Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een vraag/situatie waar jullie mij hopenlijk meer informatie over kunnen geven.
Ik heb vroeger in de ICT sector gewerkt bij een grote internetprovider, dat was best tof.
Ik heb echter economie gestudeerd, waarna ik nu pakweg 4 a 5 jaar werkzaam ben in de finance sector.
Wel met een ICT inslag, want ik werk met veel verschillende systemen en ik heb in projecten gezeten waarbij nieuwe software
goed ingesteld moest worden. Ik ben totaal geen programmeur, maar ik zat wel vaak tussen de business en ICT in om het zo even uit te drukken.

Nu ben ik de finance compleet zat, en niet van plan om daar nog langer in te blijven werken. Ik zie gewoonweg geen toekomst meer in, omdat ik het werk simpelweg echt niet meer leuk vindt. Een andere reden is dat ik me behoorlijk uitgeleerd voel en ik wil graag nieuwe dingen leren. De grote hamvraag luidt dan snel, wat dan wel?
Wel, daar mijmer ik al maanden over. Het moet aansluiten bij de realiteit natuurlijk, want ik wil best voetballer worden bij FC Barcelona, maar dat zal natuurlijk bij fantasie blijven.

Ik kreeg al snel door dat ik het werk bij die internetprovider vroeger best gaaf vond eigenlijk, zeker vergeleken met mijn huidige baan. Bezig met innovatie, je kunt mensen echt helpen (ik deed veel support) en uitgeleerd was je niet snel, omdat de ontwikkelingen binnen de ICT razendsnel gaan (itt tot finance, waar niets nieuws wordt uitgevonden). Toen sprak ik met verschillende personen die werkzaam zijn bij de ICT. Die wereld is heel groot dus het is even zoeken voor mij waar ik het precies moet vinden?
Ik wil graag weer bezig zijn met innovatieve software/hardware en graag mensen helpen (dus een soort consultancy-achtig werk). Plus ik moet het gevoel hebben dat ik komende jaren nog genoeg kan leren. Het salaris vind ik minder relevant, als ik er maar van kan leven.

Wat zijn jullie tips/ervaringen? Kennen jullie wat bedrijven die een beetje aansluiten wat ik zoek? Als jullie vragen hebben, hoor ik het graag.
Thanks!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:23
Test analist :Y

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Je hebt nooit echt IT werk gedaan behalve dan bij een ISP? En wat deed je bij die ISP echt helpdesk werk voor klanten van de ISP of voor medewerkers van de ISP dus de interne ICT?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:26
Dat dus, of business consultant.

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Implementator van software en/of systemen (of is dat een business consultant?).

Edit:
Je zit steeds bij andere klanten, met andere achtergronden, met andere systemen, met andere klanten eindgebruikers, met andere softwarepakketten, met ander maatwerk, op een andere locatie.

[ Voor 57% gewijzigd door JBrennan op 07-02-2012 16:13 . Reden: onderbouwing toegevoegd ]

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
d:)b

Plus het feit dat er een tekort is aan (goede?) testers, dus genoeg werk te vinden (maar dat is mijn ervaring).

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 23:33
als je het wilt doen moet je het snel doen :)
werkte zelf 9 jaar geleden bij Fujitsu in maarssen en daarna bij IBM op schiphol.
Maar ik merk dat het ICT zo erg veranderd is dat ik er niet meer aan kan beginnen zonder serieus een paar extra cert. te gaan behalen

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja hoe kan de TS een carriere in de ICT beginnen zonder relevante certificaten/werkervaring?

Neem aan dat een tester toch op zijn minst een TMAP certificaat nodig heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Uthog schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:31:
Je hebt nooit echt IT werk gedaan behalve dan bij een ISP? En wat deed je bij die ISP echt helpdesk werk voor klanten van de ISP of voor medewerkers van de ISP dus de interne ICT?
klanten van de ISP
verder geen IT werkervaring nee, ook geen certificaten

Verwijderd

Topicstarter
StephaN900 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 17:51:
Ja hoe kan de TS een carriere in de ICT beginnen zonder relevante certificaten/werkervaring?
dat is de hamvraag idd
kijk programmeur word ik niet en wil ik ook niet worden
maar ik zou wel sales/consultancy kant op kunnen, of projectmanagement
liefst met innovatieve nieuwe software

Verwijderd

Topicstarter
SonyEricsson schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 17:35:
als je het wilt doen moet je het snel doen :)
werkte zelf 9 jaar geleden bij Fujitsu in maarssen en daarna bij IBM op schiphol.
Maar ik merk dat het ICT zo erg veranderd is dat ik er niet meer aan kan beginnen zonder serieus een paar extra cert. te gaan behalen
Dat zeiden de IT'ers ook die ik sprak. De ontwikkelingen gaan razendsnel.

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-10 20:05
StephaN900 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 17:51:

Neem aan dat een tester toch op zijn minst een TMAP certificaat nodig heeft?
Gewoon kijken of je bij een grotere detacheerder in een masterclass testen kunt komen, volgens mij hebben ze daar allemaal wel een constructie voor. Verder heb je voor testen niet een hele sterke IT achtergrond nodig (het is wel handig maar niet noodzakelijk), zolang je maar analytisch sterk bent en kan communiceren kun je een heel eind komen.

Verwijderd

Topicstarter
wat doet een 'tester' zoal de hele dag? wat is de afwisseling? ervaringen hier?

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-11 15:36
Waarom richt je, je niet op een baan als IT consultant in de financiële sector? Die zijn er zat nodig en dan beschik je al voor een deel over de kennis. Wanneer je dan eenmaal meer kaas van IT hebt gegeten kun je dan altijd nog verder die richting in. Wat is overigens je opleidinsniveau want dat maakt wel uit voor het soort functies waar wij aan kunnen denken?

Overigens vind ik test analist of tester echt geweldig saai. Prima voor een dagje maar na een week werd ik gek (zelf een projecttje meegedaan voor de ervaring/opleiding). En "innoverende" software klinkt allemaal geweldig maar wanneer je bij grote bedrijven aan het werk gaat, kom je vooral in aanmerking met 'saaie' systemen die vooral complex zijn maar geen fancy functionaliteiten bevatten.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
MrFl0ppY schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:42:
Waarom richt je, je niet op een baan als IT consultant in de financiële sector? Die zijn er zat nodig en dan beschik je al voor een deel over de kennis. Wanneer je dan eenmaal meer kaas van IT hebt gegeten kun je dan altijd nog verder die richting in. Wat is overigens je opleidinsniveau want dat maakt wel uit voor het soort functies waar wij aan kunnen denken.

Overigens vind ik test analist of tester echt geweldig saai. Prima maar een dagje maar na een week werd ik gek (zelf een projecttje meegedaan voor de ervaring/opleiding). En "innoverende" software klinkt allemaal geweldig maar wanneer je bij grote bedrijven aan het werk gaat, kom je vooral in aanmerking met 'saaie' systemen die vooral complex zijn maar geen fancy functionaliteiten bevatten.
En bedankt :w

Het leven van een tester gaat misschien niet over rozen, maar echt saai kan ik het niet noemen. Dat het niet voor iedereen is weggelegd blijkt hier dus uit. Het gaat verder dan enkel op een toetsenbord rammen en random klikken in de hoop dat het mis gaat.

Want buiten het (fysieke) testwerk, ben je bezig met het verzamelen van informatie om je testwerk voor te kunnen bereiden, het maken van testscripts aan de hand van deze informatie, waar nodig/mogelijk aan de slag met testtooling (voorbereiding/uitvoering) en bij de uitvoer het schrijven en beheren van de bevindingen/defects. Daarna schrijf je een mooi testrapportje waarin je een advies geeft of het betrouwbaar is of niet en geef je het product naar de volgende groep (afhankelijk van de fase in het testproces). Is dat de gebruiker mag/moet je diegene begeleiden met het testen. Naarmate je in functie groeit komen er ook processen als planning en soortgelijke zaken om de hoek kijken.

Nou ja, dat is een ietswat generieke omschrijving en misschien kan iemand het nog mooier omschrijven dan dit, maar ik haal er anders genoeg plezier uit om al meer dan 4 jaar in het "vak" te zitten.

Zijn er nadelen? Uiteraard! Want...
...je zal niet met elke ontwikkelaar/business analist vrienden worden.
...testen is altijd hetgene wat als laatste aan bod komt, waardoor je soms in "tijdnood" raakt.

Overigens wil ik de optie van IT consultant ermee uitsluiten, want het is zeker een interessante optie om je in te verdiepen.

• MrFl0ppY
Mijn excuses, ik bedoelde er niet mee te zeggen dat testen saai is voor iedereen! Ik vond het saai en typisch "uitvoerwerk" en wilde daarmee de consensus die in dit topic heerste breken. Testen is inderdaad veel meer dan knoppen drukken de hele dag en is ook zeker cruciaal in softwareontwikkeling. Echter not my cup of tea, maarja ik ben dan ook business analist ;).

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Ik ben nu 3 en half jaar tester. Het is vooral rennen en stil staan. Zodra een er nieuwe release is het hens aan dek maar als daarna kan je best 2 a 3 dagen niks te doen hebben. Het normale testwerk is vaak saai maar het werk er om heen niet. Constant afstemmen met alle betrokkenen, niet alleen IT maar ook business afdelingen. Ik doe ook een stuk product ontwikkeling erbij en interface testen/ontwerp (mockups maken :D) Kernwoorden voor een goede tester zijn, analytisch, communicatief sterk en assertief. Je moet zeker niet op je mondje zijn gevallen.

Daarnaast is er zat werk voor testers.

Verwijderd

Topicstarter
Loev schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 16:16:
Ik ben nu 3 en half jaar tester. Het is vooral rennen en stil staan. Zodra een er nieuwe release is het hens aan dek maar als daarna kan je best 2 a 3 dagen niks te doen hebben. Het normale testwerk is vaak saai maar het werk er om heen niet. Constant afstemmen met alle betrokkenen, niet alleen IT maar ook business afdelingen. Ik doe ook een stuk product ontwikkeling erbij en interface testen/ontwerp (mockups maken :D) Kernwoorden voor een goede tester zijn, analytisch, communicatief sterk en assertief. Je moet zeker niet op je mondje zijn gevallen.

Daarnaast is er zat werk voor testers.
Ok thanks voor de info.
Waar werk jij als ik vragen mag?

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 15:54:
Mijn excuses, ik bedoelde er niet mee te zeggen dat testen saai is voor iedereen! Ik vond het saai en typisch "uitvoerwerk" en wilde daarmee de consensus die in dit topic heerste breken. Testen is inderdaad veel meer dan knoppen drukken de hele dag en is ook zeker cruciaal in softwareontwikkeling. Echter not my cup of tea, maarja ik ben dan ook business analist ;).
Misschien wat offtopic, maar hebben jullie dan ook een technisch analist? Want business analist is natuurlijk maar een heel klein beetje op de IT gericht en is dan ook weer niet te vergelijken met een echte IT baan. Ik neem aan dat andersom de meeste mensen die niet in de IT werken, het werk of dat nu ontwikkelaar, tester of beheerder is dodelijk saai vinden.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-11 19:45
"Finance" is nogal een breed begrip. Bedoel je daarmee het inhoudelijke "vak" (nog steeds erg breed) of het wereldje? Je geeft aan IT interessant te vinden; wellicht een idee om financiële IT systemen te gaan implementeren? Daar is ernstig tekort aan, en met je achtergrond zou het wel moeten lukken om in die sector terecht te komen (je hebt inmiddels al achtergrond kennis) - plus dat je dan wel echt met systemen bezig bent.

Geef mij maar een Warsteiner.

• MrFl0ppY
StephaN900 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 17:22:
[...]

Misschien wat offtopic, maar hebben jullie dan ook een technisch analist? Want business analist is natuurlijk maar een heel klein beetje op de IT gericht en is dan ook weer niet te vergelijken met een echte IT baan. Ik neem aan dat andersom de meeste mensen die niet in de IT werken, het werk of dat nu ontwikkelaar, tester of beheerder is dodelijk saai vinden.
Wij hebben geen technische analisten, wel ontwerpers. Een business analist zorgt bij ons voor de analyse en requirements. Soms ook een functioneel ontwerp bij kleine projecten. Maar ondanks dat ik zelf geen regel programmeer is het wel voornamelijk IT gericht.

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:58
Als je innovatieve ontwikkelingen leuk vindt + je graag consultancy wil doen, dan zou ik als ik jou was gaan kijken naar een intermediair die subsidie aanvragen doet en/of WBSO (www.wbso.nl) en dan in de hoek van de IT.

Je komt dan dagelijks in aanraking met innovatieve ontwikkelingen bij verschillende bedrijven.

Verwijderd

Topicstarter
-relevant schopje-

heb inmiddels wat gevonden!
begin bij een innovatief softwarebedrijfje wat doet in e-health.
automatisering in ziekenhuizen en dergelijke.

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-11 15:15
Gefeliciteerd!
Hopelijk kan je hier je ei kwijt en lekker doorleren!
Pagina: 1