Toon posts:

Ruimtegebrek Linux na overstap vanuit Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand wat tips voor het partitioneren van een moderne Linux distro?

Ben niet helemaal een n00b in het gebeuren met een lilo en een grub(2) en fdisk. Eerste ervaring was Slackware way back op floppy ergens in de vroege jaren 90 van de vorige eeuw :D Zelf je kernel bakken was min of meer aan de orde van de dag; Uiteindelijk met Red Hat het laten liggen maar nooit echt vergeten.

Tot tig jaar later.

Was het zat met Microsoft Windows, en ik werkte al lange tijd niet meer met Windows only software, dus heb ik een aantal distro's getest en openSUSE 12.1 met KDE beviel mij het meeste.

Al vanaf de Live cd.

Kortom, geïnstalleerd als primary OS (ext4), 32bit, doodleuk op en naast de 1e hdd waar ook Windows 7 op stond; 2e schijf heeft een kleine Linux swap (1.5GB), de rest is ntfs. Verdeling en ruimte zeer krap dus.

Ik ben inmiddels zover om de Windows partitie weg te gooien en te expanden aan de ext4 ; Maar ik zit met de indeling van / en /usr en /home, zijn daar tegenwoordig mooie verdelingen voor? Totaal is 300 gig vrij als ik opnieuw start met installeren/of loop te klooien met gparted met resize enzo op de 1e schijf.

Of gewoon 1 grote partitie laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is een prima verdeling, zeker op een workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 11:12
Ik partitioneer altijd 2 partities (naast swap), / 20 gig voor het systeem en de rest van de HDD voor /home.

Voordeel van een aparte /home is dat je makkelijk een herinstallatie kan doen en je eigen bestanden blijven gewoon bestaan. Je kan zelfs naar een andere distro.

[ Voor 43% gewijzigd door Chilly_Willy op 08-02-2012 22:57 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het nog een voordeel om een /usr of /home op een fysiek andere schijf te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

/usr uitsplitsen is achterhaald ondertussen, er zijn nog mensen die het doen maar dat compliceert je setup alleen maar.

Ik splits zelf /var uit, en /home. Je gaat niet veel merken door /home op een aparte schijf te zetten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Gebruik in ieder geval LVM en maak aparte logical volumes voor /home enerzijds en de rest anderzijds. Dan kun je later (redelijk) eenvoudig schijven bijplaatsen en je filesysteem vergroten of verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb ook alleen een root-partitie (/) en een /home-partitie. Root is 25 GB, daar gebruikt Ubuntu een kwart van. Home is de rest. Ik heb nog wel een encrypted partitie, als je dat wilt is rekening houden met partitioneren handig.

Swap-partities doe ik al jaren niet meer aan, 4 GB ram is al jaren genoeg om zonder swap te draaien zolang ik geen hele gekke dingen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

RemcoDelft schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:22:
Swap-partities doe ik al jaren niet meer aan, 4 GB ram is al jaren genoeg om zonder swap te draaien zolang ik geen hele gekke dingen doe.
Tenzij je gebruik maakt van suspend en hibernate functies. In dat geval kan je toch best een swap gebruiken met size(swap) >= size(ram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sam.vimes schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:18:
Gebruik in ieder geval LVM en maak aparte logical volumes voor /home enerzijds en de rest anderzijds. Dan kun je later (redelijk) eenvoudig schijven bijplaatsen en je filesysteem vergroten of verplaatsen.
Tja, het betreft een laptop. En de 2e drivebay zit al vol dus bijplaatsen zal het niet worden. Verder heb ik een NAS voor het opslaan van alle meuk.

Heb inmiddels gewoon 1 grote partitie op de bootschijf, en op de 2e schijf een stuk swap.

Bedankt voor de tips mensen :) Ik ga lekker genieten van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-10 10:43
Firestone schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:30:
[...]

Tenzij je gebruik maakt van suspend en hibernate functies. In dat geval kan je toch best een swap gebruiken met size(swap) >= size(ram).
Correctie: Voor suspend is geen swap nodig (RAM blijft onder stroom staan), voor hibernate wel (RAM wordt naar swap geschreven).
Pagina: 1