Toon posts:

Subwoofer.. Help?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik net serieus een kwartier bezig ben geweest om m'n sub een verdieping naar boven te krijgen kom ik er nu pas mee wat ik er eigenlijk mee wil gaan doen..
Hij komt van mijn high end stereo set beneden af maar gezien dat die speakers ook tot 20hz gaan voegt hij niet meer genoeg diepte toe dat het zinvol is hem daar de laten staan.
Ik heb op dit moment boven mijn ps3 staan en mijn xinect set, maar denk dat ik genoemde laatste weer naar beneden haal.
Ik was eerst van plan een zepplin air aan te schaffen voor mijn ipod,ipad, sII en evt. Laptop maar kan het ook wel waarderen om hem op mijn plasma aan te sluiten( elukkig nog eentje met analoge geluidsuitang..) dat is btw een samsung.
Ik zou het liefst een complete set willen, dus nog dan wel niet een compact of 2weg systeem met hoge en middentoner.

Het betreft dus een martin logan depth, heb dus ook een compact versterker nodig. Iemand suggesties ? Of een vrijwilliger die denkt mijn huidige set naar boven te kunnen krijgen ;)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

Als ik het even samen vat:

Je hebt een leuke set beneden (check, gezien, dat klopt aardig ;) ). Nu wil je de sub van die set naar boven halen om daar een leuke set te beginnen voor de slaapkamer, omdat je beneden geen sub nodig hebt. De vraag aan ons is, wat je nodig hebt om boven een compleet setje te krijgen?

Nou, ik zou die sub echt beneden laten... We hebben het niet over een simpel subje, maar over een sub van ruim 3k aan euri. Die moet je niet weg willen stoppen op een slaapkamer met twee kleine speakers eraan en een simpel versterkertje (het zal wel werken btw). Waarom bouw je die set in de woonkamer niet wat verder uit naar een home cinema, dan komt die sub heel mooi tot zijn recht. Dus op zijn tijd de voorversterker vervangen voor een receiver en daar weer je twee nuforce eindtrappen aan hangen om toch een mooi stereobeeld te krijgen. Kan je ook rustig gaan kijken naar ene leuke center en rear....

Dan heb je een beest van een installatie!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry fear! Als je wil kan ik de beginpost wel wat duidelijker formuleren?

@ DjVe, ja klopt. Ik ben er ook van bewust dat het lang niet zo goed zal klinken als beneden maar het geluid wat ik nu moet aanhoren tijdens het gamen doet bijna pijn aan mijn oren.
Daarbij ben ik persoonlijk helemaal geen fan van een surround systeem, het is wel hardstikke gaaf voor tijdens films maar met muziek.. De sub stamt nog uit de tijd dat we de BE's hadden staan thuis.. die waren echt geweldig in het midden hoog en laag maar miste nét dat beetje extra voor wanneer je tijdens films die impact wou horen.
Dat heb ik met de huidige boxen niet meer, dan kan ik natuurlijk de sub op zijn laagst zetten maar dan krijg je imo een overkill aan bass. Vandaar dat het ding 'nutteloos'' aan het zijn was en vanuit daar dacht ik: Goh laat ik eens een waardig setje proberen te creeeren voor erbij.

Vrij simpel is het om 2 kleine boxjes aan te schaffen en een voor/eind combinatie er tussen te zetten. Maar zou er ook graag gebruik van maken om mijn ipod mee af te spelen, daar heb je dan weer een DA converter voor nodig.. en daar houd mijn kennis een beetje bij op..

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

Het is niet zo heel moeilijk hoor :) de subwoofer heeft twee soorten ingangen. De high in (de speaker aansluitingen) en een line in (de tulp ingangen). De line in gebruik je om de sub aan te sluiten op een versterker die een echte apparte uitgang heeft voor een sub. Hierdoor heb je wat meer mogelijkheden en tweaks tot je beschikking, zoals een luidspreker kalibratie, LFE signalen, mogelijkheden om ook zonder sub te spelen etc (natuurlijk afhankelijk van welke versterker/receiver). Als je versterker geen specifieke line out heeft voor een sub, dan kan je werken met de high in. Je gaat dan vanaf je luidsprekers uitgang van je versterker, naar de aansluitingen van de sub en vanaf de sub naar je speakers. Achterop de sub stel je dan in welke frequenties naar je speakers gaan en welke in de sub blijven. Je hebt minder mogelijkheden, maar het is ook eenvoudiger en in de zin van audio ook schoner (minder schakels en bewerkingen).

Als je wat bronnen aan wilt sluiten op je versterker, dan kan dat op verschillende manieren. Natuurlijk heb je altijd de stereo analoge aansluitingen in de vorm van tulp. Daarnaast heb je de digitale aansluitingen, maar die zitten meestal niet op versterkers, tenzij je een surround versterker pakt.

Als je het simpel wilt doen (stereo) haal je een leuke versterker, twee luidsprekers en een DAC. Je sluit je ps3/xbox met hdmi aan op de tv en met digitale geluudsaansluiting aan op de DAC. Vanaf de DAC ga je met normale tulp aansluitingen naar je versterker. Die gaat met speakerkabel naar je sub. En vanaf de sub naar je speakers.

Als je een DAC neemt met maat één digitale ingang, dan kan ke die DAC ook aansluiten op de digitale uitgang van de tv. De rest blijft hetzelfde.