[SQL Server] Verbinden vanuit Visual Studio 2010

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Ik weet niet 100% zeker of deze vraag hier hoort, dus alvast mijn excuses als ik fout ben.

Ik probeer wat C# te leren met behulp van het boek "C# 3.0 Unleashed with the .NET 3.5 framework". Ik zit nu aan het gedeelte over LINQ to SQL en er wordt gevraagd een SQL server database aan te maken. Er wordt echter niet uitgelegd hoe dat gedaan moet worden en hier zit ik nu al een uur achter te zoeken |:(

In Visual Studio heb ik 2 mogelijkheden gevonden:
1) Add -> New Item -> Service-based Database. Dit werkt, maar ik vind nergens een optie om het SQL script dat in het boek staat (wat de tabellen aanmaakt en hier wat data in zet om wat te testen) uit te voeren

2) Rechtermuisknop op Data Connections -> Create New SQL Server Database. Er wordt gevraagd om te verbinden, maar dat lukt niet:
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg138/scaled.php?server=138&filename=errorbi.png&res=medium
Ik heb even gezocht wat dit zou kunnen zijn en in de "Configuration Manager" staat "SQL Server" gewoon op "running".

Het SQL script probeer ik in te voeren door een nieuw .SQL-bestand aan te maken en dan de code uit te voeren via rechtermuisknop -> Execute SQL. Maar ook dan moet ik verbinden, wat dus niet lukt.

Ik snap eigenlijk totaal niet meer waar ik mee bezig ben. Wat is het verschil tussen de 2 opties en hoe kan ik precies verbinden? Ik heb veel websites bezocht, maar nergens kan ik een duidelijke uitleg vinden voor iemand die nog nooit hiermee heeft gewerkt.

Ik weet dat het erg basic is, maar hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kijk even in je SQL Server Configuration Manager (ergens in je Start menu) of je wel een protocol enabled hebt. Zo niet: even Shared Memory (voorkeur als je alleen lokaal werkt) of TCP/IP (als je er ook van andere hosts bij wil kunnen) of desnoods named pipes enablen en de service restarten.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://blogs.technet.com/resized-image.ashx/__size/850x0/__key/CommunityServer-Blogs-Components-WeblogFiles/00-00-00-84-94/0820.Figure-1.png

[ Voor 50% gewijzigd door RobIII op 07-02-2012 20:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Bedankt voor de reactie :)

Shared Memory staat gewoon aan en TCP/IP enablen lost het probleem niet op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bv202 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:28:
Shared Memory staat gewoon aan en TCP/IP enablen lost het probleem niet op :(
Je hebt ook de service gerestart? Dat is wel nodig. Maar then again; Shared memory zou ook moeten werken.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Yup, heb hem al zeker 10x herstart, werkt niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bv202 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:37:
Yup, heb hem al zeker 10x herstart, werkt niet :(
De :( -smileys mogen wat mij betreft achterwege gelaten worden.

First things first:
[list]
Je hebt wel een SQL Express instance geïnstalleerd en draaiend op je systeem? Afbeeldingslocatie: http://www.denverseminary.edu/media/ico-checkmark.gif
Minimaal 1 protocol enabled Afbeeldingslocatie: http://www.denverseminary.edu/media/ico-checkmark.gif
• Je weet zeker dat je de juiste naam hebt? (Is het een named instance of default instance?)? Moet je bijv. niet PC-Naam\SQLExpress hebben?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EVNd5ILfmybjbzPmNoeFvSS3/full.png

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 07-02-2012 20:53 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Bedankt, \SQLExpress erbij gezet en het werkt.

Maar ik snap er nog steeds niets van. Nu is dat .SQL-bestand wel uitgevoerd, terwijl ik nergens heb aangegeven welke database ik wil gebruiken (en nee, er staat geen create database/use-statement in het script). Ook zie ik nog steeds niet wat nu het verschil is tussen die "Service-based Database" (waar geen verbinding voor nodig is) en die andere (zie tweede puntje in m'n eerste post). Wanneer moet je precies een "Service-based" gebruiken?

EDIT:
Blijkbaar heeft hij dit nu uitgevoerd in de "master"-database.. eens kijken of ik dit gewijzigd krijg.

[ Voor 16% gewijzigd door Bv202 op 07-02-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bv202 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:56:
Maar ik snap er nog steeds niets van. Nu is dat .SQL-bestand wel uitgevoerd, terwijl ik nergens heb aangegeven welke database ik wil gebruiken.
Waarschijnlijk hier:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZvuxReLyTsBXtavPSbBRLBHu/full.png
Bv202 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:56:
Ook zie ik nog steeds niet wat nu het verschil is tussen die "Service-based Database" (waar geen verbinding voor nodig is) en die andere (zie tweede puntje in m'n eerste post). Wanneer moet je precies een "Service-based" gebruiken?
Volgens mij is dat allebei min-of-meer 'tzelfde. Ik gebruik nooit VS om m'n SQL te beheren maar doe dat gewoon in SSMS. Als je 't mij vraagt maak je met optie 2 een "kale DB" en optie 1 zal naast een DB een EF model / Dataset model voor je maken ofzo.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 07-02-2012 21:05 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Ow, dat had ik niet zien staan. Ik ben nu SMSS aan het downloaden, volgens mij zou het daarmee duidelijker moeten zijn.

Bedankt voor de hulp; volgens mij zal het nu wel lukken :)
Pagina: 1