PC crasht na 15 minuten gamen (te hete GPU)

Pagina: 1
Acties:

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:49
Ik zit met een probleempje.

Dit is mijn systeem op Windows 7 Ultimate 64 bit:

MB: MSI P35 Neo (MS-7360)
Processor: Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33GHz, 2336 MHz
HDD: Samsung HD160JJ
Videokaart: Asus Radeon HD 4870 512MB GDDR5
RAM: 4GB: x 2GB Mushkin DDR2-800 (400 Mhz)
Voeding: ASUS 450 WATT

Eergisteren overkwam het me dat onder het gamen (Skyrim) ineens mn pc uitviel... hij bleef ook uit...
Dit was na 15 minuutjes spelen... (ik heb het spel voor de duidelijkheid al sinds de release, en altijd lekker kunnen spelen).
Ook is het bij andere games gebeurd dat de pc zomaar uitviel zonder waarschuwing o.i.d.

Daarna had ik eens GPU-z gedownload om te checken waar het aan kon liggen.. bleek dat mn videokaart erg heet was geworden..
Vlak na het opstarten (koud) staat de temp van de GPU op 50 graden ongeveer (wat naar mijn mening al te heet is idle)
Na wat internetten etc, loopt de temp gewoon doodleuk op tot rond de 80/85 graden.. (idle nog steeds).

Ga ik even gamen, en dan gebeurd het na 15 minuten weer dat mn pc zomaar uitvalt... Ik heb een log bijgehouden, en schijnbaar bij de 115/120 graden!!!! crasht mn pc dus.. veelste heet uiteraard..

Hier even wat idle temperaturen terwijl ik dit typ:

Temperaturen:
CPU 28 °C (82 °F)
CPU #1 / Kern #1 22 °C (72 °F)
CPU #1 / Kern #2 16 °C (61 °F)
Aux 22 °C (72 °F)
GPU diode (DispIO) 80 °C (176 °F)
GPU diode (MemIO) 97 °C (207 °F)
GPU diode (shader) 86 °C (187 °F)

Niet normaal toch?

Nu is mijn vraag, hoe kan dit ineens, en waar duidt dit op?

Heb vanavond de videokaart eruit gehaald en los gedraait, al het stof verwijderd en nieuwe koelpasta erop gezet (dit heeft een ict vriend van me gedaan).

De temperaturen blijven hetzelfde..

Is mijn videokaart dood?
Heb hem ongeveer 3/4 jaar nu... en nooit problemen gehad dat mn pc uitviel o.i.d.

Ik wil het zekere voor het onzekere weten, voordat ik een nieuwe kaart koop, en misschien dat jullie tweakers dit wel eens hebben meegemaakt of gehoord...

Bedankt!

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Draait de koeler uberhaubt wel? CPU temps zijn overigens ook behoorlijk hoog. Heb je wel airflow in je kast? Anders blijf je de warme lucht continu recyclen en warmt het zaakje alleen maar verder op.

[ Voor 73% gewijzigd door redfoxert op 07-02-2012 22:57 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Vis
OMG ik maak de kast open om te checken of de koeler van de videokaart draait... hij draait niet!!!

Wat nu? :s

CPU schommelt zo tussen de 25 en 30... is toch normaal?

[ Voor 20% gewijzigd door Vis op 07-02-2012 23:02 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Controleren waarom die niet draait ... lijkt me logisch toch?

Als hij bij het schoonmaken etc niet opnieuw is aangesloten, nakijken. Als hij is vastgelopen door <insert random slijtage reden>, vervangen voor een aftermarket model, of een nieuwe videokaart.

CPU is inderdaad ok, had me verkeken op de Fahrenheit waardes :)

[ Voor 11% gewijzigd door redfoxert op 07-02-2012 23:03 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Vis
Tja heb er verder niet aangezeten, ook voordat ie de eerste x uitviel.. lijkt me vreemd dat de koeler ineens ermee kapt? Alles is nu ook weer goed aangesloten naar het lijkt, alleen kom ik er nu dus pas achter dat ie gewoon niet draait..
Kan ik niet zo'n aparte koeler kopen dan?

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 07:01

odan

The dark side is within all!

pricewatch: Zalman VF2000 LED eentje die op de pricewatch staat. maar er zijn er nog veel meer te vinden. gewoon even googlen. en laat je ict vriend hem installeren ;)

Pulse mee voor GoT!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

heb je al gekeken of het kabeltje van de fan van de videokaart goed aangedrukt zit?

Verwijderd

3/4 jaar, betekend dat slechts 9 maanden? dan heb je nog Garantie ;) , of bedoel je 3 á 4 jaar :X ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 23:50 ]

Verwijderd

Vis schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:23:
lijkt me vreemd dat de koeler ineens ermee kapt?
Lijkt mij vreemd als die er in twee maal mee stopt.
Alles is nu ook weer goed aangesloten naar het lijkt, alleen kom ik er nu dus pas achter dat ie gewoon niet draait..
Kan de fan makkelijk draaien of zit de fan zo goed als vast?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:50:
3/4 jaar, betekend dat slechts 9 maanden? dan heb je nog Garantie ;) , of bedoel je 3 á 4 jaar :X ?
aangezien die kaart al behoorlijk gedateerd is, lijkt me 3 tot 4 jaar waarschijnlijker.
werkt de ventilator op je videokaart nog?
zit het koelblok wel goed vast? niet te veel koelpasta er op?

Misschien is het zoiso een goed idee om een casefan te plaatsen.

TheS4ndm4n#1919

• Vis
Ok morgen eens kijken voor een aparte koeler , de stock koeler zit goed aangesloten en hij draait gewoon als ik met mn vingers eraan kom.. alleen draait ie dus niet als de pc aan staat lol..

To be continued !

Thnx voor de tips tot dusver

Pagina: 1