Systeem start, 5sec, valt uit, herhaal...

Pagina: 1
Acties:

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-02 14:49
Beste Tweakers,

sinds deze morgen krijg ik m'n systeem niet meer aan de praat. Eerst en vooral het systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 99,-€ 99,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 84,-€ 84,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,02€ 32,02
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 191,10€ 191,10
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 53,80€ 53,80
1Seasonic X-560 80+ Gold€ 112,30€ 112,30
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 151,33€ 151,33
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 25,-€ 25,-
1XFX AMD Radeon HD 6950€ 273,-€ 273,-
1MSI P67A-GD65€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,55

Het probleem:
Start het systeem, fans, HDD en fan grafische kaart starten allemaal op. Geen bliepjes van het moederbord, geen abnormale LED-indicatie dat er een probleem zou zijn. Na ongeveer 3 seconden valt het systeem terug uit. Opnieuw 3 seconden later start het systeem opnieuw op, om weer uit te vallen. Deze lus herhaalt zich tot ik de stroom onderbreek.

Nu moet ik erbij vermelden dat dit al enkele keren is voorgekomen (in het jaar dat ik de pc nu heb), toen was de oplossing telkens: uitschakelen, openmaken, alle kabeltjes aandrukken, opgelost. Dit werkt deze keer echter niet meer.

Al geprobeerd (op basis van de opstart- en hangproblemen troubleshooter)
-Systeem volledig losgekoppeld, en opnieuw geprobeerd.
-Systeem opengemaakt, alle kabeltjes aandrukken, opnieuw geprobeerd.
-Clear CMOS
-Systeem opengemaakt, alles losgemaakt, enkel grafische kaart, CPU, MB en fans aangekoppeld.
-VGA-kaart eruit gehaald, opnieuw geprobeerd. (Geen foutmelding!?)
-Volledig uitgestoft (was niet echt nodig...), met spuitbusje lucht.

Heeft iemand nog tips?
-RAM heb ik er nog niet uitgehaald, maar het lijkt me niet een probleem omdat ik geen problemen had tot voordien, en normaal zou het systeem toch op z'n minst moeten starten met defect RAM om een foutmelding te geven? Bovendien moet ik m'n koeler enzo verwijderen om RAM te kunnen uithalen.

Ik verdenk nu sterk het moederbord, hoewel ik geen enkele indicatie krijg dat er iets mis is. Ohja, ik heb geen mogelijkheid om een andere voeding of moederbord te proberen.

Dit systeem aangekocht bij Azerty, moet ik daar een RMA aanvragen voor het moederbord? Hoe gaat dit in z'n werk?

Ik heb m'n best gedaan om m'n TS zoveel mogelijk compleet te maken, indien iets tekort is hoor ik dat graag!
Alvast bedankt!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:01

Nemesizz

Untouchable

Klinkt toch als een defecte voeding (en ja, ook a-merk voedingen kunnen kapot).
Ik heb een soort gelijk probleem gehad met een Antec voeding (een model dat volgens mij ook door Seasonic gemaakt word).

Soms als je de voeding opwarmt wil die wel goed starten (ik legde em dan even op de verwarming).
(op de verwarming leggen heb ik bij meerdere voedingen gedaan die niet willen booten bij een cold-boot).

Om het uit te sluiten zul je toch waarschijnlijk een andere voeding moeten proberen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Mijn eerste suggestie zou ook de voeding zijn. Niet toevallig een kennis waar je even een voeding van kunt lenen?

Desktop | Server | Laptop

• thommich
Helaas, ik zit op studentenkamer en iedereen hier heeft een laptop.

Verder ken ik weinig mensen die zomaar hun voeding zullen willen geven.
Ik heb contact opgenomen met Azerty, zij zeggen Voeding, Moederbord of RAM, en willen dat ik het opstuur.
Goed idee?

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
thommich schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:12:

Ik heb contact opgenomen met Azerty, zij zeggen Voeding, Moederbord of RAM, en willen dat ik het opstuur.
Goed idee?
Eerst met de voeding proberen.. Als je nou in de buurt had gewoont had ik wel even langs gekomen met een voeding { Als je in de omgeving breda woont, dan kunnen we wel iets afspreken)

Dus i k zou zeggen, probeer eens wat rondt te vragen, voordat je de Voeding, MB en Ram op gaat sturen. Want ze kunnen dan van alles zeggen terwijl het misschien daar niet eens aan ligt.

Maar als je niet kan wachten, dan gewoon gelijk doen :)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• thommich
Soundstorm2010 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:40:
[...]

Eerst met de voeding proberen.. Als je nou in de buurt had gewoont had ik wel even langs gekomen met een voeding { Als je in de omgeving breda woont, dan kunnen we wel iets afspreken)

Dus i k zou zeggen, probeer eens wat rondt te vragen, voordat je de Voeding, MB en Ram op gaat sturen. Want ze kunnen dan van alles zeggen terwijl het misschien daar niet eens aan ligt.

Maar als je niet kan wachten, dan gewoon gelijk doen :)
Erg vriendelijk aanbod. Helaas ben ik Belg, en woon in Gent... Vrees dus dat ik die onderdelen ga moeten opsturen.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Suc6 O-)

[ Voor 38% gewijzigd door Soundstorm2010 op 07-02-2012 15:48 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"-RAM heb ik er nog niet uitgehaald, maar het lijkt me niet een probleem omdat ik geen problemen had tot voordien, en normaal zou het systeem toch op z'n minst moeten starten met defect RAM om een foutmelding te geven? Bovendien moet ik m'n koeler enzo verwijderen om RAM te kunnen uithalen."

Haal de geheugenmodule(s) er dan eens uit en luister of je moederbord geluidssignalen geeft. Onlangs nog pc van iemand gehad die hetzelfde deed, leek erop dat na verhuizing naar andere woning de RAM-modules niet helemaal goed meer zaten. Modules eruit: Moederbord begint te piepen (=teken van leven), modules er weer in en pc doet weer normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 07-02-2012 15:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• thommich
Net RAM eruit gehaald en getest. (kon net onder de koeler). Geen verandering merkbaar. As in: er komt geen foutcode of iets dergelijks vanuit het moederbord. Systeem start, stopt en dit herhaalt zich...

Sluit dit nu iets uit? (Hoe minder ik naar Azerty moet opsturen hoe liever)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, er zit wel een speaker aangesloten op het moederbord? Zie geen onboard speaker op de foto in de PW, al kan ik eroverheen kijken, de speakeraansluiting zit op JFP2.

En wat als je de powerbutton (+resetknop/PWLED/HDLED) van de kast lostrekt en de powerswitch op het moederbord zelf gebruikt?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• thommich
Er zit een speakertje aangesloten. (Dat anders bij het booten 1 korte biep geeft).

Knoppen op moederbord zelf ook geprobeerd, zelfde resultaat.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okee.

Heb je toevallig een multimeter bij de hand? Kun je de voedingslijnen meten.

Oscar Wilde

• thommich
Nee, geen multimeter. (Tweaker-onwaardig, ik weet het).

En als arme student zomaar een multimeter gaan kopen vind ik wat overkill, voor dit ene probleem.

"Later als ik groot en rijk ben koop ik er me wel eentje" ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pricewatch: Delock Power Supply Tester III with LCD kan ook ;)

Je hebt niet toevallig een andere voeding liggen? Of een die je lang genoeg kan lenen om te kijken of de pc daarmee wel aan gaat?
edit: Las net
thommich schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:12:

Goed idee?
Mocht je toevallig bij 7512 in de stad wonen... ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Raven op 07-02-2012 17:51 ]

Oscar Wilde

• thommich
Nu begrijp ik er helemaal niks meer van.

De RMA-afdeling van Azerty zei dat het vermoedelijk om een gebogen CPU-pin gaat, en dat die niet gedekt worden door de garantie. Ik wou dus foto's nemen van m'n CPU om het tegendeel te bewijzen voor ik hem opstuurde.

Toch kriebelde het om nog eens alles aan te sluiten en te proberen. Guess what, alles werkt weer perfect! 8)7

Uiteraard begrijp ik niet wat het onderliggende probleem is, dus van zodra het systeem weer dezelfde kuren vertoont zal ik toch moeten RMA aanvragen...

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-02 10:19
Ik heb hier Precies het zelfde probleem (gehad).

Heel soms al mijn PC compleet vastloopt, en ik hem een Hard-reset geef, of direct poweroff dan heb ik het zelfde
ook hier gaat het om een MSI bordje

meestal gooi ik dan even de spanning er volledig vanaf en daarna start ie weer door, met de melding dat hij z'n bios gegevens niet goed kon laden / dat hij hem gereset heeft omdat met de huidige settings hij niet kon booten.

ik heb hier ongeveer 2 keer per jaar last van en voor de rest geen actie voor ondernomen.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Zo een probleem heb ik ook gehad toen ik het moederbord net had. Heb hem gewoon een uurtje zo gedaan, en ik kwam er achter dat de ATX stekker niet goed vast zat (de laaste 4 staken een beetje omhoog) heb die dus opnieuw aangesloten en toen was het weg, gaar maar waar. Nu heeft ie nergens last van (tot nu toe)

Johann Sebastian Bach

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

thommich schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:53:

De RMA-afdeling van Azerty zei dat het vermoedelijk om een gebogen CPU-pin gaat, en dat die niet gedekt worden door de garantie. Ik wou dus foto's nemen van m'n CPU om het tegendeel te bewijzen voor ik hem opstuurde.

Toch kriebelde het om nog eens alles aan te sluiten en te proberen. Guess what, alles werkt weer perfect! 8)7

Uiteraard begrijp ik niet wat het onderliggende probleem is, dus van zodra het systeem weer dezelfde kuren vertoont zal ik toch moeten RMA aanvragen...
Mooi dat het weer werkt :) , misschien heeft er iets niet helemaal goed gezeten :?

Oscar Wilde

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
thommich schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:53:

Als je je cpu eruit gehad hebt dan vermoed ik dat je cpu niet helemaal goed in het socket gezeten heeft en dus geen goed contact gemaakt heeft met een van de pinnetjes. Bijna zou ik zelfs met zekerheid durven zeggen dat het daar aan gelegen heeft omdat het wel frapant is dat ie nu probleemloos werkt.

• thommich
CPU is niet uit de socket geweest. Ik heb alles nog eens aangesloten en geprobeerd voor ik de CPU uit de socket haalde. Dat maakt het ook zo vreemd, omdat ik al ongeveer 5x alles losgemaakt had en terug aangesloten had...
Pagina: 1