Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, ik heb een Sony Camera (een Sony Handycam HDR-CX130E om precies te zijn) en ik ben erg tevreden over het HD-beeld wat er mee opgenomen wordt. Makkelijk te bewerken, scherp en gebruikersvriendelijk. Allemaal goed.

Zoals echter wel vaker bij dit soort camera's is de geluidsopname 'redelijk' wat bij bijv vakantieopnames gewoon voldoet maar bij interviews tekort schiet, iets dat ik sinds kort merk. Aangezien ik voor de rest erg tevreden ben over de camera wil ik niet direct een nieuwe kopen als dit niet noodzakelijk is dus vroeg ik me af wat de opties voor mij zijn om betere geluidsopnames te maken.

Kunnen bij dit soort camera's bijv externe microfoons worden aangesloten (zag geen mic. ingang er op) en zo nee wat zijn andere opties?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Indien er geen externe microfoon aangesloten kan worden, kun je dan niet het beste een audio-recorder (zo'n dicteer apparaat) zoeken waarbij dat wel kan waarna je de audiotrack combineert met de video?

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 08-02-2012 09:33 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:28:
Hallo mensen, ik heb een Sony Camera (een Sony Handycam HDR-CX130E om precies te zijn) en ik ben erg tevreden over het HD-beeld wat er mee opgenomen wordt. Makkelijk te bewerken, scherp en gebruikersvriendelijk. Allemaal goed.

Zoals echter wel vaker bij dit soort camera's is de geluidsopname 'redelijk' wat bij bijv vakantieopnames gewoon voldoet maar bij interviews tekort schiet, iets dat ik sinds kort merk. Aangezien ik voor de rest erg tevreden ben over de camera wil ik niet direct een nieuwe kopen als dit niet noodzakelijk is dus vroeg ik me af wat de opties voor mij zijn om betere geluidsopnames te maken.

Kunnen bij dit soort camera's bijv externe microfoons worden aangesloten (zag geen mic. ingang er op) en zo nee wat zijn andere opties?
heb je zelf al gezocht?

ik zie namelijk bij de eerste hit al meteen dat dat niet een mogelijkheid is:
http://www.bhphotovideo.c...CX130E_Full_HD_Flash.html

wat betreft datgene wat hierboven is gesuggereerd... dat gaat lastig worden je meot dan de opname van de audio syncen met de video (je kunt neit verwachten dat ze even snel zullen afspelen). Dat betekent dat je aan het begin en het eind een sync meot hebben.

als ik jou was zou ik gewoon niet al te veel moeite doen en genoegen nemen met de camera... of bereid zijn:
a. veel werk te verzetten
b. andere camera te kopen
c. huidige camera openschroeven en de mic te vervangen met een 2.5 mm jack

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
justice strike schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:40:
[...]

heb je zelf al gezocht?

ik zie namelijk bij de eerste hit al meteen dat dat niet een mogelijkheid is:
http://www.bhphotovideo.c...CX130E_Full_HD_Flash.html

wat betreft datgene wat hierboven is gesuggereerd... dat gaat lastig worden je meot dan de opname van de audio syncen met de video (je kunt neit verwachten dat ze even snel zullen afspelen). Dat betekent dat je aan het begin en het eind een sync meot hebben.

als ik jou was zou ik gewoon niet al te veel moeite doen en genoegen nemen met de camera... of bereid zijn:
a. veel werk te verzetten
b. andere camera te kopen
c. huidige camera openschroeven en de mic te vervangen met een 2.5 mm jack
Ik heb al wel gezocht ja maar dacht dat er wellicht een extra optie zou zijn waar ik misschien niet aan gedacht zou hebben.

Hoe lastig is optie C?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Als je handig bent met electronica niet heel erg. Anders is het erg lastig.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• justice strike
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:11:
[...]

Ik heb al wel gezocht ja maar dacht dat er wellicht een extra optie zou zijn waar ik misschien niet aan gedacht zou hebben.

Hoe lastig is optie C?
Als je zelf niet in kunt schatten hoe lastig dat is dan zou ik daar niet aan beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ok. Nouja voortbordurend op Raven's idee dan. Het zou niet lastig moeten zijn mits je een 'filmklapper' moment voor en na inbouwd of vergis ik me daarin?

• justice strike
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:27:
Hehe, ok. Nouja voortbordurend op Raven's idee dan. Het zou niet lastig moeten zijn mits je een 'filmklapper' moment voor en na inbouwd of vergis ik me daarin?
zoals ik al eerder zei, je hebt twee sync momenten nodig en uiteraard de tijd om alles te reencoden en te syncen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar maar die klappen zijn dan syncmomenten en mits het in bruikbaar formaat wordt opgenomen op de geluidsrecorder zou synchroniseren niet al te moeilijk moeten zijn.

• justice strike
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 13:25:
Dat is waar maar die klappen zijn dan syncmomenten en mits het in bruikbaar formaat wordt opgenomen op de geluidsrecorder zou synchroniseren niet al te moeilijk moeten zijn.
je meot niet alleen aan het begin maar ook aan het eind syncen. Je weet namelijk niet of de video en de geluidsrecorder op de zelfde snelheid opnemen... sterker nog, het is bijna altijd zo dat ze niet op dezelfde snelheid opnemen. Dat houdt dus in dat je de media moet syncen en hercoderen (I.E. een van de twee media's oprekken of inkrimpen zodat de totale lengte matched met elkaar). Daar kan best wel wat tijd in zitten als je dat nog niet eerder gedaan hebt.

Maar ik denk dat dit een vraagje voor het forum workflow is aangezien dat vrij weinig meer met de hardware te maken heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door justice strike op 08-02-2012 13:31 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Denk dat 't wel te doen is. T moment aan het begin en aan het einde. Geluid "oprekken met goldwave en vervolgens erin coderen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• justice strike
Wijnands schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:14:
Denk dat 't wel te doen is. T moment aan het begin en aan het einde. Geluid "oprekken met goldwave en vervolgens erin coderen
is wel te doenuiteraard... maar je vergist je snel hoeveel tijd het in beslag gaat nemen

Pagina: 1