Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-11 11:29
De situatie is als volgt. Ik ga met 3 vrienden een huis huren net buiten de stad waar wij studeren. Dit is een vrijstaand huis met enkele kamers, waarvoor de verhuurder de volgende tarieven zou rekenen:

Kamer 1 / € 280,-
Kamer 2 / € 260,-
Kamer 3 / € 300,-
Kamer 4 / € 260,-

Totale prijs dus € 1100,-
Inclusief GWL

De verhuurder zijn voorkeur is om de huur door 1 persoon betaald te krijgen, waardoor wij dus geen kamers geen huren maar het volledige huis(correct me if I’m wrong). Hierdoor zouden wij of één van ons huurtoeslag kunnen aanvragen, mits aan de voorwaarden wordt voldaan.

Nu is de totale huur(€ 1100) echter hoger dan de maximale huur waarvoor een enkel persoon in aanmerking zou komen voor huurtoeslag(€ 366,- voor <23 jaar). Wij huren echter met 4 man. Zijn deze kosten dan individueel te nemen, dus ieder voor zijn eigen kamer? Zou ieder hierdoor zijn eigen huurtoeslag kunnen aanvragen?

Heeft iemand hier ervaring mee of weet dit toevallig? Op de site van de belastingdienst kom ik er niet uit 8)7 .

Ik ben niet helemaal zeker of het in dit subforum hoort, maar volgens mij kan het ermee door(anders mag het verplaatst worden)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan geen huursubsidie krijgen voor kamerhuur, gaat per huis (eigenlijk per voordeur geloof ik, en nog wat andere eisen). Dus nee lijkt mij dat dat niet kan, ook omdat het per huis gaat kan je het niet opdelen dat de subsidie eigenlijk naar 4 personen die allemaal een kwart huren gaat ofzo, één huis, één subsidie.

(Uiteraard met standaard disclaimers dat ik geen expert ben enzo).

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 15:04
Nee, de (kale) huurprijs is veel te hoog om voor huurtoeslag in aanmerking te komen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
Ik kan de 2 posts boven me bevestigen.
daar komt nog bij dat een huurprijs inclusief GWL zoiso nooit subsidie kan krijgen.
Als de oudste bewoner 23+ is mag de kale huur 650 zijn voor het hele huis. Maar ik denk niet dat je 450 euro aan GWL betaald

[ Voor 33% gewijzigd door RocketKoen op 07-02-2012 23:33 ]

TheS4ndm4n#1919

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 15:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daarnaast is huursubsidie ook nog afhankelijk van je gezamelijk inkomen, wat best wel eens te hoog zou kunenn zijn :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
Huursubsidie als je aan het studeren bent. Het moet niet gekker worden. :+

• Gammro
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-11 11:29
Bedankt voor de reacties iedereen! Dan moeten we het maar zelf bekostigen :)
Michielgb schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 00:50:
Huursubsidie als je aan het studeren bent. Het moet niet gekker worden. :+
Een studiegenoot ontvangt ook huurtoeslag op zijn zelfstandige "kamer", dus zo gek is het niet :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gammro schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 01:06:
[...]

Een studiegenoot ontvangt ook huurtoeslag op zijn zelfstandige "kamer", dus zo gek is het niet :)
Idd dat kan gewoon, sterker nog dat schijnt een reden te zijn waarom er zoveel zelfstandige studentenkamers afgeleverd worden tegenwoordig (In Utrecht iig hele torens met 1-kamer woningen). Overigens kun je ook op een onzelfstandige woonruimte huursubsidie krijgen indien deze geldt als 'aangewezen onzelfstandige woonruimte'. In het studentenhuis waar ik woonde was er sprake van een dergelijke constructie en daar ontving ik idd netjes subsidie (deze regeling is echter geloof ik afgeschaft of alleen mogelijk op huizen gebouwd voor een bepaalde datum).

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17

[...]

Als gehele woning is de huur te hoog individueel zou het mogelijk zijn maar ... bij studio's (kamers met voordeur/badkamer/keuken) zijn deze gesplitst in het kadaster en kun je vervolgens huur aanvragen. Kamers zelf gaat enkel wanneer deze ook individueel bij de gemeente zijn geregistreerd, dit laatste kom je zelden tegen (ik ben een verhuurder en zoek deze woningen).

Dus naar alle waarschijnlijkheid heb je pech je kunt het bij de gemeente eens navragen of ze individueel zijn geregistreerd maar waarschijnlijk niet.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik vraag me af of de gevraagde prijzen niet hoger zijn dan de huurprijzenwet toestaat. Heb je dat al gecontroleerd, TS?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Wat is een zelfstandige kamer? Een kamer met een eigen voordeur en huisnummer?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Je komt pas in aanmerking als je jou eigen voordeur hebt met daarbij dus ook je eigen huisnummer. In utrecht heb je dit inderdaad zijn gewoon 1 kamer appartementen.
Pagina: 1