Knal bij schakelen naar Dolby Digital

Pagina: 1
Acties:

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Topicstarter
Ik heb, sinds ik gebruik maak van een digitale televisie abo, last van een terugkerend verschijnsel: op het moment dat ik van een reguliere zender naar een HD zender toe zap, dan is een harde knal te horen. HD zenders gooien, wat ik zo kan zien, hun audio over via Dolby Digital, reguliere zenders niet, daarvoor gebruikt mijn set Dolby ProLogic II.

Ik heb gisteren even zitten spelen, en de situatie is als volgt:

Van -> NaarEffect
DD -> DDWerkt gewoon
DD -> PLIIWerkt gewoon
PLII -> DDKnal
PLII -> PLIIWerkt gewoon

Verder komt het vaak voor dat na de knal/pop/whatever er geen geluid meer is. Ik moet het input signaal op mijn receiver dan weer opnieuw instellen.

Even een grafische weergave van mijn opstelling.

mediaopstelling

De optisch -> coax converter zit er tussen omdat mijn receiver (de Philips LX3900SA) alleen coax in heeft, en mijn TV alleen optisch uit.

Ik heb rond gezocht en mijn probleem lijkt erg op dit probleem. Een plausibele verklaring voor het probleem wordt daar door iemand als volgt gegeven:
note: When an audio receiver is decoding PCM (streaming uncompressed audio) and then the audio source changes midstream to a compressed audio format (such as AC3 Dolby Digital), the audio receiver initially tries to continue to decode the new AC3 stream as PCM, not recognizing that it changed, hence the cracking sound. Then a split second later, the audio receiver recognizes the stream as AC3 and changes the decoding program, but a hair too late. The stream of data comes into the audio receiver in small packets, and the first few bytes of the packet tell the audio receiver what type of stream it is (PCM vs. AC3). If the video receiver changes the stream to AC3 mid packet, the audio receiver didn't get the first few bytes of the packet to let it know that it's now AC3.

Since the beginning of my cracking/popping sound problems, I've always gotten around it by muting the audio receiver just before changing to a Dolby Digital channel, and as soon as the "auto detect" message starts to flash on the audio receiver, I can un-mute it.
Nu is de workaround die hij aankaart niet eentje die ik echt werkbaar vind. Ik heb dus het idee dat het een probleem is dat veroorzaakt wordt door m'n receiver. Dat het probleem bij de TV zou liggen (om toch maar alles uit te willen sluiten) heb ik de S/PDIF direct aangesloten op de Optische uitgang van mijn HD receiver (Amino A140), maar dat zorgt er voor dat iedere kanaalwissel wordt beloond met een harde klap. Het probleem kan ook niet door de HD receiver veroorzaakt worden (niet uitsluitend in ieder geval), aangezien ik dit probleem al wel eerder heb gehad met mijn mediaplayer (WD HD TV Live), maar dit was dusdanig sporadisch dat het geen grote ergernis opleverde. Bij het regulier zappen iedere keer van de bank af schrikken door een harde knal gaat echter al snel ergeren :P

Ik ben nu geneigd om een nieuwe audioset te kopen, waar ik mijn TV direct via de optische aansluiting op kan aansluiten, ipv dat er eerst een converter tussen moet. Denken jullie dat dit het probleem zou op kunnen lossen, of ben ik in dat geval geld aan het weggooien?

[ Voor 5% gewijzigd door the_shadow op 08-02-2012 12:30 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

mphilipp

Romanes eunt domus

Kan ook de TV zijn die een vage schakeling maakt.
Ik heb zelf mijn spullen rechtstreeks op de receiver aangesloten. Geen plop of wat dan ook. Zou ook zomaar kunnen dat bepaalde versterkers die overgang herkennen en automatisch muten.

Misschien een goed moment om over te schakelen naar een receiver met volledig HDMI, zodat je alles in de receiver prikt en 1 kabel naar de TV laat gaan.

btw: los het snel op, zo'n plop is volgens mij niet zo best voor de speakers.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 08-02-2012 12:32 ]

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
mphilipp schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:31:
Kan ook de TV zijn die een vage schakeling maakt.
Ik heb zelf mijn spullen rechtstreeks op de receiver aangesloten. Geen plop of wat dan ook. Zou ook zomaar kunnen dat bepaalde versterkers die overgang herkennen en automatisch muten.

Misschien een goed moment om over te schakelen naar een receiver met volledig HDMI, zodat je alles in de receiver prikt en 1 kabel naar de TV laat gaan.

btw: los het snel op, zo'n plop is volgens mij niet zo best voor de speakers.
Ik heb dus ook geprobeerd om de TV uit te sluiten door de receiver direct aan te sluiten op de HD receiver:
the_shadow schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:27:[...]

Dat het probleem bij de TV zou liggen (om toch maar alles uit te willen sluiten) heb ik de S/PDIF direct aangesloten op de Optische uitgang van mijn HD receiver (Amino A140), maar dat zorgt er voor dat iedere kanaalwissel wordt beloond met een harde klap. Het probleem kan ook niet door de HD receiver veroorzaakt worden (niet uitsluitend in ieder geval), aangezien ik dit probleem al wel eerder heb gehad met mijn mediaplayer (WD HD TV Live), maar dit was dusdanig sporadisch dat het geen grote ergernis opleverde. Bij het regulier zappen iedere keer van de bank af schrikken door een harde knal gaat echter al snel ergeren :P

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

mphilipp

Romanes eunt domus

the_shadow schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 12:56:
[...]
Ik heb dus ook geprobeerd om de TV uit te sluiten door de receiver direct aan te sluiten op de HD receiver:
Oh, wacht dat heb ik verkeerd gelezen. Dan zou het dus nog aan de HD receiver kunnen liggen die niet lekker switched tussen beide. Die moet denk ik omschakelen naar pass-through omdat ie zelf geen DD decoder heeft. Zijn daar instellingen voor te vinden in die HD Receiver? Misschien zit daar iets niet goed.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
mphilipp schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 13:02:
[...]

Oh, wacht dat heb ik verkeerd gelezen. Dan zou het dus nog aan de HD receiver kunnen liggen die niet lekker switched tussen beide. Die moet denk ik omschakelen naar pass-through omdat ie zelf geen DD decoder heeft. Zijn daar instellingen voor te vinden in die HD Receiver? Misschien zit daar iets niet goed.
De HD receiver kan geluid outputten in de vorm van DD Plus, DD, en stereo. Stereo geeft me uberhaupt geen geluid (wat enigzins apart is), DD Plus en DD geven me in dit geval dus beiden problemen.

Edit:

Nog een keer geprobeerd: Als ik de HD receiver instel op Altijd Stereo, dan schakelt mijn set over op PL2. Problem solved, dus kennelijk. Gisteren lukte het me niet er geluid uit te krijgen met die instellingen, nu is het opeens geen probleem meer. Ik zal toch wel ergens een instellingetje omgewisseld hebben. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door the_shadow op 08-02-2012 13:16 ]