Isoleren met de verfkwast?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Topicstarter
Tijdens een zoektocht op het internet kwam ik de isolatieprodukten Insuladd en Korund tegen.
Insuladd komt van de Nasa en is o.a. gebruikt op de tegeltjes van de Spaceshuttles, Korund komt uit Rusland en zal wel met dezelfde reden ontwikkeld zijn.

Insuladd bestaat uit kleine keramische vacuüm bolletjes en is super isolerend als ik de advertenties mag geloven. Insuladd kan toegevoegd worden aan (muur)verf en Korund wordt geleverd als (muur)verf.
Volgens de specs zou een verflaag van 1mm Korund dezelfde isolerende werking hebben als 5cm steenwol.

Goedkoop is het niet, 1 litertje Korund zit op zo'n 20 euro en dat is dan goed voor 1m2, maar het biedt wel interessante mogelijkheden. In plaats van voorzetwanden, verlaagd plafond e.d. kun je nu met de verfroller eenvoudig en snel de boel 'witten' en na-isoleren.

Voor meer info kijk eens op:
insuladd
Korund

Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met deze produkten ?

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44
Na wat Googlen over dit onderwerp was mijn conclusie dat het verkooppraat is.
Heb geen harde bewijzen gelezen en vanuit ervaringen hoor ik alleen dat "de muur wel warm aanvoelt" maar that's it...

Gevoel zegt: bullshit. Hard bewijs voor die stelling heb ik niet :P

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zonder het gelezen te hebben durf ik wel te stellen dat het per definitie niet kan werken.

Valt een beetje in dezelfde categorie als degenen die enorme isolatiewaarden claimen met reflectieve folies.

En de "Nasa-verhalen": kan best dat het daar prima werkt. Net zoals radiatorfolie zin heeft op een radiator, maar weinig zin heeft om als enige isolatie op je muur of plafond te bevestigen (tenzij je er een totaaloplossing van maakt zoals Tonzon doet door (veel) lucht in de sluiten). Het volledige verhaal moet kloppen.

Uiteindelijk is alle effectieve isolatie gebaseerd op het stilzetten van lucht. In aanvulling daarop kan reflectieve folie een meerwaarde bieden. Elk product wat wat anders beweert heeft wat te bewijzen.

Ah, het blijkt ook uit hun eigen verkooppraat:
Afbeeldingslocatie: https://www.insuladd.com/media/insuladd/graph5.gif
Puur een reflectief iets dus. Werkt redelijk voor straling-, maar zeer matig voor convectiewarmte en laat nou net dat laatste dominant zijn in woningen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 09-02-2012 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
ik heb eigenlijk niet eens gekeken op die websites.

geen enkele laag van een paar minimeter kan beter isoleren als 5cm glaswol.

der is wel 1 maartje.
zoon laagje op de muur zorg er wel voor dat de warmte van de ruimte niet meteen de muur in gaat.
het bespaart niet veel in stook kosten(bijna niks) maar de ruimte is wel sneller op temperatuur.
daar na gaat het dwars door de isolatie heen.
in de opwarm tijd scheld het wel iets.

eigenlijk is dit gewoon een heel oude isolatie methode in een nieuw jasje.
denk aan lambrisering en wand tapijten.

je kunt ook een isolerend behang op de muur doen.
dat is wel wat goedkoper.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:56:
geen enkele laag van een paar millimeter kan beter isoleren dan 5cm glaswol.
Theoretisch zou een dunne laag omsloten vacuüm natuurlijk wel beter kunnen isoleren dan 5cm glaswol.
De websites van deze verftoevoegingen zijn echter steevast vaag in hun claims (een beetje te hoog TellSell gehalte zeg maar) en ze durven de warmteweerstand van hun product nooit op te geven (zogenaamd omdat hun product "anders" werkt...)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Ondertussen zijn we 10jaar verder en wordt het veel gebruikt .
Thermalmix en Insuladd (de echte)

Op de diverse grote verkoopsites zoals Amazon en EBay etc… staan voor 95% alleen maar goede gebruikers reviews. Men merkt een redelijk groot verschil.
Dat NASA zo een soort verf nodig had vind ik wel begrijpelijk.

Ik overweeg het te testen op de zeer koude binnenmuren.
Eerst alleen de ene helft om te kunnen vergelijken.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
een buitengevel die geïmpregneerd is en enkel vocht naar buiten laat zal natuurlijk beter zijn dan zonder.
En zoiet kan iedereen makkelijk zelf. Hoeveel het scheelt poe das een andere vraag, lastig

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Je houdt jezelf een soort van voor de gek, net als met een infrarood paneel.
Door het reflecteren van de "warmte" voelt het warmer aan waardoor je waarschijnlijk geneigd bent de thermostaat te verlagen.
Daarom ook 25% minder stookkosten volgens het product, niet omdat ze zo'n hoge R-waarde hebben.
Prima als het werkt.

• Ruud888
Amtelode schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:42:
Je houdt jezelf een soort van voor de gek, net als met een infrarood paneel.
Door het reflecteren van de "warmte" voelt het warmer aan waardoor je waarschijnlijk geneigd bent de thermostaat te verlagen.
Daarom ook 25% minder stookkosten volgens het product, niet omdat ze zo'n hoge R-waarde hebben.
Prima als het werkt.
Reflecteren moet juist. Zo hou je de warmte beter binnen!
NASA zal toch niet gek zijn!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_YoY3W-52J9Shu1qgWz2TxdJAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sSIH1wOHTMY1SK6zRpeqJlHU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w332wypG6GglRi9ipqYuCaJxFpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9KIY78E7C0Vng4XAe41tmtl.jpg?f=fotoalbum_large

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Hier wat onderzoeken.
16% verbetering.

Another study conducted in 2014 indicated that paint containing ceramic microspheres increased the insulation of a building and that this could help in cutting down energy costs for heating/cooling. This experiment was done using three iron boxes whose interiors were coated with paint containing ceramic microspheres, regular paint and highly reflective paint. The thermal resistance values (R) were calculated to be 0.0100 (K·m2/W), 0.008 (K·m2/W) and 0.0016 (K·m2/W) respectively. Therefore, the box coated with thermal paint had the highest R-value, the box coated with regular paint had the second highest and the box coated with reflective paint had the lowest R-value. The thermal paint had 12.4 times more insulation than regular paint. It was also found that there is 16% less heat loss with thermal paint compared to regular paint.

https://thermtest.com/does-insulative-paint-work

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:40
Tien centimeter glaswol heeft een R-waarde van ongeveer 3. Dat is 300 keer zoveel als deze verfadditieven. Je kan beter je geld uitgeven aan een millimeter meer glaswol dan dit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:25

inhico

pw

Ruud888 schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:21:
Hier wat onderzoeken.
16% verbetering.

Another study conducted in 2014 indicated that paint containing ceramic microspheres increased the insulation of a building and that this could help in cutting down energy costs for heating/cooling. This experiment was done using three iron boxes whose interiors were coated with paint containing ceramic microspheres, regular paint and highly reflective paint. The thermal resistance values (R) were calculated to be 0.0100 (K·m2/W), 0.008 (K·m2/W) and 0.0016 (K·m2/W) respectively. Therefore, the box coated with thermal paint had the highest R-value, the box coated with regular paint had the second highest and the box coated with reflective paint had the lowest R-value. The thermal paint had 12.4 times more insulation than regular paint. It was also found that there is 16% less heat loss with thermal paint compared to regular paint.

https://thermtest.com/does-insulative-paint-work
12,4 keer meer isolatie dan gewone verf... 12,4 keer (bijna) 0 is nog steeds (bijna) 0

en 16% van (bijna) 0 is ook (bijna) 0.

Je zult niet snel de kosten terugverdienen

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:09
Nog beter: isolatie platen met aluminium folie.
zoals bekend is reflecteert aluminium uitstekend de thermische warmtestraling (en de platen zelf de warmteconvectie).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ruud888 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:11:
Dat NASA zo een soort verf nodig had vind ik wel begrijpelijk.
Waarom? Warmte kwijtraken in de ruimte is juist erg lastig. Alle apparatuur en mensen in het ISS genereren warmte, maar die warmte kan nergens heen omdat het buiten een (vrijwel) vacuum is. Er is een apart systeem om de interne warmte als IR uit te stralen (soort omgekeerde zonnecollectoren).

Waar je jezelf wel goed wil isoleren is bij terugkeer in de dampkring. Maar dat gaat met zo veel thermisch geweld gepaard dat een likje verf daarbij niet gaat helpen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 17:13

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Dat onderzoek ook....
First of all: Het spul werkt geen 12,4x beter, maar 1,25x. (R-waarde 0,008 vs 0,01)
Dus kun je véééél beter een tweede laagje gewone verf aanbrengen. Dan heb je 2x zoveel isolatie!
En nog niks...

Ook apart: 'gewone verf' isoleert wel 5x beter dan reflectieve? (0,008 vs 0,0016)

Ondertussen zijn we 10jaar verder en wordt er nog steeds besodemieterd.
Ik zou dit spul iig niet in mijn huis willen hebben, het stinkt enorm!!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maestro schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:44:
Ondertussen zijn we 10jaar verder en wordt er nog steeds besodemieterd.
Ach, sommige mensen zijn gewoon van nature optimistisch.
En als ze het idee hebben dat het werkt, is het toch ook wat waard ;)

Een beetje net zoals zo'n magneet op je waterleiding tiewrappen als waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
Skamba schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:01:
Tien centimeter glaswol heeft een R-waarde van ongeveer 3. Dat is 300 keer zoveel als deze verfadditieven. Je kan beter je geld uitgeven aan een millimeter meer glaswol dan dit.
Een voorzetwand kun en mag je niet altijd zomaar plaatsen.
Denk daarbij aan (bepaalde) monumenten of hele kleine ruimtes.
Ook is een voorzetwand een stuk duurder, intensiever en lastiger te realiseren, zeker als er een raam of deur in de muur zit.

Deze additieven zouden er ook voor moeten zorgen dat er minder vocht op de muur slaat waardoor het ook gezonder wordt indien je schimmel niet meer op de muur groeit.

Als je hierdoor je thermostaat een graad of twee lager zet bespaar je energie en anders creeër je meer comfort.

Ik ben stiekem wel benieuwd naar de ervaring, zelf zou ik het nooit gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Een R waarde van 0.01, je haar laten groeien doet denk ik meer om je warm te houden.

@Amtelode je kan hiermee prima je thermostaat 2 graden lager zetten, het wordt dan wel ook gewoon 2 graden kouder, en deze besparing tov het niet hebben zal niet meer dan een paar cent zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
mark-k schreef op maandag 12 september 2022 @ 00:40:
Een R waarde van 0.01, je haar laten groeien doet denk ik meer om je warm te houden.

@Amtelode je kan hiermee prima je thermostaat 2 graden lager zetten, het wordt dan wel ook gewoon 2 graden kouder, en deze besparing tov het niet hebben zal niet meer dan een paar cent zijn gok ik.
De gevoelstemperatuur zal volgens hun echter gelijk blijven door de reflectieve waarde. Net zoals een alluminium deken maar dan mooier. Het heeft ook iets minder alu hoedje uitstraling, stel je voor dat alles bekleed is met alluminium folie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Amtelode schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:51:
[...]

De gevoelstemperatuur zal volgens hun echter gelijk blijven door de reflectieve waarde. Net zoals een alluminium deken maar dan mooier. Het heeft ook iets minder alu hoedje uitstraling, stel je voor dat alles bekleed is met alluminium folie. :P
Tja, wat zij zeggen interesseert me niet zo veel, de "gevoelstemperatuur" heeft vooral te maken met wind en luchtvochtigheid, ik hop toch dat je daar niet significant veel last van hebt binnen in je huis. Een aluminium deken werkt door je eigen warmte te behouden, dus binnenin de deken is het warmer dan zonder. Een simpelere vorm daarvan noemen we een trui. Dat laatste gaat ook zeker meer doen dan dit spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
mark-k schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:44:
[...]

Tja, wat zij zeggen interesseert me niet zo veel, de "gevoelstemperatuur" heeft vooral te maken met wind en luchtvochtigheid, ik hop toch dat je daar niet significant veel last van hebt binnen in je huis. Een aluminium deken werkt door je eigen warmte te behouden, dus binnenin de deken is het warmer dan zonder. Een simpelere vorm daarvan noemen we een trui. Dat laatste gaat ook zeker meer doen dan dit spul.
De gevoelstemperatuur is een gewaarwording en de berekening is gebaseerd op luchttemperatuur en windsnelheid.
Vooral de gewaarwording die samenhangt met een reflecterende waarde is bij dit product de doorslaggevende factor, wat lastig is te baseren aangezien dit voor ieder persoon anders kan zijn.

Een alluminium deken werkt ook prima zonder hem om je heen te wikkelen zoals jij zegt, bijvoorbeeld door hem achter je te hangen tegen een koude muur (denk dan bijv. aan survival hutten waar het kampvuur reflecteert via zo'n deken op je rug).
Daarom hebben veel PIR platen ook 2 lagen alluminium, tevens om vocht tegen te gaan.

Door een deken om je heen te wikkelen heb je echter meerdere factoren waardoor je warmer bent/voelt.
O.a. de reflecterende waarde maar ook een vermindering van tocht.

Daarom ben ik ook benieuwd naar een praktijkvoorbeeld van bijv. @Ruud888

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ik ga het testen in de Toiletruimte, Daar zit een koude dubbelsteens buitenmuur.
Daardoor is het altijd ijskoud op de plee haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ruud888 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:11:

Op de diverse grote verkoopsites zoals Amazon en EBay etc… staan voor 95% alleen maar goede gebruikers reviews.
En 96% van de reviews op Amazon, Ebay etc zijn fake en de rest is confirmation bias.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Maasluip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:04:
[...]

En 96% van de reviews op Amazon, Ebay etc zijn fake en de rest is confirmation bias.
Ik ga de muren voor de helft, 2x in de verf zetten om te testen.
Vroeger waren nano wasmiddelen en waxen ook onzin, maar ze blijken wel gewerkten.

Op een warmtepomp zat vroeger ook een taboe. Warme lucht van 30+ graden uit een buitenlucht van 10graden halen?! En zuinig?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_S
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-09-2023
Ruud888 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:08:
[...]

Ik ga de muren voor de helft, 2x in de verf zetten om te testen.
Vroeger waren nano wasmiddelen en waxen ook onzin, maar ze blijken wel gewerkten.

Op een warmtepomp zat vroeger ook een taboe. Warme lucht van 30+ graden uit een buitenlucht van 10graden halen?! En zuinig?!
Beste Ruud 888

Ik vroeg me af of je de test met de isolatie verf nog hebt uitgevoerd? Zelf zit ik ook te twijfelen hier iets mee te proberen dus hoor graag wat de resultaten zijn.
Pagina: 1