Zalman CNPS9900A problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een hele goede middag,

Sinds kort is mijn Zalman CNPS9900 A Cooler op 'hol geslagen'.

Hij is constant VOL aan het beuken en maakt nog lawaai ook.
De koeler zit in het volgende systeem, MSI P55-GD65, i5 750, XFX 5870, 8g ddr3 Kingston HyperX.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om te kijken waarom hij zo hard blaast, en hoe dat evt kan worden verminderd?. De PC is bijna stof vrij.

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat kan meerdere oorzaken hebben namelijk of je koeler zit niet meer goed vast en je cpu word te warm daardoor, of er is iets in je bios veranderd en het toerental van je koeler op performance of zoiets staat en daardoor op volle snelheid draait.

Het eerste wat je dus kan doen is eens in je bios kijken of daar ergens fan instellingen staan en vooral dan zoeken naar cpu fan, waarvan ik bij MSI even niet weet of daar aparte instellingen voor zijn zoals bij Asus met Q-Fan.

Ander iets wat je kan doen is je koeler remounten oftewel even eraf halen en zowel koeler als cpu goed schoonmaken met alcohol, en vervolgens rijstkorreltje koelpasta op je cpu doen en de koeler weer opnieuw erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roel,

Allereerst bedankt voor je reactie. Het bleek inderdaad een BIOS gerelateerd probleem te zijn. De CPU koeler stond vast op 100% activiteit, en de CPU temperatuur zat op 16 graden idle! Ik heb hem nu weer goed gezet.

Thanks.