Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-11 12:00
Beste,

We hebben hier op het werk enkele esxi servers. Ik heb me al zot gezocht ivm consumed memory en active guest memory. Onze redhat servers cachen al het consumed geheugen zodat ze bv effectief in vmware 4 Gb gebruiken en effectief ( active memory ) maar bv 1 Gb. Ik heb al oplossingen gevonden om dit geheugen terug vrij te maken zoals ballooning maar dit treedt enkel in werking als er te weinig geheugen is op de fysieke host. Zijn er mensen die dmv scripts op de hosts of op een andere manier het consumed memory laten dalen ?

Groeten,

Jeroen

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47
je wilt graag lage nummertjes zien ipv de gebruikte resources waar je momenteel nog genoeg van hebt...
nu is mijn vraag waarom, waarom zou je tijd en moeite in iets stoppen wat werkt en pas werkt als het nodig is.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Consumed memory is het geheugen dat de VM daadwerkelijk inneemt op de host.
Dit wordt in veel gevallen in zekere mate bepaald bij het booten van een VM. Eenmaal gebruikt geheugen kan soms maar moeilijk weer vrij worden gegeven omdat de hypervisor niet altijd direct in het OS kan kijken om te zien wat er daadwerkelijk in gebruik is.

Active memory is het percentage geheugen dat een vm actief gebruikt gebaseerd op statistische bepaling. Dit laatste is dus geen 100% weerspiegeling van het echte geheugen gebruik door een VM. Als ik heb goed heb (uit mijn hoofd) bepaald men dat door memory pages expres te invalideren om zo te bepalen hoeveel daarvan opnieuw worden opgevraagd.
Onze redhat servers cachen al het consumed geheugen zodat ze bv effectief in vmware 4 Gb gebruiken en effectief ( active memory ) maar bv 1 Gb.
Wat bedoel je precies? Consumed memory wordt bepaald door de host. Bedoel je niet het gebruiken van al het toegewezen geheugen?

Consumed memory kun je laten dalen door de VM gewoon minder memory toe te wijzen als je zeker weet dat je dit hebt over-gedimensioneerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 07-02-2012 19:51 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-11 12:00
Consumed memory kun je laten dalen door de VM gewoon minder memory toe te wijzen als je zeker weet dat je dit hebt over-gedimensioneerd.
Inderdaad, zo zou het ook gaan maar het probleem is dat sommige servers een zware piekbelasting hebben bij verwerkingen snachts bijvoorbeeld. Standaard gebruiken ze bv 2 Gb en bij piek 6-7 gb. Blijkbaar is er toch geen makkelijke oplossing om nog flexibeler met het geheugen om te gaan. Bedankt voor jullie input.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Tot het moment dat de host al het fysieke geheugen in gebruik heeft, geeft de hypervisor al het geheugen vrolijk weg. Er is immers geen reden om het niet te gebruiken.

Het zou echt totale onzin zijn om cpu cycles in te zetten om je memory footprint te minimaliseren terwijl er nog meer dan voldoende beschikbare pages zijn.

Zie ook deze link voor de werking van het memory management.

while (! ( succeed = try ()));