Ok, de samenvatting van de situatie eerst. Deze klinkt wat rommelig maar dat is zoals ik het gekregen heb.
Ik zit op een lokatie waar maar enkel adsl als internet te verkrijgen is en op zijn best een 8Mbit/1Mbit.
Vanwege de aard van het bedrijf is er meer nodig daar het bedrijf gegroeid is.
Momenteel heb ik 1 Bdsl lijn van XS4all 8om1 (Cisco 877 router) en 1 SDSL lijn 1,5om1,5 (Vigor 3100) als backup (fysiek omprikken).
Hopelijk komt hier binnenkort een KPN Bdsl 8om1 lijn bij.
Er is eerst gekeken voor een mogelijkheid voor internet via de kabel (Kai aansluiting). Echter is er nog geen bestaande aansluiting en het laten aanleggen kost ruim 15.000 euro. Daar werd dus rap nee tegen gezegt.
Nu hebben ze bij XS4all een dienst genaamd ADSL stapelen, kost alleen 750+ euro per maand. Ook niet echt een leuk idee.
Toen is er gekozen voor een linkbalancer van barracuda aan te schaffen en hierop de lijnen te bundelen. link
De vigor heb ik vrij eenvoudig om kunnen zetten naar een bridge mode en aangesloten op de barracuda. Link werkt en ik heb internet daarop. Zover gaat het goed.
Bij Xs4all heb ik voor deze Bdsl 8 ip adressen. Deze vanwege veiligheid hernoem ik hier even naar een fictieve reeks; Van 100.0.0.144 tot 10.0.0.151 /29 Momenteel zijn er 2 adressen in gebruik
Ik had al onderzoek gedaan naar de cisco 887 configuratie voor bridging welke vrij straight forward leek.
De Baracuda en de Cisco hebben het zelfde interne IP dus de gebruikers op de nieuwe situatie overzetten was zo gedaan en hoewel langzamer konden de gebruikers wel doorwerken.
De Cisco heb ik hierna gewist van zijn oude config (na een backup te maken) en hier de bridge config in gezet met de volgende config:
Ook een variant met een dialer is geprobeerd en kleine tweaks aan deze config.
Maar ik krijg met de 2 ip's op de baracuda static ingesteld geen contact.
De console van de cisco geeft ook om de zoveel seconden de volgende melding;
%TBRIDGE-4-NOVCFLOOD: No VC's configured for bridging on ATM0
Ik heb overal gezocht maar geen idee wat ik nou fout doe.
Mijn hoop is dan ook dat iemand hier op tweakers een Cisco 877 (of een andere cisco 800) met een Xs4all Bdsl in bridge heeft gekregen met meerdere ip's en eventueel ook kan vertellen hoe ik de baracuda in zou kunnen stellen hiervoor.
Voor hun die zich door de bovenstaande lap tekst hebben kunnen worstelen, alvast bedankt.
Ik zit op een lokatie waar maar enkel adsl als internet te verkrijgen is en op zijn best een 8Mbit/1Mbit.
Vanwege de aard van het bedrijf is er meer nodig daar het bedrijf gegroeid is.
Momenteel heb ik 1 Bdsl lijn van XS4all 8om1 (Cisco 877 router) en 1 SDSL lijn 1,5om1,5 (Vigor 3100) als backup (fysiek omprikken).
Hopelijk komt hier binnenkort een KPN Bdsl 8om1 lijn bij.
Er is eerst gekeken voor een mogelijkheid voor internet via de kabel (Kai aansluiting). Echter is er nog geen bestaande aansluiting en het laten aanleggen kost ruim 15.000 euro. Daar werd dus rap nee tegen gezegt.
Nu hebben ze bij XS4all een dienst genaamd ADSL stapelen, kost alleen 750+ euro per maand. Ook niet echt een leuk idee.
Toen is er gekozen voor een linkbalancer van barracuda aan te schaffen en hierop de lijnen te bundelen. link
De vigor heb ik vrij eenvoudig om kunnen zetten naar een bridge mode en aangesloten op de barracuda. Link werkt en ik heb internet daarop. Zover gaat het goed.
Bij Xs4all heb ik voor deze Bdsl 8 ip adressen. Deze vanwege veiligheid hernoem ik hier even naar een fictieve reeks; Van 100.0.0.144 tot 10.0.0.151 /29 Momenteel zijn er 2 adressen in gebruik
- 100.0.0.145 poort 80
- 100.0.0.150 poort 25, 80 en 443
Ik had al onderzoek gedaan naar de cisco 887 configuratie voor bridging welke vrij straight forward leek.
De Baracuda en de Cisco hebben het zelfde interne IP dus de gebruikers op de nieuwe situatie overzetten was zo gedaan en hoewel langzamer konden de gebruikers wel doorwerken.
De Cisco heb ik hierna gewist van zijn oude config (na een backup te maken) en hier de bridge config in gezet met de volgende config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| service timestamps debug datetime msec service timestamps log datetime msec service password-encryption ! hostname router ! boot-start-marker boot-end-marker ! ! no aaa new-model ! ip subnet-zero no ip cef no ip routing ! bridge irb ! interface ATM0 no ip address no ip route-cache no atm ilmi-keepalive pvc 2/32 encapsulation aal5mux ! dsl operating-mode auto bridge-group 1 hold-queue 224 in ! interface FastEthernet0 ! interface FastEthernet1 ! interface FastEthernet2 ! interface FastEthernet3 ! interface Vlan1 description LAN-Interface no ip address no ip route-cache ip tcp adjust-mss 1452 bridge-group 1 ! interface BVI1 no ip address ! ! control-plane ! bridge 1 protocol ieee ! line con 0 no modem enable line aux 0 line vty 0 4 ! scheduler max-task-time 5000 end |
Ook een variant met een dialer is geprobeerd en kleine tweaks aan deze config.
Maar ik krijg met de 2 ip's op de baracuda static ingesteld geen contact.
De console van de cisco geeft ook om de zoveel seconden de volgende melding;
%TBRIDGE-4-NOVCFLOOD: No VC's configured for bridging on ATM0
Ik heb overal gezocht maar geen idee wat ik nou fout doe.
Mijn hoop is dan ook dat iemand hier op tweakers een Cisco 877 (of een andere cisco 800) met een Xs4all Bdsl in bridge heeft gekregen met meerdere ip's en eventueel ook kan vertellen hoe ik de baracuda in zou kunnen stellen hiervoor.
Voor hun die zich door de bovenstaande lap tekst hebben kunnen worstelen, alvast bedankt.
The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis