Intel Turbo Boost uitschakelen op Acer Aspire 5742G

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-11-2024
Hallo Tweakers,

Mijn laptop heeft regelmatig last van overheating sinds een aantal maanden. Op mijn laptop staat software genaamd Intel Turbo Boost dat constant mijn i5 450M overclocked, op idle zelfs tot 20-30 procent. Ik draai nogal zware programma's op mijn laptop voor school, waardoor Turbo Boost automatisch de processor nog meer overclocked waardoor die dan ook zwaar overhit.

Ik ben dus aan het uitzoeken hoe ik de Turbo Boost software uitschakel. Op de Turbo Boost pagina van Intel staat dat dit is uit te schakelen in de BIOS, maar ik heb daar geen functie kunnen vinden om dit te doen.
Verder zou ik niet weten waar ik Turbo Boost moet uitschakelen. Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Acer Aspire 5472G
Intel i5 450M
nVidia GeForce GT540M
4GB RAM
Windows 7 Home Premium 64-bit

Bedankt!
Robby.

EDIT: Ik heb dus een programmatje gevonden waarmee je Turbo Boost kan uitschakelen genaamd RealTemp.
Temperatuur van CPU #0 en #2 komt niet hoger dan 80. Met boost was het soms wel 91C

[ Voor 10% gewijzigd door MugiSNK op 09-02-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Waarom zou je dat willen? Als ie te warm wordt werkt turbo boost sowieso niet. Maar de functie zou toch écht in het BIOS moeten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
Beatboxx schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:47:
Waarom zou je dat willen? Als ie te warm wordt werkt turbo boost sowieso niet. Maar de functie zou toch écht in het BIOS moeten zitten...
Ik heb toch uitgelegd waarom ik het wil uitzetten? Ik wil niet dat mijn processor onnodig overgeclocked word, en de kans loopt door te branden.

Edit: Als mijn laptop opstart staat er 'Press F2 to enter setup.' Ik druk erop en zie niks anders dan Boot devices, CPU informatie en hardeschijf wachtwoord instellingen.

[ Voor 17% gewijzigd door MugiSNK op 08-02-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:33
Hij brandt niet zomaar door, daar is hij tegen beveiligd.

Je probleem zit hem echter niet in de turbo boost, maar in 2 andere dingen:
- software die je processor belast terwijl je verder niks doet (misschien alles eens opnieuw installeren).
- stof waardoor de koeling niet efficiënt kan werken (vroeger had je dit probleem namelijk niet dus even schoonmaken kan geen kwaad).

Edit: ik ben niet bekend met acer laptops, misschien heb je die keus inderdaad niet in de bios.
Echter persoonlijk zou ik altijd de oorzaak aanpakken, en niet de symptomen bestrijden.

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 08-02-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zorg ervoor dat je de fan tegenhoud met iets en blaas de boel eens door met de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
mitsumark schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:51:
Hij brandt niet zomaar door, daar is hij tegen beveiligd.

Je probleem zit hem echter niet in de turbo boost, maar in 2 andere dingen:
- software die je processor belast terwijl je verder niks doen (misschien alles eens opnieuw installeren).
- stof waardoor de koeling niet efficiënt kan werken (vroeger had je dit probleem namelijk niet dus even schoonmaken kan geen kwaad).
Het tweede zou inderdaad misschien werken, sinds mijn laptop pas sinds een aantal weken/maanden gaat laggen onder balast. Hoe kan ik dit het beste doen?

Edit: Hoopt stof en viezigheid zich dan zo snel op? Ik heb de laptop nu ongeveer 4-5 maanden. Begon onder belast te laggen na de 3de maand.

Edit 2: De eerste paar maanden na aankoop kwam er koele lucht uit de opening als ik met niks bezig was, en nu warme/lauwe lucht.

[ Voor 16% gewijzigd door MugiSNK op 08-02-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij Acer gebeurt dit inderdaad vrij vlot. Imo het laptopmerk met de meest slechte bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
Ik heb Acer Support een mailtje gestuurd. Problemen uitgelegd en een grafiekje van mijn temps erbij gedaan. Nu maar afwachten wat er door hun word gezegd. Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga morgen zodra ik tijd heb in de garage de compressor opstarten en er lucht doorheen spuiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:33
Kijk wel uit dat je de koelfan niet (te hard) laat spinnen met je compressor, dat vinden ze niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
mitsumark schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:47:
Kijk wel uit dat je de koelfan niet (te hard) laat spinnen met je compressor, dat vinden ze niet leuk.
Nee dat had ik al begrepen met mijn oude PC, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draecko
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-03 21:33

Draecko

Ouwe

Ik had hetzelfde met mijn oude Acer (8920G). Zelfs zo erg dat op een gegeven moment de videokaart is doorgebrand (deelt heatsink met cpu). Het viel gelukkig wel onder de garantie dus hij is voor mij gewoon gerepareerd door Acer, echter heb ik zelf ook even gekeken waardoor het kwam.

Toen ik de bottom plate has losgeschroef viel het mij op dat er nie bijzonder veel stof te zien was, dus in de eerste plaats dacht ik dat het daar dus niet aan kon liggen, MAAR toen ik besloot ook maar even de fan los te schroeven kwam ik me daar een partij stof tegen waar een stofzuigerfilter nog van op kijkt. Tussen de fan en de heatsinks zat zo'n laag aaneengeklonterd vilt van bijna een centimeter dik, dus ik wist meteen waar het aan lag.

Ryzen 5950X | Aorus Ultra X570 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | 32GB 3600mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Maximum processor performance op 99% zetten.

Maar serieus. Dat moet je niet doen. Als hij zodanig heet wordt dat hij terug gaat klokken, dan is acer keihard in gebrekke. Ze zijn verplicht het op te lossen. Kunnen ze dat niet? Dan geld terug of een vergelijkend product. It's that simple.

Nu ja, simpel zal het niet zijn bij acer in de praktijk. Maar dat is waar je recht op hebt. Het product wat je hebt gekocht deugt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:05:
Maximum processor performance op 99% zetten.

Maar serieus. Dat moet je niet doen. Als hij zodanig heet wordt dat hij terug gaat klokken, dan is acer keihard in gebrekke. Ze zijn verplicht het op te lossen. Kunnen ze dat niet? Dan geld terug of een vergelijkend product. It's that simple.

Nu ja, simpel zal het niet zijn bij acer in de praktijk. Maar dat is waar je recht op hebt. Het product wat je hebt gekocht deugt gewoon niet.
Performance al op 99% gezet een aantal dagen geleden. Geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
Draecko schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:02:
Ik had hetzelfde met mijn oude Acer (8920G). Zelfs zo erg dat op een gegeven moment de videokaart is doorgebrand (deelt heatsink met cpu). Het viel gelukkig wel onder de garantie dus hij is voor mij gewoon gerepareerd door Acer, echter heb ik zelf ook even gekeken waardoor het kwam.

Toen ik de bottom plate has losgeschroef viel het mij op dat er nie bijzonder veel stof te zien was, dus in de eerste plaats dacht ik dat het daar dus niet aan kon liggen, MAAR toen ik besloot ook maar even de fan los te schroeven kwam ik me daar een partij stof tegen waar een stofzuigerfilter nog van op kijkt. Tussen de fan en de heatsinks zat zo'n laag aaneengeklonterd vilt van bijna een centimeter dik, dus ik wist meteen waar het aan lag.
Bedankt voor de reactie. Ik heb al meerdere mensen horen klagen over het snel overhitten van Acer producten, vooral de laptops. Ik zal dan ook goed kijken!

Edit: Hoopt stof echt op na 4-5 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draecko
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-03 21:33

Draecko

Ouwe

MugiSNK schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:07:
Bedankt voor de reactie. Ik heb al meerdere mensen horen klagen over het snel overhitten van Acer producten, vooral de laptops. Ik zal dan ook goed kijken!
Cool, ik ben benieuwd naar het resultaat. Als het niks oplevert weet je iig 100% zeker dat het niet door de airflow komt.

Edit: In mijn geval was dit ongeveer 18 maanden, maar er zat dus ook een flinke dikke klont. Het kan iig geen kwaad om je airflow even goed door te kijken en even een borsteltje/perslucht door de heatsinks heen te halen.

[ Voor 21% gewijzigd door Draecko op 09-02-2012 00:15 ]

Ryzen 5950X | Aorus Ultra X570 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | 32GB 3600mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MugiSNK schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:07:
[...]

Performance al op 99% gezet een aantal dagen geleden. Geen verschil.
En wat als je hem op -ballpark estaminate alert- 60% zet?

Enne, throttlestop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:15:
[...]

En wat als je hem op -ballpark estaminate alert- 60% zet?

Enne, throttlestop :)
Bedankt voor ThrottleStop, was dat helemaal vergeten :)
Ik zal ff kijken welk profiel het beste werkt, maar dat moet ik morgen. Ik post hier dan ook wel de resultaten.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

je cpu word niet oc'ed door turbo, OC'en is buiten specs draaien en daar is hier geen sprake van. Zoals al eerder geopteerd even zorgen voor schone stofvrije laptop, komt wel goed :)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet als de koeling gewoon ondermaats is voor de componenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dan zou t probleem toch vanaf t begin moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na 4 a 5 maanden hitteproblemen vind ik wel erg ondermaats :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zeker, maar lijikt mij dan toch wel stof ophoping? Natuurlijk is ACER per definitie een drama qua bouwkwaliteit (no offence TS), en na 5 maanden al throttlen kan gewoon niet, vermoed ook gewoon RMA..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hear, hear. Er was ooit iemand op het forum die het voor elkaar gekregen had een toshiba te kopen met relatief low-end hardware die op dag 1 al uitviel in games :D :X

Hij was na de wet kopen op afstand termijn, maar na wat getouwtrek heeft-ie afaik zijn geld teruggekregen. Vergis je niet in de troep die soms wordt verkocht, door alle merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
Net een potje Bad Company 2 gespeeld. Na 1 ronde begon het spel alweer te laggen, iets wat ik duidelijk de eerste 2-3 maanden na aankoop niet had. Ik ga straks de compressor opstarten, kijken of er stof in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
Zojuist lucht erdoorheen geblazen met de compressor. Idle temps zijn stukken beter, ThrottleStop geeft tussen 40-50C aan. Nog niet geprobeerd met games, dat zal ik zometeen testen.

Update: Ik heb 1 tot anderhalf uur BC2 kunnen spelen zonder hapering :D
Ik voel ook dat de lucht van de fan er sneller uitkomt dan eerst, dus ik denk dat ik het gefixed heb!

[ Voor 33% gewijzigd door MugiSNK op 09-02-2012 21:17 ]

Pagina: 1