Advies nodig: geheugen uitbreiden of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:17

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik wil van een s1366 naar een s2011 gaan. Dat betekent van 3 sticks ram naar 4.

Nu kan ik 2 dingen doen:

1.
Ik heb nu 3x4GB (Corsair XMS3 CMX12GX3M2A2000C9).
Daar kan ik voor zo'n 70 euro 2x4GB bijkopen (Corsair XMS3 CMX8GX3M2A2000C9) en dan maar 1 stick daarvan gebruiken. 1 stickje is dan reserve of kan ik proberen te verkopen.
Het is 2000MHz, 1.65v, Cas9 ram dus nog goed te gebruiken in een Sandy Bridge-E systeem.

2.
Ik kan echter ook een nieuw setje G.Skill Ripjaws ofzo van 4 sticks (16GB) kopen.
Dat zou 2048MHz zijn, 1.65v, Cas9. Dat kost me dan 149 euro. Ik kan dan wel mijn oude setje verkopen en daardoor mogelijk even veel kwijt zijn als voor oplossing 1.

Als het zo weinig uitmaakt (theoretisch), wat is dan slim?
Zijn er nog compatibiliteits issues met 'ouder' geheugen en Sandy Bridge?
Zou er spraken kunnen zijn van degradatie waardoor nieuwer geheugen beter is?
Is mixen van geheugen, ook al is het exact hetzelfde type, een risico?

Enige feedback zou welkom zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Tijgert op 07-02-2012 19:46 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
als je een setje van 4 koopt heb je wel gelijke modules (ivm quad/dual channel), maar ik heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad om later 1 toe te voegen.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
wat ga je doen met de installatie?
de memory controller van de s2011 cpu's kan (net zoals die van s1366) heel wat combinaties aan, waaronder triple-channel... als je genoeg hebt aan 12GB en je hebt geen quad-channel nodig, kan je dus je huidige setje behouden :)

wel opletten: niet alle mobo fabrikanten laten alle combinaties toe, maar op een intel bord werkt het altijd goed voor zover ik weet

[ Voor 3% gewijzigd door catfish op 07-02-2012 21:54 ]

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:17

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Hmm... Dat is waar ook, de bankjes hoeven niet gelijk symmetrisch gevuld te zijn. Elke bankje is een apart kanaal. Ik hoef dus niet eens dat 4e bankje te vullen en kan met de 3 stickies die ik heb al 3/4 van het potentieel benutten... Niet eens aan gedacht.

Dat gezegd hebbende... neem ik natuurlijk wel een s2011 systeem vanwege de grotere rekenkracht. En gezien de CPU altijd moet wachten op het geheugen zal hij met maar 3 van de 4 kanalen in gebruik nog langer moeten wachten dan dat ze alle 4 gebruikt werden, waardoor ik toch wat snelheid verlies.
Ik wil dus eigenlijk toch wel dat 4e bankje vullen...

Maar om mee te beginnen kan ik wel direct al mijn oude bankjes erin plempen, dat scheelt vast...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tijgert schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:30:
En gezien de CPU altijd moet wachten op het geheugen zal hij met maar 3 van de 4 kanalen in gebruik nog langer moeten wachten dan dat ze alle 4 gebruikt werden, waardoor ik toch wat snelheid verlies.
Dan ben ik benieuwd wat voor exotische programma's je gebruikt, want je hebt niet snel een gebrek aan geheugenbandbreedte met triple channel. En gezien de snelheid van je geheugen al helemaal niet. Zulke stickies zullen in dual channel al niet snel de bottleneck zijn.

Ik zou dus pas uitbreiden als je gewoon méér geheugen nodig hebt. Veel verschil in snelheid zul je niet merken dus daar hoef je het niet voor te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 07-02-2012 22:35 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.