Virtualisatie (Ubuntu 11.10 x64 / KVM) Management tool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:42

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Beste collega tweakers,

Graag wil ik jullie expertise raadplegen. Ik ben nu al een flinke tijd aan het kijken welke management tool ik het beste kan gebruiken voor mijn Ubuntu 11.10 x64 KVM virtualisatie oplossing.

De volgende opties heb ik al bekeken:
- Eucalyptus (ubuntu); gericht op cloud... (2 servers nodig)
- openstack; gericht op cloud (2servers nodig) (ik zou deze graag willen gebruiken echter ben ik bang dat ik teveel richting cloud ga ipv de 3 virtuele machines die ik wil beheren)
-Convirt: hele nette tool, werkt echter niet onder ubuntu 11.10 ivm packages.

Een aantal mogelijk opties zou kunnen zijn:
- oVirt (volgens de mailing list nog veel problemen zoals muis die niet werkt in guest os e.d.) (hier wil ik uiteindelijk echter wel naartoe)
- OpenQRM (moet dit nog proberen)
- Ganeti (kan geen screenshots vinden, wil graag persoonlijk ervaring hierover horen.

Daarnaast hoor ik ook graag wat jullie gebruiken om jullie VM's te managen.

Ik wil daarbij ook aangeven dat ik wel het eea van linux afweet, maar dat ik een beetje huiverig ben voor dingen compileren e.d. Of drivers in de kernel inbakken. (m.a.w. zulke dingen doe ik niet zonder een stap-voor-stap handleiding die exact beschrijft wat er moet gebeuren).

Bron van meeste management-tools: http://www.linux-kvm.org/page/Management_Tools

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat wil je precies beheren aan die 3 VM's dat bijvoorbeeld virt-manager niet voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
nou ik wil ten eerste meer inzage in hoeveel het systeem aan resources verbruikt.
Om heel eerlijk te zijn moet het een ESXi interface look-a-like worden onder linux.

Ook zou ik willen weten of het mogelijk is om bijvoorbeeld een Eucalyptus of Openstack alleen te gebruiken om een aantal VM's te beheren á la ESXi

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vuurvoske schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:09:
nou ik wil ten eerste meer inzage in hoeveel het systeem aan resources verbruikt.
Ken je virt-top?
Om heel eerlijk te zijn moet het een ESXi interface look-a-like worden onder linux.

Ook zou ik willen weten of het mogelijk is om bijvoorbeeld een Eucalyptus of Openstack alleen te gebruiken om een aantal VM's te beheren á la ESXi
Wat bedoel je met een "ESXi interface" en "á la ESXi"? De VSphere-client?
Welke features daarvan heb je nodig?
Als je maar 3 vm's hebt kan ik me bijna niet voorstellen dat je al die enterprise features nodig hebt.

Probeer het eerder genoemde 'virt-manager' eens.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad de vsphere-client. Als je kijkt naar Convirt dan zie je dat deze ook een aantal overzicht features biedt. (Virt-top ga ik morgen proberen)

Daarnaast wil ik ook een stabiele remote admin server / client voor al mijn guests. In fedora core 16 zit in een hele goed, maar ik weet niet hoe dit pakket heet.

Overigens heb ik nu een ubuntu 11.10 x64 draaien met een kale gnome variant.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Wat is precies een kale gnome-variant, en waarom niet gewoon ubuntu server? Als je dan kiest voor "virtualisation host" of iets dergelijks bij de installer , ben je er al bijna volgens mij. Ik zie in virt-manager netjes een overzichtje van de gebruikte resources overigens, of mis je er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Je kunt ook kiezen voor virt-manager. Het zit in de standaard Debian en Ubuntu repositories. Dit zou je zelfs gewoon op je desktop/laptop kunnen installeren en dan via ssh connecten naar de libvirt installatie. Let er dan wel op dat dit tooltje voor zover ik weet alleen beschikbaar is voor Linux en niet voor Windows.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
blaataaps schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:39:
Wat is precies een kale gnome-variant, en waarom niet gewoon ubuntu server? Als je dan kiest voor "virtualisation host" of iets dergelijks bij de installer , ben je er al bijna volgens mij. Ik zie in virt-manager netjes een overzichtje van de gebruikte resources overigens, of mis je er nog?
Een kale gnome variant houdt als volgt in:
Installatie van Ubuntu 11.10 X64 Server met: (ik heb voor virtualizatie host gekozen)
sudo apt-get install xorg gnome-core gdm gnome-system-tools gnome-utils firefox sysv-rc-conf gconf-editor

Ik vind linux op dit punt al lastig genoeg, laat staan dat ik via CLI mijn VM's moet gaan opzetten.

For the record: Ik maak nu gebruik van Virt-manager, echter houd ik ook van mooie dashboards en wil ik dus een tool die me meer informatie kan tonen.
DutchNutcase schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 07:47:
Je kunt ook kiezen voor virt-manager. Het zit in de standaard Debian en Ubuntu repositories. Dit zou je zelfs gewoon op je desktop/laptop kunnen installeren en dan via ssh connecten naar de libvirt installatie. Let er dan wel op dat dit tooltje voor zover ik weet alleen beschikbaar is voor Linux en niet voor Windows.
Ik heb hier een dedicated server, zie specs hieronder:

#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint RocketRAID 2680€ 0,-€ 0,-
1Intel Pentium G620€ 52,89€ 52,89
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 109,90€ 109,90
1Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 117,40€ 117,40
1Antec Three Hundred€ 49,95€ 49,95
1Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 17,50€ 17,50
1Recom RC-PE0DB580€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,40€ 38,40
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 100,35€ 100,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,39

**Let op: De raidcontroller en 2TB schijven zitten er op dit moment nog niet in!

[ Voor 78% gewijzigd door Vuurvoske op 08-02-2012 08:46 ]

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Vuurvoske schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 08:42:
[...]

Een kale gnome variant houdt als volgt in:
Installatie van Ubuntu 11.10 X64 Server met: (ik heb voor virtualizatie host gekozen)
sudo apt-get install xorg gnome-core gdm gnome-system-tools gnome-utils firefox sysv-rc-conf gconf-editor

Ik vind linux op dit punt al lastig genoeg, laat staan dat ik via CLI mijn VM's moet gaan opzetten.

For the record: Ik maak nu gebruik van Virt-manager, echter houd ik ook van mooie dashboards en wil ik dus een tool die me meer informatie kan tonen.
Ik herhaal mijn vraag, /welke/ informatie? :) "Dashboard" zegt mij niet zo veel over welke informatie je precies mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
blaataaps schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:24:
[...]
Ik herhaal mijn vraag, /welke/ informatie? :) "Dashboard" zegt mij niet zo veel over welke informatie je precies mist.
Startend: geheugen gebruik. Dat kan ik in virt-manager niet zien. OVerigens ben ik er inmiddels achter dat vrijwel alle hardware informatie goed in te zien is.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik geloof niet dat er een tool is die en simpel is en volledig grafisch.
Overigens kun je je angst voor de commandline beter aan de kant zetten. Als je servers gaat beheren ontkom je er niet aan en de meeste dingen die je nodig hebt zijn niet moeilijk. Zelfs Microsoft is inmiddels overtuigd en gaat Windows 8 (ook) zonder GUI leveren.

Overigens is een KVM-vm een 'gewoon' proces, je hebt geen aparte tools nodig om die te beheren. De normale proces-manager laat gewoon zien hoeveel geheugen & CPU er gebruikt wordt.

Als je de details wil weten moet je virt-top hebben.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Vuurvoske schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:32:
[...]

Startend: geheugen gebruik. Dat kan ik in virt-manager niet zien.
Ik zie geheugengebruik wel in virt-manager, moet je niet gewoon die kolom nog aanzetten? Overigens lijkt geheugengebruik me niet zo spannend, dat is gewoon zo veel als je het toekent lijkt me.
OVerigens ben ik er inmiddels achter dat vrijwel alle hardware informatie goed in te zien is.
Vrijwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:07
Vuurvoske schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:32:
[...]
Startend: geheugen gebruik. Dat kan ik in virt-manager niet zien. OVerigens ben ik er inmiddels achter dat vrijwel alle hardware informatie goed in te zien is.
Een VM gebruikt in de host altijd 100% van het geheugen dat die VM is toegewezen, tenzij dat met de balloon-driver dynamisch is teruggebracht (dit gebeurt echter niet automatisch maar op basis van een commando).

De kvm management tools geven verder geen informatie uit de guest zelf weer zoals hoeveel van het "fysieke" (voor de guest) geheugen is gebruikt. Daarvoor kan je andere management tools gebruiken die die informatie van de guest opvragen zoals bijvoorbeeld gkrellmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Heren ik bedank u allen voor de hulp. KVM is een tool die eigenlijk wel volstaat om virtualisatie te bewerkstelligen. Wanneer oVirt stabiel genoeg is zal ik deze gaan gebruiken.

Wat mij betreft mag er een slotje op.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
is proxmox niet iets voor jouw ? KVM en Container ondersteuning, en allemaal te regelen vanuit de browser. Als je dan later nog wilt uitbreiden kan je er ook makkelijk nog een proxmox machine naast zetten en een farm bouwen.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schop dit topic even omhoog gezien dit op zich best interessant is.

Je kunt eigenlijk alle projecten wel op de KVM site zien:

http://www.linux-kvm.org/page/Management_Tools

Wanneer je pakket libvirt ondersteund kan het eigenlijk alle HyperVisors wel aansturen, en ja Vmware is een interessante.

Hoewel ik zelf bezig ben met een cluster van 18HV's met hierop +/- 360 servers in totaal op een NetApp storage backend ben ik natuurlijk benieuwd wat er zoal in de mark te krijgen is. Ik ga uit van ESXi waarbij ik momenteel eigenlijk wel neig naar KVM, gewoon omdat het gratis, opensource en supported is bij een zeer grote community. De performance is tevens goed wat het allemaal erg leuk maakt.

Ik ben dus van ESXi uit gegaan en eigelijk ook mijn NetApp storage backend, deze valt namelijk ook prima aan te sturen. openQRM kan dit bijvoorbeeld, alleen een pijn in je bud om het te installeren, dat gaat op zich nog wel maar dan het aanmaken van de images, you lost me. De ESXi machine wordt trouwens direct gezien, noVNC wil alleen niet connecten.

Er is tevens The Foreman, iets wat echt een geweldige tool is alleen deels nog ontwikkeling. ESXi werkt tevens alleen het aanmaken van een VM, wat onder openQRM echt super ging alleen nog niet van PXE wilde booten, lijkt wat lastiger.

Ik heb zelf echt een hekel aan puppet maar het lijkt de oplossing voor een dergelijk cluster. Even snel een VM aanmaken als webserver of SQL, or whatever... met puppet heb je het zo voor elkaar, het opzetten ervan is alleen niet je van het vind ik.

Ik heb momenteel een Proxmox machine draaien maar ben er nog niet kapot van. Het voordeel is wel dat je de volledige versie krijgt, en niet zoals bij OpenQRM modulen mist, en betaalt voor de SLA. Op die manier hou je de community groot en wordt er ook daadwerkelijk mee gewerkt.

Wat ik nu ga gebruiken ben ik nog niet helemaal uit, ik denk uiteindelijk Foreman gezien deze mannen meer dan de goede kant op gaan!
Pagina: 1