Toon posts:

problemen met gpu overclocken via msi afterburner en gputool

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst mijn graka (XFX HD 6870) een beetje zitten overclocken door gebruik te maken van msi afterburner om de clocksnelheden en voltage te verhogen en gputool om de stabiliteit te testen.
Alles werkte prima totdat ik beetje bij beetje de voltage begon te verhogen. Ik deed dit in stapjes van 5 om voorzichtig te zijn en toen ik bij 1230 zat begon alles te flippen toen ik de stabiliteit probeerde te testen.
De monitor ging zwart, er verschenen af en toe witte gebroken strepen of mijn desktop met ontbrekende objecten. Soms komt hij er uiteindelijk wel door en doet hij alles daarna normaal, soms blijft hij dit ook gewoon herhalen en moet ik de pc resetten. Als ik daarna alle instellingen weer normaal zet is er weer geen enkel probleem.
Heeft iemand hier dit ook al voorgehad? Is dit normaal of juist een heel slecht teken? En is er iets aan te doen?

Volgens mij heb ik niets verkeerds gedaan. Normaal kan je gemakkelijk tot 1300 gaan zonder in de gevaren zone te komen.

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:22

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Je moet niet vergeten dat dit veel warmte met zich meebrengt. Daarnaast hoeft niet elke kaart 1.3v aan te kunnen. Sommige stoppen bij 1.2v. Alles daarna geeft alleen maar een negatief effect. Ik sluit niet uit dat het bij jou kaart ook zo is.

Uplay: Red--Death

Verwijderd

Topicstarter
De kaart blijft onder load rond de 70 graden. Het zou me verbazen moest dit door de warmte komen. Het is mss wel mogelijk dat de vram ofzo te warm wordt.
Moest het effectief zo zijn dat de kaart niet meer aan kan zou ik het wel jammer vinden.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Shit happens, geen enkele kaart is hetzelfde. En temperatuur speelt altijd een rol, of dit nu het verschil is tussen 60 en 70 graden, 30 en 40 graden, of -183 tegen -162 graden. Wat je gezien hebt is een lading artifacts, een telltale sign dat je kaart de ingestelde voltages of de kloksnelheden niet meer aankan. Wat voor kloksnelheid zat je eigenlijk op?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
O, wellicht ten overvloede; Als je de kaart zelf hebt gesloopt door verkeerde te overklokken (voltage verhogen zonder goede koeling), dan is het niet netjes om garantie te gaan claimen. ;-)

Verwijderd

Topicstarter
De kloksnelheiden waren denk ik niet de oorzaak hiervan. Voordat ik de voltage verhoogd heb ben ik steeds terug gegaan naar mijn laatste stabiele overclock.
Daarna heb ik ook eens de voltage verhoogd met de stock clock snelheden. Zelfde probleem. Het rare is dat, nadat ik over de 1.240 ben gegaan, hij ook moeilijk doet voor bijvoorbeeld 1.200. Na een tijdje is dit dan ook weer normaal. Echt vreemd.
Ik werk overigens met de stock koeling, maar met een eigen profiel voor de fan zodat deze harder draait dan de default 33% als de temperatuur omhoog gaat. De stock koeler koelt mss de vram ed niet zo goed. Ik ben alleszins aan het sparen voor een degelijke watercooling setup dus kan ik meteen ook zeggen of het probleem zich daarbij ook voordoet.
Mijn stabiele overclock is 970 op core en 1250 op memory en dit op stock voltage.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

coretemp kan prima zijn, maar wat dacht je van de vrm's?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik inderdaad al aan gedacht zoals aangegeven in mijn post.
Voorlopig zal ik me erbij neer leggen en wachten tot ik met betere koeling kan testen.
Ik wou gewoon even zeker zijn dat er niets mis was met mijn hardware ofzo.
Bedankt voor de input allemaal.
Pagina: 1