• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Korte inleiding, heb je weinig tijd, skip deze alinea.

Ik ben al tijdje tevreden eigenaar van een HD5850, jammer genoeg gebeurde het steeds vaker dat de fan vreemde geluiden ging maken alsof er een draad tussen zit, die er uiteraard niet zit, en wat googlen leverde op dat ik niet de eerste ben met dat probleem. Geen flauw idee of er nog garantie op zit, maar dan zit ik zonder kaart, dus ik ben maar gewoon gegaan voor een nieuwe koeler kopen, een Arctic Twin Turbo Pro, wat kan er fout gaan? Wat googlen leverde op dat aangeraden werd backplate van oorspronkelijke koeler te bewaren voor koeling VRAM en overige zut, en dat dus dan ook gedaan. Minus wat schroefjes die vaster zaten dan dat ik aardig vind ging mijn eerste keer een koeler vervangen best goed, en alles zat prima op zijn plaats (dacht ik). Oftewel ik vol vertrouwen GPU-Z downloaden en Furmark erbij, en klikken op de run knop.

Tot zover de inleiding, gezien hoe ik de spanning heb opgebouwd in dit verhaal begrijpen jullie vast dat het daar niet ging zoals gewenst, en dat gekoppeld met de titel kunnen de meeste vast bedenken hoe het verder gaat. Het ging prima de eerste 10 seconde, en toen kwamen de artifacts. Ik had nog nooit eerder Furmark gedraaid, dus kostte een paar seconde voor ik zag dat het niet normaal was, en toen het ding gekilled. GPU temperatuur 35 graden ofzo, prima.

Het minder prima gedeelte was de temp-2, wat volgens mij VRAM was. Die was ietsjes aan de hete kant. Waarbij ietsjes aan de hete kant neerkwam op +/- 185 graden...

Nu weet ik niet hoe nauwkeurig die temperatuur is, maar gezien dat benchmark er ook mee kapte was hij wel een beetje aan de hete kant. En dan de reden dat post hier is en niet in Cooling, de vraag is niet zozeer wat ik fout heb gedaan (al vraag ik me dat ook wel een beetje af), maar meer hoe groot de kans is dat hij ooit nog stabiel zal draaien. Hebben die RAM-chips voldoende thermische bescherming dat ze op tijd uitgeschakeld zijn, of wat ik logischer zou vinden met 185 graden, kan ik beter eens gaan uitzoeken wat een leuke nieuwe graka is.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Op zich is dat natuurlijk niet zo moeilijk om te testen. Haal bij je lokale computerboer een tubetje koelpasta (of twee) en demonteer je koeler helemaal. Maak de kaart en de koeler helemaal schoon (wasbenzine of alcohol werkt prima voor pasta) en plaats overal waar het hoort een dun laagje nieuwe koelpasta. Monteer dan nog eens rustig opnieuw de koeler en ga dan voordat je een extreme test als Furmark gaat draaien eerst eens na hoe warm het geheugen en de gpu worden als je nog in Windows komt.

Als je tot nu toe nog geen rare dingen hebt gezien (artifacts, beeldcorruptie) en de temperatuur van het geheugen en de gpu is goed dan kun je de boel rustig gaan opschroeven. Draai eerst eens een iets minder intensieve benchmark zoals 3DMark06 en let goed op dat je geen rare dingen in beeld hebt. Houd in de tussentijd ook de temperaturen in de gaten, met GPU-Z kun je bijvoorbeeld je VRM, geheugen en gpu laten monitoren.

Als de temperaturen nog steeds in orde zijn dan kun je nog eens een Furmark rondje draaien.

• Sissors
  • Niet online
Blijkbaar had ik online niet goed genoeg gezocht, want temp 2 van GPU-Z bij een HD5850 zijn mogelijk shader units, en in iedergeval op de GPU-die, dus het is dan niet VRAM maar GPU die gefrituurd is.

En voor degene die hier met googlen zouden komen, net even ding opengeschroeft, en het probleem was meteen duidelijk, helft van GPU-die had geen koelpasta erop zitten, daar raakte het koelblok hem dus totaal niet. Paar minuutjes kloten, en toen zag ik een kuiltje in één van de heatpipes: ergens op een plek die onmogelijk te zien was raakte de heatpipe de backplate, oftewel blijkbaar kan je niet de backplate hergebruiken bij een Club3D HD5850.
Het is/was een probleem van een mm ofzo, dus tijdens installatie dacht ik gewoon dat hij vast zat, maar hij klemde dus vooral zijn heatpipe vast.

Als antwoord op bovenstaande, op de desktop draait hij nog prima, nadat ik Furmark gekilled had dropte temperaturen direct naar normale niveaus (30-40 graden, klopt ook wel als inderdaad daar shaders en soortgelijken zitten).

Echter wat ik me dus vooral afvraag is of zelfs als ik straks tijd en moeite erin steek en hij blijkt te werken (lijkt mij trouwens alles of niets, Furmark kan wel zwaarder zijn dan regulier gebruik, maar als hij dat niet kan overleven dan zal hij zeker niet meer stabiel draaien ook bij regulier gebruik), of het dan niet alsnog een veroorzaker gaat worden van onverklaarbare crashes en soortgelijken. Want laten we wel wezen, als iets 185 graden is en enorme artifacts aan het veroorzaken is, dan is er intern iets compleet aan het misgaan en heb je op zijn minst zijn levensduur enorm verkort.

(Beetje offtopic, maar waarom als hij toch temperatuur monitored zit er geen hardware beveiliging in dat hij zich bij zulk soort temperaturen uitschakelt? Desnoods met override voor de overclockers).

• Sissors
  • Niet online
Ook weer vooral voor als iemand hier ooit nog met google op uitkomt en wil weten of een videokaart 185 graden kan overleven, het antwoord is misschien.

Backplate eraf gehaald, koeldingetjes van Arctic erop gezet (uiteraard nagenoeg niet te vinden waar die allemaal op moeten, uiteindelijk wel gelukt). Fan maximaal, tijdje draaien, inclusief furmark, en temperaturen waren acceptabel. Voltage regulator temps (denk ik dat die het waren), waren wat verhoogd, maar dat was te verwachten met die koeldingetjes.

Toen heeft computer tijdje aangestaan op desktop omdat ik wat anders moest doen, en alles prima, alleen fan op max maakte wel wat veel geluid, dus dan toch maar anders instellen, kast openmaken, en toen zag ik dat twee van die rot koelblokjes eraf waren gepleurd omdat ze voor geen meter plakken (en ja ik had netjes oppervlakte schoongemaakt). Uiteraard één van de twee waren verder geen reserve van, en maar nog wat vast proberen te plakken, maar lukte niet echt. Zo goed en kwaad als het kon weer vastgeplakt, ding weer in computer gedaan, en even later pleurde hij weer los en rond die tijd werd ook ineens mijn scherm zwart. Na een herstart deed hij het weer, maar met dat gebrek aan stabiliteit heb ik maar een nieuwe videokaart besteld.

Of het probleem nou nog gerelateerd was aan de 185 graden of omdat bij Arctic ze niks plakkends kunnen maken weet ik niet.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Je hebt ook adhesive koelpasta waarmee je dat soort koelertjes kunt bevestigen. Misschien nog de moeite waard om daar eens naar te kijken en de kaart een paar uurtjes te stresstesten. Als de kaart het overleeft heb je nog iets om voor een zacht prijsje door te verkopen.