Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Op dit moment deel ik internet met weer andere buren als vorige keer. De situatie is als volgt:

Router buren --> TL-WA801N (AP) --> TL-WR1043ND --> WLAN

De AP staat bij de buren aangesloten en ingesteld op MULTI-SSID. Deze zend via een aparte netwerk naam hun netwerk naar buiten. Zij weten het wachtwoord niet van mijn SSID en ik niet die van hun.
Thuis vang ik het signaal op met mijn router via WDS.

Dit werkt allemaal perfect, behalve dan dat ik niet weet hoe ik de twee netwerken van elkaar moet scheiden zodat we elkaars computers niet kunnen zien. Ik heb het forum al doorgekeken naar tips m.b.t. VLAN of verschillende subnets maar geen van allen werken op zo'n manier dat ik ook internet doorgestuurd krijg.

Router buren --> 192.168.2.1
AP --> 192.168.2.254
Router thuis --> 192.168.2.2

Mijn ip gegevens zijn nu als volgt:
IP: 192.168.2.101
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.2.1
DHCP: 192.168.2.2

Graag zou ik alles zoveel mogelijk thuis regelen zodat ik de buren niet constant lastig hoef te vallen...

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 08-02-2012 12:27 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 16:08

TOYS

Zeg ik nie!!

Het is nu 1 netwerk... Je zal toch andere subnets moeten gebruiken... Ik weet niet of dat op deze manier mogelijk is omdat je WDS gebruikt...Wellicht kan een andere tweaker daar antwoord op geven?

Je zal op de router die het signaal uitzend verschillende Vlans moeten maken met aparte subnets en deze toewijzen aan een SSID. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn van deze TP-links... deze heb ik nog nooit gebruikt.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou weer een nieuwe AP kunnen aanschaffen die via WDS thuis het signaal van de overburen op pikt. Dan koppel ik de AP vervolgens weer aan de WAN poort van mijn router. Ik weet dat dat werkt, maar dan heb ik weer nieuwe apparatuur nodig...

Router --> AP --> AP --> Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Dit is een oplossing... Zelf heb ik ooit een Dlink router geinstalleerd die DHCP uit deelt en waar je een subnet kan toewijzen aan een SSID.

wat jij zegt kan ook dus.
Internet - Router buren - AP buren - AP van jou - Kabel naar Wan poort van de Router en deze dhcp laten uitdelen in jou netwerk in een andere range.

Optie 2 is dus een meer geavanceerde router kopen.

Ik denk niet dat je het met de huidige hardware voor elkaar krijgt om de netwerken te scheiden.... De goedkoopste manier is denk ik om er inderdaad een router tussen te zetten. die weer dhcp voor jou netwerk uit deelt.

[ Voor 3% gewijzigd door TOYS op 08-02-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
En dan kan je op jou netwerk nog steeds bij het netwerk van de buren ;)
Maar dat is wel af te vangen voor een restrictief subnetmasker te gebruiken.

De makkelijkste oplossing is door een netwerkkabel tussen jouw WR1043ND en de router van de buren.
Dan heb je geen extra hardeware nodig en door een restrictief subnetmasker op de WR1043ND WAN poort kan je nog alleen bij de router van de buren komen.

WAN poort instelling is dan IP 192.168.2.2, Subnetmask 255.255.255.252 en Gateway 192.168.2.1
Dit zorgt ervoor dat je router alleen nog de gateway kan benaderen maar niet meer de rest van het netwerk van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het probleem is dat de buren ongeveer 25 meter ver én aan de overkant van de straat wonen. Een kabel gaat de gemeente dus niet leuk vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Dan zal je een WLAN bridge verbinding op moeten zetten.
Dit zal dan de netwerkkabel vervangen, een extra AP zal je dan nodig hebben.

Router buren -> AP buren -> AP -> WR1043 (AP op de WAN poort aansluiten)
Instellingen van de WAN poort kunnen gelijk blijven, het instellen van de bridge zal je als eerste moeten regelen omdat je er anders niet bij kunt ;)

Edit:
Je moet alleeen wel een andere range kiezen anders kan je problemen verwachten.
Bijv. 192.168.3.x
DHCP moet tevens ook weer aan op de WR1043 en de WLAN instellingen niet meer op bridge/client maar op AP.

[ Voor 23% gewijzigd door MdBruin op 08-02-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En dan kan ik normaal gesproken niet op het netwerk van de buren (en wederzijds) aangezien de AP op de WAN poort van mijn router zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
klopt, het subnetmasker zorgt ervoor dat jij niet naar het netwerk van de buren kan, behalve dan naar de router. En de NAT/firewall op de WR1043 zorgt voor de blokkade voor de buren naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS

TOYS

Zeg ik nie!!

Goed doordacht MdBruin.

Eigenlijk dezelfde situatie zoals ik beschreef alleen was me even niet bewust van het subnetmask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Uiteindelijk wel.
Ben er zelf al een paar keer mee aan het knutselen geweest, vandaar dat ik er aan dacht en een oplossing er voor paraat had ;)
Pagina: 1