Discussie downloaden moet legaal worden.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.005 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt123
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-12-2023
Hallo allemaal,

Voor Nederlands moeten wij op school een discussie houden. Wij hebben als stelling gekozen "downloaden legaal worden". Ik en nog een klasgenoot zijn tegen. Wij hebben al een paar argumenten, maar misschien kunnen jullie ons helpen met een paar goeie argumenten?

Argumenten die we tot nu toe hebben:
- Illegaal downloaden is een grove inbreuk op de auteursrechten.
Auteursrechten zijn een soort rechten voor mensen die muziek, kunst en informatie maken.
De maker is de enige die het recht heeft om te beslissen over drie dingen: openbaarmaken, verveelvoudigen en veranderen.

- Als downloaden legaal word, missen veel bedrijven kapitaal omdat er dan illegaal software of muziek word gedownload en er niet voor word betaald. Als het illegaal blijft, worden er meer producten gekochtstijgt de omzetbedrijven kunnen hierdoor meer investeren en de overheid krijgt meer inkomsten binnen via de belasting hierdoor hoeft de overheid minder te gaan bezuinigen. Dit allemaal laat de economie groeien, en de werkeloosheid zal gaan dalen.

- Als downloaden legaal word, dan word alles gekopieerd, bijvoorbeeld boeken, muziek. Hierdoor zullen er weinig nieuwe dingen komen. Als het downloaden illegaal blijft dan verschijnen er steeds nieuwe boeken, muziek, films, televisieseries.

- In de bijbel staat dat ‘gij zult niet stelen’, illegaal downloaden is virtuele diefstal en dit gaat tegen de bijbel in.
(ik twijfel of ik deze argument zal gaan gebruiken.)

Alvast bedankt,
tt123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Naja in de bijbel staat ook dat homo's ziek in hun hoofd zijn dus dat vindt ik geen argument.

Jij bent blijkbaar van mening dat mensen zoveel mogelijk moeten blijven betalen voor fysieke media zoals cd's enzo maar dat is niet erg efficiënt er zijn teveel tussenpersonen en als je een krasje op je cd hebt moet je weer een hele nieuwe betalen. Of als je hem kwijtraakt of wat dan ook, je mag dan ook geen back-ups meer maken of downloaden.

Naja voor de rest internetvrijheid enzovoort. Het is wel interessant dat je dit aan zoveel mogelijk mensen wilt vertellen op school lijkt me wel belangrijk maar ja er is zat te vinden in de comments sectie van het nieuws op de hoofdpagina. Zelfs youtube is volgepleurd met de sopa en pipa wetten enzovoort.

En ik zit er niet echt op te wachten dat we massaal geld doneren naar Amerika omdat hun allemaal leuke series en films maken enzo wat kopen hun van ons dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09
Illegaal downloaden bestaat niet. Downloaden (van muziek en films) is al legaal in Nederland.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistolebob op 08-02-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38342

Sowieso zou ik de term "illegaal downloaden" schrappen omdat dat een zeer discutabele term is en zover ik weet feitelijk onjuist.

Pistolebob was me voor :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 38342 op 08-02-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt123
Anoniem: 325202 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:56:
Naja in de bijbel staat ook dat homo's ziek in hun hoofd zijn dus dat vindt ik geen argument.

Jij bent blijkbaar van mening dat mensen zoveel mogelijk moeten blijven betalen voor fysieke media zoals cd's enzo maar dat is niet erg efficiënt er zijn teveel tussenpersonen en als je een krasje op je cd hebt moet je weer een hele nieuwe betalen. Of als je hem kwijtraakt of wat dan ook, je mag dan ook geen back-ups meer maken of downloaden.

Naja voor de rest internetvrijheid enzovoort. Het is wel interessant dat je dit aan zoveel mogelijk mensen wilt vertellen op school lijkt me wel belangrijk maar ja er is zat te vinden in de comments sectie van het nieuws op de hoofdpagina. Zelfs youtube is volgepleurd met de sopa en pipa wetten enzovoort.

En ik zit er niet echt op te wachten dat we massaal geld doneren naar Amerika omdat hun allemaal leuke series en films maken enzo wat kopen hun van ons dan?
Ik ben ook voor dat downloaden legaal moet blijven, ik dacht als ik tegen ben veel argumenten kon gaan vinden en hierdoor een goede discussie kon gaan voeren. Maar bedankt voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt123
Pistolebob schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:02:
Illegaal downloaden bestaat niet. Downloaden (van muziek en films) is al legaal in Nederland.
maar het downloaden van software, games is toch wel illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
tt123 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:06:
[...]

Het gratis downloaden van games en software waarvoor betaald moet worden, is inderdaad illegaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38342

Je zou het puur op de ethiek kunnen gooien en vragen of het eerlijk is om voor andermans werk niet te betalen.
Derhalve kan je je verdedigen tegen een argument dat het allemaal veel te duur is. Dit zou impliceren dat een goedkope prijs een verbod wel mogelijk zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 19:55

RobTweaks

Captain Hindsight

tt123 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:06:
[...]

Het downloaden is niet altijd illegaal. Op grond van artikel 45k mag de rechtmatige verkrijger een reservekopie maken van het programma. Om nog maar te zwijgen over freeware, shareware en promotiesoftware.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 19:41

Matszs

><>

tt123 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:51:
Als het illegaal blijft, worden er meer producten gekocht
En dit ben je zo zeker omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
robtaal schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:09:
[...]

Het downloaden is niet altijd illegaal. Op grond van artikel 45k mag de rechtmatige verkrijger een reservekopie maken van het programma.
Alleen als dat voor het rechtmatig gebruik van het programma noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt123
matsotten schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:14:
[...]

En dit ben je zo zeker omdat?
Nou als het legaal wordt dan gaan meer mensen het downloaden omdat het toch legaal is, en als het verboden word gaan minder mensen downloaden en gaan ze meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 19:55

RobTweaks

Captain Hindsight

Cocytus schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:18:
[...]

Alleen als dat voor het rechtmatig gebruik van het programma noodzakelijk is.
Klopt, ook het downloaden van software is dus niet per definitie illegaal. Dat is dan ook waar ik op doel.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
tt123 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 21:20:
[...]

Nou als het legaal wordt dan gaan meer mensen het downloaden omdat het toch legaal is, en als het verboden word gaan minder mensen downloaden en gaan ze meer kopen.
Dat is alleen jouw redenering..
Voorbeeld:
In Nederland hebben we een gedoogbeleid voor drugsgebruik, terwijl het in de meeste staten in de VS illegaal is.
--> relatief meer drugsgebruik en drugs gerelateerde doden in de VS dan in ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt123
Weten mensen nog een paar goede argumenten tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
Ik weet alleen argumenten voor, sorry.
- In de bijbel staat dat ‘gij zult niet stelen’, illegaal downloaden is virtuele diefstal en dit gaat tegen de bijbel in.
Afbeeldingslocatie: http://i.techrepublic.com.com/blogs/copy_piglet.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door Pistolebob op 08-02-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Naja inderdaad ik denk dat de meeste mensen die auteursrechtelijk materiaal downloaden dit doen omdat ze het anders nooit zouden kopen of huren of misschien staat het niet op uitzending gemist? Ik hoor ook zat van mensen dat ze eerst iets downloaden om te kijken of iets bijvoorbeeld wel soepel draait op hun pc en het dan pas kopen....

Ik wil niet perse wachten totdat family guy of south park op de tv is ik download het liever. Ik ga zeker niet een paar maanden wachten voor de nieuwste aflevering van top gear als hij nu al lang via torrent te downloaden is. Ik betaal toch wel voor de kabel dus die inkomsten hebben ze zoweerzo wel.

Nederland is een democratie meerendeel vindt dat het legaal moet blijven enzovoort

Naja hier nog wat meningen:

nieuws: Ziggo en Xs4all moeten The Pirate Bay blokkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:48

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hallo allemaal,

Voor Nederlands moeten wij op school een discussie houden. Wij hebben als stelling gekozen "downloaden legaal worden". Ik en nog een klasgenoot zijn tegen. Wij hebben al een paar argumenten, maar misschien kunnen jullie ons helpen met een paar goeie argumenten?

[sub]- Illegaal downloaden is een grove inbreuk op de auteursrechten.
Auteursrechten zijn een soort rechten voor mensen die muziek, kunst en informatie maken.
De maker is de enige die het recht heeft om te beslissen over drie dingen: openbaarmaken, verveelvoudigen en veranderen.
De vraag is waarom er auteursrechten zijn, ze zijn immers ooit bedacht. Het was de bedoeling om de productie van nieuwe werken te promoten door de auteurs extra rechten te geven. Als je kijkt naar sites als youtube of wikipedia is het ook niet echt meer nodig om mensen te stimuleren om nieuwe muziek/films/boeken te maken.
Ik ben overigens niet helemaal tegen auteursrechten, maar worden de tussenpersonen beschermd, niet de auteurs.
Dat kan je onder andere zien aan het feit dat de auteurs maar heel weinig krijgen (vaak minder dan 10%) en dat die auteursrechten gelden tot 70 jaar na de dood van de auteur. De auteur heeft er dan helemaal niks meer aan, z'n kinderen zijn waarschijnlijk ook al overleden en de kleinkinderen zijn ook al met pensioen. Alsof iemand zich daar door gestimuleerd voelt.
Als je ziet hoeveel er van Youtube wordt gegooid omdat er een paar seconde van een commercieel werk is gerecycled kun je je zelfs afvragen of het huidige systeem juist geen beperking is geworden voor nieuwe cultuur.
- Als downloaden legaal word, missen veel bedrijven kapitaal omdat er dan illegaal software of muziek word gedownload en er niet voor word betaald. Als het illegaal blijft, worden er meer producten gekochtstijgt de omzetbedrijven kunnen hierdoor meer investeren en de overheid krijgt meer inkomsten binnen via de belasting hierdoor hoeft de overheid minder te gaan bezuinigen. Dit allemaal laat de economie groeien, en de werkeloosheid zal gaan dalen.
Mensen verdienen maar 1 salaris. Als ze hun geld niet aan muziek/films/software/... uitgeven, dan geven ze het aan wat anders uit. De auteurs missen misschien iets maar de belastingdienst krijgt z'n geld toch wel.
- Als downloaden legaal word, dan word alles gekopieerd, bijvoorbeeld boeken, muziek. Hierdoor zullen er weinig nieuwe dingen komen. Als het downloaden illegaal blijft dan verschijnen er steeds nieuwe boeken, muziek, films, televisieseries.
Anderen hebben er al op gewezen dat downloaden niet illegaal is, al weten veel mensen dat niet. Alles en iedereen download, inclusief de Tweede Kamer en het Witte Huis. Tpch maakt de media-industrie ieder jaar weer megawinsten. Alles is als download te krijgen. Veel "erger" kan het toch niet meer worden?
(ik twijfel of ik deze argument zal gaan gebruiken.)[/sub]
Bijbelcitaten zijn gratis:

Wees goed voor anderen en deel uw bezit met hen, want dat zijn offers die God waardeert.

Zij moeten rijk zijn in goede werken en met een blij hart geven aan mensen die gebrek lijden; zij moeten altijd klaarstaan om alles wat God hun heeft gegeven met anderen te delen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 20:14

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hallo allemaal,

Huiswerk is iets wat je zelf moet doen, daar leer je veel meer van dan het je voor laten kauwen door anderen.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.