Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC of Beeldscherm valt onder het gamen uit

Pagina: 1
Acties:

• LuieHondNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-03 14:38
Sinds een paar dagen valt onder het gamen (league of legends) mijn beeldscherm of mijn gehele computer soms uit.
De ene keer loopt hij echt vast en de andere keer valt hij gewoon ineens uit en ik weet niet hoe het kan.
Ik dacht eerst aan dat hij te heet zou worden dus heb ik er een cooler bij in gedaan maar nadat ik die geplaatst had gebeurde het weer.

Nu zat ik te denken en te kijken op de doos van mij videokaart staat dat ik een 500W or greater power supply nodig heb maar ik heb een 430W power supply is dat het probleem ? of is het iets anders.
Het is namelijk zo dat ik er eerst geen last van had en om softwarematige problemen uit te sluiten heb ik vandaag de gehele pc leeggehaald en windows er weer opnieuw op gezet maar daarna gebeurde het nog steeds.

Als ik dan game heb ik bijv. MSN, Teamspeak, Firefox en League of Legends tegelijk aanstaan

Kan iemand mij hiermee misschien helpen want het is behoorlijk vervelend :o

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Post sowieso altijd je volledige specs. Nu kunnen we bijvoorbeeld niet zeggen of 430W te weinig is. Ook het merk van de voeding is belangrijk. Een 430W Corsair is beter dan een 600W Sweex.

• LuieHondNL
PilatuS schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:53:
Post sowieso altijd je volledige specs. Nu kunnen we bijvoorbeeld niet zeggen of 430W te weinig is. Ook het merk van de voeding is belangrijk. Een 430W Corsair is beter dan een 600W Sweex.
ja sorry dat is wel handig idd

Moederboard: GF8100VM-M3
Processor: AMD Phenom 9650 Quad-Core 2.30
Geheugen: 8,00 GB
Videokaart: Radeon HD 6850
Voeding: Corsair CX4300

En ik draai Windows Vista 64-bit

• Namsan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05-2021
Nu zat ik te denken en te kijken op de doos van mij videokaart staat dat ik een 500W or greater power supply nodig heb maar ik heb een 430W power supply is dat het probleem ?
Zal waarschijnlijk geen 500W Sweex voeding mee bedoeld worden. 500 - 430 = ... zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

• LuieHondNL
Namsan schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:59:
[...]

Zal waarschijnlijk geen 500W Sweex voeding mee bedoeld worden. 500 - 430 = ... zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Ja dat lijkt mij idd ook logisch maar aangezien het probleem nu pas begint en ik dezelfde voeding en videokaart al 2 maanden gebruik lijkt het me ook weer wat raar

• Berthenk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:15
Schade aan hardware vanwege een voeding die te weinig prik kan leveren merk je vaak, zoniet altijd pas na een tijdje.

• LuieHondNL
Berthenk schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:02:
Schade aan hardware vanwege een voeding die te weinig prik kan leveren merk je vaak, zoniet altijd pas na een tijdje.
Dus jij zegt dat er iets kapot is nu ? :o of is dat niet meteen het geval ?

• PilatuS
  • Niet online
LuieHondNL schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:06:
[...]

Dus jij zegt dat er iets kapot is nu ? :o of is dat niet meteen het geval ?
Er zou iets kapot kunnen zijn maar die kans is niet zo groot.

Afgezien van voeding problemen zijn hoge temps ook vaak een oorzaak van een PC die vastloopt of uitvalt. Controleer de stressed temps van de CPU en videokaart eens met bijvoorbeeld RealTemp, CoreTemp of HWmonitor. Als je CPU te heet wordt gaat je PC ook spontaan uit.

430W is trouwens ook wel wat krap voor je PC, dus dat zou de oorzaak kunnen zijn, dat het alleen na 2 maanden pas gebeurt is niet logisch. Je hebt gelukkig wel een goed merk voeding te pakken. De grootste kanshebber is op dit moment denk ik je temps.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 07-02-2012 22:15 ]

• LuieHondNL
PilatuS schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:15:
[...]

Er zou iets kapot kunnen zijn maar die kans is niet zo groot.

Afgezien van voeding problemen zijn hoge temps ook vaak een oorzaak van een PC die vastloopt of uitvalt. Controleer de stressed temps van de CPU en videokaart eens met bijvoorbeeld RealTemp, CoreTemp of HWmonitor. Als je CPU te heet wordt gaat je PC ook spontaan uit.

430W is trouwens ook wel wat krap voor je PC, dus dat zou de oorzaak kunnen zijn, dat het alleen na 2 maanden pas gebeurt is niet logisch. Je hebt gelukkig wel een goed merk voeding te pakken. De grootste kanshebber is op dit moment denk ik je temps.
Voordat ik die cooler erin had zei een vriend idd ook van probeer zo'n programma en toen zat ik op de 51 graden geloof ik en nu 30-35 maar dat is dus nu als ik niet game ik zal zo proberen wat het is als ik game maar ik moet dan denk ik toch maar een andere voeding kopen, ondanks dat ze hier op tweakers zeiden dat het wel kon met deze daarom had ik die 430 voeding gehaald en niet een duurdere XD

• PilatuS
  • Niet online
Daarom moet je dus testen om te zien wat tijdens gamen je temps zijn. Een aantal programma's onthouden de max temps waardoor je dus prima na 20 min gamen kan zien wat je max temps waren.

Ik zou niet zomaar een andere voeding kopen zonder dat je weet wat het probleem is.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 07-02-2012 22:30 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
LuieHondNL schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:29:
[...]

ondanks dat ze hier op tweakers zeiden dat het wel kon met deze daarom had ik die 430 voeding gehaald en niet een duurdere XD
Er van uitgaande dat je voeding in orde is, is die ruim voldoende voor jouw systeem, dat onder maximale load rond de 250 W zal verbruiken.
Ik zou i.d.d. de temperaturen eerst checken, en de elco's op je moederbord.

• LuieHondNL
Oke ik heb ff een potje gedaan en de temp zit tussen de 40 en 45 maar de max staat op de 47 graden staat er, Ik heb dan dus nu die cooler erin en ik heb mijn kast open staan is dat te hoog ? en wat zijn elco's ? :p

• Namsan
Oke ik heb ff een potje gedaan en de temp zit tussen de 40 en 45 maar de max staat op de 47 graden staat er, Ik heb dan dus nu die cooler erin en ik heb mijn kast open staan is dat te hoog ? en wat zijn elco's ? :p
Potje mijneveger?
Mijn kaart, ook een 6850, is idle 44 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Namsan op 07-02-2012 23:21 ]

• LuieHondNL
neen een potje league of legends, dat speelde ik ook steeds toen hij uitviel -_-

• Daaaaf
LuieHondNL schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:08:
Dat zijn geen hoge temperaturen, maar wat meet je precies? CPU, GPU? En is dat tijdens het spel?
Elco's zijn electrolytische condensatoren, die ronde tonnetjes die op je moederbord vastgesoldeerd zitten.
De goedkopere types kunnen na verloop van tijd gaan lekken en tot instabiliteit van het moederbord leiden.

• LuieHondNL
Daaaaf schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:27:
[...]

Dat zijn geen hoge temperaturen, maar wat meet je precies? CPU, GPU? En is dat tijdens het spel?
Elco's zijn electrolytische condensatoren, die ronde tonnetjes die op je moederbord vastgesoldeerd zitten.
De goedkopere types kunnen na verloop van tijd gaan lekken en tot instabiliteit van het moederbord leiden.
Ik gebruik core temp en kijk dan bij CPU zou nieuwe koelpasta ook kunnen helpen ? heb ik ook nog nooit erop gedaan/vervangen na aanschaf, maar de temp zat eerst rond de 51 graden voordat ik die cooler erin had en niet mijn kast open en is dus nu wel lager maar de max temp is wel 47

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-10 23:26
Kijk eens naar GPU temperaturen met gpu-z

• LuieHondNL
megadoom schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:33:
Kijk eens naar GPU temperaturen met gpu-z
GPU temperature rond de 42

GPU temp #1 rond de 42
GPU temp #2 rond de 41
GPU temp #3 rond de 44.5

en dat is als ik niet game

• Daaaaf
PilatuS schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:30:
Daarom moet je dus testen om te zien wat tijdens gamen je temps zijn. Een aantal programma's onthouden de max temps waardoor je dus prima na 20 min gamen kan zien wat je max temps waren.

Ik zou niet zomaar een andere voeding kopen zonder dat je weet wat het probleem is.
Zoals al gezegd is ^^ : meet de maximale temperaturen tijdens het gamen, want dat is immers wanneer je PC uitvalt.

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
of gebruik occt of furmark om je GPU te stressen..

Ryzen cloud9

• LuieHondNL
ik zal morgen wel even onder het gamen de temp van de CPU nogmaals meten maar dan ook van de GPU

en alvast bedankt voor de hulp ^^

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-11 10:32
andere tip om de max temperaturen te meten: gebruik voor de graka furmark (zoals al gezegd hierboven) en voor de cpu prim95. Als je beiden tegelijk aanzet wordt de boel zeker warmer dan met welke game dan ook. Mochten de temps dan relatief laag blijven (afhankelijk van de hardware, maar onder de 70 is altijd goed) kan daar het probleem bijna niet liggen.

Btw mijn gtx580 is onder full load 37 tot 40 graden, mijn cpu max 50. Maar dat is vrij laag hoor :-)

mixing a drink and music

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Om even terug te komen op de topictitel: valt je scherm of je pc uit??? Als alleen je scherm uitgaat lijkt me de oplossing logisch... :S

• LuieHondNL
Bartjezz schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 16:01:
Om even terug te komen op de topictitel: valt je scherm of je pc uit??? Als alleen je scherm uitgaat lijkt me de oplossing logisch... :S
de ene keer valt m'n scherm uit de andere keer loopt mijn pc als het ware vast en weer een andere mogelijkheid die wel gebeurd is dat m'n pc gewoon uitvalt ineens :S

ik heb ff gekeken en mijn CPU is onder het gamen tussen de 51 en 57 graden
en de GPU is rond de 35 graden geloof ik

• megadoom
hoe kan onder load gpu nou kouder zijn dan in idle :?

nog een vraag, waar haal jij je stroom uit? gewoon een volwaardige wandcontactdoos, of een floppy kwaliteit multiway contacten?

• LuieHondNL
megadoom schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:55:

nog een vraag, waar haal jij je stroom uit? gewoon een volwaardige wandcontactdoos, of een floppy kwaliteit multiway contacten?
het laatste maar dat doe ik al jaren en heb er pas sinds een aantal dagen last van

• megadoom
Probeer ze dan een keer direct in een wandcontactdoos. (al moet ik zeggen dat ik zelf 15 dingen aan 1 doos hang :+)

• Namsan
Ja dat vraag ik me ook af.

[ Voor 5% gewijzigd door Namsan op 09-02-2012 11:52 ]

• LuieHondNL
Ik heb geen idee :o en ik snap ook niet precies wat er bedoeld wordt met dat :p vandaar dat ik het niet weet denk ik :p

gpu is nu 40 graden en cpu 30 en dat is als ik niet game maar bijv. een film kijk ofzo

[ Voor 14% gewijzigd door LuieHondNL op 09-02-2012 15:18 ]

• megadoom
download furmark, laat die lopen en bij furmark zie je gelijk ook onderaan je temperatuur.

• LuieHondNL
megadoom schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:55:

Oke ik heb die 2 programma's laten lopen en dit is het resultaat

http://imageshack.us/photo/my-images/840/test01g.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/819/test02a.jpg/

http://img36.imageshack.us/img36/6623/test03y.jpg

• megadoom
interessant dat hij hier niet crash, als het een voedings fail oid zou zijn zou hij gecrashed/zwart scherm moeten hebben. weet je zeker dat ook de computer uitvalt, en niet het scherm?

• LuieHondNL
megadoom schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:02:
[...]

interessant dat hij hier niet crash, als het een voedings fail oid zou zijn zou hij gecrashed/zwart scherm moeten hebben. weet je zeker dat ook de computer uitvalt, en niet het scherm?
de ene keer valt de computer uit dan gaatie echt uit en dan hoor je hem zo in elkaar zakken als het ware hoor je zo piew en dan valt hij uit :p

en de andere keer dan krijg ik een zwart scherm en loopt hij vast, dan krijg ik ook zo'n vastloop geluid

beetje raar maar kan het niet beter uitleggen :p

het rare is dus ook dat het niet altijd meer gebeurd.
Sinds ik windows er opnieuw heb opgezet en er een cooler bij heb gedaan gebeurd het minder lijkt het maar dat kan ook denk ik omdat er nu minder crap op mijn pc staat waardoor hij langzamer wordt enzo

[ Voor 17% gewijzigd door LuieHondNL op 09-02-2012 19:13 ]

• megadoom
ok dan ligt het dus niet aan de monitor... probeer eens memtest? je hebt je cpu toch niet overclocked?

• LuieHondNL
megadoom schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:13:
ok dan ligt het dus niet aan de monitor... probeer eens memtest? je hebt je cpu toch niet overclocked?
niets overclocked daar doe ik niet aan :p en een memtest ? hoe kan ik dat testen

[ Voor 6% gewijzigd door LuieHondNL op 09-02-2012 19:14 ]

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
LuieHondNL schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:14:
[...]

niets overclocked daar doe ik niet aan :p en een memtest ? hoe kan ik dat testen
Door te zoeken naar memtest?

• LuieHondNL
Mental schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:17:
[...]

Door te zoeken naar memtest?
dude weet ik veel dat dat programma zo heet kan je ook anders zeggen hoor :s

• Mental
LuieHondNL schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:18:
[...]

dude weet ik veel dat dat programma zo heet kan je ook anders zeggen hoor :s
Nu maak ik wel vaak cynische opmerkingen maar de toon van mijn vraag mankeert volgens mij niet zoveel aan.
Komt bij, als je even goed leest:
probeer eens memtest
Dat lijkt me redelijk duidelijk, als er nou dit had gestaan:
probeer eens een memtest
dan is de verwarring nog wel begrijpelijk.

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:35
Wat misschien wel belangrijker is, loopt de pc vast geeft het alleen geen beeld meer. Een duidelijke indicatie zou bijvoorbeeld geluid zijn. Gaat die wel gewoon door, dan lijkt er iets mis te gaan met de drivers of die richting, slaat het geluid ook vast of valt dat ook weg dan zul je richting hardware moeten gaan kijken.

Zelf heb ik niet heel erg veel ervaring met Windows logboek, maar daar zou je misschien ook nog enige ideeen kunnen halen wat er preceis faalt.

• Mental
Waar je overigens ook even op kan letten is niet zozeer de hoeveelheid stroom die gebruikt wordt maar de stabiliteit van de voltages.
Monitor dus de voltages van de -12, -5, -3, 3, 5 en 12 lijnen; als die teveel fluctueren dan zorgt dat ook voor een ontzettend instabiel systeem; zeker op moment van zwaar gebruik.

• Namsan
probeer eens memtest?
'Probeer eens het programma memtest' was duidelijker geweest.

• megadoom
zucht... memtest: http://hcidesign.com/memtest/

• LuieHondNL
P-Storm schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:24:
Wat misschien wel belangrijker is, loopt de pc vast geeft het alleen geen beeld meer. Een duidelijke indicatie zou bijvoorbeeld geluid zijn. Gaat die wel gewoon door, dan lijkt er iets mis te gaan met de drivers of die richting, slaat het geluid ook vast of valt dat ook weg dan zul je richting hardware moeten gaan kijken.

Zelf heb ik niet heel erg veel ervaring met Windows logboek, maar daar zou je misschien ook nog enige ideeen kunnen halen wat er preceis faalt.
Als de ene keer het beeld uitgaat dan gaat mijn geluid wel door dan kan ik bijv. gewoon doorpraten op teamspeak maar bij het andere wat gebeurd valt hij gewoon ineens uit of loopt vast met zwart beeld en een soort raar vastloop geluid :S
Mental schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:25:
Waar je overigens ook even op kan letten is niet zozeer de hoeveelheid stroom die gebruikt wordt maar de stabiliteit van de voltages.
Monitor dus de voltages van de -12, -5, -3, 3, 5 en 12 lijnen; als die teveel fluctueren dan zorgt dat ook voor een ontzettend instabiel systeem; zeker op moment van zwaar gebruik.
klinkt logisch het gebeurd wel als er veel in het scherm gebeurd

oh en met die memtest gebeurd er niks geeft hij geen fouten ofzo aan

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-11 14:41

Madrox

Oh, Pharaoh!

Gebeurt het alleen als je dat spel speelt of ook gewoon met andere dingen ?

Bios van je moederbord is geflashed naar laatste versie ?
Alle drivers, incl je chipset, videokaart en geluidskaart zijn up to date ?
Je hebt het spel gepatched ? (als er een patch is).

De voeding zou zeker sterk genoeg moeten zijn, wat ook wel eens storing kan veroorzaken is een brakke stekker ergens )molex/sata stroomkabel). Controleer al je stekkers of ze goed strak vast zitten en probeer eventueel een andere vrije stekker.

[ Voor 31% gewijzigd door Madrox op 10-02-2012 00:18 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Je hebt niet toevallig een driver update uitgevoerd?
Ik heb hier nu CCC 11.12 draaien, en letterlijk 5 min na deze update liep mijn scherm vast, alt+f4 deed niks, geen BSODs....., heel erg random, soms na 5 minuten @ idle, soms tijdens 3 uur durende potjes BF3, en soms tijdens een film.
Als ik in de Eventviewer kijk, dan zie ik constant ATI CCC.exe terug, dus wie weet heb je hier last van.

• Leon90
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 21:49
sowieso is league of legends niet een heel zwaar spel, in ieder geval niet voor de GPU die je erin hebt zitten.

En meestal (in mijn ervaring) als het een driver fout is krijg je een BSOD, voeding is ook lastig aan te vallen omdat als je hem stressed hij niet uitvalt en bij LoL wel.

Extra cooling gaat in dit geval niet werken om de temp verder gewoon goed is.

Virus? of nog andere software op de achtergrond draaien?

Toch even (als het kan) proberen met een andere videokaart/voeding

edit: beetje een snelle opsomming maar misschien helpt het :D

[ Voor 6% gewijzigd door Leon90 op 10-02-2012 10:47 ]

• Namsan
Om oorzaken uit te sluiten eerst eens stoppen met dat spel te spelen ;w

• LuieHondNL
Oke ik heb het even een aantal dagen aangekeken en wat dingen geprobeerd, andere kabels en stekkerdozen etc. ik heb zelfs nieuwe koelpasta op de cpu gedaan :p

Maar nu kwam ik er dus achter dat hetzelfde dus ook gebeurd als ik niet aan het "gamen" ben.
Zonet opende ik Firefox en ineens viel mijn beeld uit :s een uur later ongeveer had ik even wat filmpjes gekeken op youtube niet gegamed of iets zwaars gedraaid en nu valt ineens de gehele pc uit :s hij crashed niet maar hij gaat gewoon uit :s

Op een of andere manier denk ik dat het toch te maken kan hebben met de voeding ? dat die toch niet genoeg stroom kan leveren ? er werd wel wel gezegt dat ik 500W nodig zou hebben voor mijn videokaart terwijl ik maar 430W heb. Of bekijk ik het nu te makkelijk ofzo

*Nu start mijn pc dus helemaal niet meer op o_0
Hij is gister avond uitgevallen en nu start mijn pc op maar krijg ik zwart beeld
Ik heb even gekeken in de kast met opstarten en mijn processor koeler die gaat ook niet meer draaien.

Ik heb dit 2 dagen terug ook gehad met dat ik alleen zwart beeld kreeg en dat de processor koeler niet ging draaien maar die ging nadat ik alle stroom eraf had gehaald voor een tijd weer draaien en de pc starte toen ook weer op

[ Voor 23% gewijzigd door LuieHondNL op 14-02-2012 16:10 ]

Pagina: 1