Toon posts:

kan iemand mij wat over level 1 cache vertellen

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views

Onderwerpen

• Bockwegn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-02 11:18
Ik ben bezig met een school opdracht daar in word gevraagd wat het verschil is tussen level 1 cache Data en instructie kan iemand me hier bij helpen ik kom er niet meer uit.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wikipedia: CPU cache
Hier heb je vast wat aan.

• Bockwegn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-02 11:18
Dankje maar hier staat niet echt duidelijk beschreeven wat het verschil is tussen data case en instructie case

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat Terw_Dan zegt, met als extra suggestie: leer wat over cache-miss, en dit artikel/stukje: http://software.intel.com...formance-counter-monitor/

Intel heeft een hele lading aan documentatie over hun CPU's. Dit linkje hierboven bevat een handig tooltje wat je kunt compileren met de WDK + Visual Studio, en dan in combinatie met een service kun je een hoop data uitlezen over wát je PC werkelijk doet wat cache betreft.

Ik gebruik het zelf bij het debuggen van HPC-dingetjes die toch wel knap optimaal moeten zijn. Als je je zelfgebakken drivertje niet wilt signen, dan kun je uiteraard je Windows in test-mode zetten, en Linux heeft in de kernel deze counters al uitleesbaar ingebakken.

Ik raad je ook aan om per CPU de handleiding eens te gaan lezen, vooral de nieuwe AMD Bulldozers zijn nogal onconventioneel wat betreft cache indelingen.

Ik weet overigens niet hoe complex je je antwoord wilt hebben :D, maar het toverwoord is en blijft toch wel: cache miss.

Edit:

Overigens: het verschil tussen data- en instructiecache: nouja... de naam zegt het al. Een instructie (zeg maar: een operand) VS de data om de instructie mee te werken. Het feit dat er onderscheid in zit is echter NIET iets wat je als vanzelfsprekend moet beschouwen, zat CPU's die daar niet mee werken. Lees wat over registers, en staar je niet blind op "rol-specifieke cache", dat hebben namelijk niet alle CPU's. Sterker nog: L2 hebben ze niet eens allemaal. Laat staan L3.

De 80386, waar alle CPU's op gebaseerd zijn, had geen on-die cache zelfs! Dat zat op het mainboard. Je moet het dan ook echt helicopter-view gaan bekijken en daar kom ik weer op de cache-miss:

Hoe "verder weg", hoe trager. L1 is het meest dicht bij, daarna L2, L3, L4 (soms), RAM, Harddisk Cache, Harddisk, Tape-backup, originele handgeschreven archief, etc...

Staat iets niet dicht bij? Dan heb je een cache-miss, en dan zoeken we verder. L2? Daar niet? Cache miss, verder, etc... etc...

Bottomline: cache is niet nodig.

[Voor 34% gewijzigd door Umbrah op 08-02-2012 13:02]

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-08 15:10
Simpel gezegt is het volgens mij gewoon dat stel je wilt data A en data B bij elkaar optellen de volgende stap. Dan zet je A en B in data cash en je zet de instructie optellen in de instructie cash.

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bockwegn schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:55:
Dankje maar hier staat niet echt duidelijk beschreeven wat het verschil is tussen data case en instructie case
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij staat dat daar heel duidelijk en uitgebreid beschreven.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. En zoals altijd op Wikipedia staan er links in naar bronbestanden waar het nog een stuk dieper wordt uitgelegd...

Sowieso, huiswerkvragen zijn op GoT niet verboden, we verwachten alleen dat je minimaal evenveel moeite toont als je zou doen voor een reguliere vraag hier. Een slecht verzorgde, niet onderbouwde topicstart van een enkele zin voldoet daar niet bepaald aan. Een goede topicstart laat zien wat je exacte vraag is, waar en hoe je zelf allemaal gezocht hebt (links!) en wat dan exact onduidelijk is. Dat doe je hier niet in de topicstart en ook als anderen suggesties geven schiet je ze af zonder duidelijk te maken wat dan exact het probleem is.

Zo heeft het erg weinig zin allemaal (ook voor jou!). Dicht ivm geen inzet.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee