Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 22:50

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Topicstarter
Ik heb de MSI Z68A GD65 met daarop de volgende drives:

OCZ Vertex 2 180GB
2x2TB Samsung
1x1TB Seagate
1x500GB Hitachi

De SATA controller staat ingesteld als RAID, zoals het hoort. Daarna heb ik windows 7(64-bit) op een van de 2TB schijven gezet. Vervolgens netjes alle meest recente drivers geïnstalleerd en windows 7 geupdate. Ten slotte versie 10.5.0.1027 van de Intel Smart Response Technology geïnstalleerd.

Kortom, gewoon deze stappen gevolgd: http://download.intel.com...technology_user_guide.pdf

Mijn bedoeling is om mijn SSD als cache te gebruiken voor de systeemschijf van 2TB. Het lukt mij wel om de SSD als cache-schijf in te stellen voor elk van de 3 andere harde schijven, het lukt alleen niet voor de systeemschijf! De schijf staat wel gewoon in het lijstje van te selecteren harde schijven, maar hij doet niks met mijn keuze. Er komt dan te staan: "accelerated device: none".

Wie o wie heeft hetzelfde meegemaakt of weet een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 10:09
Ik zou de SSD gewoon als systeem schijf gebruiken. Is veel sneller en zo te zien is de SSD ook echt wel groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

Topicstarter
Zo heb ik hem ook een hele tijd gebruikt en werkt prima...maar ik wil het gewoon :) En ik hou er niet van om er bij na te moeten denken wat ik waar neer zet. Gewoon lekker OS alle programma's en games op dezelfde schijf. En het hoort ook gewoon te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
Wil het wel als cache werken voor andere schijven? En check ook eens of je OROM hetzelfde is als de driver versie. Ik meen me ergens gelezen te hebben dat dat nodig is. Dit kun je zien (bij asus in elk geval) in de BIOS ... Oeps voor de bios in de intel raid utility.

Het werkt trouwens niet als de systeem of/en SSD disk niet op een Intel SATA poort staat.

Zover ik kan zien is de wijze van installeren goed.

[ Voor 30% gewijzigd door Mieske666 op 08-02-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Lees hier eens, deze persoon had hetzelfde euvel, maar hij heeft het uiteindelijk wel werkend gekregen op een identiek bord als de jouwe:
http://forum-en.msi.com/i...584.msg1152537#msg1152537

[ Voor 26% gewijzigd door DaLoona op 08-02-2012 22:43 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

Topicstarter
Als ik jullie posts zo lees zal ik eens goed moeten kijken op welke SATA-poorten ik de schijven heb aangesloten en van welke controller deze poorten afkomstig zijn. En Mieske, het wil inderdaad wel als cache werken voor alle andere schijven. Mijn systeemschijf is de enige die ik op dit moment niet kan versnellen.
Ook zal ik eens proberen te achterhalen of de OROM hetzelfde is. Ga ik gelijk even doen. Tot dusver bedankt voor het meedenken u beiden :)

Edit: Nou heb er maar even een foto van gemaakt. Option ROM en Intel SRT zijn dus niet exact dezelfde versie, maar dat schijnt toch zo te horen. Staat los van elkaar als ik dat goed heb begrepen. Maar hier zijn ook mooi de gebruikte SATA-poorten zichtbaar. De Samsung HD203WI is overigens de systeemschijf.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wGViBM7qQoLpAQBsyPpJsxW7/thumb.jpg

Edit2: Nu heb ik de 2 Samsung schijven van poort gewisseld en blijft het probleem zich op exact dezelfde manier voordoen. Het is weer ALLEEN de systeemschijf die niet versneld kan worden. Het lag dus niet aan de gebruikte SATA-poorten.

[ Voor 44% gewijzigd door pizzaislekker op 09-02-2012 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
Er staat in de OROM al een cache setup geconfigureerd. Zover ik weet hoort dit niet het geval te zijn en moet het puur en alleen in de IRST software in windows gemaakt worden. Zou daar wel eens aan kunnen liggen. Dus ik zou eens beginnen met alle disks op non raid te zetten. En ik zou ook de SSD op een SATA-3 poort zetten. Dus port 0 lijkt me wel een goed plekkie voor de SSD (mits dat SATA-3 is op de MSI)

[ Voor 33% gewijzigd door Mieske666 op 09-02-2012 21:29 ]

Pagina: 1