Ik zit met een probleempje.
Dit is mijn systeem op Windows 7 Ultimate 64 bit:
MB: MSI P35 Neo (MS-7360)
Processor: Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33GHz, 2336 MHz
HDD: Samsung HD160JJ
Videokaart: Asus Radeon HD 4870 512MB GDDR5
RAM: 4GB: x 2GB Mushkin DDR2-800 (400 Mhz)
Voeding: ASUS 450 WATT
Eergisteren overkwam het me dat onder het gamen (Skyrim) ineens mn pc uitviel... hij bleef ook uit...
Dit was na 15 minuutjes spelen... (ik heb het spel voor de duidelijkheid al sinds de release, en altijd lekker kunnen spelen).
Ook is het bij andere games gebeurd dat de pc zomaar uitviel zonder waarschuwing o.i.d.
Daarna had ik eens GPU-z gedownload om te checken waar het aan kon liggen.. bleek dat mn videokaart erg heet was geworden..
Vlak na het opstarten (koud) staat de temp van de GPU op 50 graden ongeveer (wat naar mijn mening al te heet is idle)
Na wat internetten etc, loopt de temp gewoon doodleuk op tot rond de 80/85 graden.. (idle nog steeds).
Ga ik even gamen, en dan gebeurd het na 15 minuten weer dat mn pc zomaar uitvalt... Ik heb een log bijgehouden, en schijnbaar bij de 115/120 graden!!!! crasht mn pc dus.. veelste heet uiteraard..
Hier even wat idle temperaturen terwijl ik dit typ:
Temperaturen:
CPU 28 °C (82 °F)
CPU #1 / Kern #1 22 °C (72 °F)
CPU #1 / Kern #2 16 °C (61 °F)
Aux 22 °C (72 °F)
GPU diode (DispIO) 80 °C (176 °F)
GPU diode (MemIO) 97 °C (207 °F)
GPU diode (shader) 86 °C (187 °F)
Niet normaal toch?
Nu is mijn vraag, hoe kan dit ineens, en waar duidt dit op?
Heb vanavond de videokaart eruit gehaald en los gedraait, al het stof verwijderd en nieuwe koelpasta erop gezet (dit heeft een ict vriend van me gedaan).
De temperaturen blijven hetzelfde..
Is mijn videokaart dood?
Heb hem ongeveer 3/4 jaar nu... en nooit problemen gehad dat mn pc uitviel o.i.d.
Ik wil het zekere voor het onzekere weten, voordat ik een nieuwe kaart koop, en misschien dat jullie tweakers dit wel eens hebben meegemaakt of gehoord...
Bedankt!
Dit is mijn systeem op Windows 7 Ultimate 64 bit:
MB: MSI P35 Neo (MS-7360)
Processor: Intel Core 2 Duo E6550 @ 2.33GHz, 2336 MHz
HDD: Samsung HD160JJ
Videokaart: Asus Radeon HD 4870 512MB GDDR5
RAM: 4GB: x 2GB Mushkin DDR2-800 (400 Mhz)
Voeding: ASUS 450 WATT
Eergisteren overkwam het me dat onder het gamen (Skyrim) ineens mn pc uitviel... hij bleef ook uit...
Dit was na 15 minuutjes spelen... (ik heb het spel voor de duidelijkheid al sinds de release, en altijd lekker kunnen spelen).
Ook is het bij andere games gebeurd dat de pc zomaar uitviel zonder waarschuwing o.i.d.
Daarna had ik eens GPU-z gedownload om te checken waar het aan kon liggen.. bleek dat mn videokaart erg heet was geworden..
Vlak na het opstarten (koud) staat de temp van de GPU op 50 graden ongeveer (wat naar mijn mening al te heet is idle)
Na wat internetten etc, loopt de temp gewoon doodleuk op tot rond de 80/85 graden.. (idle nog steeds).
Ga ik even gamen, en dan gebeurd het na 15 minuten weer dat mn pc zomaar uitvalt... Ik heb een log bijgehouden, en schijnbaar bij de 115/120 graden!!!! crasht mn pc dus.. veelste heet uiteraard..
Hier even wat idle temperaturen terwijl ik dit typ:
Temperaturen:
CPU 28 °C (82 °F)
CPU #1 / Kern #1 22 °C (72 °F)
CPU #1 / Kern #2 16 °C (61 °F)
Aux 22 °C (72 °F)
GPU diode (DispIO) 80 °C (176 °F)
GPU diode (MemIO) 97 °C (207 °F)
GPU diode (shader) 86 °C (187 °F)
Niet normaal toch?
Nu is mijn vraag, hoe kan dit ineens, en waar duidt dit op?
Heb vanavond de videokaart eruit gehaald en los gedraait, al het stof verwijderd en nieuwe koelpasta erop gezet (dit heeft een ict vriend van me gedaan).
De temperaturen blijven hetzelfde..
Is mijn videokaart dood?
Heb hem ongeveer 3/4 jaar nu... en nooit problemen gehad dat mn pc uitviel o.i.d.
Ik wil het zekere voor het onzekere weten, voordat ik een nieuwe kaart koop, en misschien dat jullie tweakers dit wel eens hebben meegemaakt of gehoord...
Bedankt!
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||