ziet er zo uit. De 'shortcuts' zijn de mappen die dus eigenlijk in C:\Dropbox\ staan

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/43019582/Foto%27s/Dropbox%20screenie%20mini.png

Stap 4
Ben erachter dat het veranderen van de locatieverwijzing van de mappen mijn muziek, mijn afbeeldingen en mijn videos naar de dropbox beter werkt dan Junctions. itunes slaat namelijk standaard alles op in de map Mijn Muziek (dit is ook een soort van junction) daardoor maakt hij geen gebruik van de junction die ik heb gemaakt en maakt itunes zelf een nieuwe map Mijn Muziek. Met Rechtermuisknop -> Eigenschappen -> Tabje Locatie en dan Verplaatsen kan je de map laten verwijzen naar de dropbox. Hiermee houd je iTunes als het ware voor de gek en werkt alles tot nu toe naar behoren.