Fysiek formaat elektrolytische condensator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W3SII
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:11
Ik heb hier een interne voedingsbord van een samsung tv met twee opgeblazen condensatoren. Deze hebben een waarde van 10V 1000uF.

Ik zou deze vervangen door condensatoren die ik nog liggen heb met identiek dezelfde waarde, namelijk 10V 1000uF. Deze condensatoren vallen fysiek echter ongeveer de helft kleiner uit dan degene die origineel op het voedingsbord zitten.

Zijn er eventuele gevolgen bij dit verschil in fysieke grootte, ook al komen de cijferwaardes overeen? Misschien wat duurzaamheid en warmteafgifte betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee hoor, gewoon de vooruitschrijdende techniek

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W3SII
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:11
Ok duidelijk, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 17:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je kan nog even kijken naar de maximumtemperatuur of die overeenkomt (of hoger is). Dat ie kleiner is betekent vaak toch dat sommige specificaties iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

Als het om een schakelende voeding gaat is het ook niet geheel onbelangrijk dat de esr rating hetzelfde is, als deze te hoog is kan het zijn dat de voeding instabiel wordt of niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
En ook niet onbelangrijk, waarom zijn de condensatoren ontploft? Ze kunnen 10v hebben, dus ze zullen ongetwijveld een 5v lijn gebufferd hebben. Grote kans dat een paar ic's of voedingtorretjes in dezelde lijn nu ook foetsie zijn. Heb je een foto van de print met de condensatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
ik denk niet dat ze voor een 5v lijn zijn geweest. daar is 10v veel te duur voor. dan zie je veel eerder 6.3v.

er zijn veel verschillende formaten in die dingen, maar ik zou zeker even kijken naar de max temperatuur en als je kan ook vooral de ESR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 11:42

DaWaN

'r you wicked ??

Elco's gaan vaker 'zomaar' stuk. Dikwijls worden er nog wel eens batches gemaakt die stuk gaan omdat ze lekker en/of niet aan de specificaties voldoen. Een paar bolle / kapotte elco's vervangen is daarom een prima idee om iets te repareren :)

En ja de ESR waarde is belangrijk. De ESR staat min of meer voor de interne weerstand van een condensator. Wanneer de ESR te hoog is dan kan dit een probleem zijn voor de voeding doordat de spanning niet stabiel genoeg is of voor de condensatoren die het gedissipeerde vermogen niet kunnen dissiperen en daardoor stuk gaan.

Wiki artikel over dissipation factor / ESR:
Wikipedia: Dissipation factor

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 15:48
Laat me raden, een samsung syncmaster? Heb ook al zo'n kreng zien overlijden aan geplofte caps, Samsung heeft daar te veel op bezuinigd ooit. Nieuwe lichtingen hebben wel goede caps. Het is een bekend probleem. In principe moet het lukken als de tekst (behalve het merk dan) op de caps overeenkomt. Veel soldeerplezier!

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Pagina: 1