Toon posts:

PSU piept. Mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Mijn versgebouwde PC geeft een zeer hoog piepgeluid. Dat geluid komt duidelijk uit de PSU. Ook denk ik dat het een electrisch probleem is, omdat het een aanhoudende hoge toon is (geen fan geratel ofzo). Het gaat om een Corsair Builder CX500 V2. Het moederbord in de nieuwe kast is een Asus P8H67-M Pro

Dit is wat ik gedaan heb:

PSU los getest: PSU losgehaald en in stopcontact gedaan. Geen piep. Lijkt me logisch want volgens mij is er een moederbord voor nodig om de "benodigde" circuits te sluiten.

PSU aangesloten op ander mobo: Ik heb een andere kast opengetrokken en de ATX stekker + die 4-pins stekker (voor CPU geloof ik) aangesloten. In deze kast zit een Asus M2N-1394. Hier werkte hij prima.

PSU uit andere kast getest met nieuw moederbord Toen die andere kast toch al open lag, heb ik de PSU eruit gehaald (Een Corsair Builder 430Watt) en getest met mijn nieuwe mobo. En daar was het piepgeluid weer.

Vervolgens heb ik ook tests gedaan waarbij ik de videokaart eruit gehaald had. De pieptoon bleef. Ik heb nog niet getest met de CPU eruit (is dat nodig?)

Conclusie: Het mobo is defect?

De specs van mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ G2220HD€ 99,90€ 99,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,40€ 14,40
1NZXT Vulcan€ 55,-€ 55,-
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 182,90€ 182,90
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 151,33€ 151,33
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,40€ 38,40
1Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5€ 155,-€ 155,-
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 91,63€ 91,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 838,51

Nu weet ik niet echt wat ik zal doen. De 8 dagen waarin ik het moederbord kan retourneren zonder opgaaf van reden zijn al verstreken, dus als ik hem RMA, moet ik zeker weten dat zij het probleem eenvoudig kunnen reproduceren.

Daarnaast ken ik de aard van dit soort problemen niet. Heb ik gewoon pech met mijn P8H67-M Pro of is dit een structureel probleem van de chipset o.i.d? In het ergste geval is dit een probleem van de combinatie P8H67-M + Corsair voeding. Ik weet dus niet of ik een ander moederbord moet kiezen of simpelweg voor een vervangend exemplaar moet gaan.

Als ik een nieuw mobo koop wil ik natuurlijk dat het probleem verholpen is, maar ik zou niet weten welk m-ATX Socket 1155 mobo ik dan zou moeten kopen?

Zijn jullie het eens met mijn conclusie? Wat kan ik nog meer testen? Welk vervangend moederbord raden jullie mij aan?

Thanks a bunch! :)

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:56
Waarschijnlijk heb je hier wel aan gedacht, maar heb je wel de afstandsbusjes van je moederbord gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja die heb ik gebruikt.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik er achter kwam dat het moederbord niet helemaal "recht" gemonteerd zit. Om even aan te geven: Ik kan één van de bovenste usb-ports, op het IO-panel op de achterkand, niet gebruiken. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2012 09:32 . Reden: typo ]

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
coilwhine? da's meestal afkomstig van de voeding :o. paar youtube filmpjes erover beschikbaar, bekijk deze. ik denk dat er hiervoor gewoon garantie op zit.

Verwijderd

Topicstarter
Het komt ook van de voeding, maar als ik de voeding op een ander mobo zet is het probleem weg. Moet ik dan niet gewoon mn mobo vervangen?

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Haal alles even uit de kast. Zorg ervoor dat je moederbord op een niet geleidende materiaal geplaatst is en verhoogd(wegens je videokaart). Sluit alles aan en wacht een dagje af.

Ik heb ooit een topic gezien hier op Tweakers maar gezocht en niet gevonden met dit probleem, sorry.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Verwijderd

Topicstarter
Modest71 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:36:
Haal alles even uit de kast. Zorg ervoor dat je moederbord op een niet geleidende materiaal geplaatst is en verhoogd(wegens je videokaart). Sluit alles aan en wacht een dagje af.

Ik heb ooit een topic gezien hier op Tweakers maar gezocht en niet gevonden met dit probleem, sorry.
Ok, thanks. Afwachten zeg je? Niet gewoon testen of de piep er nog is? ;)

• XRayXI
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:39:
[...]

Ok, thanks. Afwachten zeg je? Niet gewoon testen of de piep er nog is? ;)
Tis vroeggggg :)
Ja, ik bouw altijd mijn pc's na een weekje draaien. Gewoon om zeker te weten of alles werkt.
Te vaak alles erin en weer eruit moeten halen, dan word je lui of...verstandig :)

In jouw geval kan het zijn dat 't piepje weg is of niet en of het aan de kast ligt. Je hebt je pc wel ge-aard hé ?

[ Voor 12% gewijzigd door XRayXI op 08-02-2012 09:43 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:30
je voeding is stuk, op het moment dat die belast wordt gaat die piepen. over het algemeen zijn dit kapotte condensatoren en kunnen ze onder grote belasting de voltages waarschijnlijk niet leveren wat die zou moeten.

Verwijderd

Topicstarter
dezejongeman schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:47:
je voeding is stuk, op het moment dat die belast wordt gaat die piepen. over het algemeen zijn dit kapotte condensatoren en kunnen ze onder grote belasting de voltages waarschijnlijk niet leveren wat die zou moeten.
Is het plausibel dat ik met twee kapotte voedingen zit? Zodra ik ze aan mn P8H67-M Pro hang gaat ie piepen. Op een de Asus M2N-1394 niet.

• XRayXI
Uit welk woonplaats kom je? Misschien dat misschien iemand in de buurt woont, dat je even een voeding kan uitlenen? En opnieuw, wel ge-aard?

[ Voor 9% gewijzigd door XRayXI op 08-02-2012 09:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
*Knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2012 12:09 ]

• XRayXI
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:52:
Alkmaar, maar ik ben ook vaak in Amsterdam. :)
(Pssst, zie de edits :) )

Alles is nieuw, ook de PSU?
Gezien samenstelling, voelt het aan dat je de voeding niet nieuw hebt aangeschaft.
Reden, 500Watt.
Waarom: Gezien je keuzes hardware(o.a. videokaart al op TDP 150Watt).

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:30
je hebt met beide mobo's ook op een geaard stopcontact getest?
en het kan zo zijn dat probleem bijvoorbeeld zit op de 3.3v lijn deze op het m2n mobo minder belast wordt als bij de p8h67-m pro bord.

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 13:00
Ook al is gehad hier, oude voeding oude mb perfect. sluit een nieuw mb aan en piep toon uit de voeding. andere voeding eran gehangen probleem opgelost
mb 1 was s775 en mb 2 was s1155 blijkbaar werd de oude voeding dus danig anders belast dat hij het niet meer trok.

• XRayXI
madbwr schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:00:
Ook al is gehad hier, oude voeding oude mb perfect. sluit een nieuw mb aan en piep toon uit de voeding. andere voeding eran gehangen probleem opgelost
mb 1 was s775 en mb 2 was s1155 blijkbaar werd de oude voeding dus danig anders belast dat hij het niet meer trok.
Zow, dat moest ik even 3 keer lezen :)

Stuur even een DM chronozphere.

[ Voor 3% gewijzigd door XRayXI op 08-02-2012 10:03 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 23:32
Speel eens wat met de energie (besparende) settings in de BIOS ;) Weet ff niet meer hoe ze precies heten maar dat wil nog wel eens piepjes veroorzaken als de voeding op een bepaalde manier belast wordt...

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Je kan eens een andere voeding proberen? Geen 500 maar een 600!!! misschien kan het een aantal watt probleem zijn!!! 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door J.S. Bach op 08-02-2012 12:09 . Reden: Edit ]

Johann Sebastian Bach

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09-2025
Het lijkt inderdaad erg op coilwhine als je het zo omschrijft, echters is het natuurlijk wel vreemd dat de voeding op een ander mobo gewoon werkt.

Ik zou inderdaad proberen het een en ander uit te sluiten, kijk of je van iemand een voeding (liefst ook een zwaardere) kan lenen om te kijken of dat het probleem verhelpt. Je mag de mijne ook wel lenen, 750 watt, nieuw in doos. Maar ik woon in Tilburg, dus niet echt in de buurt. En haal je hele systeem eens uit de kast om uit te sluiten dat het aan de aarding van de kast ligt.

Mocht dit het probleem niet oplossen zou je nog een BIOS update kunnen uitvoeren. En anders wordt het toch je mobo RMA denk ik.

Verder als het piepje blijft kan je er misschien een filmpje van maken en hier embedden, dan is het ook meteen duidelijk wat voor piepje we het over hebben.

Hoop dat je hiermee geholpen bent en dat het probleem snel opgelost is. Mocht je een andere voeding nodig hebben kan je me altijd een DM sturen. :)

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-02 13:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ook mijn voeding piept, echter alleen zodra ik heavy gebruik maak van de GPU. Heb een Thermaltake Toughpower 750W. Wel verder high-end spul; 3930K, 7970, 7 HDD's, etc.

Ook brakke condensatoren? Of gewoon onderdelen wat sinds jaren voor het eerst gebruikt wordt?

Professioneel Heftruck Syndroom

• ThomasJ
  • Laatst online: 13-02 21:16
Met de Corsair Builder 430W komt het wel vaker voor dat de psu coilwhine geeft. Ik heb er zelf ook 1 liggen, maar deze heeft dit probleem enkel als het systeem uit staat en de psu aan.

@Nivida_intel: 500W moet voldoende vermogen zijn om dit systeem van kracht te voorzien. Zeker van een merk als Corsair. Verder haal je de termen voltage en vermogen een beetje door elkaar ;)

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

ThomasJ schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 11:56:
@Nivida_intel: 500W moet voldoende vermogen zijn om dit systeem van kracht te voorzien. Zeker van een merk als Corsair. Verder haal je de termen voltage en vermogen een beetje door elkaar ;)
Je heb gelijk. Heb het even aangepast.

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Topicstarter
Stuur even een DM chronozphere.
DM?
Speel eens wat met de energie (besparende) settings in de BIOS Weet ff niet meer hoe ze precies heten maar dat wil nog wel eens piepjes veroorzaken als de voeding op een bepaalde manier belast wordt...
Dat heb ik gedaan. Je hebt settings als EIST (Enhanced Intel Stepping technology) en C3/C6 en nog eentje die ik me niet meer kan herinneren. Deze heb ik allemaal gedisabled, maar het probleem bleef. Ik denk zelf ook dat de oplossing niet in het bios zit. De pieptoon blijft namelijk hangen nadat ik de PC heb uitgezet.
kijk of je van iemand een voeding (liefst ook een zwaardere) kan lenen om te kijken of dat het probleem verhelpt.
Ik begin toch te twijfelen. Meerdere mensen hebben gezegd dat 500Watt mogelijk niet voldoende is. Moet ik er nu eentje van 600 proberen? Die zal ik waarschijnlijk moeten bestellen.
Ik heb gisteren even de eXtreme PSU calculator gebruikt om het verbruik van mijn systeem te berekenen. Met peak load kwam ik op 438Watt (recommended). Het zou dus in principe genoeg moeten zijn, denk ik.

Ik ga vanavond even het mobo uit de kast halen en samen met de PSU testen. Misschien heeft het er toch mee te maken dat mijn mobo nu verkeerd gemonteerd zit.

Een geaard stopcontact is ook een goede suggestie. Ik meen dat ik nu op een ongeaard stopcontact werk. Als ik mijn hand op een andere computer leg (die aan dezelfde stekkerdoos zit) voel ik ook een soort tinteling. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig gaat deze nieuwe computer naar mijn kamer waar alle stopcontacten geaard zijn. Voor die tijd moet ik wel testen of dit mijn probleem op zou lossen.

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Het zou voldoende moet zijn. Piept meteen bij het opstarten, misschien is ergens een aansluiting niet goed vast. (piept bij mij ook als een aansluiting niet goed vast zit CM Pro Gold 700 Watt)

Johann Sebastian Bach

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 12:09
Misschien wat off-topic, maar het valt mij wel op dat het vaak Corsair voedingen zijn die piepen:
YouTube: coilwhine

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• DrHaXX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 02:13
Yep, heb er zelf ook last van :(

Mijn computer:

Corsair Builder CX600 V2 voeding
AMD Phenom II X4 965 cpu (met Hyper 212 EVO koeler, maar zou niks moeten uitmaken)
Asrock 870 Extreme 3 R2.0 moederbord
Cooler Master Centurion 5 II behuizing
Corsair 8 GB DDR3 @1600 MHz 9-9-9-24 RAM
Nvidia GTX 560 Ti (MSI Twin Frozr II/OC) videokaart
Alles draait nog op stock snelheden.

Het probleem gebeurt bij mij alleen maar als ik mijn pc uitzet. Deze pc is niet aangesloten op een geaard stopcontact. Geaarde stopcontacten zitten in mijn huis alleen op de begane grond en niet in de slaapkamers boven, waar deze computer staat. Pas als ik de schakelaar op de voeding omzet wordt de piep eerst erger en na ongeveer 5 seconden is de piep weg.

Zodra de pc echt aan gaat, is de piep weg, in idle en tijdens gamen (bijv Battlefield 3) is de voeding nauwelijks te horen.

Ik heb m'n computer al uit elkaar gehaald, de voeding in het stopcontact gedaan en aangezet. Ik hoorde niks, alleen maar een heel, heel erg zacht gebrom, van de voeding en fan waarschijnlijk. Pas toen ik de pc weer in elkaar zette (voeding als laatste), ging hij weer piepen zodra ik de 24-pins voedingskabel in het moederbord deed. Ik heb ook de bijgeleverde afstandsbusjes gebruikt om het moederbord te monteren.

Dit is de eerste keer dat ik dit heb, m'n vorige pc had/heeft het niet. De oude pc zat op hetzelfde, ongeaarde stopcontact, aangesloten. Een vriend met zo ongeveer dezelfde pc (andere cpu, ram en videokaart) heeft het probleem ook.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik heb het mobo uit de kast gehaald (met CPU + RAM) en de voeding erop aangesloten. Het probleem deet zich alsnog voor. Ook op een geaard stopcontact.

Het vervelende is dat ik het mobo en de PSU bij twee verschillende shops heb gehaald en dat ik ze dus niet beiden (als geheel) kan RMAen. :'(

Moet ik nu alleen mn mobo, psu of allebei vervangen?

Verwijderd

Topicstarter
Goed nieuws! :)

Ik had nog een Cooler Master RS-430 PCAP liggen en nu blijkt dat die niet piept i.c.m mijn P8H67-M Pro. Helaas kan ik deze voeding niet in mijn nieuwe PC bouwen omdat ik deze juist uit mijn oude PC heb verwijderd omdat die zo nu en dan uitviel.

Maar dit toont aan dat waarschijnlijk alleen deze Corsair serie het probleem heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost door er een Cooler Master GX 550 in te gooien. Geen piep meer hoorbaar. :D
Hoewel het moederbord een rol speelt, kun je dit soort dingen het beste bij de bron aanpakken. De voeding mag in geen enkele situatie zo'n piepgeluid maken, dus gewoon vervangen die handel. :)

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik heb nu precies hetzelfde probleem met mijn corsair voeding (uit de bbg van .. augustus 2011 oid?)
Zonder mobo er aan, en stekker in stopcontact geen enkel probleem, maar zodra ik mobo er aan hang krijg ik dit;
YouTube: 20120308_131235\[1].mp4
Pagina: 1